tjena, börjar bli dags att planera hur jag ska bygga om oljesystemet på min 1600cc motor. Har haft mycket värmeproblem eftersom motorn sitter i en typ1 -59 och då får lite dåligt med kylluft i högre hastigheter.
Behöver få dit oljekyl, oljefilter, och oljesump så smidigt och enkelt som möjligt.
Vill inte dela på blocket och borra upp oljekanaler o sånt så jag tänkte köpa en sån här http://www.vwparts.net/CB1792.html och sedan sätta en adapterplatta mellan filtret och filterhållaren med uttag för oljekylare.
Är detta en bra ide?
Nyligen hittade jag även denna grej http://www.vwparts.net/BP3059.html som de säger att man inte behöver bearbeta blocket för att använda?? stämmer det? Isåfall kanske man kan hitta på någon enklare lösning?
Har ni några fina idéer och åsikter?? :-)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(LÖSNINGEN*)
Äntligen är värmeproblemet löst! och det utan en massa dyra oljekylare och annat tjafs. :-D
Som någon här nedanför tipsade om så sågade jag upp ett 80mm stort hål i den främre kylplåten framför fläkten. nu kan jag köra 110 km/h hur långt som helst (40mil hittills*) och oljetempen går inte över 110 grader och den sjunker ännu lägre vid lugn stadskörning. TUSEN TACK! :-D

mäter på oljestickan så tempen är i tråget