1

Hej,
Jag håller på att renovera en 1600 DP-motor och vill ha lite rådgivning med bland annat hur jag bör spendera pengarna bäst. Detta är första gången jag renoverar en motor. Hela motorn är isärplockad och jag har rengjort de flesta delarna och inspekterat dem. Detta har jag kommit fram till:

  • Motorblocket behöver arborras

  • Vevaxeln behöver slipas

  • Vevstakarna behöver renoveras

  • Allt behöver balanseras

Dessvärre är båda mina dubbelportstoppar spruckna i förbränningskammarna som ni kan se på bilderna nedan. Jag vet att topparna går att svetsa, men ungefär vad skulle det kosta och är det värt det? Om topparna behöver svetsas behöver jag också betala för sätesfräsning förmodar jag och sedan byta ventilstyrningen. Kanske blir det dyrt och därför lönar det sig att köpa nya toppar?


Jag vet att det finns en tråd här om vilka som kan arborrar men jag behöver hjälp med fler arbeten än så. Vilka kan folk rekommendera? Kan skicka sakerna med posten om det behövs och allt behöver inte skickas till samma person om jag kan spara pengar på det. Om det finns en tråd om ämnet får jag be om ursäkt men jag har inte hittat den.


UPPGRADERINGAR
Jag skulle gärna uppgradera motorn lite för att få lite mer kraft. Utan att veta riktigt vad jag pratar om tror jag 80 hp är rimligt. Vill inte varva motorn högt och inte ofta för att förlänga motorns livslängd. Med andra ord vill jag prioritera low och mid range. Jag hade tänkt beställa det mesta från https://www.vwheritage.com/ så ni kan kolla vad sakerna kostar där (men kom gärna med andra tips). 1 £= 12,5 sek idag.

Låt oss säga att det inte lönar sig att laga topparna. Istället för att köpa nya toppar med fabriksspecifikationer skulle man kunna köpa uppgraderade toppar. Kanske dessa https://www.vwheritage.com/ac101322-cyl … s-vw-spare med 39 x 32mm ventiler för standard cylinderstorlek? Eller dessa https://www.vwheritage.com/ac101334-cyl … s-vw-spare med 40 x 35,5mm ventiler för 90,5/92mm cylindrar så kan jag köra 88mm "slip-in" cylindrar (tänker ändå byta cylindrar och kolvar)? Jag vet inte riktigt vad de olika alternativen skulle ge. Oavsätt om jag uppgraderar topparna eller inte, planerar jag att göra lite enklare portning enligt guiden här på Boxerville.

Kamaxeln rekommenderar How to Rebuild Your Volkswagen Air-Cooled Engine (Tom Wilson) att man i princip alltid byter tillsammans med nya/renoverade lyftare. Om kamaxeln ändå ska bytas, bör man uppgradera den? Vad kan rekommenderas om man inte vill offra för mycket livslängd? Om jag kan nå mitt prestandamål enbart genom att uppgradera topparna vill jag inte sätta i en aggressiv kam. Då är en kam med fabriksprofil eller en kam som innebär lägre bränsleförbrukning mycket mer intressant.

Det kanske kan tyckas dumt att inte uppgradera förgasaren/förgasarna om man förbättrar flödet (?). Min tanke kring det är att jag vill göra sakerna som inte går att göra sen nu. Motorn ska in i en bubbla jag renoverar och den är långt ifrån klar så då kan jag lika gärna köpa förgasare och montera senare.


SAMMANFATTNING

  • Vem/vilka ska jag skicka delarna till för renovering?

  • Uppgradera topparna eller laga de gamla? Vid uppgradering, vilka hade ni valt?

  • Åsikter kring kamaxel?

