1

Mitt elsystem krånglar fortfarande...
Symptom:
Generatorn laddar inte (Laddrelä trasigt?)
Tändspolen blir het (har provat med en som jag vet är hel och den blir också het)
Blinkers ur funktion, Har ström efter reglaget vid ratten men bara 0,5v vid relä.

Hjälp mig innan jag sänker den i sjön eller nåt  ICQ/am

2

Inte sänka den i sjön... du kan lämna den hos mej... ICQ/ad

Hjälpte inte Svetsarn dej ?

1: Kanske , eller generatorn då. 

2: Felkopplad ?

3: Kabelbrott ?

Bara lite fritt spånande.. Jag har lite grejer att låna ut för felsökning om du vill.. Skicka ett sms om du har vägarna förbi !

You´ll never know...

3

Ni brukar ju gilla sänkta bilar............  ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4 Senaste redigerad av Helsings Smedja (2011-08-19 08:39:12)

ICQ/ag .. men gärna mot asfalten och inte mot sjöbotten...

Kanske du har ett svar istället sverker , du kan ju en del...

You´ll never know...

5

Har jobbat en hel del med sånt här och kan dela med mig lite av mina erfarenheter.

1. Är det generatorn som inte laddar eller får du ingen förhöjning av spänningen på batteriet?
Börja med att koppla av kablarna på generatorn. Jorda PF och jorden. Starta bilen och mät mellan B+ och jord.
Med lite varv på där ska du kunna få allt mellan 20 och 35 volt. (på en 12 voltare). Gör bara detta en kort stund då det finns risk att man överhettar generatorn annars. Återkom om resultatet.

2. Tändspolar kan bli rätt varma. Börja med att kolla att du inte har en tändspole som är gjord för förkopplingsmotstånd.
Du ska ha runt 3 ohm intern resistans för att brytarna ska jobba med kring 4 ampere.
Stämmer detta kan det även vara att du har för litet brytaravstånd, vilket gör att tändspolen ligger "på laddning" mesta tiden.
Glöm inte ställa tändningen igen efter en justering.

3. Låter som att du får kolla vad som finns mellan punkten du har spänning och punkten du inte har spänning.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

6

Jo svetsarn hjälpte mig och han trodde att det var laddningsreläet men han var inte säker på det. ICQ/an
Okej tack! Ska prova det i eftermiddag.
1: Jag får ingen förhöjning på batteriet och heller inget utslag om man mäter direkt på generatorn.
2: Vilket avstånd ska det vara på brytaren i öppet läge?
3: Fattar inte ett dugg av elschemat till -73 och det är lite svårt att följa kabeln från reglaget för den går in i självaste spaggettikoket...  Default/hmm Men jag får försöka igen.

7

Nosslin skrev:

Jo svetsarn hjälpte mig och han trodde att det var laddningsreläet men han var inte säker på det. ICQ/an
Okej tack! Ska prova det i eftermiddag.
1: Jag får ingen förhöjning på batteriet och heller inget utslag om man mäter direkt på generatorn.
2: Vilket avstånd ska det vara på brytaren i öppet läge?
3: Fattar inte ett dugg av elschemat till -73 och det är lite svårt att följa kabeln från reglaget för den går in i självaste spaggettikoket...  Default/hmm Men jag får försöka igen.

Får du ingen förhöjning när du gör som jag skriver, eller har du ingen förhöjning med allt kopplat?

Kör på 0,3 - 0,4 mm. Bladmått underlättar.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

8

får ingen höjning när jag mäter på batteriet med motorn igång. Verkar inte komma någon ström alls ur generatorn när jag mäter direkt på den.
Har inte mätt på annat vis än. Ska göra det i eftermiddag hade jag tänkt

9

m.helsing skrev:

ICQ/ag .. men gärna mot asfalten och inte mot sjöbotten...

Kanske du har ett svar istället sverker , du kan ju en del...

Jag satt på mobilen och hade ont om tid men kunde inte låta bli, lite tourettes.  Default/lol

För att testa en likströmsgenerator:

Ta bort generator/fläktremmen, koppla loss ledningarna från laddningsregulatorn ("relät").
Lyft ut din blyackumulator ("batteri") och koppla pluspolen med hjälp av en ledning till ledningen som var ansluten till D+ på relät.
Den andra ledningen som kommer ut från generatorn , var ansluten till DF på relät, kopplar du till generatorns stomme.
Från minus polen på "batteriet" kopplar du en ledning till generatorns stomme.
Nu går generatorn som elmotor, under förutsättning att den är i skick. ta loss en av ledningarna från "batteriet", gör ett märke på generatorremskivan med tusch eller krita, koppla ledningen igen och bryt emellanåt och vrid generatorn så att kritsträcket kommer i olika lägen vid nya startförsök.
Om generatorn startar som elmotor från alla lägen så torde generatorankaret vara i skick. Då återstår fältlindningen. Koppla loss ledningen som normalt går till DF under det att generatorn snurrar som motor, nu skall varvtalet öka och momentet avta, eftersom magnetiseringströmmen upphör går generatorn endast på remanensen.
Om allt detta fungerar och din (bilens) laddningsregulator är i skick skall den nu efter inkoppling ladda. Denna kontrollmetod kan användas på alla Bosch 6 V och 12 V likströmsgeneratorer, som har yttre jordning. Däremot Bosch 24 V och Lucas har inre jordning och skall kopplas på annat sätt vid motorprovet. Är du osäker läs detta flera gånger så att inte generatorn skadas. Hoppas nu detta är till hjälp.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Tack för det! ICQ/ab
Men när jag testade detta hände ingenting...
Tyckte att generatorn snurrade så lätt så jag gav den en kyss med hammaren och då vart det skillnad!
Måste varit kolen som hade kärvat fast och inte hade kontakt.
Men nu fungerar det  ICQ/ag

11

Det som inte går med våld kan i vissa fall kompenseras med ökat våld.  Default/hmm

Ali G

12

Jajamen.
Både framlysen och baklysen lyser och går inte att stänga av med varken tändningen eller ljusknappen som sitter till vänster om ratten. Slocknar endast om man kopplar ur batteriet.
Trodde felet satt i ljusknappen men efter jag dragit ur alla kablar så lyste det fortfarande...
Något enkelt fel kanske?

