1,326 Senaste redigerad av Mr 56 (2019-11-08 17:51:08)

Inte hänt mycket i garaget.
Var tvungen att få på taket på min andra långbänk inför vintern.

http://www.brandow.eu/vw/0209/504.jpg
Nej den ska inte glasas in


http://www.brandow.eu/vw/0209/500.jpg
Men jag tog mig i kragen och monterade motorluckan.
Hade mycket ångest inför den monteringen.

http://www.brandow.eu/vw/0209/501.jpg
Givetvis gick det mycket lättare än man föreställt sig, fick hjälp av frugan så inget repades.


http://www.brandow.eu/vw/0209/502.jpg


http://www.brandow.eu/vw/0209/503.jpg



http://www.brandow.eu/vw/0209/506.jpg
Valde mellan limma gummi på fotbrädor, eller fixa kofångare. Så det blev kofångare.


http://www.brandow.eu/vw/0209/507.jpg
Bakre fästen hade svällt upp så det blev att plocka isär.


http://www.brandow.eu/vw/0209/508.jpg
Borrade ur bauta punktsvetsarna.


http://www.brandow.eu/vw/0209/509.jpg
Då jag borrat hål i mitten biten också så lade jag igen de hålen. Lade en kopparbit under spm jag svetsade mot.


http://www.brandow.eu/vw/0209/510.jpg
Sen var det bara att svetsa ihop allt igen.


http://www.brandow.eu/vw/0209/511.jpg
Och de blev lite bättre.

http://www.brandow.eu/vw/0209/512.jpg
Sen kratsade jag bort rosten på innerfästena.


http://www.brandow.eu/vw/0209/513.jpg
Använda handskar när man kör med borsten ;-)

Borstade bort fäegen inuti kofångarna, och målade allt sen.

http://www.brandow.eu/vw/0209/514.jpg
http://www.brandow.eu/vw/0209/515.jpg
Dagen efter var den monterad och klar



http://www.brandow.eu/vw/0209/516.jpg
Då jag har en 30A 12 Genarator, tänket jag köra med LED så mycket som möjligt.
Men det stod att de hade resistor så Can bussen inte klagade, så jag köpte lampa till skyltbelysningen.


http://www.brandow.eu/vw/0209/517.jpg
Och den lyste bra.


http://www.brandow.eu/vw/0209/518.jpg
0,18A  blir ca 2W vilket gör att jag sparar 8W, mot en original lampa.


http://www.brandow.eu/vw/0209/519.jpg
Fram fick jag för mig att sänka kofångarns 20mm ca. Så en jigg fixades ihop.


http://www.brandow.eu/vw/0209/520.jpg
Ihopsvetsade, har målat dom nu så de får torka över natten.


Juryn är fortfarande ute om jag ska ha kofångarhornen på eller ej.
Provar lite utan, man är ju en "Hot Rodder"

Nån undrar kanske varför jag bara har en reflex bak, Jo den andra är sprucken tyvärr.
Så jag får leta en stund tills jag hittar en till. Och jag gillar dom då nån lagt ner tid på att göra fästen av plattjärn.
Och det får sitta där tills den är besiktigad, sen får vi se om de hamnar under kofångaren.
http://www.brandow.eu/vw/0209/521.jpg

"ljushuvud"

1,327

ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

1,328

ICQ/bi

1,329

Den blir bara bättre och bättre!
Små framsteg är ändå åt rätt håll!

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

1,330

Bra jobbat! ICQ/ay

Volkswagen typ 1, 1959,   Volkswagen typ 2, 1964,
Volkswagen typ 3, 1967,   Volkswagen typ 2, 1965 - delägare
Beach Buggy 1968,           Volkswagen Reimo camper, 1987

1,331

Snyggt jobb! ICQ/ay  Var har du fått tag i gul/blå california skylten?

1,332

En nylackad baklucka kan vara spännande att sätta dit.
Helt rätt att sätta in extrahjälp på det.

En fundering på dina kofångarjärn bak. Ett extrajärn i mitten är väl för amerikakofångare?
Eller är det något jag inte vet?
Men du har gett mig en idé med att lägga in ett extrajärn jag med.
Din tråd är underhållande och full med bra tankar och idéer.

1,333

tänk på att ett original mjukt lite gulaktigt ljussken inte blir det samma med
en ilsken diodlampa.
Lika som att originalljudet ur en bilradio  försvinner vid byte av högtalare
eller ljudspelare.
Din Folka Cab kommer vara blickfångare o ta många priser på träffar framöver
då du fått den godkänd o körklar  ICQ/br

1,334

Jag köpte skylten via Wheelstidningen, nån gång på 80 talet.

