Hej,
Jag håller på att renovera en 1600 DP-motor och vill ha lite rådgivning med bland annat hur jag bör spendera pengarna bäst. Detta är första gången jag renoverar en motor. Hela motorn är isärplockad och jag har rengjort de flesta delarna och inspekterat dem. Detta har jag kommit fram till:
Motorblocket behöver arborras
Vevaxeln behöver slipas
Vevstakarna behöver renoveras
Allt behöver balanseras
Dessvärre är båda mina dubbelportstoppar spruckna i förbränningskammarna som ni kan se på bilderna nedan. Jag vet att topparna går att svetsa, men ungefär vad skulle det kosta och är det värt det? Om topparna behöver svetsas behöver jag också betala för sätesfräsning förmodar jag och sedan byta ventilstyrningen. Kanske blir det dyrt och därför lönar det sig att köpa nya toppar?
Jag vet att det finns en tråd här om vilka som kan arborrar men jag behöver hjälp med fler arbeten än så. Vilka kan folk rekommendera? Kan skicka sakerna med posten om det behövs och allt behöver inte skickas till samma person om jag kan spara pengar på det. Om det finns en tråd om ämnet får jag be om ursäkt men jag har inte hittat den.
UPPGRADERINGAR
Jag skulle gärna uppgradera motorn lite för att få lite mer kraft. Utan att veta riktigt vad jag pratar om tror jag 80 hp är rimligt. Vill inte varva motorn högt och inte ofta för att förlänga motorns livslängd. Med andra ord vill jag prioritera low och mid range. Jag hade tänkt beställa det mesta från https://www.vwheritage.com/ så ni kan kolla vad sakerna kostar där (men kom gärna med andra tips). 1 £= 12,5 sek idag.
Låt oss säga att det inte lönar sig att laga topparna. Istället för att köpa nya toppar med fabriksspecifikationer skulle man kunna köpa uppgraderade toppar. Kanske dessa https://www.vwheritage.com/ac101322-cyl … s-vw-spare med 39 x 32mm ventiler för standard cylinderstorlek? Eller dessa https://www.vwheritage.com/ac101334-cyl … s-vw-spare med 40 x 35,5mm ventiler för 90,5/92mm cylindrar så kan jag köra 88mm "slip-in" cylindrar (tänker ändå byta cylindrar och kolvar)? Jag vet inte riktigt vad de olika alternativen skulle ge. Oavsätt om jag uppgraderar topparna eller inte, planerar jag att göra lite enklare portning enligt guiden här på Boxerville.
Kamaxeln rekommenderar How to Rebuild Your Volkswagen Air-Cooled Engine (Tom Wilson) att man i princip alltid byter tillsammans med nya/renoverade lyftare. Om kamaxeln ändå ska bytas, bör man uppgradera den? Vad kan rekommenderas om man inte vill offra för mycket livslängd? Om jag kan nå mitt prestandamål enbart genom att uppgradera topparna vill jag inte sätta i en aggressiv kam. Då är en kam med fabriksprofil eller en kam som innebär lägre bränsleförbrukning mycket mer intressant.
Det kanske kan tyckas dumt att inte uppgradera förgasaren/förgasarna om man förbättrar flödet (?). Min tanke kring det är att jag vill göra sakerna som inte går att göra sen nu. Motorn ska in i en bubbla jag renoverar och den är långt ifrån klar så då kan jag lika gärna köpa förgasare och montera senare.
SAMMANFATTNING
Vem/vilka ska jag skicka delarna till för renovering?
Uppgradera topparna eller laga de gamla? Vid uppgradering, vilka hade ni valt?
Åsikter kring kamaxel?
Eventuella funderingar kring förgasare
. Om jag beställer delar innan den 30:e lär det inte vara några konstigheter, men om saker behöver bytas eller returneras. Tullen kan nog ta en avgift för att söka igenom returpaket, men de kan inte ta tull iaf. Kanske ändå bör se vad det finns för sidor med lika bra priser inom EU
. Har kollat runt här på forumet och hittat flera som kan arborra och renovera vevstakarna. På vevaxeln kan jag på vissa ställen med nageln känna små repor. Räcker verkligen polering då? Finns det någon här på forumet som kan/kan rekommendera någon som kan slipa/polera vevaxlar för VW, eller är det bara att gå till någon lokal motorrenoverare här i västra Skåne?
.