1 Senaste redigerad av snaken (2019-08-18 13:08:26)

Nu har jag kommit till världs ände ICQ/bu

Motor 2,0 GB
Weber DCOE X2 ( gamla Italienska )
Lågfart F8 70
Acc 55
Huvud 195
Luft 200
Halsring 38
Brönsletryck 0,25 med regulator för turbo
Turbo kkk ladd ca 0,9 bar
Laddluftkylare
Tändning 123 tune med blåtand ( retardering vid ökat ladd )
Lambdamätare
98 oktan

Har läst ” allt” och bytt munstycken som en galning för att tillslut komma ”nästan i mål”.
Motor går jättebra (lambda ca 13,5) vid inspirerad körning. När jag ska finköra på landsväg (2-2500 rpm) så slår lambdamätaren i bott (läs snålt)
Detta tyder jag som för litet munstycke på lågfarten men har ju redan max storlek vad jag kan förstå!?
Förgasarna är genomgångna och rengjorda.
Tacksam för tipps!
Mvh J

2

Prova f6 lågfarsmunstycken dom har mindre luftkorrigeringshål och ger mer bränsle .

3

weber har alltid varit jävliga att trycka igenom 
Du måste mena AFR värde (lambda   <1   Där vill man ligga på 0,85)
Vi Hillti mapade förr i tiden (borrade om det var för stort lödde hålet o borrade nya )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

4

emulsionsrören . . ?
https://www.cbperformance.com/searchres … rand=Weber
obs dessa för idf

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

5

Det finns ett företag i Göteborg som var agenter på Weber /Solex/Dellorto
Dom är jäkligt duktiga  och det går att ringa o fråga dom
Länkar utdrag av förgasar boken  ( plus lite annat )
https://www.misab.se/lista.php?kid=4-154-155
https://www.misab.se/kategorier.php?kid=4-154
Delar https://www.misab.se/kategorier.php?kid=4-544-553-664
Min erfarenhet är Weber är mycket svära att få till Där i mot är Dellorto är bara att hänga dit med smärre modiferingar och dom funkar ( dom fanns på Allfa Romeo som turbo förgasare )
/// Micke

6

Tack för respons!
Misabs sidor samt giks turbomanual ligger på sängbordet ICQ/ay
14,7 är väl = 1. Hursomhelst blir väl 0,85 ungefär 13,5,
Mycket intressant med emurören som verkar vara till turbo ICQ/ai
Jag får ringa Misab och prata med dem.
Återkommer...... ICQ/bq
Mvh J

7

update?

8

Näe ICQ/ah
Jobbar förmycke igen..... ICQ/am

9

Ja vad händer här......Inte mycket då en köksrenovering kom emellan.
Den 4 sept mailade jag dock Misab för att ta hjälp av proffsen. Efter ytterligare 2 mail med
frågan  om de emottaget mailet fick jag till svar att de återkommer när de har tid.
De verkar ha mycket att göra.......
Här är kopia på mailet:

Hej Misab!
Nu har jag kommit fram till att jag måste ”krypa till korset” ;-)
Får inte mina dubbla Weber 45 DCOE att funka tillfredställande.

Har följande setupp:

Mania Spyder VW Kitcar (vikt 700 kg)
901 5 växlad Porsche växellåda
VW 2,0 GB motor (Porsche 914)
Turbo KKK (ladd ca 0,8 bar)
Laddluftskylare
Dubbla trycksatta Weber 45 DOHC (Trycktätade av tidigare ägare. Gamla Italienska)
123 ignition tändsystem. (Retardering av tändning vid ladd)
Extern Lambdamätare
98 okt

Förgasarna är rengjorda och genomgångna enligt er manual. Efter ett jäkla bytande har jag följande bestyckning:
Lågfart  F8 70
Huvud 195
Acc 55
Luft 200
Halsring 38
Tomgången är lätt att ställa med justerskruvarna.(800 rpm)
Bränsletryck 0,25 med regulator för turbo

Bilen går kanon vid forcerad körning. Lambdamätaren visar AFR ca 13,5, vilket ska vara ok med turbo.
Den går faktiskt som ett jävla skött!
Problemet uppstår när jag ska ”finköra, typ 1500-2500 rpm på landsväg. Då skenar lambdamätaren i bott. Typ AFR 18.
Jag tolkar detta som att bilen går för snålt på lågfarten?!
Jag har ju de största lågfartsmunstyckena?

