1 Senaste redigerad av mr_nickee (2011-06-27 21:23:50)

tjena, börjar bli dags att planera hur jag ska bygga om oljesystemet på min 1600cc motor. Har haft mycket värmeproblem eftersom motorn sitter i en typ1 -59 och då får lite dåligt med kylluft i högre hastigheter.

Behöver få dit oljekyl, oljefilter, och oljesump så smidigt och enkelt som möjligt.

Vill inte dela på blocket och borra upp oljekanaler o sånt så jag tänkte köpa en sån här http://www.vwparts.net/CB1792.html och sedan sätta en adapterplatta mellan filtret och filterhållaren med uttag för oljekylare.
Är detta en bra ide?

Nyligen hittade jag även denna grej http://www.vwparts.net/BP3059.html som de säger att man inte behöver bearbeta blocket för att använda?? stämmer det? Isåfall kanske man kan hitta på någon enklare lösning?

Har ni några fina idéer och åsikter?? :-)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(LÖSNINGEN*)

Äntligen är värmeproblemet löst! och det utan en massa dyra oljekylare och annat tjafs. :-D

Som någon här nedanför tipsade om så sågade jag upp ett 80mm stort hål i den främre kylplåten framför fläkten. nu kan jag köra 110 km/h hur långt som helst (40mil hittills*) och oljetempen går inte över 110 grader och den sjunker ännu lägre vid lugn stadskörning. TUSEN TACK!  :-D

http://www.mr-nicke.se/stuff/IMAG1111.jpg

2

Tror personligen att du är lite fel ute om du börjar bygga om oljesystemet. Massor av folk kör 1600 i äldre karosser utan problem.

3

funkar bra att ligga i 90 km/h. Men ska man försöka ligga 120 km/h på motorväg med -59 lådans utväxling så blir det varm... Är det lustigt?

4

Njaa..Jag är inte så förtjust i oljepumparna med filter..Vad är det som blir varmt..Oljan eller toppar/cyl?

5

hehe, tja det ena leder vell till det andra antar jag. Men ja mäter på oljan och den blir för varm :-P

6

mr_nickee skrev:

hehe, tja det ena leder vell till det andra antar jag. Men ja mäter på oljan och den blir för varm :-P

Hur varm?

7

120 eller 130 grader har jag för mig, sedan släpper jag på gasen efter att jag smälte en kolv förra året under en långkörning ICQ/ao mäter på oljestickan så tempen är i tråget

8

Kör du med utflyttad lucka i ovan- eller underkant? Alla typ 1 med doghouse-kylare från -71 och framåt har extra luftintag i luckan för att klara av att leverera mer luft till det större fläkthjulet som kom iom doghouse.

Bay -68. 2021cc med dubbla Weber (bromsad 6/10 till 144hk) och dragkrok.

9

Gör det rätt från början! de du länkade är "mindre bra"... (vet att du skrev att du itne ville men rekomenderar starkt att du ska dela blocket. plugga oljekanalen samt bygg fullflödessystem enligt kostens alla regler. Det ger dig även chans att kontrollera allt i motorn, då du verkar pressa den ganska hårt är det nog dags...

Om inte så rekomenderas en extra sump. den ökade oljevolymen och ökade ytan som är exponerad mot fartvinden hjälper lite.

10

tomas A har helt rätt. Jag kör med luckan stängd, och varma dagar har jag den lite öppen i underkant. Det är precis därför som jag måste trycka dit en oljekylare för att få ner motortempen. ;-)

ah.. misstänkte att det kanske var som Lurv säger. Det är där som den tidigare länkade http://www.vwparts.net/BP3059.html saken kommer in i bilden. Om jag förstår rätt så kan man med denna (och självklart någon uttagsplatta på oljepumpen) bygga om till fullflödes utan att behöva borra i blocket samt dela det.
Eller är det fel? ICQ/ao

11

Du kan nog komma undan från att dela blocket med en sådan, och plugga pumpen (inte blocket), borttagen orgnialkylare samt uttag ur pumplocket. notera att du måste då ha extern termostat till oljekylaren och då en extern oljekylare då den du länkade till ovan tar bort funktionen av termostatkolven i blocket.

Så kör jag på min... funkar mycket bra och ger den extra fördelen att öka kylluften till cyl nr 3 pga ingen oljekylare som sitter ivägen.

12

Nu börjar vi komma någon stans här. :-)  Extern oljekylare istället för doghouse-kylaren låter som en bra ide. :-) Men jag förstår inte riktigt vad du menar Lurv.. Ska jag ta oljan ur pumpen, skicka den vart då, och vart skall ja plugga? samt vart skall jag sätta oljefiltret? :-)

13

mr_nickee skrev:

tomas A har helt rätt. Jag kör med luckan stängd, och varma dagar har jag den lite öppen i underkant. Det är precis därför som jag måste trycka dit en oljekylare för att få ner motortempen. ;-)

ah.. misstänkte att det kanske var som Lurv säger. Det är där som den tidigare länkade http://www.vwparts.net/BP3059.html saken kommer in i bilden. Om jag förstår rätt så kan man med denna (och självklart någon uttagsplatta på oljepumpen) bygga om till fullflödes utan att behöva borra i blocket samt dela det.
Eller är det fel? ICQ/ao

Jag förstår inte varför din 1600-motor skulle få mindre kylluft bara för att den sitter i en äldre kaross. Om du har alla kylkåpor och tätningslister på plats så ska det inte vara nån skillnad.

