1

Skulle ställa ventilspel på en typ 1 2276 motor som gått några hundra mil och får flera mm spel då den står på bascirkeln på vipporna cyl 4 men 0,15mm i tändläget , ventilskaft vippa?? Har kammen slitit ner sej på bascirkeln...är de möljigt? Har kompression på den cylindern så ventilerna står inte öppna!

kommentar?

2 Senaste redigerad av PPRMicke (2019-12-03 15:34:47)

zimba27 skrev:

Skulle ställa ventilspel på en typ 1 2276 motor som gått några hundra mil och får flera mm spel då den står på bascirkeln på vipporna cyl 4 men 0,15mm i tändläget , ventilskaft vippa?? Har kammen slitit ner sej på bascirkeln...är de möljigt? Har kompression på den cylindern så ventilerna står inte öppna!

kommentar?

Är den nersliten på en ???
Om den är kamen nersliten skall även 2ans vara som 4an
Det finns möjlighet att lyftaren har gått ner sig ( lyftar hålet kan vara förstort)
Krokig stötstång kan det också vara ( finns mycket saker som vippas shims som har gått hem )
Jag har lyckas att döda en kam på 30 min  ( då hade man inte koll att det är bra med zink i oljan )
Det lättaste sättet att se om kam o lyftare är kassa  är att tappa ur oljan då är det metalic skimmer  sen kan man känna i sumpen om det är någon gegga där från lyftare o kam

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

3

Står kammen i fel läge, strax innan den börjar lyfta, så ska det vara ett större spel. Det är för att bygga upp en tjockare oljefilm just innan belastningen ökar. Därför är det viktigt att ställa ventilerna i tändläge.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Har just kollat mera nu ...de e cyl 3 som har 0.15 spel i tändläget och 4-5 mm spel 180gr senare, men motstående cylnr 1 är helt ok...samt dom andra 3!!!  raka fina stötstänger! Kan halva kan nocken gått ner sig...eller lyftarn sitter fast o halva e skadad.
bara o riva skiten!
Använt 15-40 mineral ..Biltemas olja..e väl samma som statolil hadde.

5

De e lika stort spel på cyl 3 IN o UT ...när den e på bascirkeln  men INTE på 1an !

6

Oavsett vad felet är så kan du ju inte åka med det där. Det är bara att riva innan gissningstävlingen kommer igång på allvar här.

7

Hans Landelius skrev:

Oavsett vad felet är så kan du ju inte åka med det där. Det är bara att riva innan gissningstävlingen kommer igång på allvar här.

Helt klart så är det, får riva den senare....men aldrig..vart me om detta tidigare !

8

zimba27 skrev:

Har just kollat mera nu ...de e cyl 3 som har 0.15 spel i tändläget och 4-5 mm spel 180gr senare, men motstående cylnr 1 är helt ok...samt dom andra 3!!!  raka fina stötstänger! Kan halva kan nocken gått ner sig...eller lyftarn sitter fast o halva e skadad.
bara o riva skiten!
Använt 15-40 mineral ..Biltemas olja..e väl samma som statolil hadde.

Det var många år sen som statoil levererade dit sen är det 5 årsen statoil köptes upp av Cirkel K
Det finns en andledning att det finns Classic olja i dag
Fick tipset av en bekant som jobbar i den branschen köp oljan av någon som gör olja gör dom bränsle så är det som dom tjänar bäst pengar på

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

9

PPRMicke skrev:
zimba27 skrev:

Har just kollat mera nu ...de e cyl 3 som har 0.15 spel i tändläget och 4-5 mm spel 180gr senare, men motstående cylnr 1 är helt ok...samt dom andra 3!!!  raka fina stötstänger! Kan halva kan nocken gått ner sig...eller lyftarn sitter fast o halva e skadad.
bara o riva skiten!
Använt 15-40 mineral ..Biltemas olja..e väl samma som statolil hadde.