Blinkerserna har jag inte fått igång än.
Jag tänker att kanske det kanske är relät som sitter under säkringsdosan brevid hel/halvljusrelät. Dock har jag bara 12v på en av de tre stiften till det relät.
Båda pilarna på instrumentbrädan lyser när man slår på blinksersspaken. Ska det vara så eller ska bara den ena pilen som ska lysa?

13

Ljusrelät som hängt sig kanske? Knacka på det med något så släpper det nog ICQ/ab

mvh

14

Du har JORDFEL ICQ/am

Jag upprepar;

JORDFEL, JORDFEL, JORDFEL. ICQ/am  ICQ/am  ICQ/am

Fixa ALLA jordflätor (Byt till nya) ICQ/an

Kontrollera Tjockplussens ansluning till startmotorn!!! ICQ/ac

GÖR OM OCH GÖR RÄTT ICQ/ad

Lycka till ICQ/af

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

15

Kan även vara jordfel.  ICQ/ae

Ali G

16

Ska testa det ICQ/ab
Körde en sväng nu ikväll och då kunde jag stänga av lyset helt med ljusknappen när bilen var igång så tändes det när man slog av motorn och gick inte att slå av med varken tändning eller ljusknapp.

Haha,jordfel säger du det? Default/tongue
Jag har rengjort jordflätor och bytt pol klämmorna mot nya. Har även rengjort tjockplussen och alla andra kablar som sitter där på samma men har inte bytt ut flätorna mot nya. Får beställa det och sätta dit.

Tackar så mycket för att ni gör er tid och hjälper mig med mitt som det känns ibland "hopplösa" projekt  ICQ/ab

17

Någon vänlig person som kan berätta för mig vilka kablar som ska sitta vart på blinkreläna?
Vilken färg på vilket nummer.
Ganska säker på att felet sitter där då jag kan slå av och på huvudbelysningen med en strömbrytare som sitter kopplad till ett av reläna. Drog bort den och då kan jag stänga av med rätta ljusknappen.

Också, Inte ska jag ha ström på alla säkringar när tändningen är på?

18 Senaste redigerad av Johan W (2011-08-24 21:13:16)

Det är dom här du menar lr Default/hmm
Kan inte dom nya så bra men färgerna ser du här ICQ/ab

15 är ström med tänding på
30 är ström med tänding av
E3 varningsblinkers
E2 blspak
J2 relä
K5 hastighetsmätare
Lampor längst ner

Om jag fattat rätt ICQ/ae

Post's attachments

Namnlös.jpg, 95.94 kb, 540 x 768
Namnlös.jpg 95.94 kb, 289 downloads since 2011-08-24 

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

19

k5 kontrollampa blink grön,30 konstant ström, när du trycker in knapp styr den ut ström till reläet,nej en del har bara ström om du aktiverar något,el är svårt när man inte är i bilen o trixar sig fram men det låter som om någon har varit där o kopplat lite egna grejor ,ta bort allt som inte ser ut att vara orginal sen felsök

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

20

Vart inte riktigt detta jag menade.
Jag behöver veta vilken kabel med färg som sitter vart på själva reläera. Typ svart på 89, gul på 88 ocv.

Pratade med Mr Helsing idag men vi hade olika reläer så ingen blev inte klokarer där men tack för hjälpen iallafall ICQ/ab

Satte i ett nytt relä i under säkringarna och vred på tändningen och då gick säkring nr11.

Plockade ur en av kablarna från ett av reläerna och då slocknade innerbelysningen och gick att knäppa av och på med lysknappen. Det måste vara något som är galet där.

21

Ingen som vet eller kan kolla upp?
Har fått papper på ursprungskontroll nu så vore roligt om man fick till det där så man kunde boka tid för det. ICQ/ab

22

el schemat ovan visar det röd-30,grön-15,blå-49a,brun-31 o.s.v färgen är det samma på alla vw, det finns olika reläer men färgerna betyder samma,en annan sak på gammal bil kolla alla kabelskor med brun jord kabel dom brukar gå sönder av ålder när man rör dom

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

23

Det är dessa reläer som jag har problem med.
Vad jag kan se så är elschemat för relät som sitter under säkringsboxen.  ICQ/ae

http://img691.imageshack.us/img691/9077/20110822157.jpg
http://img97.imageshack.us/img97/9361/20110822159.jpg

24

Testar att fråga om detta då...
Fixade min fördelare som tidigare varit trasig och provstartade... Baksmällde och levde om men ville inte alls gå.
Bytte tändspole och då vart det skillnad och den startade och gick fint på tomgången men gick dåligt när man gasade så jag lät den gå kanske en minut på tomgången och sen gick varvtalet sakta ner och sen dog den och vägrade starta igen.
Nu blir tändspolen så het att det knappt går att hålla i den.
Kan det vara kortslutning någonstans så att den äter spolar?

Kändes så bra när man fick igång den igen men den känslan det varade ju bara ett par minuter....

25

Står brytaravståndet och tändningen som den ska?