Kofångarna kommer från en svensksåld 58'a som jag skrotat, och jag har noll koll på VW kofångarjärn, tänkte det var till för att skidstället inte skulle trilla av ;-)

Jag vet att LED Ljuset är vidrigt, men jag försöker förtränga det. Vi får se hur det går.
Men jag ska försöka spara på watten, det här blir frugans sommarbil. Och jag vill att den ska vara så bekymmerfri som möjligt.
Till sist skyltbelysningslampans 10W har en tendens att smälta plasten, så jag tänkte LED med 2W var kallare.
Dålig ursäkt va ;-)

Det är väl roligt om det blir en blickfångare, det där med priser är inget jag bryr mig så mycket om, men får man nått så får man väl ta imot :-)


Roligt att ni gillar min amatörmässiga reparation, men jag delar gärna med mig.
Och om nån lyfter på ett verktyg för att jag delat nått så har jag uppnått det jag vill.

Jag kommer ihåg att jag som ung läste farsans populärmekanik, och där fick man första tankarna om att man kunde göra saker själv.
Sen när Colorod kom och Sture T lagade gamla bilar så, tänkte jag att det kan man kanske göra också.
Och på den vägen är det.

"ljushuvud"

1,335 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2019-11-11 17:58:02)

“ Och om nån lyfter på ett verktyg för att jag delat nått så har jag uppnått det jag vill.”

Jag tog din idé med knivblad på tång för att öppna falsen vid framskärm/dörr! Funkade helt perfekt!
Det är helt otroligt vad du lyckas åstadkomma med den hög med plåtar som var början på projektet! Hatten av för en trevlig tråd!

Learning by experience is a great way to spend money...

1,336 Senaste redigerad av Mr 56 (2019-11-11 19:09:26)

Fattigmansporsche skrev:

“ Och om nån lyfter på ett verktyg för att jag delat nått så har jag uppnått det jag vill.”

Jag tog din idé med knivblad på tång för att öppna falsen vid framskärm/dörr! Funkade helt perfekt!
Det är helt otroligt vad du lyckas åstadkomma med den hög med plåtar som var början på projektet! Hatten av för en trevlig tråd!

Det var roligt att höra, då funkar det ju liksom :-).

Igår var det farsdag, och var ska far vara då om inte i garaget, så jag började lite med fotbrädorna.

http://www.brandow.eu/vw/0209/900.jpg
Tro det eller ej men jag monterade framkofångaren i lördags utan att ta en enda bild!

http://www.brandow.eu/vw/0209/901.jpg
Kofångaren var vriden och lustig, men nu sitter den 20mm lägre än original.


http://www.brandow.eu/vw/0209/902.jpg
Jag höjde ju upp framvagnen till högsta nivå, men då jag stod inte ut med stuket.
Så jag justerade ner den till mitt i mellanläget.


http://www.brandow.eu/vw/0209/903.jpg
Det blev bättre, Jo vi har fått lite snö också. Lossade tanken för att kunna justera Toe In lättare.



http://www.brandow.eu/vw/0209/904.jpg
Då såg jag detta inte underligt att man får soppa torsk. Kranen läcker lite :-(
Har en NOS på hyllan så jag får byta nån dag.



http://www.brandow.eu/vw/0209/905.jpg
Sen var det dags för fotbrädor, Hubert verkade inte ha en bra dag när han gjorde dessa,Undar om de är Tysklands Klockerholm.
Kolla in "kromlisten" gjord i aluminium nästan lika tunn som en aluminium matlåda, och full med märken efter verktygen! Jag trodde i min enfald att den skull vara anodiserad.


http://www.brandow.eu/vw/0209/906.jpg
plåten var halvtunn men OK (nästan).


http://www.brandow.eu/vw/0209/907.jpg
Jag penslade på tröskelskyddmassa, då jag förlagt min andra sprutpistol (jo jag förlade den första, och köpte en till. men jag gör det inte en gång till. Får räcka med två förlagda).


http://www.brandow.eu/vw/0209/908.jpg
Fick slipa lite på "kromlisten",för att få den att passa.


http://www.brandow.eu/vw/0209/909.jpg
På ena brädan räcke inte plåten upp så gummilisten kunde krängas över. Så jag kontaktlimmade lite grann en den änden.


