26

Mitsubishi 19T. Kan funka? ICQ/bl

27

snaken skrev:

Mitsubishi 19T. Kan funka? ICQ/bl

Ett jäkla fint agg   som startar bra tidigt
Vill räta vingana på kompressor hjulet vid 1.6 bar       
Klarar mer än 300 hk
Skillnaden mellan 18 o 19 t är en mm på kompressor hjulet
Men vill man ha lite mindre hk så är ett 16 t ett bara val ( volvo v40 T )
Axel diameter finns två H och HL
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

28

TD04-19T är ett eftersökt bra agg med snabb spel som man kan ta ut 300 + hk med.
Siktar man på lägre effekt så 15G och 16T ledigt till 200 + hk och dom finns i massor.

Ha det gott ICQ/bo

221-72

29

Hur löser man det med vattenkylningen?
Tänkte inte på det..... ICQ/ai

30

snaken skrev:

Inget att bry sig om. Hålla den på tomgång lite längre vid inspirerad körning bara innan du slår av motorn.
Vissa säger man ska plugga hålen och vissa att man ska låta dom vara öppna.
Jag har åkt opluggad på en T25-turbo utan problem.

Mera känd som jb...

31

snaken skrev:

Du kan kolla hur volvo har gjort så förstår du varför man inte behöver vattenkylning
Som JBlom säger låt den gå på tomgång (så är det med alla agg om dom skall hålla länge
Har kört med pluggade kanaler och utan Har ingen betydelse så vida man inte skall köra 15 T Mil
/// M

32

Tack ICQ/bs

33

Hoppsan ICQ/bq
Fick tid för lite provkörning ICQ/bo
Inget ändrat från tidigare, men mer vaken i analysen efter era tips! Det är ju som ni påtalat att den går illa när turbon inte laddar. Ny turbo och mindre halsringar står först på ”to do” ICQ/aq
Mer gnista kommer sen. Hoppas att jag hinner prova mer innan snöhelvetet.
Men det går som fn på fullt ICQ/ae

34

snaken skrev:

Hoppsan ICQ/bq
Inget ändrat från tidigare, men mer vaken i analysen efter era tips! Det är ju som ni påtalat att den går illa när turbon inte laddar. Ny turbo och mindre halsringar står först på ”to do” ICQ/aq

Inte för vara dum mot dig
Men att lägga ner så mycket tid på något som aldrig kommer bli bra ( i hela registret )
Om man vill att det se ut som  det sitter förgasare  kan man gömma spridare o köra ett modernt sprut ( finns trottel hus med spridare mycket vanligt i porsche kretsar i dag)
Det är din tid o pengar men skulle tro du inte har den kunskaps banken ( jag vet att Jag var dum o försökte som en dåre och försökte i två år innan man gav upp Då har jag en polare som jobbade på misab som hjälpte till med förgasare delar Han bara skakade på huvudet o sa kör dellorto Jag fick ge upp o köpte dellorto då började det funka hyfsat detta var på 90talet   På slutet av 90 talet inköptes ett halltech F9 då började det funka riktigt bra
/// M

35

PPRMicke skrev:
snaken skrev:

Hoppsan ICQ/bq

Men att lägga ner så mycket tid på något som aldrig kommer bli bra ( i hela registret )
Om man vill att det se ut som  det sitter förgasare  kan man gömma spridare o köra ett modernt sprut ( finns trottel hus med spridare mycket vanligt i porsche kretsar i dag)
Det är din tid o pengar men skulle tro du inte har den kunskaps banken ( jag vet att Jag var dum o försökte som en dåre och försökte i två år innan man gav upp Då har jag en polare som jobbade på misab som hjälpte till med förgasare delar Han bara skakade på huvudet o sa kör dellorto Jag fick ge upp o köpte dellorto då började det funka hyfsat detta var på 90talet   På slutet av 90 talet inköptes ett halltech F9 då började det funka riktigt bra
/// M

Hej Micke.
Menar du att det skulle fungera bra att tryckmata ett par Dellorto 40 DRLA, eller menar du annan liggande modell?
Jag tryckmatade ett par Solex 40 PII på 90-talet, och det funkade med hjälp av en "lotusregulator" (Malpasi).

