Buss 64 med en 126a motor som hade 60 timmar på sig när den togs från en militär elgeneratorn, har körts sparsamt i 2 sommrar.
Motorn och alla delar se ut som nya. Startar/går som en dröm även när den stått i garage och inte startats på 2 månader.
Vi var ute och körde längs kusten häromdagen, soligt och fint, hade picnic i bussen. Så körde vi 4-5 km till ett annat ställe vid kusten.
Det blev mörkt och riktigt tät dimma, bussens alla vindrutor blev superimmiga. Vi var där kanske 30 min.
När vi skulle köra därifrån var det lögn att starta motorn. Den snurrade och snurrade utan minsta ansats till gnista.
Batteriet i superbra kondition tog slut. Start gas och ett extra 120A batteri även den i bra kondition hjälpte inte.
Bussen bogserades till garaget.
Stod i varmgarage i 30-36 timmar medan batteriet laddade med en smart laddare.
Gick ner idag i garaget och den startade pigg och glad på ett halvt motorvarv som den alltid har gjort.
Kan fukt och dimma vara så jävligt elaka?
Har gått igenom fördelaren idag och den är som ny inuti, rotorn har inga beläggningar, skrapade lite på kontakterna på rotorn och fördelarlocket.
Centrumkontakten i fördelarlocket fjädrar fint. Brytarspetsarna långt ifrån slut. Fördelarens inre svarta plastlock som skyddar mot fukt var torr och hel och fin.
Vad annat än fukt kan orsaka det som hänt? Tur att min son var med med sin bil, han bogserade mig till garaget.
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.
1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer. Reggad som 1964 - │o\w/o│