http://www.brandow.eu/vw/0209/910.jpg
Jag körde med lumpskivan på listen en bra stund så blev det så här. Får se hur den överlever i naturen.


http://www.brandow.eu/vw/0209/911.jpg
På vänstersidan stämde inte hålbilden, tror det var Brasilianarna som gjorde tröskeln, eller jag som hade en dålig dag när jag gjorde monteringen av tröskellådan. Jag kollade Hubert fotbrädan mot en annan bräda jag har och de stämde bra.


http://www.brandow.eu/vw/0209/912.jpg
Så jag klippte upp lite i brädan.


http://www.brandow.eu/vw/0209/913.jpg
Trots stor bricka kändes det inte bra, så jag klippte till fyra plåtbitar i 2mm guldeloxerad plåt som jag hittade i skrotlådan.
Och det blev bättre tyckte jag. I en perfekt värld hade man hittat det här innan lackeringen, och flyttat på mutterstyckena. Eller vad nu felet beror på.

http://www.brandow.eu/vw/0209/915.jpg
Andra sidan på plats.

"ljushuvud"

1,337 Senaste redigerad av umekille (2019-11-11 19:20:18)

Är det inte Eulalia II som syns på den översta bilden?
Men ...njae...kanske... var så att Åsa-Nisse körde en 32:a
ICQ/ag

1,338

umekille skrev:

Är det inte Eulalia II som syns på den översta bilden?
Men ...njae...kanske... var så att Åsa-Nisse körde en 32:a
ICQ/ag

Kanske det , fast visst Eulalia II är en 32 Roadster, Och den finns kvar .
Men skall renoveras som det heter, men jag vet inte om det kommer att hända.

Men min 33'a skall repareras då jag gjorde rivstart på asfalt och rensade ettans  drev i Vlådan i somras.
Men just nu är bubbla mer kul, vi får se till våren ;-)

"ljushuvud"

1,339

Bra jobbat!!
Och precis som du så hoppas man ju att någon ska ta sig för att göra något i garaget, kanske något som inte vågat göras innan på grund av "inte kan väl jag..."  ICQ/bf

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

1,340

Barndoor51 skrev:

Bra jobbat!!
Och precis som du så hoppas man ju att någon ska ta sig för att göra något i garaget, kanske något som inte vågat göras innan på grund av "inte kan väl jag..."  ICQ/bf

ICQ/ay

"ljushuvud"

1,341 Senaste redigerad av michaelth (2019-11-11 22:53:35)

Tråkigt med nytillverkade grejer som är halvbra.. letat en del på marknader och tillslut hittade jag bra beg fotbrädor till min cabbe.. känns som nytillverkade inte tål att trampa på..utan bara är för utseendet.. men ditt slutresultat ser ju trevligt ut...
snö.. trist..

vad med volvo rodden?? ICQ/bo

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

1,342 Senaste redigerad av Mr 56 (2019-11-12 08:20:55)

michaelth skrev:

Tråkigt med nytillverkade grejer som är halvbra.. letat en del på marknader och tillslut hittade jag bra beg fotbrädor till min cabbe.. känns som nytillverkade inte tål att trampa på..utan bara är för utseendet.. men ditt slutresultat ser ju trevligt ut...
snö.. trist..

vad med volvo rodden?? ICQ/bo


Jo det är surt med nytt junk, men vad gör man.
De jag sett på marknader har varit utbytes eller upprostade..
Jag har ett par "gamla" brädor.
Den ena är jag rätt säker på att det är en utbytes , den andra kan vara VW original (högra?) men gummit är limmat på den och båda har kromlister som är buckliga. En är eloxerad den andra verkar vara samma som de nya.

Och jag ville ha nya blanka släta lister!
Finns det Eloxerade att köpa?
Får googla lite ;-)

Volvo Rodden står kvar i fingaraget, måste fixa 33'an först.
Sen blir det farr på det projektet.

Post's attachments

IMG_20191111_104228 (Medium).jpg, 129.24 kb, 1024 x 768
IMG_20191111_104228 (Medium).jpg 129.24 kb, 181 downloads since 2019-11-12 

"ljushuvud"

1,343 Senaste redigerad av Mr 56 (2019-11-17 18:36:57)

Jahapp då har det gått en stund till.
Gav mig på Sittdynan mak som leget och legat. Sydde färdigt kanterna i veckan.
Sen var det dags att klä på.
MEN! En smart kille hade kollat sitdynans form mot stommen, då stommen var helt nybyggd.

http://www.brandow.eu/vw/0210/001.jpg
Stommen stack ut i bakkant, och sträckte vinylen,på ett fult sätt.