Nu hoppas jag att ni har någon ”gammal räv” hos er som kanske har någon ide` på hur jag ska komma vidare!

Mvh Jesper Liljefors

10

jag tycker du ska översätta brevet o skicka till cb performance
dom kanske svarar snabbare??

11 Senaste redigerad av vwrob (2019-10-23 12:04:57)

japp här har du en gammal räv ICQ/ab  va ju på 80 början 90 talet jag lekte med turbo så...  för stora halsringar är min första tanke. hade en 1914cc turbomotor och den hade 28mm halsringar och en annan 2110cc hade jag 32mm halsringar.  bestyckning minns jag inte men F7 hette ett munstycke som passa jäkligt bra minns jag. körde mest med dellorto

ålands volkswagen klubb på facebook

12

Tack!
Alla tips är välkomna!
Halsringarna har jag faktiskt inte funderat på. Har läst att de inte ska vara så känsligt när man kör turbo. Ska testas!
Btr cb så är nog min engelska för dålig när det kommer till tekniska saker ICQ/bm
Ska försöka hinna med lite mer tester innan snön kommer ICQ/bh

13 Senaste redigerad av Firken (2019-10-23 21:32:38)

Vid 1500—2500 rpm laddar förmodligen inte turbon och då bör den rimligtvis bete sig som en sugmotor, så jag tycker att tanken om halsringarna inte är en dum ide’, rätta mig om jag har fel.

Typ 1, oktober -50 L11, orginal Jämtlandsbil i orört bruksskick. Typ 1, juni -50 L11, under genomgång. 411 projekt, 2-dörrars Limousine -71.

14 Senaste redigerad av PPRMicke (2019-10-24 14:14:24)

En tanke 
Hur är det med tänd energin  i tändspolen
DBR  gängen hade liknade problem ( tryckta idf och vanlig tändning)  på BR o BRC  det visade sig att när laddtrycket kom fetade den upp sig
För att se om det ändrad sig Knackade dom ner stiften till 0,2 mm då gick det snålare på lambda mätaren
Det kan hända mycket konstigt när man släcker tändstiften ibland  när cylindertrycket ökar kan det bli svårt att antända stiften
Då kan lambdan från snålt till fett  blixtsnabbt
Jag råkade ut för detta i bänken i helgen att ett tändsteg var på gång att bränna upp ( bytte tändspole på den cylindern och felet var borta)
Om du har möjligheten att köra på rullande landsväg är det ofta lätt se om det knasar sig med tändning eller bränsle för bänken reagerar på tappad effekt
/// Micke

15

Dubbla 45 med 38mm halsringar är jättestort på en 2 litermotor med ca 200hk. Sugmotor kanske ok men på en turbomotor passar mindre förgasare bättre.
Vi körde Dellorto dhla 40or med 32mm halsringar upp mot 600hk på 2.3 liters BMW M10 motor. Dom satt orginal på tex Lotus tidiga turbo bilar och går att bestycka helt ok. skulle nog sitta som en smäck på den motor.
Effektmässigt så räcker det med en Weber DAT fallförgasare även den orginalförgasare för turbobruk.
Förstär varför du valt dcoe/dhla då dom sitter perfekt mot insuget.
Vad gäller tändnings problem och tändmissar brukar det inträffa i det överladdade området och borde inte inträffa vid cruising utan ladd. Om man får tändmissar så visar lambdan lean (massvis med oförbränd syre kommer ut ur cylindern).   Och nej syret förbränns inte ICQ/ag
Har ej någon egen erfarenhet av DCOE förgasarna men då dom är väldigt lika dellortos DHLA förgasare så skulle jag gå ner i halsringsstorlek.