Det var många år sen som statoil levererade dit sen är det 5 årsen statoil köptes upp av Cirkel K
Det finns en andledning att det finns Classic olja i dag
Fick tipset av en bekant som jobbar i den branschen köp oljan av någon som gör olja gör dom bränsle så är det som dom tjänar bäst pengar på

Jo så e de, finns de n¨n zinktillsats att använda vid "kaminkörning! eller nån annan mineralolja som e erkänt bra för dessa motorer?
Vad rekomenderas?

10 Senaste redigerad av Sten vW (2019-12-04 08:40:06)

Gissningstävling!

Ventiler som är tröga i styrningar?

Vipparmsbrygga som inte ligger dikt mot toppen?

Hursomhelst inte roligt, känner med dig!

S

ACHTUNG Bitte!

11

Sten vW skrev:

Gissningstävling!

Ventiler som är tröga i styrningar?

Vipparmsbrygga som inte ligger dikt mot toppen?

Hursomhelst inte roligt, känner med dig!

S

Nää,  kompression i cylindern , vippbrygga ok.
Såhär är det!!  När 3an står i TDC för tänding är spelet 0,15 in ut ca 180 vevaxelgrader senare har utblåset ca 1,5 mm spel ..vippa ventil , när utblåsningstakten närmar sej slutet ...ca 150-180gr senare  så har insugsvippan ca 2mm spel för att sen gå tillbaks till 0.15 när insugningsfasen avslutas och de e dags för nästa tändning på 3an . De konstiga är att motstående cyl 1 är normal brtr ventilspelet??

12

Kärvar ventilen?

Vad det gäller oljan, så har jag förstått att det är endast ett ställe i Nynäshamn som blandar oljor till olika kunder i Sverige.

Och Biltema köper/köpte upp surplusskvättar.
Om de nu inte  nu fått upp volymen så de kan låta blanda upp egna satser.

Och hade Biltema olja varit så dålig som folk säger. Skulle det vara lång kö med klagande kunder utanför varje morgon.
Biltema olja uppfyller de krav som står på behållaren.

13

Det negativa med Engle 100 är att skillnaden mellan bascirkeln och upprampen är minimal. Det tar inte lång tid innan spelet blir större vid lyft än vid tändläge -tdc. Engle 120 och 125 har en mycket bättre uppramp och ger än jämnare gång i hela varv registret. Sen är det viktigt att grada kammen som orginalet är gjort för att undvika att dom vassa sidorna på loberna inte gräver hål i lyftaren när den konvexa ytan är borta. En lyftare som inte snurrar har lätt att bli utnött. Skrönan att man kan sänka oljenivån om man har djupsump har många fått betala dyrt för. Oljenivån är satt för att kammen skall doppa loberna i olja för att smörja lyftaren. Det är svårt att vinna över 3000 tyska ingengörer med egna beslut. Originalet är bäst.

14

Mr 56 skrev:

Kärvar ventilen?

Vad det gäller oljan, så har jag förstått att det är endast ett ställe i Nynäshamn som blandar oljor till olika kunder i Sverige.

Och Biltema köper/köpte upp surplusskvättar.
Om de nu inte  nu fått upp volymen så de kan låta blanda upp egna satser.

Och hade Biltema olja varit så dålig som folk säger. Skulle det vara lång kö med klagande kunder utanför varje morgon.
Biltema olja uppfyller de krav som står på behållaren.


Båda raffen här i gbg tappar upp olja i flaskor o dunkar ( prem /cirkel K)
Min kontakt på Total/Elf/Fina. säger att den oljan är tappad i Turkiet
Med dom billigaste kemen 
Han föreslog att förstärka oljan med zinktillsats om man körde på den på gamla motorer för att skydda kam o lyftare

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

15

PPRMicke skrev:
Mr 56 skrev:

Kärvar ventilen?

Vad det gäller oljan, så har jag förstått att det är endast ett ställe i Nynäshamn som blandar oljor till olika kunder i Sverige.

