1

Hej,

Har en vattenkyld vwt3 från 85. Den har börjat att stanna helt utan förvarning under färd. Har bytt och renoverat en massa delar på den och den går verkligen hur bra som helst i övrigt. Senast körde jag glatt i ca 1 timme innan motorn bara stannade. det har hänt några gånger tidigare också.
Efter den har stannat så går den att starta i några sekunder om man gasar på ordentligt, men sen stannar den igen.
När den har fått stå några timmar så startar den igen, men den kan vara lite tjurig.

Då jag inte har kompetensen att fixa detta har jag lämnat in på verkstad. Efter att ha gått igenom diverse delar så har de konstaterat att det troligtvis är startmotorn som behöver bytas, Denna byttes dock för ca 1 år sedan.

Vad tror ni felet kan vara? Är startmotorn rimligt?

Tack på förhand!

2

Precis när jag köpt min Ghia hade jag samma problem. Bilen tvärdog under körning utan förvarning (trafikfarligt).

I det fallet var det en batteriavskiljare (eller vad det heter) som hade en glapp anslutning. Tog ett litet tag att lista ut eftersom bilen kunde fungera en vecka innan det hände nästa gång...

Vet inte om det hjälper dig, men kan vara värt att kolla alla el-anslutningar som har att göra med bilens framdrift.

3

Det är INTE startmotorn som skapar Ditt problem, så låt dom inte byta den, utan byt verkstad!

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969

4

Smuts i bränsletanken skulle jag säga.

T1 splitbuss kombi '64
T1 splitbuss panel '65 'såld'
T2a deluxe RHD ´68
T2b taigagrön ´77
T3 enkelhytt `89

5 Senaste redigerad av Torpa (2019-11-29 19:14:45)

Jag skulle också gissa på att det är bränslerelaterat eftersom den startar några sekunder efter att den har stannat för att sen stanna igen, bränslet verkar ta slut.
Skräp i tanken, täppt bränslefilter, bränslepump som håller på att ge upp, täppt tankventilation så att det blir vakuum i tanken.
Byt bränslefilter, kör bilen en stund och skruva loss tanklocket hör du att det är ett vakuum som suger kraftigt kan det vara ventilationen, om den stannar för dig skruva bort tanklocket provstarta igen och kör utan det . Nu vet jag inte om det sitter en kolkanister på din bil men det kan vara den som är täppt, kolkanistern sitter i samband med tankventilationen för att inte släppa ut bensinångor ut i det fria.
Ibland kan bränslepumpar ha såna här symptom också, de går en stund tills de blir varma sen nyper den och stannar.
Du kan prova att hälla i ett par matskedar 2takts olja i bensinen den smörjer bränslepumpen.
Det lagar inte pumpen men det kanske kan leda dig på rätt väg i felsökningen om bilen går längre innan stopp.
Jag antar att det är en insprutningsmotor du har som har en högtryckspump.

Startmotorn är det inte iallafall.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

6

Kan eventuellt vara tändspolen som lägger av när den blir varm.
Fast då den startar igen så snabbt så lutar jag nog också mer åt soppa problem.

Bubbla -62

7

Hade ett liknande problem på min 215 från 72 som jag hade förstt med en 2 litersmotor från 1976. Eftersom jag inte hade alla komponenter till L-jetronic insprutningen byggde jag om till K-jetronic med delar från Volvo, Saab och VW.
Efter några år dök ett problem upp och till slut tog jag  med alla nödvändiga verktyg och mätinstrument i bilen och vid ett stopp beslöt jag mig för att ta feda på var felet var innan jag försökte starta och fortsätta  färden. Det var ett av reläerna som inte fungerade tillförlitligt. Jag fick igång bilen och tog U-sväng och åkte till närmaste reservdelsbutik och hadlade ett nytt relä. Problemet var löst efter att det nya reläet var monterat.

8

Tänkte oxå tändspolen. Om motorn tvärdör så tänker jag tändning, kan ju såklart va soppa men det är ju en enkel grej att prova att byta.

9

Tack för snabba svar!  Min spontana tanke angående bränsletillförsel/smuts, borde inte motorn "hosta" eller ge lite förvarning på att den kommer stanna om det är det? Nu dör den direkt, utan minsta tecken på problem.
Tack iaf! Felsökning fortsätter

10

Är tändspolen varm när den stannar så är det en trolig felorsak.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

11

Det jag grundar min fundering på att det är något med bränsletillförseln är att den stannar men startar direkt och går i några sekunder för att stanna igen.
Om det hade varit tändspolen så borde den inte starta alls förräns den hade kallnat ett antal grader.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

12

Torpa skrev:

Det jag grundar min fundering på att det är något med bränsletillförseln är att den stannar men startar direkt och går i några sekunder för att stanna igen.
Om det hade varit tändspolen så borde den inte starta alls förräns den hade kallnat ett antal grader.

Håller med till 100%, men tändspolens temperatur är lätt att kolla.
Polaren hade en spricka i sin som dödade bilen helt när den helst ville :-)

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

13

Det är enkelt att kolla tändspolen när motorn stannar med hjälp av ohmmätare kan primärlindningens och sekundärlindningens resistans mätas. Är det något fel borde det vara helt galna värden eller avbrott.

14

Du talar inte om vad du har för motor! MV eller DJ med insprutning? Då kan hallgivaren ge "sudden death".