1 Senaste redigerad av schwartz (2019-11-07 13:41:05)

Planerar vinterns motorbygge och tänkte passa på att förbättra lite när allt ändå är isär. Grundmotorn baseras på en fabriksrenoverad 1600 med dubbelreducerat block, kommer inte att trimmas utan får behålla originaleffekten.

- Tänkte köra doghouse-oljekyl, räcker det till i en buss i kombination med ett vettigt oljefilter?
- Vilken oljepump är lämplig, 26mm?
- Helst skulle jag vilja ha filtret "nära", finns det någon adapter med bra kvalitet som placerar filtret i närheten av blocket?  ICQ/br

@schwrtzwrks
- '69 earlybay, 2.2l wasserboxer aus Japan!
- '74 99 RWD

2 Senaste redigerad av PPRMicke (2019-11-07 18:43:59)

schwartz skrev:

Planerar vinterns motorbygge och tänkte passa på att förbättra lite när allt ändå är isär. Grundmotorn baseras på en fabriksrenoverad 1600 med dubbelreducerat block, kommer inte att trimmas utan får behålla originaleffekten.

- Tänkte köra doghouse-oljekyl, räcker det till i en buss i kombination med ett vettigt oljefilter?
- Vilken oljepump är lämplig, 26mm?
- Helst skulle jag vilja ha filtret "nära", finns det någon adapter med bra kvalitet som placerar filtret i närheten av blocket?  ICQ/br

Ett PS
Det där med gamla fabriksrenoverade  skall man nog tänka två gånger
Vw slutade på slutet av 70 att göra sådana renoveringar
Ett tips mät alla saker och släng inga lager innan du har kollat så det finns i dag
Vet att Vw slipade om kamlager lägena där kan det vara svårt att finna sådana idag
ibland arborrade man en sida på kamlager lägena eller båda sidorna Kam lagrena kan vara svåra att hitta i dag om det är arborrat där
Skulle tro att blocket är arborrat 0,25 mm  samma med veven är 0.25 slipat
I dag arborrar man till 0.50 övermått  dom lagrena är ingen brist på
Kolla upp dina lyftar hål som kan vara förstora
Kolla även ytorna där cylindrana står (mellan brukar dom vara ner sjunkna och cylindrarna lutar inåt)
Ja det finns en pump med olje filter (finns två modeller) men det kan vara svårt om man har bussbalk att få plats med en sådan
Det finns pumpar med slang ut gång
Köp en kvalitets pump
Finns även smidiga oljefilter hållare   Kolla CSP
Som sista mät alla ram lager  lägen för det skall vara inom 0,05 mm för att inte skall läcka olja bakom lagret ( om så fallet går motorn varm)
Glöm inte av att kolla hur styrningana är och kontakt ytorna till ventilena  skall var 1,5 mm breda ( om det är mer än 2 mm går motorn varm)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Tack för svaret! Motorn såg väldigt bra ut när vi tog isär den, fortfarande honingsrepor i cylindrarna, fina lager, tryckare etc. Inga direkta tecken på slitage.

Däremot mätte jag lagren och kollade art.nr på dem, vevaxeln är slipad 0.25 men blocket är orört.

Ok då låter det som att man får flytta filtret en bit, tänkte köpa en Schadek pump om det finns anpassade för externt filter.

Räcker doghouse-kylet för att hålla tempen i schack?

@schwrtzwrks
- '69 earlybay, 2.2l wasserboxer aus Japan!
- '74 99 RWD

4

En buss går alltid varmare än samma motor i en bubbla. En 1600 i en buss med inredning får jobba rätt hårt för att hålla dagens trafikrytm. Min åsikt är att det krävs lite mer vrid för att motorn skall gå svalare. Om man ökar kubiken till 1776 eller  1915 men behåller resterande delar till original så går motorn svalare och jobbar inte lika hårt. Runt 70-80hk är vad en buss behöver ha för att kompensera för vikt och luftmotstånd. En annan sak är mer olja och ett externt oljefilter för att hålla ner motortempen. Skall man ner på kontinenten och åka bör man även ha en extern oljekylare. det talas ofta om olika oljors förmåga att lösa värmeproblem men i min värld finns det bara två olika oljor, skitig eller ren olja. Täta oljebyten kan rädda vilken motor som helst. Receptet för en bussmotor är mer vrid och mindre varv.

5 Senaste redigerad av schwartz (2019-11-08 13:48:58)

Ja den hade säkert mått bättre av mer slagvolym, men till en början får den behålla 1600cc.

Mer olja låter som antingen ett externt kyl eller ett stort oljefilter, är det FRAM-filter som gäller isf?

@schwrtzwrks
- '69 earlybay, 2.2l wasserboxer aus Japan!
- '74 99 RWD

6

schwartz skrev:

Ja den hade säkert mått bättre av mer slagvolym, men till en början får den behålla 1600cc.

Mer olja låter som antingen ett externt kyl eller ett stort oljefilter, är det FRAM-filter som gäller isf?

Det där med honings repor kvar i cyllana
Dom är honade med 70 sten( dom är säkert kvar) först sen 125 sten till slut 225 sten (om du kollar på ytan  mot ljuset är dom blanka där kolven har gått upp o ner)  Man behöver alltid hona för att ringana skall täta ( om inte blir dom glasade och läcker
Som Hans L skriver behövs det mycket olja ( kolla på en wasserboxer som är en typ 1 motor med modifering )
Du kan köpa ett orignal typ 4 filter  (man)  Gå in på youtube  skriv Fram HP 1
Det finns kina kopior av dom
Tyvärr finns det så många fallgropar på saker som var bra för 10 årsen i VW världen av billig skit som kommer från kina ( empi är ett AA är ett annat fabrikat )
Tyvärr finns det firmor som säljer sådant för det skall vara billigt  Kan bara se vad saker kostade på början av 2000 som är samma eller billigare pris
Då kan man räkna ut  vad man får
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

om FRAM filter
https://gbodyforum.com/threads/another- … ory.75251/

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8 Senaste redigerad av schwartz (2019-11-18 15:04:57)

Det kanske är lika bra att bygga om till full-flow när motorn ändå är isär.

Vilket alternativ är lämpligast?
- Blocka original oljekyl och köra externt filter + kyl? Hur håller man koll på oljetempen vid långsam körning i så fall, eller är det termostatstyrda fläktar som gäller?
- Behålla original (doghouse) kyl och istället satsa på externt oljefilter?

Fungerar det med ett "vanligt" oljefilter? Det verkar skrivas mycket om filter som sväller osv, vanliga motorer har väl oxå oljetryck genom filtret? ICQ/ab

@schwrtzwrks
- '69 earlybay, 2.2l wasserboxer aus Japan!
- '74 99 RWD

9

Behåll original oljekylaren och komplettera med en extern kopplad med en termostat i serie med filtret.
Om man har ett pumplock med överflödesventil funkar vanliga filter annars måste man ha ett som klarar fullt flöde.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G