  • Eventuella funderingar kring förgasare

Post's attachments

förbränningskammare (1)(2).jpg, 224.25 kb, 1132 x 1000
förbränningskammare (1)(2).jpg 224.25 kb, 164 downloads since 2019-10-15 

förbränningskammare (2)(2).jpg, 216.28 kb, 1072 x 1000
förbränningskammare (2)(2).jpg 216.28 kb, 163 downloads since 2019-10-15 

förbränningskammare (3)(2).jpg, 217.84 kb, 1079 x 1000
förbränningskammare (3)(2).jpg 217.84 kb, 157 downloads since 2019-10-15 

förbränningskammare (4)(2).jpg, 191.44 kb, 1208 x 1000
förbränningskammare (4)(2).jpg 191.44 kb, 164 downloads since 2019-10-15 

2

Med tanke på hur [illa] det går med Brexit så borde du nog köpa delar från något annat ställe än UK...  Finns åtskilliga inom EU.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

3

Stefan F skrev:

Med tanke på hur [illa] det går med Brexit så borde du nog köpa delar från något annat ställe än UK...  Finns åtskilliga inom EU.

Ja har oroat mig lite över att det kan bli ett problem för mig ICQ/ac . Om jag beställer delar innan den 30:e lär det inte vara några konstigheter, men om saker behöver bytas eller returneras. Tullen kan nog ta en avgift för att söka igenom returpaket, men de kan inte ta tull iaf. Kanske ändå bör se vad det finns för sidor med lika bra priser inom EU

4 Senaste redigerad av PPRMicke (2019-10-16 11:26:59)

punschrulle skrev:

Hej,
Jag håller på att renovera en 1600 DP-motor och vill ha lite rådgivning med bland annat hur jag bör spendera pengarna bäst. Detta är första gången jag renoverar en motor. Hela motorn är isärplockad och jag har rengjort de flesta delarna och inspekterat dem. Detta har jag kommit fram till:

  • Motorblocket behöver arborras

  • Vevaxeln behöver slipas

  • Vevstakarna behöver renoveras

  • Allt behöver balanseras

Dessvärre är båda mina dubbelportstoppar spruckna i förbränningskammarna som ni kan se på bilderna nedan. Jag vet att topparna går att svetsa, men ungefär vad skulle det kosta och är det värt det? Om topparna behöver svetsas behöver jag också betala för sätesfräsning förmodar jag och sedan byta ventilstyrningen. Kanske blir det dyrt och därför lönar det sig att köpa nya toppar?


Jag vet att det finns en tråd här om vilka som kan arborrar men jag behöver hjälp med fler arbeten än så. Vilka kan folk rekommendera? Kan skicka sakerna med posten om det behövs och allt behöver inte skickas till samma person om jag kan spara pengar på det. Om det finns en tråd om ämnet får jag be om ursäkt men jag har inte hittat den.


UPPGRADERINGAR
Jag skulle gärna uppgradera motorn lite för att få lite mer kraft. Utan att veta riktigt vad jag pratar om tror jag 80 hp är rimligt. Vill inte varva motorn högt och inte ofta för att förlänga motorns livslängd. Med andra ord vill jag prioritera low och mid range. Jag hade tänkt beställa det mesta från https://www.vwheritage.com/ så ni kan kolla vad sakerna kostar där (men kom gärna med andra tips). 1 £= 12,5 sek idag.

Låt oss säga att det inte lönar sig att laga topparna. Istället för att köpa nya toppar med fabriksspecifikationer skulle man kunna köpa uppgraderade toppar. Kanske dessa https://www.vwheritage.com/ac101322-cyl … s-vw-spare med 39 x 32mm ventiler för standard cylinderstorlek? Eller dessa https://www.vwheritage.com/ac101334-cyl … s-vw-spare med 40 x 35,5mm ventiler för 90,5/92mm cylindrar så kan jag köra 88mm "slip-in" cylindrar (tänker ändå byta cylindrar och kolvar)? Jag vet inte riktigt vad de olika alternativen skulle ge. Oavsätt om jag uppgraderar topparna eller inte, planerar jag att göra lite enklare portning enligt guiden här på Boxerville.

