1

Hej! Har lite problem med att ställa förgasaren.
Går bra när man gör gaspådrag, har tomgång men något låg sen stora problemet är på lågfart.
När man ska ta sig iväg så hjälper de med att man pumpar på gasen två gånger så den går något snålt där på lågfart.

Kan man justera just lågfarten på dessa förgasare?  ICQ/bw

Läst massa om man ska ha rätt fördelare och de har jag dock är motorn uppflyttad så har bara ett öppet filter rakt på.

2

Det är en och annan parameter som skall stämma med varandra...

De flesta brukar säga att man skall försäkra sig om att ventilspelet är rätt innan man ger sig på att ställa tändning och förgasare.

Länken är till en verkstadshandbok, följ instruktionerna i den för grundinställning, innan du går vidare.
Det är bra om man kan hålla tomgången vid omkring 1000rpm.

Tryckluft är bra! alltså om du kan plocka ned förgasaren och blåsa alla munstycken och kanaler.
På buggyn med ett sådant där litet käckt kromat luftfilter, är det svårare att få motorn att går riktigt bra, ibland. Kan väl också bero på att dess förvärmning från avgassystemet inte existerar längre, men jag har kopplat vevhusventilationen till filtret i alla fall....(alltid något).

På olika bilar, även buggyn, har jag sett att det kommit in skräp i flottörhuset som ofta helt eller delvis blockerar huvudmunstycket, detta trots att jag har silen kvar i tanken och extra bränslefilter innan bränslepumpen.

Till 34-PICT skall du ha en fördelare med vacuumkompensation, vacuum/undertryckslangen skall vara hel och ansluta på förgasarens anslutning, ibland finns det likadan anslutning på insugsröret, den skall inte anslutas till fördelaren, den var väl till sachomaten (en automatlåda) eller något annat, plugga den om den inte används. Fördelarens långa artikelnummer skall sluta på just 34.
Har du däremot trimmat och kanske har dubbla förknasare skall du ha en annan fördelare, 009 är populär i det sammanhanget.

Men allting hänger liksom ihop, ändrar man i ena ända blir det fel i den andra.
Det kan kanske vara bra om du fixar en annan luftrenare... Det finns dom här på forumet som är bättre än mig på detta, jag har bara liksom listat ut detta på egen hand genom mina misstag eller plågsamma "VW-försök".

Något annat jag sett också är att det läcker i lagringarna till de båda spjällaxlarna, gasspjället och chokespjället, det kan orsaka dålig eller ojämn gång, dessvärre finns dessa oljebronslager inte att köpa som reservdel, vad jag vet.
Om choken och acc-pumpen inte funkar som dom skall blir det också problem, men även det kan du läsa om i verkstadshandboken. Avsnittet om förgasaren finner du i kapitlet "Bränslesystemet".

Nålventilen i flottörhusets tak samt bränslepumpen och dess tryck brukar också nämnas i diskussioner såsom denna.

Lågfartsproblem kan ju bero på den elektriska shuntventilen som sitter på förgasaren och försörjs av + på tändspolen. Kolla att den ventilen fungerar ordentligt.

Sedan kan man ju behöva göra en renovering av förgasaren också, det finns satser att köpa med alla packningar och membran, brukar inte kosta så mycket.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Björn J. skrev:

Det är en och annan parameter som skall stämma med varandra...

De flesta brukar säga att man skall försäkra sig om att ventilspelet är rätt innan man ger sig på att ställa tändning och förgasare.

Länken är till en verkstadshandbok, följ instruktionerna i den för grundinställning, innan du går vidare.
Det är bra om man kan hålla tomgången vid omkring 1000rpm.

Tryckluft är bra! alltså om du kan plocka ned förgasaren och blåsa alla munstycken och kanaler.
På buggyn med ett sådant där litet käckt kromat luftfilter, är det svårare att få motorn att går riktigt bra, ibland. Kan väl också bero på att dess förvärmning från avgassystemet inte existerar längre, men jag har kopplat vevhusventilationen till filtret i alla fall....(alltid något).

På olika bilar, även buggyn, har jag sett att det kommit in skräp i flottörhuset som ofta helt eller delvis blockerar huvudmunstycket, detta trots att jag har silen kvar i tanken och extra bränslefilter innan bränslepumpen.

