1 Senaste redigerad av speedwagen (2019-11-02 14:22:21)

Hej. Jag tänkte ställa på min vw panel-buss 1975 års,mod. efter en tids renovering.

Vill ju ha/få den rätt försäkrad med en gång. Så man inte får problem eller dålig ersättning om olyckan är framme.
Dels har gamla vw´s över lag gått upp i pris de senaste åren.
Och så vill man ju rimligtvis få något för alla pengar och tid man lagt ner på renoveringen.

Så var och hur har ni era bussar försäkrade och vad ska man tänka på.

Här är väl någon med dåliga erfarenheter av försäkrings bolag med..

Post's attachments

vw bay.jpg, 216.3 kb, 1024 x 615
vw bay.jpg 216.3 kb, 58 downloads since 2019-11-02 

.....speedwagen - Gasar Tills De Rasar...... ©

Farkoster: Pippi-gul cal-look (o\_/o) med soltak och Vit panel |o \/ o| med dubbla dörrar.

Snabb länkar till mina projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak.Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr.

2 Senaste redigerad av Grubban (2019-11-02 15:56:54)

Jag har flera bilar hos Bilsport & MC mycket bra kontakt och dom har koll.
Det är du som sätta försäkringsvärdet och till 95% ta dom det. Alltid helårsförsäkring med mycket låg självrisk.
Dom behöver bilder från alla sidor av objektet och du få köpa 2kg pulversläckare.

T1 splitbuss kombi '64
T1 splitbuss panel '65 'såld'
T2a deluxe RHD ´68
T2b taigagrön ´77
T3 enkelhytt `89

3 Senaste redigerad av speedwagen (2019-11-05 00:08:27)

Det låter bra.. Vad ligger en sådan försäkring på ?
Tex. vad betalar du i premie för din gröna bay och vad ligger självrisken på?

.....speedwagen - Gasar Tills De Rasar...... ©

Farkoster: Pippi-gul cal-look (o\_/o) med soltak och Vit panel |o \/ o| med dubbla dörrar.

Snabb länkar till mina projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak.Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr.

4

Försäkringsbolag sätter ett försäkringsvärde, och det avgör priset.

Man man skall var amedveten om att det är bilens marknadvärde som avgör vid en skada.
Du kan ha din buss försäkrad för 700 tusen,
Men viud en olycka kollar dom ifall bilen stämmer med vad som står i Transporstyrelsens papper, sen tittat dom på marknaden.
Och erbjuder ersättning därefter.

Och då kan man få Max sina 700 tusen, men troligen mindre.

Så när man tar en försäkring så är det br att sätta ett försäkringsvärde, som är 20-30% över marknadvärdet.
För då behöver du inte höja försäkringsvärdet på fem år tex.
Så det är bättre att vara lite överförsäkrad än underförsäkrad.

5

Har alltid haft mina bilar på Länsförsäkringar (Dalarnas) men veteranbilar så har dom ett maxbelopp på 200´, annars blir det entusiastförsäkring med massa förbehåll som gör att man knappt kan använda bilen... så senaste bussen som har lite högre värde så blev det Trygg Hansa som inte har några sådana klausuler... sen har jag haft turen att jag aldrig behövt utnyttja någon försäkring på mina gamla bilar så hur det går om nått händer... ICQ/bw

6

Grubban skrev:

Jag har flera bilar hos Bilsport & MC mycket bra kontakt och dom har koll.
Det är du som sätta försäkringsvärdet och till 95% ta dom det. Alltid helårsförsäkring med mycket låg självrisk.
Dom behöver bilder från alla sidor av objektet och du få köpa 2kg pulversläckare.

Det här är intressant, inga begränsningar på den försäkringen, körsträcka förvaring osv?

Jag har TH mest för att de specialförsäkringar jag stött på har massa begränsande klausuler för ägare som vill använda sina bussar såsom GB var inne på.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

7

Ja vad är egentligen skillnaden om man har, säg en Audi för 500´eller en gammal VW för 500´? , tänk om man inte fick åka till soptippen eller jobbet med Audin...  ICQ/bw

8

Det spelar ingen roll vad ni har för bil men begränsningar finns alltid som t.ex körsträcka eller att det måste finnas en vardagsbil i familjen...
Min t3 enkelhytt kostar 1500sek per år, försäkringsvärde 75000sek den är helförsäkrad.
Min t2 westfalia ligger på 3000sek ungefär men försäkringsvärdet är mycket högre.