Kamaxeln rekommenderar How to Rebuild Your Volkswagen Air-Cooled Engine (Tom Wilson) att man i princip alltid byter tillsammans med nya/renoverade lyftare. Om kamaxeln ändå ska bytas, bör man uppgradera den? Vad kan rekommenderas om man inte vill offra för mycket livslängd? Om jag kan nå mitt prestandamål enbart genom att uppgradera topparna vill jag inte sätta i en aggressiv kam. Då är en kam med fabriksprofil eller en kam som innebär lägre bränsleförbrukning mycket mer intressant.

Det kanske kan tyckas dumt att inte uppgradera förgasaren/förgasarna om man förbättrar flödet (?). Min tanke kring det är att jag vill göra sakerna som inte går att göra sen nu. Motorn ska in i en bubbla jag renoverar och den är långt ifrån klar så då kan jag lika gärna köpa förgasare och montera senare.


SAMMANFATTNING

  • Vem/vilka ska jag skicka delarna till för renovering?

  • Uppgradera topparna eller laga de gamla? Vid uppgradering, vilka hade ni valt?

  • Åsikter kring kamaxel?

  • Eventuella funderingar kring förgasare

Hej
Bara för att förtydliga lite
När man arborrar blocket  Om man är smart så fixar man även till kontaktytorna där cylindrana står på samtidigt
Vev o vevstakar Vevstakar finns det ett gäng som renoverar  eller så köper man nya ( csp har )  Veven brukar vara ok Bara en polering av lager lägena brukar räcka
En sprucken topp måste man svetsa  sen bearbeta  sen är det till 99,5% att ventiler o styrningar är slut
När man byter styrningar behövs ventilsätena fräsas för det skall bli riktigt tätt  ( har fått in toppar  som man har bytt styrningar med gamla ventiler som har ätit upp styrningen och skador på ventilsätet)
CSP i hyllinge har toppar som är jäkligt bra (skulle inte köpa från UK om man inte har koll Sen om det är fel är det lättare att reklamera  ( bättre flöde än std) ( med modifierade ventilsäte och en 35,5mm ventl har vi fått ut 93 hk med sådana) ( bara för info så räcker en std ventil 35,5 mm till mer än 140hk ja du läste rätt
Om man inte skall varva så är det bort kastade pengar ( man flyttar varvtalet uppåt när man byter kam)
Där i mot skulle jag höja kompet lite  och sätta dit andra vippor  så får man lite mer och samma körbarhet som förut ( kanske lite bättre )  skulle tippa på 65 > hk beroende på vad vilken förgasare/na man väljer
Det finns många val av förgasare  men det finns inget som är bara att hänga dit och det fungerar Det kräver en del jobb av ägaren eller någon som har kunskap av förgasare
Min åsikt är man skall passa sig för EMPI förgasare (man får byta vissa saker för dom skall funka bra (Det är säkert massa som åsikter om det)
Den där gamla boken finns det en det  saker som är ok men det har hänt en del på 40 år Vissa saker är inte så rätt ( framför alt på toppar o kamar) Sen folk började använda flödesbänkar att testa toppar har det visat sig man filade på felställe och försämrade flödet i toppen
Jag tröttnade för ett gäng år sen att se dessa sönder filade insugskanaler o avgas kanaler ( vissa är mer kända och inte har förstått än varför det inte funkar Så jag skapade en trimtråd som du finner här https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=10359
Jag burkar säga det är skit billigt att renovera en vw motor mot en annat fabrikat  Delarna brukar ligga på 10-14 t Kr sen kommer arbetena på detta  Skulle man jämföra  mot något annat på marknaden så för man dubbla kostnaden när det gäller delar (lager o sådant)
Det där med maskin jobb är det samma kostnad på alla fabrikat ( tim tid)
Det där med att köpa delar så finns det original kvallitet  sen finns det kina saker som är billiga Men det är du som väljer
Det där med kina finns det cylindersatser o topplock  i C kvalitet ( ja det finns bra saker men då kostar dom som STD VW)
Hoppas det kan hjälpa dig lite

/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Om man inte handlar lokalt så blir det ännu svårare i framtiden då lokala handlare lägger ner. Det är också lättare att reklamera i Sverige än utomlands. Man saknar inte kon förrän båset är tomt.

