1 Senaste redigerad av norrby89 (2019-09-21 17:45:04)

Bilen är nu igång och körbar! går dock inge vidare så ska ställa förgasaren samt lite annat smått!

MEN! det är som så att jag det är lite mer fel tidigare ägare har gjort. vakuumklockan på fördelaren va kopplad till insug istället för förgasaren utan att plugga igen förgasaren. Antar att detta lär ge negativ effekt på hur bilen går? och att man bör koppla så vakuumklockan är kopplad till förgasaren och plugga anslutningen i insuget, eller spelar det ingen vilken jag kopplar vakuumklockan till så länge jag pluggar den andra ?

Samt tror även att vakuumklockan är körd! provade att lossa på vakuumslangen från insuget och suga och om jag förstått det rätt så ska det då va stumt alternativt att armen i fördelaren ska röra sig? det som händer är att jag kan suga på slangen men inget händer i fördelaren.

EDIT: märkte nu även armen som vakumklockan ska flytta på i fördelaren är fast, är detta något som brukar gå att skruva isär och lösa? Kan de va så enkelt att den fastnat bara och går att få loss igen? Vill inte bända å böja allt för mycket å riskera ha sönder något direkt Default/smile

bubbla 1303 73a

2

Det låter som om du skulle behöva köpa en verkstadshandbok. Vissa fördelare finns det nya vakumklockor till, du får skriva ner numret på fördelaren och ringa Per Ericsson på CSP i hyllinge, han kan styra dig rätt. Det går att ta isär fördelaren och smörja upp dom två skivorna som skall glida mot varandra när vacumklockan fungerar. Ta bilder innan du plockar isär, det är lättare att göra fel än att göra rätt. Har du hål i membranet suger förgasaren tjuvluft genom fördelaren.

3

Hans Landelius skrev:

Det låter som om du skulle behöva köpa en verkstadshandbok. Vissa fördelare finns det nya vakumklockor till, du får skriva ner numret på fördelaren och ringa Per Ericsson på CSP i hyllinge, han kan styra dig rätt. Det går att ta isär fördelaren och smörja upp dom två skivorna som skall glida mot varandra när vacumklockan fungerar. Ta bilder innan du plockar isär, det är lättare att göra fel än att göra rätt. Har du hål i membranet suger förgasaren tjuvluft genom fördelaren.

Problemet är att det inte finns något nummer på fördelaren. Är förmodligen en kopia och med stor sannolikhet denna
https://www.classicvw.se/tandfordelare- … ts_id/4466
Pratade med dom igår och även dessa är utan markering, samt vet att dom även har vakumklocka som dom säljer så blir nog att beställa hem en sån.

Och iom att jag kan suga på slangen kopplad till vakumklockan så lär de va hål även om det är en del motstånd? Antingen borde de inte gå att suga alls eller så ska armen röra sig om jag förstått det hela rätt?)

bubbla 1303 73a

4

Va ut igen en snabbis och visade sig att armen vist rör sig, sure går inte med fingrarna men med en liten tång och trycka på armen så rör den sig någorlunda bra. Dock en aning osäker på hur pass mycket motstånd det ska va i armen. Men får beställa en ny vakumklocka och hoppas på att de löser de hela Default/smile

bubbla 1303 73a

5

Du skriver inte vad det är för förgasare du har och vad det är för motor. Finns det någon vanligare felaktig kombination på VW motorer än förgasare-strömfördelare som inte är avsedda att vara par?

6

Kjell T skrev:

Du skriver inte vad det är för förgasare du har och vad det är för motor. Finns det någon vanligare felaktig kombination på VW motorer än förgasare-strömfördelare som inte är avsedda att vara par?

Är en solex 34 pict3 på en AD motor. Är en 1303S så antar de är tillhörande 1600 motor som ska sitta på den Default/smile

bubbla 1303 73a