T1 splitbuss kombi '64
T1 splitbuss panel '65 'såld'
T2a deluxe RHD ´68
T2b taigagrön ´77
T3 enkelhytt `89

9

GB skrev:

Ja vad är egentligen skillnaden om man har, säg en Audi för 500´eller en gammal VW för 500´? , tänk om man inte fick åka till soptippen eller jobbet med Audin...  ICQ/bw

Audin för 500 som du får åka var som helst med när som helst, har säkert högre avgift än en VW för 500 som du inte får åka till jobbet med varje dag osv. körbegränsningar minskar risken och sänker avgiften.

Det finns inget som hindrar att du tar en vanlig försäkring utan begränsningar, men jag
är säker på att premien blir rätt hög för en gammal VW.

Och ifall det värsta händer så har dom noll koll på enthusiastbilar och dess värde och hantering.

Jag är Försäkrings samordnare för SSRA som har Hot rod försäkring hos IF.
Den har begränsningar men är desto billigare.

Hade en kund som fick sin Hot Rod påsprungen av ett rådjur och tryckte in dörren.

När han Kontaktade IF lokalkontor , så hänvisade de till VAG! Det var en trettiotals Ford!

Men när vi pratat med IF så fick han lämna in den hos en specialist på plåt jobb.
Så allt löste sig bra.

10

Nä, jag fick verkligen inte försäkra bussen på Länsförsäkringar... försökte men fick till slut svaret; våra försäkringar är inte för alla...  ICQ/bu

11

GB skrev:

Nä, jag fick verkligen inte försäkra bussen på Länsförsäkringar... försökte men fick till slut svaret; våra försäkringar är inte för alla...  ICQ/bu

Missförstå mig rätt!

Det finns andra bolag.

12

Mr 56 skrev:

Och ifall det värsta händer så har dom noll koll på enthusiastbilar och dess värde och hantering.

Jag är Försäkrings samordnare för SSRA som har Hot rod försäkring hos IF.
Den har begränsningar men är desto billigare.

Hade en kund som fick sin Hot Rod påsprungen av ett rådjur och tryckte in dörren.

När han Kontaktade IF lokalkontor , så hänvisade de till VAG! Det var en trettiotals Ford!

Men när vi pratat med IF så fick han lämna in den hos en specialist på plåt jobb.
Så allt löste sig bra.

Det är väl just där skon klämmer, för min del handlar det inte om att premien hos TH är hög, utan för att "vanliga" försäkringsbolag hanterar ärendena så dåligt när man råkar ut för något med sin veteranbil. Jag vill kunna bruka min veteranbil OCH slippa tjafsa om vagnens värde vid ett eventuellt ärende. Nu verkar det som att entusiastförsäkringarna inte tillåter det förstnämnda och en vanlig försäkring kan inte friskriva sig från det andra.

När jag small med westyn fick jag inte bara utstå en misstanke om att jag varit vållande, när den andra bilen var den som bytte körfält och inte såg sig om i döda vinkeln (kapitel 1 i motorvägskörning?) och dessutom erkände att hon var vållande, utan jag fick även utstå skymfen att höra att de ansåg att min buss var värd 7000kr. Jag fick bråka och leva i ovisshet i ett par veckor innan jag kunde träffa deras värderingsman och få igenom mitt krav. Jag är inte dummare än att jag förstår att man inte kan vara säker på att slippa risken helt, men jag skulle vilja minimera den genom att tex byta försäkring om det fanns något klockrent alternativ. Jag måste kunna använda mina bussar som bruksbilar då jag bara har en p-ruta i stan och därför ställer av vinteråket om somrarna. med 5 mil om dagen och frekventa turer till stugan 13mil bort blir det fler mil än entusiastförsäkringarna brukar godkänna, sen var det här med att frakta gödsel eller åka till brädgården och handla... ICQ/ah

Sen kan jag anse att premien för en veteranbil trots allt borde vara lägre än för en modern bil för samma peng då delarna förmodligen är billigare till veteranbilen och reparationsmetoderna enklare. Sen är man ju per automatik en bättre förare när man inte sitter i en modern Audi, det ser jag bevis på dagligen. Men jag har säkert fel. ICQ/be

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

13

Intressant tråd...  !

