1

Tänkte kika om de är någon mer som använder 3D printer för att köra ”special” tillbehör.

Kan posta min lösning i radiohålet när jag har byggt om med lite stereo i bussen så vill jag ha koll på volten och passa även på att sätta i USB samt cigguttag ifall man vill ha GPS eller liknande.

Upp med era 3D printade grejer till folkvagnarna  ICQ/bq

Post's attachments

5100DE98-7332-4290-91AE-78CB3CBCAF02.jpeg, 295.94 kb, 1280 x 960
5100DE98-7332-4290-91AE-78CB3CBCAF02.jpeg 295.94 kb, 291 downloads since 2019-11-23 

F521C8F0-367E-4ABA-9695-211F9D726994.jpeg, 357.83 kb, 1280 x 960
F521C8F0-367E-4ABA-9695-211F9D726994.jpeg 357.83 kb, 266 downloads since 2019-11-23 

2

Snyggt! Har låtit min son printat dörrlåsknoppar  (med VW logga ICQ/ab) och ett täcklock till säkringshållaren. Blir faktiskt bra! Går säkert att göra en hel del!

3

BeeGee skrev:

Snyggt! Har låtit min son printat dörrlåsknoppar  (med VW logga ICQ/ab) och ett täcklock till säkringshållaren. Blir faktiskt bra! Går säkert att göra en hel del!

Låter trevligt!
Ja faktiskt är de bara fantasin som kan sätta stopp ICQ/ay

4

Jag använde original täckplatta för att montera mina mätare i. Det tyckte jag var smart i en värld som ännu var tvådimensionell. ICQ/ap

Vad har du gjort av frisklufts- och värmereglagen? Och vad är det för lustig vit knapp nedtill? Elfläkt?

Sen en liten rättelse, det heter inte "hålla koll på volten", det är möjligtvis något de som tränar häst ägnar sig åt. "Hålla koll på spänningen" är det du menar. ICQ/ad

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5

Kee : Jag vill inte göra dig besviken men här förstår vi talspråk.
Jag tycker det är jätte intresant med 3D printade grejor, skapar massor med möjlighet.

##############
Volt kan syfta på:

Volt – enhet för elektrisk spänning
Volt – någon hoppar i luften med vertikalrotation framåt eller bakåt, se saltomortal
Volt (berg i Bulgarien) – ett berg i regionen Vratsa
Volt (restaurang) – en restaurang i Stockholm
Volt (ridning) – ett ridmoment i dressyr
Volt Europa - en politiskt rörelse
#############

"ljushuvud"

6

Du glömde "ett besök i finkan" Default/big_smile

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

7

Så är de ju men syftet är och ha koll på volten i ”voltmätaren”  ICQ/ag syftet är med massa stereoprylar på dessa klena generatorer (70A växel) så vill jag ha ett extra öga på de även fast jag ska göra en specialare för att få 120A laddning till  ICQ/bf

Reglagen ligger åt sidan för ska ur med instrumentpanelen och fixa den sen de vita där tror jag är någon gammal timer till typ ebersprächer eller dyligt  ICQ/bn

8

25hpman skrev:

Du glömde "ett besök i finkan" Default/big_smile

Nja det är en Volta och böjs Voltan och inte volten :-)

"ljushuvud"

9

"bara för att jag förstår vad du menar betyder inte det att du har rätt"   ICQ/ad

Mats Karlsson, Vänersborg.
Kör numera hemmabyggd Super Seven.
http://www.matsgarage.com

10

Mr 56 skrev:

Kee : Jag vill inte göra dig besviken men här förstår vi talspråk.
Jag tycker det är jätte intresant med 3D printade grejor, skapar massor med möjlighet.