36 Senaste redigerad av PPRMicke (2019-11-02 10:20:21)

mettis skrev:
PPRMicke skrev:
snaken skrev:

Hoppsan ICQ/bq

/// M

Hej Micke.
Menar du att det skulle fungera bra att tryckmata ett par Dellorto 40 DRLA, eller menar du annan liggande modell?
Jag tryckmatade ett par Solex 40 PII på 90-talet, och det funkade med hjälp av en "lotusregulator" (Malpasi).

på Alfa Romeo som std som var tryckmatade  även Lotus körde med Dellorto ( liggande) ( ingen biltillverkare har försökt med Weber
Det som skiljer är flotörer och locket(tätade axlar) mot en vanlig sug förgasare
Om jag inte minns fel så hade alfsuden en tryckt modell  kan inte svara om det satt sprut eller förgasare  Om det satt förgasare så var det Dellorto DRLA  ( om du går in på misabs H sida o söker på alfa kan du se vad som fanns På alfsuden som var sug var det std med en modell av DRLA som skiljer sig i mot vanliga  (5 hål vid spjället o annat E rör )(motsvarar E 43 )(fanns även en IDF som är specad för alfa man får kolla på NR på foten även den skiljer i bestyckning mot en STD IDF )
När fabriken brann på sent 90 försvann mycket prylar 
Mettis att du hittar sådana jätte billigt på Ebay 
/// Mi

37

Bytte turbon i helgen. 19t. Körde en liten provsväng idag. Otrolig skillnad. Mycket bättre bottendrag och jämnare över hela registret. Tyvärr så blev det inte bättre med ”fegkörningen”. Nästa steg är att byta halsringar. Fortsättning följer....... ICQ/aq

38

19t är en kanon turbo. Hoppas att du får till dellast också    ICQ/af
Bara döda fiskar följer strömmen  ICQ/bw
Fortsätt rapportera om framsteg motgångar

221-72

39

Tack! ICQ/bq

40

Snaken; Har du nytagen bild på bygget, vill gärna se...
-Är det någon vits att sätta in intercooler när man tryckmatar förgasare...(har svårt att tänka mig det?)

41

mettis skrev:

-Är det någon vits att sätta in intercooler när man tryckmatar förgasare...(har svårt att tänka mig det?)

Intercooler är aldrig fel. Just vid tryckmatning finns det inga hinder heller. Är väl platsen i så fall.  ICQ/ag

Mera känd som jb...

42

JBlom skrev:
mettis skrev:

Intercooler är aldrig fel. Just vid tryckmatning finns det inga hinder heller. Är väl platsen i så fall.  ICQ/ag

Skulle säga att med sug är det stora problem, med tryck inga.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

43 Senaste redigerad av EskiL 109 (2019-11-29 17:56:10)

Vassego’ Jesper!

https://forumbilder.com/images/2019/11/29/E86E4004-1106-4359-A32C-53DDAB3CC668.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/11/29/CDE272D6-2234-473C-814D-B400B1D62634.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/11/29/68439142-146A-4483-AFCD-773002993489.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/11/29/10E90D07-80FE-452D-9201-9C59A9A8930A.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/11/29/8536174D-41E7-49C6-9623-AD9DD4D5CE22.jpg

44

Stort tack till Eskilsson som alltid ställer upp vid omöjliga problem ICQ/bc  ICQ/bc

45

Beställt nya halsringar. Blev 32 mm. Ska bli jävligt kul att testa ICQ/ag
Btr laddkylare så har Swerker  rätt. Omöjligt på sug men kanon på tryck. För fakta här är återigen Giks manual outstanding ICQ/bq
Jag har även funderat mycket på vatten insprutning. Enkelt på sug men betydligt svårare på tryck.
Kanske någon har ”facit” på detta ICQ/bv

46

Då var halsringarna bytta!
Nu hoppas jag på bra väder så jag kan provköra.
Har inget tak på bilen ICQ/af

47

Provkörde en kort sväng i går kväll ICQ/be . Det enda jag kunde konstatera med säkerhet är att den går väldigt ”fett” nu. Dax för ombestyckning...... ICQ/bu

48

snaken skrev:

Provkörde en kort sväng i går kväll ICQ/be . Det enda jag kunde konstatera med säkerhet är att den går väldigt ”fett” nu. Dax för ombestyckning...... ICQ/bu

Inte så märkligt. Mer vakuum med mindre halsring. Grundbestyckning är 4,2 x halsring för huvudmunstycket.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

49

Tack för info ICQ/bq