1,226

Jonas Burman skrev:

Linolja blir kalasbra. Men vill nog hävda att blymönja hade varit mer ackurat:-)

Njae... De träbitar av gran som Lindqvist & Forssell använde hade ingen som helst färg eller impregnering som det verkar, så linolja är ju bara det överkurs egentligen.

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

1,227

Barndoor51 skrev:
Jonas Burman skrev:

Linolja blir kalasbra. Men vill nog hävda att blymönja hade varit mer ackurat:-)

Njae... De träbitar av gran som Lindqvist & Forssell använde hade ingen som helst färg eller impregnering som det verkar, så linolja är ju bara det överkurs egentligen.

ICQ/bk Men Jonas då   #Greta #blymonjastrike- tänk på Greta, miljön och Bengts hälsa.

Blymönja , speciellt inomhus skulle jag nog hålla mig långt ifrån.  Blir skitbra med linolja.

Lite om blymönja.

Fram till 1970-talet var det vanligaste sättet att antingen tjära sin båt eller att bemåla med blymönja. Under 1960-talet blev färger som innehöll tennorganiska föreningar allt vanligare. De var mycket effektiva och var de vanligast använda färgerna på 70- och 80- talet. Dessa färger innehöll de aktiva substanserna tributyltenn (TBT) och dibutyltenn (DBT) som senare visade sig vara MYCKET giftiga främst för sina hormonstörande effekter på en rad organismer och även genom effekter på människor.

Blymönja är endast tillåtet för yrkesmässigt bruk och licensierad användare i dag men används mycket begränsat vid underhåll av historiska byggnader.

Blymönja är cancerogent, reproduktionsstörande och kan påverka arvsmassan. Bly är klassificerad som reproduktionstoxisk och cancerframkallande. Det är även mycket giftigt för vattenlevande organismer och kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljön. Redan vid låg exponering kan bly skada nervsystemet.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1,228

Jomenvisst, blymönja är inget att leka med. Det vet vi idag. Men då, 1958 var det värsta kalasprodukten som man gladeligen smetade på allt som kunde ruttna eller rosta.
Så hade man valt något då så hade det nog varit denna "kalasprodukt" ICQ/bq
Men jag håller såklart med. Vi måste vara rädda om Bengt, denna hyvens kalasprodukt till karlslok. Heja dig Bengt. Jag följer din tråd slaviskt ICQ/ba

1,229

Tackar för all omtanke om min hälsa  ICQ/ab

Nu till den lilla detalj som jag visste att jag avvaktat på att göra klart in i det längsta.
Eller, avvakta och avvakta...jag hittade inte den lilla plåtbiten som ska styra upp dörren i rätt läge i alla lägen!
Helt klart att jag lagt den på någe väldigt bra ställe tydligen  ICQ/an  För hittat den har jag inte gjort...

Hade en plan-B som bestod av en urkapad styrbit från en slaktad B-stolpe som kom från samma pickis som jag snodde flaket från. Hade friserat till den plåtbiten samt tagit med ett NOS styrgummi hemmifrån som låg och väntade.

Men av en händelse så hittade jag en komplett NOS sådan plåtbit med gummi på DAK-Marknaden i Falun nu i sensommras  ICQ/bp  Snacka om flyt.

Så jag passade på att försänka in den i C-stolpens karm nu när den ändå var urplockad inför linolje sessionen.

Det blev ju en smula tunt med material i träet runt låsnäsan och den nya styrplåten, men båda dessa är ju skruvade och gängade i C-stolpens förstärkningsplåt i stolpen, så det kommer inte att bli någon som helst påkänning på denna bit.

Och nu kommer jag absolut hitta den gamla som ni ser på den äldre bilden, har säkert legat i princip mitt framför näsan på mig   ICQ/ap

Tror att detta var det sista att göra innan målning/indränkning med linolja?

Ha det så bra nu allihopa och hoppas att alla fått in sina projekt i garagen inför vintern så att det blir lite mer fart här i forumet!!

Vi kan väl göra ett litet upprop på FB och andra medier så att folk kommer in hit och kollar och uppdaterar lite vad som hänt i sommar och vilka planer alla har. DET vore kul  ICQ/bs

Och som vanligt, fortsättning följer någon gång framöver.

Post's attachments

2019-10-11 00.43.58.jpg, 160.47 kb, 800 x 600
2019-10-11 00.43.58.jpg 160.47 kb, 176 downloads since 2019-10-16 

2019-10-11 00.44.20.jpg, 154.89 kb, 800 x 600
2019-10-11 00.44.20.jpg 154.89 kb, 159 downloads since 2019-10-16 

WP_20140330_005.jpg, 139.64 kb, 450 x 800
WP_20140330_005.jpg 139.64 kb, 158 downloads since 2019-10-16 

Bengt i Sala

1,230

Fin uppdatering bengt, jag sitter och dricker tidigt morgonkaffe och laddar för hobbybilshämtande. Dock en hobbybil som inte passar här men den är min väg till lite hobbybilsskruvande som jag tappat sista åren.. hursom, det slår mig, du är ju så lugn i skruvandet. Ingen deadline utan skruvandet är resan. Jag skruvar oftast i sista stund inför en träff eller händelse. Jag har länge försökt att inte ha en deadline men oftast med dåligt resultat. Det är ju därför dina uppdateringar är så intressanta. Lugna och försiktiga. Ibland så vill man ju se bilen i sin helhet och på nån träff. Men då kommer en uppdatering om en skruv eller ett plåtbleck. Och du gör det så intressant!!  Kör på. Bra jobbat som vanligt.