Lycka till i felsökandet

221-72

16

Emulsionsröret som huvud och luft sitter i påverkar jättemycket oxå, även på lågfart enligt min erfarenhet(länge sen iofs) :-)
Körde oftast med F16 men provade även F2 och värst var F7 som gav kolmila under huven och man inte bestyckade ner.

Typ 1 -72 90's custom edition
412 -73 Race edition
412 -73 Streetcar edition

17

Kul med synpunkter!
Angående för stora fuggar blir man konfunderad. Jag ligger ju väldigt högt i bestyckning och förstår inte att det (förgasarna) är fel?! Däremot halsringarna ska bytas då det nu verkar fog för detta.
Angående rullande landsväg så är ju detta mitt mål. Jag vill dock verkligen göra min ”hemläxa” innan, för att få ut det sista. Tycker att det är ens skyldighet att ha verkligen försökt när man bokar tid. Dessutom hoppas jag på diskutioner som är givande.
Var man ska hitta någon som kan detta är ju också en relevant fråga. Har fått tips om 2 pers i närområdet (Motala) som ska vara väldigt duktiga på weber. Jag tar dock gärna emot förslag på kunniga, då kombon med turbo är en parameter som bökar till det. Är inte främmande för att åka långt för att få bästa hjälpen ICQ/aq

18

Glömde skriva att jag även har en ”ny” turbo på g. Den som sitter på är ju från Hedenhös, så laddet kommer ju väldigt sent. Kanske börja där och........börja om med bestyckning ICQ/bu
Evolution sa Bull ICQ/af

19

snaken skrev:

Kul med synpunkter!
Angående för stora fuggar blir man konfunderad. Jag ligger ju väldigt högt i bestyckning och förstår inte att det (förgasarna) är fel?! Däremot halsringarna ska bytas då det nu verkar fog för detta.
Angående rullande landsväg så är ju detta mitt mål. Jag vill dock verkligen göra min ”hemläxa” innan, för att få ut det sista. Tycker att det är ens skyldighet att ha verkligen försökt när man bokar tid. Dessutom hoppas jag på diskutioner som är givande.
Var man ska hitta någon som kan detta är ju också en relevant fråga. Har fått tips om 2 pers i närområdet (Motala) som ska vara väldigt duktiga på weber. Jag tar dock gärna emot förslag på kunniga, då kombon med turbo är en parameter som bökar till det. Är inte främmande för att åka långt för att få bästa hjälpen ICQ/aq

Kan inte hålla med dig om att försöka innan med  det på rullande landsväg
För i tiden när MISAB var ett stort företag  gjorde man på detta viset 
Man köpte förgasaren där sen åkte man hem och monterade dom i bilen sen körde man bilen till misab o körde på rullana ( man fick första pullet gratis på 90 talet)  Men dom har inte kvar rullana
Det var där man fick lära sig mycket saker som hur viktig tändningen var ihop med cylindertryck  Där var första kontakten med ett MSD tändsystem
Sen fick man lära sig att det är stor skillnad mellan olika fabrikat att tändspolar och hur mycket tändkraft(energi) som är i dom  och hur viktigt det är med 13,2( gärna 13.8v) volt ut från generatorn för det skall bli bra tändning Fick även räkna hur mycket alla förbrukare kunde ställa till det i tappad volt
/// Micke

20

snaken skrev:

Glömde skriva att jag även har en ”ny” turbo på g. Den som sitter på är ju från Hedenhös, så laddet kommer ju väldigt sent. Kanske börja där och........börja om med bestyckning ICQ/bu
Evolution sa Bull ICQ/af

Vad är det för fabrikat på agget 
Ett mitsubishi ( ett av dom snabbaste i spolupp )( volvo o saab spolar upp från 1700 varv)

