1 Senaste redigerad av PPRMicke (2019-09-22 20:03:36)

Som överskriften
Kommer att försöka  dra igång  en klass  som är MAX 1600
Borr  max 86 mm (85.5 borrade till 86 ) slag längd max 69 mm
Ventil storlek 35,5 x 32 som max 
Vad man vill ha för bränsle system ja det är fritt
Turbo eller  lustgas  eller bara förgasare eller insprutning  det är ni som bestämmer vad ni vill ha 
Bränsle ja allt man kan köra med ( ingen nitrometan Lisens på detta i dag )
Dax att ta fram hyllvärmarna
Däck ja  svarta runda  bildäck   mönster eller blanka ICQ/bq    Inga MC däck 
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

2

Fränt...det kan ju bli riktigt kul det

3

Jag gillar idén  ICQ/ay

VW Typ 1 -66 "La Carrera Panamericana"

4

För er som inte har FB och inte kan se vad som sker i 1600 utmaningen
Som vill vara med får Ni ta kontakt med mig
Jag behöver veta om ni är med 01-01 -20
/// Micke

5

Nu är det på tapeten för tredje gången gillt. Jag gillar iden men i realiteten gäller utmaningen vem som vill komma nr 4 på tävlingen. Idag finns det bara en bil som klassar in rätt, Johan dryselius buggy. Vad är det som skulle göra att många skulle vilja ta upp kampen mot bilar som kan byggas om till reglementet och har kört en 8 eller en 1585 på 212 hk eller en badbalja med turbo. Jag dissar inte iden men jag tycker att vi skall diskutera konceptet mer ingående. Trenden över hela världen är att antalet raceekipage i depån minskar i samma takt som tiden på strippen blir lägre och lägre . En 1600 raceklass skall ses som en inkörsport till motorintresse och vilja att köra på strippen. Min åsikt är att klassen skall vara så lätt och billig att delta i mer som Formel vee.  Reglerna måste främja allas lika chans ocg mer strikt utgå från en original 1600 dubbelport. Johannes 1600 på 105 hk är mer i linje med en intressant klass än turbobilar kapabla till 8sek. Jag vill på inget sätt föringa dom bilar som finns idag med snarlika koncept men dom har ju redan klasser att köra i med tanke på prestanda. Jag tänker så här: En 1600 vw är en sugmotor och klassen bör också vara det. Bara originaldelar och när det gäller andra detaljer måste man ta en disskusion om vad som får bytas ut. Jag tror att alla är överens om att en sådan här klass är till för att få mer bilar i depån och därför anser jag att man bör skynda långsamt och lyssna på så många som möjligt specielt dom som inte tidigare har varit med i dragracingsporten. Jag kommer att oavsett att vara med men hoppas att vi kan vända på trenden med mindre och mindre bilar på strippen. Min förhoppning är att vi kan locka in nästa generation i vw-hobbyn och att vi visar resten av världen att det går att vända på en nedåtgående trend. Fler måste förstå att en bubbla som kör 13sek är faktiskt en jävligt snabb bil trots att andra kör låga 10sek. Tack för ordet och hoppas att vi kan fortsätta snacket på dynoday.

6

Nu är det på tapeten för tredje gången gillt. Jag gillar iden men i realiteten gäller utmaningen vem som vill komma nr 4 på tävlingen. Idag finns det bara en bil som klassar in rätt, Johan dryselius buggy. Vad är det som skulle göra att många skulle vilja ta upp kampen mot bilar som kan byggas om till reglementet och har kört en 8 eller en 1585 på 212 hk eller en badbalja med turbo. Jag dissar inte iden men jag tycker att vi skall diskutera konceptet mer ingående. Trenden över hela världen är att antalet raceekipage i depån minskar i samma takt som tiden på strippen blir lägre och lägre . En 1600 raceklass skall ses som en inkörsport till motorintresse och vilja att köra på strippen. Min åsikt är att klassen skall vara så lätt och billig att delta i mer som Formel vee.  Reglerna måste främja allas lika chans ocg mer strikt utgå från en original 1600 dubbelport. Johannes 1600 på 105 hk är mer i linje med en intressant klass än turbobilar kapabla till 8sek. Jag vill på inget sätt föringa dom bilar som finns idag med snarlika koncept men dom har ju redan klasser att köra i med tanke på prestanda. Jag tänker så här: En 1600 vw är en sugmotor och klassen bör också vara det. Bara originaldelar och när det gäller andra detaljer måste man ta en disskusion om vad som får bytas ut. Jag tror att alla är överens om att en sådan här klass är till för att få mer bilar i depån och därför anser jag att man bör skynda långsamt och lyssna på så många som möjligt specielt dom som inte tidigare har varit med i dragracingsporten. Jag kommer att oavsett att vara med men hoppas att vi kan vända på trenden med mindre och mindre bilar på strippen. Min förhoppning är att vi kan locka in nästa generation i vw-hobbyn och att vi visar resten av världen att det går att vända på en nedåtgående trend. Fler måste förstå att en bubbla som kör 13sek är faktiskt en jävligt snabb bil trots att andra kör låga 10sek. Tack för ordet och hoppas att vi kan fortsätta snacket på dynoday.

7

En härlig idé Micke, och Hans, som vanligt kloka tankar runt detta.