Till 34-PICT skall du ha en fördelare med vacuumkompensation, vacuum/undertryckslangen skall vara hel och ansluta på förgasarens anslutning, ibland finns det likadan anslutning på insugsröret, den skall inte anslutas till fördelaren, den var väl till sachomaten (en automatlåda) eller något annat, plugga den om den inte används. Fördelarens långa artikelnummer skall sluta på just 34.
Har du däremot trimmat och kanske har dubbla förknasare skall du ha en annan fördelare, 009 är populär i det sammanhanget.

Men allting hänger liksom ihop, ändrar man i ena ända blir det fel i den andra.
Det kan kanske vara bra om du fixar en annan luftrenare... Det finns dom här på forumet som är bättre än mig på detta, jag har bara liksom listat ut detta på egen hand genom mina misstag eller plågsamma "VW-försök".

Något annat jag sett också är att det läcker i lagringarna till de båda spjällaxlarna, gasspjället och chokespjället, det kan orsaka dålig eller ojämn gång, dessvärre finns dessa oljebronslager inte att köpa som reservdel, vad jag vet.
Om choken och acc-pumpen inte funkar som dom skall blir det också problem, men även det kan du läsa om i verkstadshandboken. Avsnittet om förgasaren finner du i kapitlet "Bränslesystemet".

Nålventilen i flottörhusets tak samt bränslepumpen och dess tryck brukar också nämnas i diskussioner såsom denna.

Lågfartsproblem kan ju bero på den elektriska shuntventilen som sitter på förgasaren och försörjs av + på tändspolen. Kolla att den ventilen fungerar ordentligt.

Sedan kan man ju behöva göra en renovering av förgasaren också, det finns satser att köpa med alla packningar och membran, brukar inte kosta så mycket.

Okejokej! Jodå har läst att dessa är känsliga, håller annars mest på med bmw som har insprutning men tyvärr har inte bmw tillverkat bussar  ICQ/bn
Har den handboken dock vill man ju ha lite tips och trix när man som sagt inte är van förgasare förutom skoter och moppetiden.

Tacksam för svar ska ta och kika ventilspelet för hade gärna fått den att gå riktigt även om jag kört 50mil sen jag köpte den.
När de är klart så ska de fixas och byggas om lite  ICQ/ay

4

Lågfartsmunstycket sitter på höger sida och har nummer efter storlek typ 50-55-60. När du ställer in tomgången skall spjället vara något öppet. Den stora skruven på vänster sida är shuntskruven som skall vara utskruvad ett par varv när du börjar. Om tomgången är för låg skruvar du ut shuntskruven och noterar om tomgången höjs. Den mindre skruven under shuntskruven är blandskruven, den bestämmer blandningen mellan luft och bensin. En bra början är att skruva in den försiktigt i botten sen skruva ut 3,5varv. På höger sida har du accpumpsarmen som är ställbar. Det står + och minus där plus är mer soppa vid start från noll. Den elektriska mojen på vänster sida är en avstängningsventil för tomgången. Du testar dess funktion genom att ha tändningen på och dra av kontakten och kolla om det klickar i ventilen. Dom kan kärva men det går att smörja upp dom och motionera dom igång. Chokespjället skall också ha en pluskabel. Du kan känna på chokehuset och blir det varmt efter ett tag så funkar den. Du kan ställa den genióm att lossa dom tre skruvarna på huset och titta ner i förgasaren och vrid huset så att spjället är halvöppet. Har du ett öppet luftfilter lönar det sig att gå upp i lågfart till 55 eller 60. Du kan även vrida upp accspumpen för att kolla om den går iväg bättre. Starta motorn och ställ tomgången rätt så högt typ 1200 varv. är den för låg skruvar du ut den stora skruven och ser om tomgången stiger. Händer inget så känner du på den lilla blandskruven och ser om den har någon effekt på tomgången. När du får upp tomgången genom att sakta öppna sjället och följa efter med blandskruven och du har hög tomgång börjar du skruva in shuntskruven så att tomgången går ner till ca 800-900 varv. Motorn skall vara i arbetstemp när du gör detta. Köp även en burk med startspray och spruta runt insuget för att hitta luftlläckage. Om du har en fördelare med vacum så rycker du slangen från förgasaren och lyfter på locket till fördelaren och suger i slangen allt vad du orkar. Då skall brytarplattan i fördelaren röra sig. Funkar inte detta så har du möjligtvis en soppslut motor med dåligt vacum.