6

PPRMicke skrev:
punschrulle skrev:

Hej,
Jag håller på att renovera en 1600 DP-motor och vill ha lite rådgivning med bland annat hur jag bör spendera pengarna bäst. Detta är första gången jag renoverar en motor. Hela motorn är isärplockad och jag har rengjort de flesta delarna och inspekterat dem. Detta har jag kommit fram till:

  • Motorblocket behöver arborras

  • Vevaxeln behöver slipas

  • Vevstakarna behöver renoveras

  • Allt behöver balanseras

Dessvärre är båda mina dubbelportstoppar spruckna i förbränningskammarna som ni kan se på bilderna nedan. Jag vet att topparna går att svetsa, men ungefär vad skulle det kosta och är det värt det? Om topparna behöver svetsas behöver jag också betala för sätesfräsning förmodar jag och sedan byta ventilstyrningen. Kanske blir det dyrt och därför lönar det sig att köpa nya toppar?


Jag vet att det finns en tråd här om vilka som kan arborrar men jag behöver hjälp med fler arbeten än så. Vilka kan folk rekommendera? Kan skicka sakerna med posten om det behövs och allt behöver inte skickas till samma person om jag kan spara pengar på det. Om det finns en tråd om ämnet får jag be om ursäkt men jag har inte hittat den.


UPPGRADERINGAR
Jag skulle gärna uppgradera motorn lite för att få lite mer kraft. Utan att veta riktigt vad jag pratar om tror jag 80 hp är rimligt. Vill inte varva motorn högt och inte ofta för att förlänga motorns livslängd. Med andra ord vill jag prioritera low och mid range. Jag hade tänkt beställa det mesta från https://www.vwheritage.com/ så ni kan kolla vad sakerna kostar där (men kom gärna med andra tips). 1 £= 12,5 sek idag.

Låt oss säga att det inte lönar sig att laga topparna. Istället för att köpa nya toppar med fabriksspecifikationer skulle man kunna köpa uppgraderade toppar. Kanske dessa https://www.vwheritage.com/ac101322-cyl … s-vw-spare med 39 x 32mm ventiler för standard cylinderstorlek? Eller dessa https://www.vwheritage.com/ac101334-cyl … s-vw-spare med 40 x 35,5mm ventiler för 90,5/92mm cylindrar så kan jag köra 88mm "slip-in" cylindrar (tänker ändå byta cylindrar och kolvar)? Jag vet inte riktigt vad de olika alternativen skulle ge. Oavsätt om jag uppgraderar topparna eller inte, planerar jag att göra lite enklare portning enligt guiden här på Boxerville.

Kamaxeln rekommenderar How to Rebuild Your Volkswagen Air-Cooled Engine (Tom Wilson) att man i princip alltid byter tillsammans med nya/renoverade lyftare. Om kamaxeln ändå ska bytas, bör man uppgradera den? Vad kan rekommenderas om man inte vill offra för mycket livslängd? Om jag kan nå mitt prestandamål enbart genom att uppgradera topparna vill jag inte sätta i en aggressiv kam. Då är en kam med fabriksprofil eller en kam som innebär lägre bränsleförbrukning mycket mer intressant.

Det kanske kan tyckas dumt att inte uppgradera förgasaren/förgasarna om man förbättrar flödet (?). Min tanke kring det är att jag vill göra sakerna som inte går att göra sen nu. Motorn ska in i en bubbla jag renoverar och den är långt ifrån klar så då kan jag lika gärna köpa förgasare och montera senare.


SAMMANFATTNING

  • Vem/vilka ska jag skicka delarna till för renovering?

  • Uppgradera topparna eller laga de gamla? Vid uppgradering, vilka hade ni valt?

  • Åsikter kring kamaxel?