1,231

ICQ/ay

Ja projekt uppdateringar borde finnas massor i slott och garage. ..snyggt jobbat!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

1,232 Senaste redigerad av Mr 56 (2019-10-17 15:46:24)

Skruvade loss såna från en Karman Gia på 80talet fanns såna på skroten då, och satte i dörrana på min A Ford Roadster.

Vad det gäller Projekt så har jag inte fått ut mitt ur garaget än, men jag kanske får var amed ändå ;-)

Vad det gäller blymönja så är det väl ett rostskyddsmedel för plåt och järnkonstruktioner?
Vet inte om man använde det som bottenmålning på båtar.
Men det hör ju inte till det här sammanhanget ;-)

"ljushuvud"

1,233

Mr 56 skrev:

Skruvade loss såna från en Karman Gia på 80talet fanns såna på skroten då, och satte i dörrana på min A Ford Roadster.

Vad det gäller Projekt så har jag inte fått ut mitt ur garaget än, men jag kanske får var amed ändå ;-)

Vad det gäller blymönja så är det väl ett rostskyddsmedel för plåt och järnkonstruktioner?
Vet inte om man använde det som bottenmålning på båtar.
Men det hör ju inte till det här sammanhanget ;-)

Jodå, vissa K-märkta båtar är till och med tvunga att använda blymönja.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

1,234

Tack än en gång för alla vänliga ord ICQ/ag

Anders...Vad kan det va för någe som inte är så rumsrent så det inte kan dyka upp i "icke VW tråden" ?

Jaja, vi får väl se om det dyker upp någe i den tråden ICQ/ab

Annars så har alla träbitarna blivit bestrukna med en blandning av 50/50 kokt linolja och balsamterpentin. Av någon anledning så hittar jag inte bilden på denna övning??
Resultatet blev i alla fall att träet blev av med sin bleka lite tråkiga färg och fick istället en mer levande uppsyn, nästan så att jag övervägde att inte måla de synliga delarna i en mer grå nyans.
Men efter lite övervägande med mig själv så blev det lite färgglatt grått på de ytor som kommer att se dagens ljus, resterande ytor kommer inte att åtnjuta linoljefärgens fantastiska egenskaper och lukt  ICQ/af

Såhär efteråt så skulle jag ha valt en lite mörkare nyans, men förlitar mig på att jag skitar ner det såpass att det kommer smälta in i resten av inredningens gråa färg  ICQ/bs

Såg nu att bilden ljuger en smula, det ser nästan ut som om det är en smula blått istället för grått, men så är inte fallet.

En annan grej...när jag hade strukit på det första lagret med linolja så var jag så rädd att trasan och skyddspappret jag använt skulle självantända, för det kan det tydligen göra om man har otur, så för säkerhets skull så tog jag med mig hem alla sådana saker, och vid hemkomst så gick jag raka vägen till våran grillplats och eldade upp alltihopa. Jag blev faktiskt lite överraskad att så lite kunde brinna så mycke och för att va så lite så brann det dessutom ganska länge måste jag säga.
Vill ju verkligen inte chansa och låta sådana saker ligga i nån plåtburk eller nån annan "säker" plats.

Men så är jag ju lite av naturen att både ha "Hängslen & Livrem"  ICQ/bs

Men nu så får jag utnyttja mina färdigheter som jag utvecklat i detta lilla projekt...Tålamod, det är ju inte alltid det är så kul att sitta å titta på när färg torkar. Och linoljefärg tar väl dessutom ännu längre tid på sig än "vanlig" färg, har jag i alla fall fått för mig?

Kanske hittar på nåt annat att göra under tiden? Vi får väl se  ICQ/ap

Post's attachments

2019-10-11 00.44.28.jpg, 217.19 kb, 800 x 600
2019-10-11 00.44.28.jpg 217.19 kb, 170 downloads since 2019-10-21 

2019-10-20 21.49.29.jpg, 219.98 kb, 800 x 600
2019-10-20 21.49.29.jpg 219.98 kb, 161 downloads since 2019-10-21 

Bengt i Sala

1,235

ICQ/bo
ja gör något annat så länge och visa oss ICQ/bs

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

1,236

michaelth skrev:

ICQ/bo
ja gör något annat så länge och visa oss ICQ/bs

Som någe sånthär? Det är ju någe annat på riktigt  ICQ/ap

Post's attachments

Åkerblom010.jpg, 158.73 kb, 1271 x 786
Åkerblom010.jpg 158.73 kb, 171 downloads since 2019-10-21 

Bengt i Sala

1,237

Ja det duger gött ICQ/ay

1,238

Det var en jäkla färg å ta tid på sig att torka!!! ICQ/be  ICQ/bu

Bengt i Sala

1,239

Nu äntligen så har färgen torkat såpass på några träbitar så att jag kunnat påbörja monteringen av de strukturella träbitarna som ska hålla klädselpanelerna på plats ICQ/ab

Var lite spännande att passa in dessa igen, och förhoppningsvis för sista gången.