Och Biltema köper/köpte upp surplusskvättar.
Om de nu inte  nu fått upp volymen så de kan låta blanda upp egna satser.

Och hade Biltema olja varit så dålig som folk säger. Skulle det vara lång kö med klagande kunder utanför varje morgon.
Biltema olja uppfyller de krav som står på behållaren.


Båda raffen här i gbg tappar upp olja i flaskor o dunkar ( prem /cirkel K)
Min kontakt på Total/Elf/Fina. säger att den oljan är tappad i Turkiet
Med dom billigaste kemen 
Han föreslog att förstärka oljan med zinktillsats om man körde på den på gamla motorer för att skydda kam o lyftare

Om... man handlar olja från Tyskland typ däckonline. . Brukar handla helsyntet till bruks saaben är den då oxå kass eftersom den är billig? ICQ/ai castrol  magnatex har jag för mig den heter.. ICQ/bw . .

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

16

michaelth skrev:
PPRMicke skrev:
Mr 56 skrev:

Kärvar ventilen?

Vad det gäller oljan, så har jag förstått att det är endast ett ställe i Nynäshamn som blandar oljor till olika kunder i Sverige.

Och Biltema köper/köpte upp surplusskvättar.
Om de nu inte  nu fått upp volymen så de kan låta blanda upp egna satser.

Och hade Biltema olja varit så dålig som folk säger. Skulle det vara lång kö med klagande kunder utanför varje morgon.
Biltema olja uppfyller de krav som står på behållaren.


Båda raffen här i gbg tappar upp olja i flaskor o dunkar ( prem /cirkel K)
Min kontakt på Total/Elf/Fina. säger att den oljan är tappad i Turkiet
Med dom billigaste kemen 
Han föreslog att förstärka oljan med zinktillsats om man körde på den på gamla motorer för att skydda kam o lyftare

Om... man handlar olja från Tyskland typ däckonline. . Brukar handla helsyntet till bruks saaben är den då oxå kass eftersom den är billig? ICQ/ai castrol  magnatex har jag för mig den heter.. ICQ/bw . .

Har inte sagt det
Vi köper olja som är specad  porsche från Frankrike ( mobil)
Den kan bara köpas hos porsche här  sen att det är mer än  halva priset är en annan sak ( 14 l går det åt)  det finns många bra oljor för under hundra kr l
Men jag kan inte fatta varför det är alltid samma oljan är dyr tycker alla men att tanka för 700 kr är ingen som bryr sig om som man kör 1500 mil på oljan då kan man räkna vad den kostar milen   
Sen om man bygger en motor för 40+ och den går sönder då är oljan dyr håller den ihop 5000 mil är den billig

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

17

Jag är av åsikten att det inte har så stor betydelse vilken mineralolja man väljer utan det är viktigare att man har ren olja i motorn för det är inte oljan som sliter på motorn utan skiten i oljan. Tanken att dyr olja är bättre än olja till normalpris gynnar bara oljebolagen dvs att en dyr produkt är bättre än en billig. Undrar hur många som skulle nappa på tredubbelt pris på mjölk i tron att den är bättre än vanlig mjölk. Själv byter jag olja så fort den börjar bli riktigt svart och egentligen finns det bara två sorters olja, ren eller skitig och jag vet vilken jag föredrar. På mina dyrare motorer brukar jag köpa superbillig olja och köra i några dagar för att tvätta ur motorn invändigt. Är oljan kolsvart efter två dagar ger jag motorn en kur till. Efter det häller jag i en 20-50 mineralolja som jag har stort förtroende för.

18

De dyrare oljorna är oftast anpassade till nutida motorers avgasrenings system och för att inte skada avgasreningen.
För motorer utan avgasrening är olja med zinktillsats att rekommendera eftersom den skyddar bra mot slitage. Zinktillats är inte bra för katalysatorfunktionen.
Classic oljor är oftast, märkligt nog, billigare i inköp. Att köpa dyrare oljor än nödvändigt är att lura sig själv.