Själv har jag min dubblehytt -72 försäkrat i Folksam.. dock helt vanlig helförsäkring men har tänkt att byta och har kikat på Bilsport entusiastförsäkring..
men enligt deras förköpsinformation så får man inte använda bilen hur man vill och den ska vara inlåst i garage och där känns det väl sådär...
dock använder jag väl bilen inte mer än att åka runt på träffar osv. men trist om man inte får nyttja bilden hur man vill.
Folksams års pris är relativt högt på min pickup.. och den är inte värderad..
Vad kostar era försäkringar per år.. t.ex på Bilsport ?

mvh/
Andy

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

14

Mr 56 skrev:
GB skrev:

Nä, jag fick verkligen inte försäkra bussen på Länsförsäkringar... försökte men fick till slut svaret; våra försäkringar är inte för alla...  ICQ/bu

Missförstå mig rätt!

Det finns andra bolag.

Jo precis, det var ju det jag skrev först, att jag fick lov att byta till Trygg Hansa som flera polare har till sina likvärdiga bilar.

15

MHRF försäkring via VWHK kanske? Vad jag förstått brukar de vara bra på att hantera ärenden om nåt händer.

Har skaffat sådan på min 356. Ingen brukskörning, men ingen övre milgräns. Fordonet behöver besiktas och man behöver batteribrytare och släckare. Billig försäkring.

16

Tack för alla intressanta svar - håller med "easos" Intressant tråd...  !
Så vi fortsätter - det är nyttigt att se över sina försäkringar, speciellt i tider när värde ökningen på våra kära vw´s ökar (och kronan faller)

Jag själv har i alla fall tecknat en veteranbil försäkring i Trygg Hansa nu på panelen ICQ/bq 1234 kr/hel år helförsäkring med högsta ers.belopp 150.000 kr
(Jag har redan fyra andra bilar, en motorcykel och företaget försäkrat där.)

Så jag hoppas det blir bra, men det vet man som sagt inte förrän skadan är skedd. ICQ/bh

.....speedwagen - Gasar Tills De Rasar...... ©

Farkoster: Pippi-gul cal-look (o\_/o) med soltak och Vit panel |o \/ o| med dubbla dörrar.

Snabb länkar till mina projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak.Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr.

17

TobiasL skrev:

MHRF försäkring via VWHK kanske? Vad jag förstått brukar de vara bra på att hantera ärenden om nåt händer.

Har skaffat sådan på min 356. Ingen brukskörning, men ingen övre milgräns. Fordonet behöver besiktas och man behöver batteribrytare och släckare. Billig försäkring.

Hur "märks" det vid ett försäkringsärende att man brukskört vagnen om den inte är begränsad i antal mil?

Jag menar om jag krockar på väg hem från jobbet så går det ju inte att utesluta att det var just den dagen jag skulle ha med mig vagnen men att jag normalt sett åker i en annan bil, fast jag egentligen kör dagligdags. Kollar man mätarställning då är det ju detsamma som miltalsbegränsning.

Sen att jämföra faktiska premier är ju rätt ointressant egentligen då det varierar mycket med avseende på andra faktorer; ålder, adress, skadefria år, fordon osv osv. Jag ligger skyhögt i jämförelse med de siffror som nämns här, men skulle jag flytta ut på landet så skulle premien sjunka radikalt tex. Sen kan man säkert hitta en billigare försäkring, men jag kan ju bara jämföra med mig själv, inte vad någon annan har.

Poängen är dock fortfarande att det ska gå smidigt vid ett eventuellt försäkringsärende, sånt kan vara värt att betala för de få månader på året man har vagnen påställd.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't