http://www.brandow.eu/vw/0210/002.jpg
Att sy ny klädsel fanns inte på kartan, så jag flyttade upp böjen 40mm.


http://www.brandow.eu/vw/0210/003.jpg
Den avkapade biten satt jag i andra änden så böjen kom längre fram (upp) på stommen.


http://www.brandow.eu/vw/0210/004.jpg
Och då passade det bättre ;-)

http://www.brandow.eu/vw/0210/005.jpg
Sen provade jag allt på plats, och det funkade fortfarande.


http://www.brandow.eu/vw/0210/006.jpg
Då stoppningen var lite torr och släppte lite , så sprayade jag på kontaktlim.


http://www.brandow.eu/vw/0210/007.jpg
Sen tryckte jag till de lösa bitarna med att plastlock jag hade liggande.


http://www.brandow.eu/vw/0210/008.jpg
Jag var inte hundra på min lim-metod, så jag tog en fleecefilt .

http://www.brandow.eu/vw/0210/009.jpg
Och limmade fast filten på på undersidan.

http://www.brandow.eu/vw/0210/010.jpg
Sen trädde jag in en ståltråd i nederkanten på klädseln.


http://www.brandow.eu/vw/0210/011.jpg
Sen var det dags att spänna och nita fast allt på plats.

http://www.brandow.eu/vw/0210/012.jpg
Givetvis tog häftklammerna slut men jag han med det mesta i framkant.

http://www.brandow.eu/vw/0210/013.jpg
Så här såg originalet ut när jag började.

http://www.brandow.eu/vw/0210/014.jpg
Obligatorisk provmontering.

http://www.brandow.eu/vw/0210/015.jpg
Ägarinan provsatte och jag fick godkänt. Puh ICQ/ag

"ljushuvud"

1,344

Riktigt bra kämpat ! Mao du har modifierat en sedan sittdyna till cabben?
Bara en tanke är att det skiljer vid batteriet mellan sedan och cab !
Trevliga uppdateringar som man följer med glädje !

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

1,345

kisavw skrev:

Riktigt bra kämpat ! Mao du har modifierat en sedan sittdyna till cabben?
Bara en tanke är att det skiljer vid batteriet mellan sedan och cab !
Trevliga uppdateringar som man följer med glädje !

Vad är det som skiljer vid batteriet mellan sedan och cab?

1,346 Senaste redigerad av Mr 56 (2019-11-17 20:10:08)

kisavw skrev:

Riktigt bra kämpat ! Mao du har modifierat en sedan sittdyna till cabben?
Bara en tanke är att det skiljer vid batteriet mellan sedan och cab !
Trevliga uppdateringar som man följer med glädje !


Jag har använt en Sedan stomme för att reparera min Cabstomme som var dålig.

Står på sidan 37  en bit ner hur jag gjorde.

https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 6&p=37

http://www.brandow.eu/vw/0152/10.jpeg

Caben har förhöjd "tvärslå" så cabsäte sänks ned med hjälp av en plåt.

http://www.brandow.eu/vw/0152/24.jpeg

På min version är det bara två längsgående stag mot tre som det var på originalet.
Men det finns inget som kan ta i batteriet, då sätena sitter i samma höjd i princip.

"ljushuvud"

1,347 Senaste redigerad av michaelth (2019-11-18 09:04:17)

Alltid trevligt när slutkund är nöjd ICQ/ay  blir bra detta!! ICQ/bs

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

1,348

Mr 56 skrev:
kisavw skrev:

Riktigt bra kämpat ! Mao du har modifierat en sedan sittdyna till cabben?
Bara en tanke är att det skiljer vid batteriet mellan sedan och cab !
Trevliga uppdateringar som man följer med glädje !


Jag har använt en Sedan stomme för att reparera min Cabstomme som var dålig.

Står på sidan 37  en bit ner hur jag gjorde.

https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 6&p=37

http://www.brandow.eu/vw/0152/10.jpeg

Caben har förhöjd "tvärslå" så cabsäte sänks ned med hjälp av en plåt.

http://www.brandow.eu/vw/0152/24.jpeg

På min version är det bara två längsgående stag mot tre som det var på originalet.
Men det finns inget som kan ta i batteriet, då sätena sitter i samma höjd i princip.