  • Eventuella funderingar kring förgasare

Hej
Bara för att förtydliga lite
När man arborrar blocket  Om man är smart så fixar man även till kontaktytorna där cylindrana står på samtidigt
Vev o vevstakar Vevstakar finns det ett gäng som renoverar eller så köper man nya ( csp har )  Veven brukar vara ok Bara en polering av lager lägena brukar räcka
En sprucken topp måste man svetsa  sen bearbeta  sen är det till 99,5% att ventiler o styrningar är slut
När man byter styrningar behövs ventilsätena fräsas för det skall bli riktigt tätt  ( har fått in toppar  som man har bytt styrningar med gamla ventiler som har ätit upp styrningen och skador på ventilsätet)
CSP i hyllinge har toppar som är jäkligt bra (skulle inte köpa från UK om man inte har koll Sen om det är fel är det lättare att reklamera  ( bättre flöde än std) ( med modifierade ventilsäte och en 35,5mm ventl har vi fått ut 93 hk med sådana) ( bara för info så räcker en std ventil 35,5 mm till mer än 140hk ja du läste rätt
Om man inte skall varva så är det bort kastade pengar ( man flyttar varvtalet uppåt när man byter kam)
Där i mot skulle jag höja kompet lite  och sätta dit andra vippor  så får man lite mer och samma körbarhet som förut ( kanske lite bättre )  skulle tippa på 65 > hk beroende på vad vilken förgasare/na man väljer
Det finns många val av förgasare  men det finns inget som är bara att hänga dit och det fungerar Det kräver en del jobb av ägaren eller någon som har kunskap av förgasare
Min åsikt är man skall passa sig för EMPI förgasare (man får byta vissa saker för dom skall funka bra (Det är säkert massa som åsikter om det)
Den där gamla boken finns det en det  saker som är ok men det har hänt en del på 40 år Vissa saker är inte så rätt ( framför alt på toppar o kamar) Sen folk började använda flödesbänkar att testa toppar har det visat sig man filade på felställe och försämrade flödet i toppen
Jag tröttnade för ett gäng år sen att se dessa sönder filade insugskanaler o avgas kanaler ( vissa är mer kända och inte har förstått än varför det inte funkar Så jag skapade en trimtråd som du finner här https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=10359
Jag burkar säga det är skit billigt att renovera en vw motor mot en annat fabrikat  Delarna brukar ligga på 10-14 t Kr sen kommer arbetena på detta  Skulle man jämföra  mot något annat på marknaden så för man dubbla kostnaden när det gäller delar (lager o sådant)
Det där med maskin jobb är det samma kostnad på alla fabrikat ( tim tid)
Det där med att köpa delar så finns det original kvallitet  sen finns det kina saker som är billiga Men det är du som väljer
Det där med kina finns det cylindersatser o topplock  i C kvalitet ( ja det finns bra saker men då kostar dom som STD VW)
Hoppas det kan hjälpa dig lite

/// Micke

Tack för svaret ICQ/ay . Har kollat runt här på forumet och hittat flera som kan arborra och renovera vevstakarna. På vevaxeln kan jag på vissa ställen med nageln känna små repor. Räcker verkligen polering då? Finns det någon här på forumet som kan/kan rekommendera någon som kan slipa/polera vevaxlar för VW, eller är det bara att gå till någon lokal motorrenoverare här i västra Skåne?

Jag hittade en motorfirma som både har jobbat mycket med typ 1 motorn och som utför aluminiumsvettsning (http://www.anderssonmotor.com/). Vet någon hur denna firman är? Du sa att priserna var ungefär de samma, men någon kanske vet någon som de kan rekommendera? Funderar på om jag ska svetsa topparna, ta hem och porta dem, byta ventilstyrningarna och sedan skicka tillbaka dem för att fräsa sätena. Är det då värt borra upp topparna för 88mm slip-ins? Det kanske beror på om jag behöver "fly cut"-a (vet inte vad det heter på Svenska) topparna eller inte för att uppnå rätt kompression? För är det inte samma procedur att borra upp topparna som att fly-cuta dem?

Det där med CSP:s toppar låter bra om det skulle bli för dyrt att fixa de gamla.