Har så smått börjat klura på hur långt jag ska gå med uppbyggnaden av klädselpanelerna? Plan ett är att försöka återanvända så mycket av originalbitarna som möjligt, på flertalet så saknas det en bit eller två vilket gör att jag får fundera ut något bra sätt att skarva i det nya mot det gamla.

Som ni kanske kommer ihåg så var ju mellanväggens paneler riktigt fina, vilket var en himmla tur, detsamma gäller den panel som ska sitta vid bakrutan. Men resten av alla lösa bitar skulle behöva renoveras eller rekonstrueras på någe vis.

Jaja, tiden får visa vad som sker? Det finns annat att montera innan det blir skarpt läge så att säga  ICQ/bo

Återkommer med det när dessa träbitars färg har torkat ordentligt...

Post's attachments

2019-10-24 23.38.34.jpg, 148.97 kb, 800 x 600
2019-10-24 23.38.34.jpg 148.97 kb, 166 downloads since 2019-10-28 

Bengt i Sala

1,240

Ser fram mot panelmonteringen.

"ljushuvud"

1,241

Mr 56>> Jag med  ICQ/bs

Men nu hittade jag den nedre sparkplåten till dörren som således ska sitta nederst på dörrens insida istället ICQ/ay

Original så satt den fastspikad "med huuur många spik som helst" !!! Men jag väljer att skruva fast den med små försänkta spårskruvar i de gamla spikhålen istället.
Anledningen är att jag vill att allt ska gå att demontera utifall någon vill göra pickisen blank å fin en vacker dag, då är det ju lite taskigt att ha spikat fast sakerna kan jag tycka.

Som ni även ser så har jag inte ens gjort rent aluminiumplåten då jag tycker att det lite slitna och skitiga hör till looken så att säga. Med lite fantasi så kan ju det lite mörka fältet tyda på att dörren varit lite trög att öppna, och då med en lite skitig känga trycka ut dörren i det nedre hörnet. Inte otroligt efter några år i ur och skur ICQ/ab

Post's attachments

2019-10-27 23.20.28.jpg, 201.58 kb, 800 x 600
2019-10-27 23.20.28.jpg 201.58 kb, 181 downloads since 2019-10-30 

2019-10-27 23.20.41.jpg, 144.57 kb, 800 x 600
2019-10-27 23.20.41.jpg 144.57 kb, 152 downloads since 2019-10-30 

Bengt i Sala

1,242 Senaste redigerad av Mr 56 (2019-10-30 20:54:40)

De hade nog räknat ut att dörrpanelen inte skulle bli gammal, med tanke på alla dörröppnarkängor.  ICQ/ad

"ljushuvud"

1,243

ICQ/bi

1,244 Senaste redigerad av umekille (2019-10-31 01:49:46)

Industrigrå är en fin färg som skulle göra sig på den plåten  ICQ/ag
Eller varför inte ASEA-grön ICQ/bm

1,245

Är det egen A-Ford du pysslat med emellan?

1,246

Kjell T skrev:

Är det egen A-Ford du pysslat med emellan?

Tyvärr inte, det är garagepolarn Tomas som har den lyckan  ICQ/ag

Bengt i Sala

1,247

Men satan Bengt va galet fint det blir. Dörren, ett livstidsprojekt bara den ju. Så kul att läsa. Skönt att linoljefärgen torkade till slut. Har målat en del med linoljefärg och den skall målas i EXTREEEEEEMT tunna lager. På gränsen till att inte ha någon färg alls i penseln. Det skall kännas som om du "torkar" av den bara. Vi snackar mikromy....Om du nu skall måla fler gånger, tänkte jag. Men som sagt....vilket PROJEKT ICQ/ba  ICQ/ba

1,248

kult å følge med på. Flott arbeid!

1,249

Tack än en gång allihopa  ICQ/bo

Efter lite letande efter planförsänkta spårskruvar med vanlig gänga så borrades och gängades det i den förstärkning jag har inuti C-stolpen.
Så nu finns det inte en chans att plåten för styrnäsan ska ge vika vid lite för hård dörrstängning  ICQ/af

Nu hoppas jag att det blir fortsättning med dörren så att den kan få komma på plats, ska bli ytterst spännande å se om den fortfarande passar...
Eller det gör den såklart, men är lite fundersam hur den kommer följa karossidans välvning uppe och nere?
Skyndar långsamt med det så att jag slipper göra om och göra rätt i vanlig ordning  ICQ/ap

Post's attachments

2019-10-27 23.21.03.jpg, 147.06 kb, 600 x 800
2019-10-27 23.21.03.jpg 147.06 kb, 157 downloads since 2019-11-02 

Bengt i Sala

1,250

Du är ju kung på riktigt. Så imponerande jobb du lägger ner. Ser fram emot att få åka på flaket i framtiden. ICQ/ag