Aha där ser man då har jag läst för dåligt i din tråd. Tur att någon har koll ! ICQ/bs

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

1,349 Senaste redigerad av Mr 56 (2019-11-21 18:49:24)

Nu Rullar det på lite.

http://www.brandow.eu/vw/0211/001.jpg
Det var några år sen jag tog isär sidorutorna och skickade iväg rutramarna på kromning.

Nu var det dag att ta tag i dom igen.

http://www.brandow.eu/vw/0211/002.jpg
För ett par år sen köpte jag en hel gummi sats till VW cab från Chuck's Convertible Parts.

http://www.brandow.eu/vw/0211/003.jpg
Jag var hade borrat ur nitarna som höll fästet. Så jag gjorde nya av M8 Skruv.

http://www.brandow.eu/vw/0211/004.jpg
Gjorde en ny kona med hjälp av pelaborrmaskinen, och vrålapan.


http://www.brandow.eu/vw/0211/005.jpg
Original var niten pressad fast, men jag slog ut änden med ett par körnslag och sen punktade fast den


http://www.brandow.eu/vw/0211/006.jpg
Sen popnitade jag fast fiberstyrningen i andra änden. Det går bra då den bara styr på sidorna.


http://www.brandow.eu/vw/0211/007.jpg
Här är skenan som styr rutan. När jag justerade den lite så lossnade den i sitt nedre fäste!
Nu är jag körd tänkte jag.

http://www.brandow.eu/vw/0211/008.jpg
Den satt fast med två spårskruv i ovankant som rostat fast där sen 1956. Men jag värmde på med svetsen samtidigt som jag kylde med en blöt trasa.

http://www.brandow.eu/vw/0211/009.jpg
För att få bra grepp på skruven fick jag göra en "lång" mejsel av m8 gängstång. Man tager vad man haver som kajsa Warg sa.

http://www.brandow.eu/vw/0211/010.jpg
Då det bara var kromet som var dåligt så fick bottendelen sitta kvar på glaset,Så jag kratsade bort rosten och målade på lite rostskydd.

http://www.brandow.eu/vw/0211/011.jpg
Sen monterade jag gummilisten, smorde in den med såpvatten och monterade rutramen. Detta är ett tvåmans arbete, så jag fick hjälp av min bättre hälft.


http://www.brandow.eu/vw/0211/012.jpg
Här ser man att Karman cabbar är handbyggda, mina rutramar var för dåliga för att kroma så jag köpte ett par nya, så det blev att borra ett nytt hål.


http://www.brandow.eu/vw/0211/013.jpg
Ett par tvingar hjälpte till att få allt på plats.


http://www.brandow.eu/vw/0211/014.jpg
Lite bättre blev det ju, och det var bra att ha en mall så att jag kunde skära till gummit i ovankant.


http://www.brandow.eu/vw/0211/015.jpg
En sida klar.


http://www.brandow.eu/vw/0211/016.jpg
Här är fästet som släppte på styrningen.


http://www.brandow.eu/vw/0211/017.jpg
Det är sidorna som styr men det är viktigt att botten är hel så att vatten från sidorutans hängränna, så att vatten rinner ut via tröskellådan.


http://www.brandow.eu/vw/0211/018.jpg
Till fästet var det en gummipackning som sett sina bästa dagar. Så jag klippte ut fyra lager cyckelslang.


http://www.brandow.eu/vw/0211/019.jpg
Gummi packningen på plats, och sen smorde jag upp insidan på skenan med lite Vaselin. Tror inte fiberklossen gilla olja/fett.


http://www.brandow.eu/vw/0211/021.jpg
Dags för skenmontering, jag tejpade fast skruven på min långa mejsel.


http://www.brandow.eu/vw/0211/022.jpg
Sen var det bar att trixa dit skruven.


http://www.brandow.eu/vw/0211/023.jpg
Ägarinnan hjälpte till att trixa sidorutoren på plats.


http://www.brandow.eu/vw/0211/024.jpg
När den var på plats fettade jag in glidskenen med vanligt fett.


http://www.brandow.eu/vw/0211/025.jpg


http://www.brandow.eu/vw/0211/026.jpg
Uppe.


http://www.brandow.eu/vw/0211/027.jpg
Nere.
Och det känns skönt, det här är en del som sitter i ögonhöjd. Så det måste bli bra.

Nu ska jag leta reda på grejorna till sidorutorna i framdörrarna.
Känns som det kommer att vara knöligare än baksidorutorna. ICQ/be

"ljushuvud"

1,350

Lika trevligt som alltid att läsa om dina framsteg !!!
Jag har nog samma bekymmer med min 65a cab som man skulle behöva ta tag i.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967