1

Hej,

Målet är att köra med 215/75/15 BFG KO2 däck.

Men det kommer att vara tight med tanke på att även 205/70/15 var redan tight fit.

Kan räcka med en liten höjning. Bak, spline:a om, inga problem. Men fram?

vet att man kan montera justerbara satser fast åt andra hållet så de höjer, sen vet jag att det finns höjspindlar i amerikat, men 6lax det är saftigt... Nån som kör höjspindlar?

Finns det dämpare som man kan montera som kan ge bussen det lilla lyftet man behöver? org dämpare så den har säkert säckat ihop lite som den är nu.

Post's attachments

26234219_1787840138183994_2019162927_n.jpg, 58.13 kb, 750 x 734
26234219_1787840138183994_2019162927_n.jpg 58.13 kb, 19 downloads since 2019-01-18 

2

Du verkar redan ha undersökt de olika möjligheterna som finns, nu är det bara att välja.  ICQ/bs ICQ/bw

Sen har jag inte förstått det där när man talar om att dämpare skulle påverka höjden. Det är väl fjädrarna som bär bilen och inte dämparna? Det är rätt vanligt att bayarna bukar se lite hängiga ut baktill, men det beror på fjädrarna och inte dämparna. Kugga om är väl det enklaste, både bak och fram (med justerbart monterat), vad för poäng skulle det vara med höjspindlar? Får man problem med styv fjädring och bottnande kulleder även vid höjning? ICQ/bn

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

såg en bay där man helt enkelt gjort nya gavlar till framvagnen där man sas flyttade ner framvagns rören... enkelt bara lite 10mm järn... sen får man väl iofs böja upp hjälpstyrarmen och ha ett längre stag till styrsnäckan.. då man vill ha den paralell med marken... stötdämtare höjer inget..
att bara vrida upp rören gör säkert att knutarna hamnar utanför sitt arbetsområde
6k är ju inte mycket ... att bara böja ner svärden gör ju inte att bilen blir bättre.. lämpligt att byta ut knutarna till drivaxlarna till dylika som tål mer vinkel ev längre drivaxlar.. Porsche 944 sägs tåla mer vinklar..
Med större hjul blir motorvarvet lägre och en luftkyld maskin kyler sämre... men du kanske skall köra subba??
Men visst allt går..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Tack för svar.

Ang dämpare så är det som ni säger såklart. Deras jobb är att dämpa rörelse o inte höja eller sänka MEN i mitt fall och andras fall där en buss har t.ex hängröv så gör nya dämpare och just COILOVERS mycket då de är hårdare och har långre slagläng.
De tar en del av tyngden när den är i neutralt läge så att allt inte vilar på fjädrarna/torsionen.

Sen vet jag att folk som har monterat nya fräscha starkare dämpare upplevt att bilen blir högre.

Bästa lösningen är såklart spindlar. Varför? Jo som sänkspindlar så hamnar leder o och styrstag på samma plats som org och enbart axeln för hjulet flyttas ner( upp för sänkspindlar) och därmed samma fjädringsgeometrier och upplevelse.

Micke jag kommer som du säger köra med subba är tanken. Och ju högre upp ju bättre då kylaren kommer vara monterad mellan balkarna.

Tråkiga med spindlarna är att de breddar på varje sida. Vilket innebär att jag måste ha fälgar med väldigt högt ET..

5

michaelth skrev:

Med större hjul blir motorvarvet lägre och en luftkyld maskin kyler sämre... men du kanske skall köra subba??
Men visst allt går..

Om detta var ett reellt problem skulle alla som typ1-konverterat sina drivlinor ha problem. Som jag ser det handlar det om att vi idag använder fordonet till helt andra saker än det ursprungligen var avsett för, vi lastar inte 960kg längre. Sen kanske många har en något större spis än original, framförallt i de äldre splitbussarna, så det kompenserar ju en del förstås.

Man visst är det bra att påpeka att man kanske ska ha koll på oljetempen i dessa fall. Men att få ner varvtalet vid motorvägskörning är värt det alla dagar i veckan!

Bara min lilla åsikt.

Sen är det en väldans skillnad på dämpare och coilovers, en coilover har ju en fjäder i sig, då är det inte en regelrätt dämpare heller. Hade det stått coilovers i ursprungsinlägget hade jag såklart inte opponerat mig. Hur mycket en sån kan lyfta lämnar jag dock därhän då jag inte har någon personlig erfarenhet av dem. Jag vet dock att bussarnas "hängröv" enkelt kan motverkas genom en splinesjustering på torsionen och det är helt gratis. ICQ/bf

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

6

Ursäkta min otydlighet, ser nu att jag inte har nämnt coilovers. Har nämligen likadan tråd på facebook där jag skrev coilover men det är inte lätt för er att veta här. Men tanken är då att köra med coilovers det lilla som behövs för fram.
Jag är inte jättesugen på att ta ner framvagnen faktiskt..

Provade lite däck jag hade hemma och det ser faktiskt ganska lovande ut, men det är väl bak som är tveksamt som jag får se över med.

Post's attachments

50405200_916986651839590_3318306000770957312_n.jpg, 51.48 kb, 720 x 960
50405200_916986651839590_3318306000770957312_n.jpg 51.48 kb, 11 downloads since 2019-01-21 

Attachment icon 50936724_361970694591959_3444298247923826688_n.jpg 171.63 kb, 5 downloads since 2019-01-21 

7

Provat att svänga med? ICQ/bn
Tänk på att inte bottna spindel lederna annars blir dom inte långlivade.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

michaelth skrev:

Provat att svänga med? ICQ/bn
Tänk på att inte bottna spindel lederna annars blir dom inte långlivade.

Svänga, juste sånt ska man ju göra med ICQ/ae Nä det här var bara en snabb titt.. får kolla närmare en annan gång. Montera på alla 4 och ut på en rundtur.

9

Hur gick det med detta? Vilken väg blev det? Eller ligger det på is? Har du bilder?

:-D