Själv har jag aldrig varit på strippen, trots otalet vässade jänkare och annat under 60-70-talet.
En av anledningarna är väl den, speciellt idag, att det inte finns något ekonomiskt alternativ.
Bilarna på strippen idag är snabba som tusan, men så har det kostat också. Inte alla förunnat att avsätta såna summor för 10 sekunders nöje:)
Skämt åsido, detsamma gäller ju även rallysporten, så en klass 1600, originaldelar, men fila så mycket man vill, det kunde bli en folkklass det!
Med originaldelar menas kanske att man får ta toppar och annat från andra modeller kanske? Ventiler och annat smått:)

Följer detta med stort intresse i alla fall:)

I slutändan handlar det i alla fall för mig, mer om njutningen än att vara snabbast!

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969

8

Håller med er båda , här finns det et rimligt sätt å va med på nåt roligt . Om man platsar 5-10 spelar mindre roll , ens egen formåga att få ihop en motor ock se hur det går betyder allt ..

Mvh

JES BuggyService

www.rent-a-buggy.se
Fb :@RentaBuggy.se
Tlf: 0760101483

9

Piraten skrev:

En härlig idé Micke, och Hans, som vanligt kloka tankar runt detta.

Själv har jag aldrig varit på strippen, trots otalet vässade jänkare och annat under 60-70-talet.
En av anledningarna är väl den, speciellt idag, att det inte finns något ekonomiskt alternativ.
Bilarna på strippen idag är snabba som tusan, men så har det kostat också. Inte alla förunnat att avsätta såna summor för 10 sekunders nöje:)
Skämt åsido, detsamma gäller ju även rallysporten, så en klass 1600, originaldelar, men fila så mycket man vill, det kunde bli en folkklass det!
Med originaldelar menas kanske att man får ta toppar och annat från andra modeller kanske? Ventiler och annat smått:)

Följer detta med stort intresse i alla fall:)

I slutändan handlar det i alla fall för mig, mer om njutningen än att vara snabbast!

Att jag sa fria toppar med std ventil (35.5x32) är att man kan köpa billiga toppar idag utan VW märke ( för att hålla nere kostnaden )
Man kan fila som en tokig i dom utan  att gråta blod
Om man vill köra turbo så får man göra det också
Det där med orignal prylar brukar bli dyrt som fan om man skall leta rätt på rätt gjut nr ( är inne i klassisk banracing där kan rätt insug kosta så man håller på att dö  ICQ/bc  för man skall ha rätt saker att hänga med )
Kan ta den dussin bil som saab två takt där får man ge 15-20k för rätt insugsrör
Så vill jag inte det skall bli
Om du skulle ha Fb( kanske du har en polare som du kan tjuvtitta hos) så ligger det en grupp som heter  https://www.facebook.com/groups/2480153 … bookmarks7
Hans L
Det kommer säkert bli diskussioner  på DD men diktatorn har bestämt att det skall bli så som är skrivet
Sen kanske vi delar på NA o turbo bilar men det tar vi 2020-01-01 / 2020-02-01
Jätte kul om ni ville testa och vara med
/// Micke

10 Senaste redigerad av erich (2019-09-27 16:48:19)

Mycket snakk om motor på alla fora .. den ska vel hänga fast i nåt . En racelaglig bil kostar ju också lite
v.låda , bromsar , båge inte minst .. ICQ/ab Reglarna här kommer man ju inte undan oasätt motor .
(många har kanskje nåt på hyllan dock ) . Tänke själv beställa, tilpassa ock svetsa ihop nåra "Finness" bitar ...

Mvh

JES BuggyService

www.rent-a-buggy.se

11 Senaste redigerad av PPRMicke (2019-09-27 17:34:57)

erich skrev:

Mycket snakk om motor på alla fora .. den ska vel hänga fast i nåt . En racelaglig bil kostar ju också lite
v.låda , bromsar , båge inte minst .. ICQ/ab Reglarna här kommer man ju inte undan oasätt motor .
(många har kanskje nåt på hyllan dock ) . Tänke själv beställa, tilpassa ock svetsa ihop nåra "Finness" bitar ...

Mvh

Har du tak på bilen kan kan man köra 11.00 utan båge  mellan 10.00 - 10,99 är det båge  från 9,99 är det bur om man har tak på bilen
3 P bälte ja till 11.00  skulle tro det inte är så många som behöver sätta dit båge eller 4 p sele
Hjälm och täckande klädsel  räcker mycket långt
Har man en buggy eller cabb så är det tuffare regler   https://www.sbf.se/globalassets/svenska … stalld.pdf
eller https://www.sbf.se/globalassets/svenska … stalld.pdf

Om du köper rör köp Ducol R8
/// Micke

12 Senaste redigerad av erich (2019-09-30 14:35:06)

Kollat här nede i syd , finns inte att få tag på Ducol R8 !!! Dessutom måste Ducol R8 tiggas ihht. reglerna ..

Mvh

JES BuggyService

www.rent-a-buggy.se

13

Angående reglerna;
Jag tycker att även mindre motorer (13-15-1600:a) med original 69:a slag/cyl-dia och ventilstorlek 32/35,5 skall "få vara med".

T ex formel Vee. Kan ju locka fler?

Själv har jag ju en trimmad 1303-motor står.. 69/77mm

-bara mina tankar.

14

Men är det inte MAX 69×86 som gäller, allt under detta är väl godkännt?