19

Vi bannar en gissningstävling på vad som kan vara fel med kammen/ventilmekanismen, men att gissa varifrån oljor kommer och hur bra de är är helt okej?

Jag brukar säga att man kommer få ungefär lika många olika svar som folk man frågar och att det bästa är om man kan bilda sig sin egen uppfattning. ICQ/bw

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

20

Jaa, motorn riven o kam o lyftare ser fina ut ...men stötstängerna (egentillverkade , crom molly) verkar va för korta på cyl 3 .. ca 2mm kortare än på dom andra cylindrarna...så lyftarna har väl bottnat då på cyl 3 därav spelet .
Ska va en engle w100 i motorn men ser ingen betäckning på kammen. Har en w110 ny i kartong , hur kan den funka på en 2276cc  94mm*82slag dubbla weber 44.

21

zimba27 skrev:

Jaa, motorn riven o kam o lyftare ser fina ut ...men stötstängerna (egentillverkade , crom molly) verkar va för korta på cyl 3 .. ca 2mm kortare än på dom andra cylindrarna...så lyftarna har väl bottnat då på cyl 3 därav spelet .
Ska va en engle w100 i motorn men ser ingen betäckning på kammen. Har en w110 ny i kartong , hur kan den funka på en 2276cc  94mm*82slag dubbla weber 44.

Tror mer att någon kula inte varit rätt monterad i stötstången. Om lyftaren bottnar får man störa problem än så och det borde märkas när man drar runt motorn.

Vilken kam som funkar beror rätt mycket på vilka toppar man har. W110 är rätt elak mot ventilmekanismen och kräver dubbla fjädrar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

22

W110 används i många Formel Vee-motorer tillsammans med enkelfjädrar och de varvar 7000 v/m.

23

De formelveemotorer jag har byggt har alltid enkla hårda fjädrar med tjocka schims för att få upp fjädertrycket. Att sen 110 kammen är för mycket kam för en 1300cc är en annan femma. Angående 2275 i det här fallet skulle jag rekomendera en Engle 120 eller 125 och köpa enkla hårda fjädrar från JPM-motor i Helsingborg. Jag skulle även byta till JPM koniska alustötstänger.

24

Det blev som vanligt en gissningstävlan om vem som vet mest. Att ha zink i oljan på gamla motorer har väl rekommenderats i våra kretsar sedan Dackefejden. Biltemas classic olja är säkert en av de mest sålda oljorna som används till de gamla bilarna här i vårt land. Olja anpassad för gamla motorer samt rena motorer på insidan är väl det som gäller, precis som det alltid har varit. Att skruva ihop en motor så den fungerar kräver god kunskap, annars kan vad som helst hända.

Lattjo lajban med luftkylt.

25

popeye skrev:

Det blev som vanligt en gissningstävlan om vem som vet mest. Att ha zink i oljan på gamla motorer har väl rekommenderats i våra kretsar sedan Dackefejden. Biltemas classic olja är säkert en av de mest sålda oljorna som används till de gamla bilarna här i vårt land. Olja anpassad för gamla motorer samt rena motorer på insidan är väl det som gäller, precis som det alltid har varit. Att skruva ihop en motor så den fungerar kräver god kunskap, annars kan vad som helst hända.

BT 15w 40 mineral olja med lite extrazink då ..typ Risoline  eller annan zinktillsats borde väl va bra som inkörnings olja för kam o lyftare..sen en typ Kendal 20-50 eller MPM 20-50 har ju också mycke zink. Tycker bara att 20-50 oljorna (BT) ger högt oljetryck kall...upp emot 6bar..sen 2-3 varm.
Ska skruva ihop motorn nu som INTE har nåt fel på Kam eller lyftare på cyl 3 utan de enda som va fel där va att stötstången både in o ut verkar för korta ..vi får se ...måste göra ny test på vippgeometrin!