14

stickan skrev:
mr_nickee skrev:

tomas A har helt rätt. Jag kör med luckan stängd, och varma dagar har jag den lite öppen i underkant. Det är precis därför som jag måste trycka dit en oljekylare för att få ner motortempen. ;-)

ah.. misstänkte att det kanske var som Lurv säger. Det är där som den tidigare länkade http://www.vwparts.net/BP3059.html saken kommer in i bilden. Om jag förstår rätt så kan man med denna (och självklart någon uttagsplatta på oljepumpen) bygga om till fullflödes utan att behöva borra i blocket samt dela det.
Eller är det fel? ICQ/ao

Jag förstår inte varför din 1600-motor skulle få mindre kylluft bara för att den sitter i en äldre kaross. Om du har alla kylkåpor och tätningslister på plats så ska det inte vara nån skillnad.

i 70 tals bilarna så är det större luftintag och även extra hål i motorluckan som släpper in luft i motorutrymmet.

15

Jag tror inte att det blir så stor skillnad med en extra oljekylare.Din oljetemp är för hög om din mätare visar rätt,men även om du skulle sänka den några grader med en extra kylare så är dina cylindrar/toppar fortfarande för heta. Annars så skulle du inte smälta en kolv.

16

mr_nickee skrev:
stickan skrev:
mr_nickee skrev:

tomas A har helt rätt. Jag kör med luckan stängd, och varma dagar har jag den lite öppen i underkant. Det är precis därför som jag måste trycka dit en oljekylare för att få ner motortempen. ;-)

ah.. misstänkte att det kanske var som Lurv säger. Det är där som den tidigare länkade http://www.vwparts.net/BP3059.html saken kommer in i bilden. Om jag förstår rätt så kan man med denna (och självklart någon uttagsplatta på oljepumpen) bygga om till fullflödes utan att behöva borra i blocket samt dela det.
Eller är det fel? ICQ/ao

Jag förstår inte varför din 1600-motor skulle få mindre kylluft bara för att den sitter i en äldre kaross. Om du har alla kylkåpor och tätningslister på plats så ska det inte vara nån skillnad.

i 70 tals bilarna så är det större luftintag och även extra hål i motorluckan som släpper in luft i motorutrymmet.

Borde du inte hellre försöka få in mera luft till fläkten istället för att kyla oljan?
Det känns som om du försöker lösa fel problem.

Lite grann som att porta topparna för att lösa problemet att originalförgasaren är för liten på en trimmad motor.

Det går ju att ta in extra luft framför fläkten i plåten mellan motor och växellåda och ha ett intag under bilen. då slipper du köra med öppen lucka.

Annat nyttigt att läsa om oljekylning
http://www.geneberg.com/article.php?ArticleID=238

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

17

mycket intressant, ja ska testa att försöka få in mer luft den vägen först innan ja köper kylare och grejer.

Ett oljefilter hade ju ändå inte skadat att koppla in i o för sig...

18 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-02-09 19:01:17)

Du måste få in mer luft in i motorrummet sen kan du tänka oljan
Man brukar olje temp över 110c är det något som är inte bra
Man vill gärna ha olje temp mellan 80-100c
Vid lager skader brukar olje tempen vara hög eller en jävla massa vatten/bensin i oljan
/// MIcke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

19

vilka är de bästa sätten att få in mer luft? Vill helst inte modifiera luckan men jag antar att det borde finnas en hel del andra möjligheter? :-)

20

mr_nickee skrev:

vilka är de bästa sätten att få in mer luft? Vill helst inte modifiera luckan men jag antar att det borde finnas en hel del andra möjligheter? :-)

Hej
Det lättaste kanse bästa är att du tar upp ett hål i motor rums plåten framför fläkt insuget på cirka 100-120mm sen monterar en slang
framför plåten mot växelådan som går ner mot rambenet
Vi monterade en sådan lösning på en t1 med turbo luft tempen sjönk med 20 grader i motorrummet och olje problemet var borta
Man lärsig konstiga saker när man skruvar med trimade bilar
Det finns en sak som man ofta glömmer är hur luften strömmar under bilen när den går fortare än det var tänkt
På en bubbla som är orignal har man en övertryckson vid växellådan som uppkommer vid 90kmt som kan hjälpa till och kyla
motorn om man gör hål på rätt ställe
Jag kan tänka mig det är inte så lätt på en bil som är sänkt
(jag har inte haft möjligheten kolla på en sänkt bubbla i vindtunelen)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

21

mr_nickee skrev:

vilka är de bästa sätten att få in mer luft? Vill helst inte modifiera luckan men jag antar att det borde finnas en hel del andra möjligheter? :-)

Har du kollat så att det inte har sugits in nåt skit i fläkten.Lite papper eller annat som fastnat där tar bort en stor del av luften som fläkten ska suga i sej.

22

eller lagt sig mellan cylindrarna? vet att frågan har ställts tidigare men har du alla kylplåtar på plats och friska gummitätningar i motorrummet? Är det orginal fläkthus?

23

Eller att pappen på torpedväggen sitter fast? En kompis hade väldiga problem med att en standard 1200 gick varmt och innan vi kom på att dämppappen släppte av värmen när man kört en stund för att sedan dras tillbaka när motorn stängdes av.

24

jodå, alla kylplåtar har varit borta minst en gång så där finns inget smuts, och gummilisterna är nya. Högtryckszonen över växellådan var intressant info :-)

25

Erik skrev:

Eller att pappen på torpedväggen sitter fast? En kompis hade väldiga problem med att en standard 1200 gick varmt och innan vi kom på att dämppappen släppte av värmen när man kört en stund för att sedan dras tillbaka när motorn stängdes av.

haha, mycket lurigt. Tror inte det är så på min, men jag ska allt ta en extra titt :-D