1 Senaste redigerad av luftgekühlt (2019-09-30 17:13:01)

Buss 64 med en 126a motor som hade 60 timmar på sig när den togs från en militär elgeneratorn, har körts sparsamt i 2 sommrar.
Motorn och alla delar se ut som nya. Startar/går som en dröm även när den stått i garage och inte startats på 2 månader.

Vi var ute och körde längs kusten häromdagen, soligt och fint, hade picnic i bussen. Så körde vi 4-5 km till ett annat ställe vid kusten.

Det blev mörkt och riktigt tät dimma, bussens alla vindrutor blev superimmiga. Vi var där kanske 30 min.

När vi skulle köra därifrån var det lögn att starta motorn. Den snurrade och snurrade utan minsta ansats till gnista.
Batteriet i superbra kondition tog slut. Start gas och ett extra 120A batteri även den i bra kondition hjälpte inte.

Bussen bogserades till garaget.

Stod i varmgarage i 30-36 timmar medan batteriet laddade med en smart laddare.

Gick ner idag i garaget och den startade pigg och glad på ett halvt motorvarv som den alltid har gjort.

Kan fukt och dimma vara så jävligt elaka?

Har gått igenom fördelaren idag och den är som ny inuti, rotorn har inga beläggningar, skrapade lite på kontakterna på rotorn och fördelarlocket.
Centrumkontakten i fördelarlocket fjädrar fint. Brytarspetsarna långt ifrån slut. Fördelarens inre svarta plastlock som skyddar mot fukt var torr och hel och fin.

Vad annat än fukt kan orsaka det som hänt? Tur att min son var med med sin bil, han bogserade mig till garaget.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

gamla torra tändkablar kan få överslag av fukten..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

michaelth skrev:

gamla torra tändkablar kan få överslag av fukten..

Har svårt att precisera gamla tändkablar men de är från förra sommaren.

Har kört 2 sommrar med de och bilen står i varm garage. Men kanske.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

4

Har du bytt kondensator? Dom kan spöka ibland efter korta stopp

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5 Senaste redigerad av Mr 56 (2019-09-30 20:16:42)

Visst kan fukt ställa till det.
Frågan är var du utan gnista när den inte startade?

Ta med ett löst stift så är det lätt att kolla om det händer igen. Gnistan skall vara blå.

Teori: Under det 30 min du stod där, blev kondensatorn kanske så varm att den slutade funka.
Eller så var det tändspolen som blev för varm.

Kan kollas med en värmeblåsare på Kondning eller Tändspolen.

Eller så blev förgasaren och soppa pumpen så varma att du fick ånglås, så du inte kunde starta.
Har du alla plåtar och gummilister på plats så att värmen från undersidan inte kan ta sig upp.

Eller glapp i en sladd som du rörde när du felsökte och felet försvann.

Jag hade en gammal bil där man fick ladda batteret varje vecka trots att den laddade normalt.
Höll på i några månader.
Sen hittade jag felet, jag var ordentlig och lossade pluskabeln varje gång jag laddade.
och det visade sig att pluskablen var lös nere vid startmotorn så efter nån vecka blev det oxid som gjorde att starten inte gick runt. när jag lossade kabeln från batteriet rörde sig kabeln och då gick oxiden bort och den startade igen.
Lätt fixat men tog lite tid  att hitta :-)

6

Mr 56 skrev:

Visst kan fukt ställa till det.
Frågan är var du utan gnista när den inte startade?

Ta med ett löst stift så är det lätt att kolla om det händer igen. Gnistan skall vara blå.

Teori: Under det 30 min du stod där, blev kondensatorn kanske så varm att den slutade funka.
Eller så var det tändspolen som blev för varm.

Kan kollas med en värmeblåsare på Kondning eller Tändspolen.

Eller så blev förgasaren och soppa pumpen så varma att du fick ånglås, så du inte kunde starta.
Har du alla plåtar och gummilister på plats så att värmen från undersidan inte kan ta sig upp.

Eller glapp i en sladd som du rörde när du felsökte och felet försvann.

Jag hade en gammal bil där man fick ladda batteret varje vecka trots att den laddade normalt.
Höll på i några månader.
Sen hittade jag felet, jag var ordentlig och lossade pluskabeln varje gång jag laddade.
och det visade sig att pluskablen var lös nere vid startmotorn så efter nån vecka blev det oxid som gjorde att starten inte gick runt. när jag lossade kabeln från batteriet rörde sig kabeln och då gick oxiden bort och den startade igen.
Lätt fixat men tog lite tid  att hitta :-)

Här har du några bra tips samlade i samma svar!

Förvisso kan du ju även ha fuktproblem, fördelarlocket?
Tändkablar har vi redan nämnt, liksom konding och tändspole som är förbrukningsartiklar i bilar med varma motorrum.
När dessa drabbas av värmen levererar inte det som dom skall då de blivit varma, för att sedan funka rätt bra då det fått kallna en stund, tills nästa gång det blir varmt....
Jordfel kan det vara också, det skall finnas jordflätor mellan växellåda och dess upphängning, dessa brukar helt eller delvis försvinna, extra kablar mellan motor och bottenplatta, liksom mellan växellådan och plattan är aldrig fel. jag har en sådan som sitter i en av startmotorns grova maskinskruvar och som sedan är ansluten tillsammans med minusflätan på batteriminus.
Hur ser brytarspetsarna ut? Om kondingen är dålig kan du ha brännmärken på kontaktpunkterna, ger sämre kontakt och blir inte alls bättre om det dessutom är fuktigt.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

Jag skulle bygga om till brytarlöst tändning då försvinna ju en del som kan krångla.

T1 splitbuss kombi '64
T1 splitbuss panel '65 'såld'
T2a deluxe RHD ´68
T2b taigagrön ´77
T3 enkelhytt `89

8

Hur är det med resistansen i tändkablarna och rotorn?

9

Grubban skrev:

Jag skulle bygga om till brytarlöst tändning då försvinna ju en del som kan krångla.

Det är inte alls fel!
Synnerligen okänsligt för fukt, men den främsta anledningen till att man gör så, är att motorn går bättre.
Det hör inte till ämnet, men fördelarens axel, eller dess lager blir slitna och man får med tiden både axiellt och radiellt glapp, då är det himla svårt att ställa gapet hos brytarspetsarna, även axelns kammar kan slitas och det påverkar ju brytarspetsarna negativt det också.
Med brytarlöst kommer man runt dessa problem då elektroniken inte är känslig för mekanikens tillkortakommanden på samma sätt som medeltida brytarspetsar.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

10

Kjell T skrev:

Hur är det med resistansen i tändkablarna och rotorn?

Kolla även efter brännmärken på rotorn, och kolla "centralpluppen" i locket att den fjädrar ned som den skall mot rotorns centrum.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."