Inget problem.
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Karmann Kabriolet 1967
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Inget problem.
Bälten anser jag ger falsk trygghet.
Om man vill göra en insats för säkerheten, bygg om till kollapsbar rattstång, byt dörr låsen till modern "bear locks" (så dörrarna inte åker upp vid krock, extra viktig på en cabriolet då karossen kan röra sig mycket) och se till att ha ett Scania säkerhetstanklock på tanken.
Sen kan man komplettera med bälten givetvis.Ursäkta om jag rört till tråden.
Hur ser Scanias säkerhetstanklock ut? Har nåt gammalt emaljerat lock som ligger och skräpar 
Det är snarare förzinkat.
Finns bra bilder här.
https://vwsplit.wordpress.com/2017/05/2 … vw-bubbla/
Under sommaren har det i princip bara blivit åka, men jag ska ta mig i kragen och påbörja vinterns jobb, men man kan väl få glädjas lite över sommarens näsa
Låg i hög fart på E18 mot Norrtälje och plötsligt så är det soppan tog slut och bilen dör, inga oljud eller smällar. Kollar tanken för säkerhets skull och bensin fanns. Öppnar motorluckan och det ryker ur vevhusventilationen på ena förgasaren.
Funderar på motorras, men det borde väl ha blivit något oljud?
Efter en stund så kör jag startmotorn ett par varv men den vill inte gå igång. Bärgare hem till Uppsala.
Tänkte jag börjar med de enkla problemen,
- Bensinpump, funkar kommer soppa
- tändspole, okej
- brytare, ser Ok ut, med rätt avstånd
Men nu är det något som tar emot när man vrider motorn för hand, typ en krokig ventil. Tänkte öppna ventilkåporna imorgon och se hur det ser ut. Eller är det något annat jag inte tänkt på?
Så nu blir det väl dags att fixa en 1641 med enkelporti alla fall. Bilen har ju rullat i 30 år i min ägo.
Märkligt om det är något som går sönder utan att det skramlar som bara den... Ska bli intressant att följa ditt motorbygge:)
Blå Gnista?
Va rätt surt när de tog slut 2min från Norrtälje. Ska bli "kul" att se va de va som gick sönder.. Men kom förbi i början på veckan så kan du testa min motor med C35 kam innan jag ställer in den för vinterförvaring.
Va rätt surt när de tog slut 2min från Norrtälje. Ska bli "kul" att se va de va som gick sönder.. Men kom förbi i början på veckan så kan du testa min motor med C35 kam innan jag ställer in den för vinterförvaring.
Funkar tisdag eller onsdag?
Hittade inga lösa delar i topparna. Tror att boven är en krökt ventil. Men beslutet är fattat. Den gamla motorn ska ur. Då kan jag ju göra lite annat underhållsjobb när den är urtagen
Ny motor kommer att ha några ramar,
- enkelportstoppar
- 2 x Solex 34 PCI
- bottenvrid
- hållbar
Ska funka som bruksbil och behöver inte ha monstereffekt, 70-80 Hkr vore i och för sig trevligt. Sen är det fritt fram.
Några tänkbara alternativ till motor:
- 1641
- 1776
- 1904 stroker
Kanske någon kul kam.
Idag blev planen klar! Det blir en 1776 enkelportsmotor. Så nu måste jag fixa pallbockar som har tillräcklig lyfthöjd, så jag kan ta ur haveriet.
Det här ska bli spännande!
Velar lite kring färg på motorplåtar, sidenmatt svart på allt. Men kanske silver på fläktkåpan, som på gamla 356:or. Men det blir nog svart trots allt. Sedan hittade jag en tändspole i garaget. Lite färg på den, så blir det bra.
Ja det tror jag är rätt väg. Och ett gammalt fram-filter vore väl inte helt fel:)
Nej, det vore kul, har sett at Flat 4 i Japan har nya som verkar vara bra repro. Och ett par Knecht luftfilter, fast de är ju snuskigt dyra. Men om man köper kopiorna på CSP och kunde få reliefloggan utprintad, så skulle man kunna komma nära originalet. Tror de kostar en tusenlapp för ett par ungefär.
Mauri har repro Fram filter.
Det lät ju bra, får lägga en bevakning på det där
Det lät ju bra, får lägga en bevakning på det där
Det kan vara special order på ett sånt kit.
Så maila och kolla med dom. så tar dom hem ett kit åt dig.
Har du funderat ngt på kamaxel och vippor? Finns ju lite att hämta där också?
Kan bli andra vippor eller annan kam. 1776 är bestämt åsså liten planing av toppar.
Ja, då var det dags för en liten uppdatering. Det var ett rejält motorras delar av en ventilhatt låg i cylinderloppet och motorn var rejält slut, så det blev en helrenovering. Så nu i somras landade den i garaget.
Så nu tror jag att det blir montering i helgen, hoppas jag. Det blev en helrenoverad 1776 cc enkelport med en massa kul bearbetningar av toppar och originalkam omslipad för mer bottenvrid, de gamla 2x34 Solex PCI och CSP rostfritt avgas med TDE-pipor. Känner mig mycket nöjd. Det är bara lite småjobb kvar som dragning av bensinledning på baksidan, byte av damasker, montera fästet för oljefiltret under bakskärmen, byta startmotorbussning och ett oljebyte. Jag hoppas hinna med det i veckan. Siktet är inställt på Norrtälje 30/8.
Glömde nästan bort, men den är numera utan gula och orange lampor framtill. Nuär det klart som gäller. Behöver bara fixa till ett par med 911-glas också.
trevligt med gallren på strålkastarna.. finns det även för porsche glas??
Nej, jag tänkte göra en extra uppsättning lyktor, men med 911 glas, så man kan växla lite. Tycker att de glasen gifter sig bra en vw.
hmm jo har sedan några år dylika glas liggande av just den anledningen... 
Bara att plocka på dem
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Karmann Kabriolet 1967
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.