##############
Volt kan syfta på:

Volt – enhet för elektrisk spänning
Volt – någon hoppar i luften med vertikalrotation framåt eller bakåt, se saltomortal
Volt (berg i Bulgarien) – ett berg i regionen Vratsa
Volt (restaurang) – en restaurang i Stockholm
Volt (ridning) – ett ridmoment i dressyr
Volt Europa - en politiskt rörelse
#############

Att inte uttrycka sig på förståelig "vanlig talspråks svenska" kan ju vara ett sätt att diskret påvisa att man är bildad och 'förmer' och vill ha ett språkligt övertag, jämfört med "de vanliga talspråkarna". Om så är fallet, eller om vissa bara inte klarar av att uttrycka sig på lättförståelig alldagssvenska, kommer vi nog aldrig att få svar på.

Lite lika som att vissa är teoretiker, vissa är praktiker, vissa är både ock å vissa är bara helt tappade.
ICQ/ad

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

11

Har vi ingen ”back to topic”- emoji?

Jag har funderat på om det går att 3D printa kul VW attiraljer till andra grejer.

Typ byta ut Webergrillens platta navkapslar mot en 3D printad BRM dito eller dylikt.

Samma kanske för robotklipparen. Skulle vara lite fränt med sprintstars på den istället för de ”alufälgs” liknande hjulande som sitter original.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

12 Senaste redigerad av David, Luleå (2019-11-26 14:42:32)

rickard m gjorde 3D printade trattar till Webrarna De imponerade grymt på mig när jag såg dem på vårat 1600 challenge vi hade förr.

Inte bara en snygg optimerad grej utan även första gången jag höll i denna till synes magiskt framtrollade 3D printade grej. Första kontakten med en printad produkt.

13

Som sagt fantasin sätter gränser upp med bilder på insperation  ICQ/ay

14

Eller kanske någon wide-5 till grillen.

Dessa verkar vara en original weber åt rätt håll iallafall.

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51SEPYnJ52L._SL1000_.jpg

15

3d skrivare är både roligt och användbart, själv använder jag den mest till att skriva ut olika prototyper av sådant som senare byggs i stål.
Här är en detalj jag gjorde mest på skoj för att snygga till min Hazetkopia ICQ/bs

Post's attachments

916BE9AB-7638-4AB3-91E0-3ADEF2C975CC.jpeg, 319.49 kb, 1024 x 871
916BE9AB-7638-4AB3-91E0-3ADEF2C975CC.jpeg 319.49 kb, 284 downloads since 2019-11-26 

A3683B6C-D43C-40CC-9A66-26E6E23C8E26.jpeg, 221.91 kb, 968 x 968
A3683B6C-D43C-40CC-9A66-26E6E23C8E26.jpeg 221.91 kb, 279 downloads since 2019-11-26 

16

Franke skrev:

3d skrivare är både roligt och användbart, själv använder jag den mest till att skriva ut olika prototyper av sådant som senare byggs i stål.
Här är en detalj jag gjorde mest på skoj för att snygga till min Hazetkopia ICQ/bs

Grymt med 4” BRM  ICQ/ag

17 Senaste redigerad av michaelth (2019-11-26 14:34:15)

Magnus w fälgar ICQ/ag hmmm med dylika på min fejk hazet kanske jag skulle ta den till mig igen.stått och dammat i 10 år....iofs köpte för 50 kr..så den var ju dyyyyr...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

18

Franke skrev:

Snygga. De skulle sitta fint på grillen:)

19

Värst vad många var lättstötta här då. ICQ/ad  Att 50-split skulle reagera var ju ingen högoddsare direkt, han har ju något gammalt agg mot mig, fast jag har aldrig förstått varför? ICQ/bn 

I min värld handlar formuleringen "hålla koll på volten" samma sak som att säga "hålla koll på bilarna" när man menar "hålla koll på trafiken", eller "hålla koll på bokstäverna" när man menar "hålla koll på stavningen" eller "hålla koll på graderna" när man menar "hålla koll på temperaturen" osv. Det slarvas rätt friskt med skillnaden på storhet och enhet, för det verkar ju inte vara ngn viktig kunskap om man jämför med hur man ska bete sig på sociala medier för att ta ett bisarrt exempel. ICQ/at  Just spänning är svårt att associera med volt liksom jag rätt ofta märker att watt även har ett kliv över till ordet effekt. Och ännu lustigare blir det på engelska om man vill påpeka att något är "strömsnålt", för att skriva "low power" låter ju inget bra, men däremot "low wattage". ICQ/ay  ICQ/av