5

Hans Landelius skrev:

Lågfartsmunstycket sitter på höger sida och har nummer efter storlek typ 50-55-60. När du ställer in tomgången skall spjället vara något öppet. Den stora skruven på vänster sida är shuntskruven som skall vara utskruvad ett par varv när du börjar. Om tomgången är för låg skruvar du ut shuntskruven och noterar om tomgången höjs. Den mindre skruven under shuntskruven är blandskruven, den bestämmer blandningen mellan luft och bensin. En bra början är att skruva in den försiktigt i botten sen skruva ut 3,5varv. På höger sida har du accpumpsarmen som är ställbar. Det står + och minus där plus är mer soppa vid start från noll. Den elektriska mojen på vänster sida är en avstängningsventil för tomgången. Du testar dess funktion genom att ha tändningen på och dra av kontakten och kolla om det klickar i ventilen. Dom kan kärva men det går att smörja upp dom och motionera dom igång. Chokespjället skall också ha en pluskabel. Du kan känna på chokehuset och blir det varmt efter ett tag så funkar den. Du kan ställa den genióm att lossa dom tre skruvarna på huset och titta ner i förgasaren och vrid huset så att spjället är halvöppet. Har du ett öppet luftfilter lönar det sig att gå upp i lågfart till 55 eller 60. Du kan även vrida upp accspumpen för att kolla om den går iväg bättre. Starta motorn och ställ tomgången rätt så högt typ 1200 varv. är den för låg skruvar du ut den stora skruven och ser om tomgången stiger. Händer inget så känner du på den lilla blandskruven och ser om den har någon effekt på tomgången. När du får upp tomgången genom att sakta öppna sjället och följa efter med blandskruven och du har hög tomgång börjar du skruva in shuntskruven så att tomgången går ner till ca 800-900 varv. Motorn skall vara i arbetstemp när du gör detta. Köp även en burk med startspray och spruta runt insuget för att hitta luftlläckage. Om du har en fördelare med vacum så rycker du slangen från förgasaren och lyfter på locket till fördelaren och suger i slangen allt vad du orkar. Då skall brytarplattan i fördelaren röra sig. Funkar inte detta så har du möjligtvis en soppslut motor med dåligt vacum.

Okej perfekt nu gick jag lite svar jag sökte om munstycken osv!
Ska ta tag i de och se vart de felar, vrider jag shuntskruven så ligger varvtalet kvar när man gasar upp motorn vilket jag inte vill därför de är låg tomgång men som sagt är de något med lågfart, ska kika på munstycke!

6

Ett Ps
Om man bytt  luftrenare eller avgassystem så behövs om bestyckning  för dom skall funka (luftfilter 130 till 135 har man även bytt avgas så brukar det hamna på 145 i H munstycket
Är fördelaren bytt kan det ställa till problem 
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Jag kommer ihåg att när man som väldigt ung spoling lekte med bubblorna för att få lite mera sprutt i den klena motorn öppnade vi naturligtvis avgasburken så att bilen lääät mera som en rallybubbla. Vi kände också väl till att vi var tvungna att bestycka om fuggen så att den synkade med avgasutsläppet. Men,,, enligt snidarna skulle vi även ha en liten förlängning (ca 10cm) mellan fuggen och det lilla racefiltret som vi använde som luftrenare. Orsaken till det var att slippa den vacumpropp som annars kunde uppstå. Tittar man i en original luftrenare så ser man denna lilla rör bit som förhindrar vacumproppen. Ofta bröt vi bort denna original förhöjning för att använda denna till våra ''race'' filter. Gör man allting rätt märker man tydligt att motorn vill snurra lite livligare. Det är ju ingen märkvärdig info, men så lekte vi då, när tiden var endast några år senare än Dacke fejden (Den ''goa'' tiden).

Lattjo lajban med luftkylt.