Tror jag kör på standardkam då och slänger i ett par andra vippor. Det är ju goda nyheter för de behöver jag ju inte köpa direkt ICQ/bs

Och hur är det när man skickar in delar för renovering. Ska man skicka med material som behövs, som bussingar till vevstakarna? Kan vara bra att veta om jag bör beställa eller inte.

7

Om du skall svetsa på gamla toppar som är fulla av koks och olja så blir svetsarna inte bra. Sen skall du svetsa runt tändstiftshålet vilket innebär att du skall borra nya hål och gänga. Jag har sysslat med vw sen tidigt sjuttital och skulle aldrig renovera dom där topparna. Köp nya hos CSP hyllinge, det är noll ekonomi att renovera gamla spruckna toppar. 88 slip-in betyder just det, du behöver inte ta upp större i 1600 toppar. Fly-cut är detsamma som att plana topparna utan att ta upp till större cylindrar. Satsa på nya delar så behöver du bara renovera en gång. Har du aldrig gjort det här förut så rekomenderar jag att du bygger en hyfsat original 1600 då alla delar passar och allt blir så mycket lättare. Arbetstid i Sverige idag är dyr men delar är relativt billiga.

8

Hans Landelius skrev:

Om du skall svetsa på gamla toppar som är fulla av koks och olja så blir svetsarna inte bra. Sen skall du svetsa runt tändstiftshålet vilket innebär att du skall borra nya hål och gänga. Jag har sysslat med vw sen tidigt sjuttital och skulle aldrig renovera dom där topparna. Köp nya hos CSP hyllinge, det är noll ekonomi att renovera gamla spruckna toppar. 88 slip-in betyder just det, du behöver inte ta upp större i 1600 toppar. Fly-cut är detsamma som att plana topparna utan att ta upp till större cylindrar. Satsa på nya delar så behöver du bara renovera en gång. Har du aldrig gjort det här förut så rekomenderar jag att du bygger en hyfsat original 1600 då alla delar passar och allt blir så mycket lättare. Arbetstid i Sverige idag är dyr men delar är relativt billiga.

Tack för råden. Då blir det nya toppar så kan jag öva portning på de gamla. Det jag menade var 88mm "machine-in" som bara kräver större toppar. Vågar inte köra 88mm slip-ins med tanke på de smala väggarna.

9

Hej
Varför gå efter vatten över ån  finns det ett uttryck
I helsingborg finns ett företag som heter JPM (johannes person motorsport) som är formodligen europas bästa Vw motortrimmare
Sen finns MRM i malmö Dom bygger ochså dragracing motorer i storleks klass på 3000+ hk 
Du måste ha lokala firmor som klarar att fixa till saker
Det där med 88mm ( dom är tunna i botten) ville du inte bygga starkare än STD Det är trim saker och många som inte har koll tror man får mer Hk  bara för man sätter dit sådana Där i mot är det andra vägen tunna som man kan få värme problem ( nu kommer det många som tycker annorlunda )
Köp gjutna mahle så som det sitter som STD inga AA = kina ( finns en tråd om dom här )
Både Hans L o jag arborrar Vi är ganska skadade när det gäller VW luftkylda Det finns ett gäng till som är skadade  som fredde i västerås  martin i kalmar  finns en i norr också  som har tagit den invensteringen på arborrmaskinen
Det tråkiga är det är inte många som har haft möjligheten att köra med en frisk 1600 Dom som har gjort det är oftas nöjda ( dom brukar ge 55-58 hk i det skicket Sen kan man fixa o dona så som dom ger 60-68 hk men det kräver sin man
Det som brukar säga lägg ner tid på väga vevstakar o kolvar så dom är lika i vikt typ 1 gram  Sen det som man oftas missar är att mäta alla delar så dom håller sina mått som VW har spec Det gäller alla delar i motorn ( ja det krävs mätverktyg om det skall bli bra)
Du kan kolla in på denna tråden så kan det vara lättare att förstå hur mycket jobb  det kan vara med ett motor bygge https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=5602
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

PPRMicke skrev:

Hej
Varför gå efter vatten över ån  finns det ett uttryck
I helsingborg finns ett företag som heter JPM (johannes person motorsport) som är formodligen europas bästa Vw motortrimmare
Sen finns MRM i malmö Dom bygger ochså dragracing motorer i storleks klass på 3000+ hk 
Du måste ha lokala firmor som klarar att fixa till saker
Det där med 88mm ( dom är tunna i botten) ville du inte bygga starkare än STD Det är trim saker och många som inte har koll tror man får mer Hk  bara för man sätter dit sådana Där i mot är det andra vägen tunna som man kan få värme problem ( nu kommer det många som tycker annorlunda )
Köp gjutna mahle så som det sitter som STD inga AA = kina ( finns en tråd om dom här )
Både Hans L o jag arborrar Vi är ganska skadade när det gäller VW luftkylda Det finns ett gäng till som är skadade  som fredde i västerås  martin i kalmar  finns en i norr också  som har tagit den invensteringen på arborrmaskinen
Det tråkiga är det är inte många som har haft möjligheten att köra med en frisk 1600 Dom som har gjort det är oftas nöjda ( dom brukar ge 55-58 hk i det skicket Sen kan man fixa o dona så som dom ger 60-68 hk men det kräver sin man
Det som brukar säga lägg ner tid på väga vevstakar o kolvar så dom är lika i vikt typ 1 gram  Sen det som man oftas missar är att mäta alla delar så dom håller sina mått som VW har spec Det gäller alla delar i motorn ( ja det krävs mätverktyg om det skall bli bra)
Du kan kolla in på denna tråden så kan det vara lättare att förstå hur mycket jobb  det kan vara med ett motor bygge https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=5602
/// Micke

JPM verkar vara lite over the top och inte vad jag behöver haha. Men MMR verkar bra för mina behov ICQ/ab
Jag är ute efter en motor som har lite mer kraft som jag inte behöver vara rädd för att den ska kollapsa när som helst. Att livslängden påverkas negativt när motorn blir starkare är jag väl medveten om att man inte kommer ifrån.

Jag följer dina råd och stoppar in STD Mahle cylindrar o kolvar. Då kommer att höja kompressionen och utföra enklare portning att bli de enda ändringarna jag kommer göra ifrån original (jag byter möjligen vippor och förgasare i framtiden). Jag har läst en del kompression och kommit fram till att 8,5:1 verkar rimligt med 95-oktan. Hur mycket kan motorns bredd öka eller minska efter shims eller planing utan att det medför problem med att montera avgassystemet och motorplåten mm?

Håller på att läsa How to Hot Rod-boken just nu men har inte kommit till blueprinting-delen ännu. Ska läsa det kapitlet och din tråd om ämnet innan jag börjar montera ihop motorn.

Tack för hjälpen

11

punschrulle skrev:
PPRMicke skrev:

Hej
Varför gå efter vatten över ån  finns det ett uttryck
I helsingborg finns ett företag som heter JPM (johannes person motorsport) som är formodligen europas bästa Vw motortrimmare
Sen finns MRM i malmö Dom bygger ochså dragracing motorer i storleks klass på 3000+ hk 
Du måste ha lokala firmor som klarar att fixa till saker
Det där med 88mm ( dom är tunna i botten) ville du inte bygga starkare än STD Det är trim saker och många som inte har koll tror man får mer Hk  bara för man sätter dit sådana Där i mot är det andra vägen tunna som man kan få värme problem ( nu kommer det många som tycker annorlunda )
Köp gjutna mahle så som det sitter som STD inga AA = kina ( finns en tråd om dom här )
Både Hans L o jag arborrar Vi är ganska skadade när det gäller VW luftkylda Det finns ett gäng till som är skadade  som fredde i västerås  martin i kalmar  finns en i norr också  som har tagit den invensteringen på arborrmaskinen
Det tråkiga är det är inte många som har haft möjligheten att köra med en frisk 1600 Dom som har gjort det är oftas nöjda ( dom brukar ge 55-58 hk i det skicket Sen kan man fixa o dona så som dom ger 60-68 hk men det kräver sin man
Det som brukar säga lägg ner tid på väga vevstakar o kolvar så dom är lika i vikt typ 1 gram  Sen det som man oftas missar är att mäta alla delar så dom håller sina mått som VW har spec Det gäller alla delar i motorn ( ja det krävs mätverktyg om det skall bli bra)
Du kan kolla in på denna tråden så kan det vara lättare att förstå hur mycket jobb  det kan vara med ett motor bygge https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=5602
/// Micke