Men min viktigaste lärdom av detta är att återigen bli bättre på att bita mig i läppen och hålla käft, för ingen gillar en besserwisser. Men då vill jag avsluta med att jag inte är ngn besserwisser, jag bara råkar ha en läggning för saker som väldigt få andra i min omgivning har. Om min iver av att få dela med mig av min kunskap på något vis upplevs som förminskande, så har jag uppenbarligen gjort det på helt fel sätt. Men det var lite kul att det helt plötsligt blev fart på forumet!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

20

kee skrev:

Värst vad många var lättstötta här då. ICQ/ad  Att 50-split skulle reagera var ju ingen högoddsare direkt, han har ju något gammalt agg mot mig, fast jag har aldrig förstått varför? ICQ/bn 

I min värld handlar formuleringen "hålla koll på volten" samma sak som att säga "hålla koll på bilarna" när man menar "hålla koll på trafiken", eller "hålla koll på bokstäverna" när man menar "hålla koll på stavningen" eller "hålla koll på graderna" när man menar "hålla koll på temperaturen" osv. Det slarvas rätt friskt med skillnaden på storhet och enhet, för det verkar ju inte vara ngn viktig kunskap om man jämför med hur man ska bete sig på sociala medier för att ta ett bisarrt exempel. ICQ/at  Just spänning är svårt att associera med volt liksom jag rätt ofta märker att watt även har ett kliv över till ordet effekt. Och ännu lustigare blir det på engelska om man vill påpeka att något är "strömsnålt", för att skriva "low power" låter ju inget bra, men däremot "low wattage". ICQ/ay  ICQ/av

Men min viktigaste lärdom av detta är att återigen bli bättre på att bita mig i läppen och hålla käft, för ingen gillar en besserwisser. Men då vill jag avsluta med att jag inte är ngn besserwisser, jag bara råkar ha en läggning för saker som väldigt få andra i min omgivning har. Om min iver av att få dela med mig av min kunskap på något vis upplevs som förminskande, så har jag uppenbarligen gjort det på helt fel sätt. Men det var lite kul att det helt plötsligt blev fart på forumet!

ICQ/bp  ICQ/bi Kör Du som vanligt Kee!

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

21

Nu är det så att jag är dalmas och inte svenskalärare sen om jag inte är helt bakom flötet så var jag tydlig i rubriken på tråden att de handlar om 3d prints inte svenska språket.
För den delen så är jag elektriker så nog har jag koll på att det heter spänning osv för att sätta punkt på den disuktionen  ICQ/bv

22

JohanSjoestroem skrev:

Grymt med 4” BRM  ICQ/ag

Tackar Johan, jag skulle dock vilja kalla dom mer för Fuchs än Brm. Checka in fifteen52 i UK om du inte gjort det redan och lägg in en beställning till bussen din  ICQ/af

David, Luleå skrev:

Snygga. De skulle sitta fint på grillen:)

Tackar, kul att du gillart!

michaelth skrev:

Magnus w fälgar ICQ/ag hmmm med dylika på min fejk hazet kanske jag skulle ta den till mig igen.stått och dammat i 10 år....iofs köpte för 50 kr..så den var ju dyyyyr...

Det är prisvärda vagnar även om originalet är snyggare. Jag har 2st fejk hazets och har noterat att den på bild har mycket större hjul och därmed troligtvis är ombyggd. Om du är sugen på något liknande lär du byta hjul isåfall  ICQ/ab

23

Har du själv gjort filen för fuchs hjulen eller är det når att ladda ner någonstans?

24 Senaste redigerad av Franke (2019-11-28 12:51:34)

David: Jag gjorde filerna själv men om du nöjer dig med vanliga fuchs finns det färdiga filer att ladda ner här :

https://grabcad.com/library/the-legenda … he-fuchs-1

25

Fränt. Fanns ju massor där. Även BRM ICQ/bq