51

Inget problem.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

52

Mr 56 skrev:

Bälten anser jag ger falsk trygghet.
Om man vill göra en insats för säkerheten, bygg om till kollapsbar rattstång, byt dörr låsen till modern "bear locks" (så dörrarna inte åker upp vid krock, extra viktig på en  cabriolet då karossen kan röra sig mycket) och se till att ha ett Scania säkerhetstanklock på tanken.
Sen kan man komplettera med bälten givetvis.

Ursäkta om jag rört till tråden.

Hur ser Scanias säkerhetstanklock ut? Har nåt gammalt emaljerat lock som ligger och skräpar  ICQ/bm

53

Det är snarare förzinkat.
Finns bra bilder här.
https://vwsplit.wordpress.com/2017/05/2 … vw-bubbla/

54

Under sommaren har det i princip bara blivit åka, men jag ska ta mig i kragen och påbörja vinterns jobb, men man kan väl få glädjas lite över sommarens näsa
https://i.postimg.cc/3yx6LWbs/IMG-2248.jpg

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

55

Låg i hög fart på E18 mot Norrtälje och plötsligt så är det soppan tog slut och bilen dör, inga oljud eller smällar. Kollar tanken för säkerhets skull och bensin fanns. Öppnar motorluckan och det ryker ur vevhusventilationen på ena förgasaren.

Funderar på motorras, men det borde väl ha blivit något oljud?

Efter en stund så kör jag startmotorn ett par varv men den vill inte gå igång. Bärgare hem till Uppsala.

Tänkte jag börjar med de enkla problemen,
- Bensinpump, funkar kommer soppa
- tändspole, okej
- brytare, ser Ok ut, med rätt avstånd

Men nu är det något som tar emot när man vrider motorn för hand, typ en krokig ventil. Tänkte öppna ventilkåporna imorgon och se hur det ser ut. Eller är det något annat jag inte tänkt på?  ICQ/bu

Så nu blir det väl dags att fixa en 1641 med enkelporti alla fall. Bilen har ju rullat i 30 år i min ägo.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

56

Märkligt om det är något som går sönder utan att det skramlar som bara den... Ska bli intressant att följa ditt motorbygge:)

57

Blå Gnista?

58

Va rätt surt när de tog slut 2min från Norrtälje. Ska bli "kul" att se va de va som gick sönder.. Men kom förbi i början på veckan så kan du testa min motor med C35 kam innan jag ställer in den för vinterförvaring.

Bubbla -62
T3 DH -85
Bubbla -66

59

SakLetare skrev:

Va rätt surt när de tog slut 2min från Norrtälje. Ska bli "kul" att se va de va som gick sönder.. Men kom förbi i början på veckan så kan du testa min motor med C35 kam innan jag ställer in den för vinterförvaring.

Funkar tisdag eller onsdag?

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

60

Hittade inga lösa delar i topparna. Tror att boven är en krökt ventil. Men beslutet är fattat. Den gamla motorn ska ur. Då kan jag ju göra lite annat underhållsjobb när den är urtagen

Ny motor kommer att ha några ramar,
- enkelportstoppar
- 2 x Solex 34 PCI
- bottenvrid
- hållbar

Ska funka som bruksbil och behöver inte ha monstereffekt, 70-80 Hkr vore i och för sig trevligt. Sen är det fritt fram.

Några tänkbara alternativ till motor:

- 1641
- 1776
- 1904 stroker

Kanske någon kul kam.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

61

Idag blev planen klar! Det blir en 1776 enkelportsmotor. Så nu måste jag fixa pallbockar som har tillräcklig lyfthöjd, så jag kan ta ur haveriet.

Det här ska bli spännande!

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

62

Velar lite kring färg på motorplåtar, sidenmatt svart på allt. Men kanske silver på fläktkåpan, som på gamla 356:or. Men det blir nog svart trots allt. Sedan hittade jag en tändspole i garaget. Lite färg på den, så blir det bra.


https://www.bildtagg.se/file/thumb/qaviy427pum63ys9v3l7ge

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

63

Ja det tror jag är rätt väg. Och ett gammalt fram-filter vore väl inte helt fel:)

64

Nej, det vore kul, har sett at Flat 4 i Japan har nya som verkar vara bra repro. Och ett par Knecht luftfilter, fast de är ju snuskigt dyra. Men om man köper kopiorna på CSP och kunde få reliefloggan utprintad, så skulle man kunna komma nära originalet. Tror de kostar en tusenlapp för ett par ungefär.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

65

Mauri har repro Fram filter.

https://www.classicvw.se/fram-oljefilte … ts_id/1985

66

Det lät ju bra, får lägga en bevakning på det där

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

67 Senaste redigerad av Mr 56 (2019-10-09 18:01:08)

Karmann67 skrev:

Det lät ju bra, får lägga en bevakning på det där


Det kan vara special order på ett sånt kit.
Så maila och kolla med dom. så  tar dom hem ett kit åt dig.

68

Har du funderat ngt på kamaxel och vippor? Finns ju lite att hämta där också?

69

Kan bli andra vippor eller annan kam. 1776 är bestämt åsså liten planing av toppar.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966