21

Ska kolla fabrikat. Är en polare som har en lämplig ( enligt honom ) liggandes.
Btr tändspole så fick jag frågan, när jag köpte 123 ignition. Hade precis skruvat dit en röd ”högeffekt” som legat på hyllan, så tyckte att det var onödigt. När jag tänker efter så har jag ingen aning om vad den kommer ifrån ICQ/bu
Hemläxa på den ICQ/bq
Önskar att man hade en firma som Misab nu. Men som skrivet tidigare så svarar de ju inte ens på mina frågor. Jag gissar att de inte svarar då den kompetensen har gått i pension...
Jag har givetvis fått frågan varför jag inte kör insprut och hela baletten.
Det är för att jag gillar oldskol och utmaningar.
Evolution sa Bull........Weber är fränt sa Bill ICQ/af
Tips på tändspole ?
Mvh J

22 Senaste redigerad av PPRMicke (2019-10-26 10:59:51)

Det där med tändspolar utan tändsteg  är knepigt att hitta en Bra
Om du gör på detta viset kan det bli något bättre
Du går att köper TVÅ blåa Bosch  spolar  sen  kopplar du ihop dom två med signal kablen och matnings kabelen  och till sist tändkabelen i En av spolana  Den ur den som inkopplad till fördelaren ( den som inte har tändkabel skall ha en gummi plugg i sig) ( så gör jaguar på sina V12or för det skall funka men varlig spole )( om du kollar på gamla bilder på rally bubblor så är det så kopplat också)
Sen knackar du ihop dina tändstift till 0.20 mm
Är du riktigt smart så fixar man ett MSD system och gömmer boxen på ett bra ställe  Du kan styra boxen med 123 Ing
Ja att vara oldskol kräver en del av användaren som behöver en stor kunskaps bank  För att hitta alla tjuvknep som man höll på med är det många som har glömt eller förtängt Sen skall man veta att köra med turbo på 70-80 talet var det mindre än 1 % som fick det att funka ok Antingen för fett eller för snålt   Dom som fick till det var den som man kallade den galne professorn ( hade en fördel där jag levererade saker till volvo racing och dom lekte ganska friskt med turbo på den tiden och man frågade dumma frågor var dom gjorde Där fick man se första motorbromsningen med att stakana var utan för blocket och kolvana satt fast i blocket )  Du skall veta att det inte fanns prylar eller pengar Så vi mappade med borrmaskinen och lödde igen munstycken sen borra igen För min egen del var det nog 5-8 motorer som gick i bitar innan man kunde köra en sväng på strippen och där gick en till  Så man drog till skroten o hämtade mer lik att testa ider ( det var tider de ) Sen kom insprutningen Oj vad det blev lättare  inte göra sönder motorer Bara för info Dom första spruten var utan tändning  För man hade MSD 5 or på den tiden ( kom på sent 60tal)
/// Micke

23

Skriver i all välmening.
En blow through förgasare ser samma inre tryckförhållamde vid lev av 200hk luft vid 1 bar som 100hk luft sug fugge. Med detta sagt så får man svagare bränsle signal från venturin (halsringen) varför den skall vara mindre än på en sugmotor.
Sen varför jag nämnde Dellorto dhla är för att dom ser fysiskt likadana ut men är anpassade för turbobruk finns mycket färdiga bestycknings recept till maskiner som änvänds till brukskörning.
DCOE serien är jättebra sugmotor förgasare, flera plockar ut fina siffror ur dem som tryckförgasare (dragracing Racing) men jag vet inte om någon som använder dom för brukskörning.

Om du söker på "blow through carb  weber" så kommer du knappt att få träffar på DCOE gör du motsvarande på Dellorto blir det massvis.

Jag går ofta mot strömmen så jag hoppas att du slår mig på fingrarna och får till en kanon bestyckning
Ha det bäst  ICQ/bo

221-72

24

ICQ/bv  ICQ/bo

25

Skrota förgasarna och bygg ett sprut!

//Rickard