8

popeye skrev:

Jag kommer ihåg att när man som väldigt ung spoling lekte med bubblorna för att få lite mera sprutt i den klena motorn öppnade vi naturligtvis avgasburken så att bilen lääät mera som en rallybubbla. Vi kände också väl till att vi var tvungna att bestycka om fuggen så att den synkade med avgasutsläppet. Men,,, enligt snidarna skulle vi även ha en liten förlängning (ca 10cm) mellan fuggen och det lilla racefiltret som vi använde som luftrenare. Orsaken till det var att slippa den vacumpropp som annars kunde uppstå. Tittar man i en original luftrenare så ser man denna lilla rör bit som förhindrar vacumproppen. Ofta bröt vi bort denna original förhöjning för att använda denna till våra ''race'' filter. Gör man allting rätt märker man tydligt att motorn vill snurra lite livligare. Det är ju ingen märkvärdig info, men så lekte vi då, när tiden var endast några år senare än Dacke fejden (Den ''goa'' tiden).

Jag får kolla upp va de sitter för munstycken dock skulle denna 1600 motor va lite trimmad, med vad vette fanken jag är nöjd bara jag tar mig från a-b och trimma är väl att ta i när man är van att trimning är minst runt 500hk  ICQ/ap
Är original avgas och fördelare samt den 34 PICT-3 förgasaren så de enda som är synligt är ett ”sportfilter”  ICQ/bn

9

För att matcha den "moderna bensinen" skall man även av den anledningen ha ett litet generösare huvudmunstycke, kanske Hans L kan berätta?


Sedan vill jag bara nämna en grej till eller rättare sagt fyra grejer... 4 x Bosch W8AC... Det skall vara boschtändstift i dessa motorer!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

10

Björn J. skrev:

För att matcha den "moderna bensinen" skall man även av den anledningen ha ett litet generösare huvudmunstycke, kanske Hans L kan berätta?


Sedan vill jag bara nämna en grej till eller rättare sagt fyra grejer... 4 x Bosch W8AC... Det skall vara boschtändstift i dessa motorer!

Det är bara titta på tappen Där står det vad det är för något som man tankar i dag E5 heter den Minst 5% Etanol inblandning
och med den inblandningen  så har även densiten ändras något
Om vi tar en förgasare som det satt 100 i huvudmunstycke på 70 talet  så behöver man förändra till minst 102 för att kompensera dagens soppa
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

PPRMicke skrev:
Björn J. skrev:

För att matcha den "moderna bensinen" skall man även av den anledningen ha ett litet generösare huvudmunstycke, kanske Hans L kan berätta?


Sedan vill jag bara nämna en grej till eller rättare sagt fyra grejer... 4 x Bosch W8AC... Det skall vara boschtändstift i dessa motorer!

Det är bara titta på tappen Där står det vad det är för något som man tankar i dag E5 heter den Minst 5% Etanol inblandning
och med den inblandningen  så har även densiten ändras något
Om vi tar en förgasare som det satt 100 i huvudmunstycke på 70 talet  så behöver man förändra till minst 102 för att kompensera dagens soppa
/// Micke

Jag har flera förgasare, vill minnas att jag i den som sitter i min buggy har ett 120 munstycke, har inte orkat meka med det, men iallfall den tappar effekt vid omkring 1500-2000rpm under accelerationen. Kanske jag skall gå upp i storlek? Buggyn gick betydligt bättre på riktig outspädd 98 oktanig bensin, men Greta ville inte att jag skulle använda den bensinen, ja eller inte bensin öht...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

12

Nu när vi kommit såhär långt i diskussionen undrar jag lite ifall någon har tips om vart man kan handla munstycken passande denna förgasare eller kanske är lika mellan alla solex? (Ursäkta att man är nybörjare på vw)
ICQ/bn

13 Senaste redigerad av michaelth (2019-09-19 11:19:54)

Misab.se

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14

michaelth skrev:

Misab.se

Perfekt!  ICQ/bs

15

Eller välsorterad mc shop. Mikuni har samma huvudmunstycke   ICQ/ay


JohanSjoestroem skrev:
michaelth skrev:

Misab.se

Perfekt!  ICQ/bs

Vad är livet utan en boxermotor

16

Man behöver inte be om ursäkt för att man är nybörjare.
Det var vi alla i början.

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

17

Junte skrev:

Man behöver inte be om ursäkt för att man är nybörjare.
Det var vi alla i början.

Skruvar bilar dagligen har nog 20-25st men vw och luftkylt är nytt för mig, tackar för detta forum att folk är hjälpsamma när de ibland känns lite hopplöst ICQ/ay