JPM verkar vara lite over the top och inte vad jag behöver haha. Men MMR verkar bra för mina behov ICQ/ab
Jag är ute efter en motor som har lite mer kraft som jag inte behöver vara rädd för att den ska kollapsa när som helst. Att livslängden påverkas negativt när motorn blir starkare är jag väl medveten om att man inte kommer ifrån.

Jag följer dina råd och stoppar in STD Mahle cylindrar o kolvar. Då kommer att höja kompressionen och utföra enklare portning att bli de enda ändringarna jag kommer göra ifrån original (jag byter möjligen vippor och förgasare i framtiden). Jag har läst en del kompression och kommit fram till att 8,5:1 verkar rimligt med 95-oktan. Hur mycket kan motorns bredd öka eller minska efter shims eller planing utan att det medför problem med att montera avgassystemet och motorplåten mm?

Håller på att läsa How to Hot Rod-boken just nu men har inte kommit till blueprinting-delen ännu. Ska läsa det kapitlet och din tråd om ämnet innan jag börjar montera ihop motorn.

Tack för hjälpen

Det där med portning är lätt att klanta till sig med
Om du skall göra något  så är det att fräsa om  sätena ( jag skrev att vi fick ut 93 hk med att bara modifera sätena )( den saken kan du låta JPM göra )
Om du skall till 8.5 i statisk komp  så brukar det vara 1.5 mm som man får ta bort i toppen 
Så maskin blir 3 mm smalare
Det finns mycket att läsa men det är mycket gammal info (1970 talet)
Eftermarknas topparna är oftas mycket bättre i gjutningen i kanalena mot vissa VW gjutningar  ( om du köper på CSP är dom bättre än 113 gjutningen) Dom är som en 040 gjutning
Det brukar inte vara några problem med avgas eller plåtar 
Billiga avgas typ EMPI  är oftas dåliga i formen där för Kinesen inte fattar vad kvallitet är bara mängd o pris ( tyvärr har inte alla fattat det för man stirrar bara på priset
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12

PPRMicke skrev:

Det där med portning är lätt att klanta till sig med
Om du skall göra något  så är det att fräsa om  sätena ( jag skrev att vi fick ut 93 hk med att bara modifera sätena )( den saken kan du låta JPM göra )
Om du skall till 8.5 i statisk komp  så brukar det vara 1.5 mm som man får ta bort i toppen 
Så maskin blir 3 mm smalare
Det finns mycket att läsa men det är mycket gammal info (1970 talet)
Eftermarknas topparna är oftas mycket bättre i gjutningen i kanalena mot vissa VW gjutningar  ( om du köper på CSP är dom bättre än 113 gjutningen) Dom är som en 040 gjutning
Det brukar inte vara några problem med avgas eller plåtar 
Billiga avgas typ EMPI  är oftas dåliga i formen där för Kinesen inte fattar vad kvallitet är bara mängd o pris ( tyvärr har inte alla fattat det för man stirrar bara på priset
/// Micke

Okej, då skippar jag portningen med och gör bara ventilsätena och eventuellt planar topparna (men om jag får ut i närheten av 93 hk lär det inte behövas). När jag köpte bilen fick jag med vad jag förmodar är ett Empi single glass pack https://vwcustomspeed.com/produkt/Ormbo … asspak-t-1. Hoppas det passar.

Förstår att mycket har hänt sedan både how to hotrod och rebuild-böckerna kom ut, men har förstått det som att de ändå är bra "grundkurser".