1

Det gick ett tag med hammarmetoden men inte nu längre.

Startmotorn ska ner. Kan man plocka den utan att ta ner motorn?

Helt standard splittbuss 64 inte sänkt.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2 Senaste redigerad av kee (2019-09-12 22:40:09)

Jadå, den tas ut "framåt" i vagnens färdriktning.

1. Lossa pluskabeln från batteriet.

2. Lossa kablarna från startmotorn

3. Lossa muttern (17mm) bakom fläktkåpan i motorrummet.  Den låser den övre startmotorskruven som är genomgående sprängkåpan och en av de fyra motorfästena. Det är inget problem att låta motorn hänga på tre punkter under startmotorbytet.

4. Lossa den nedre skruven.

Montering i omvänd ordning som man ju brukar säga, men den genomgående övre skruven vill inte alltid ligga kvar när man ska trä på muttern bakifrån sen. Så kila fast den med en skruvmejsel eller ngt annat som håller den på plats, eller ha en medhjälpare till att fixera den medan du drar på de första varven på muttern.

Det som ev kan försvåra operationen är om du har värmekamrarna inkopplade, då gör du bäst i att koppla loss den flexibla slangen mellan motor och chassi, för att öka åtkomligheten med en faktor tio. PÅ en originalhög buss är det snudd på att man kan göra hela denna operation utan att ens ställa vagnen på pallbockar, men det blir ju lättare att göra det om man har lite bättre arbetsställning.

PS: Köp en verkstadshandbok, dina bäst spenderade kronor på bussen! DS ICQ/bf

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Kan också tipsa att inte ligga rakt under startmotorn - för då får man den tunga klumpen i ansiktet om man tappar den.  ICQ/bm

4 Senaste redigerad av luftgekühlt (2019-09-13 13:25:30)

Tack Kee och HenrikL

Jag har spänningsfall någonstans. Vad är det första man ska leta efter kanske startmotorn är ok.

Den klickar till ordentligt men inget mer. Kan man se var felet ligger innan startmotorn tas ner?

Vad är checklistan punkt för punkt?

Som sagt har det startat fint i några månader sedan jag hamrade på den. Men inte nu längre. Klickar till men inget mer.  ICQ/bh

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

5

jordflätan mellan schassiet och växellådan???

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Standardlösningen är att sätta ett relä (spänningsfall över tändlås..) intill startmotorn.
Ta drivström från grova kabeln, och låt rattlås styra reläet - har funkat i alla fall jag sett samma problem.
Du kan ju prova att med en mejsel slå till startmotorn innan du börjar skruva bort den?
Alltså mellan grova kabeln och flatstift för tillslag.

Lycka till.

7

Speciellt bilar med 6volts system brukar vara problematiska och känsliga för spänningsfall. Ett relä som mettis redan skrivit brukar lösa problemet.

8 Senaste redigerad av MH (2019-09-14 22:11:16)

..och har du problem med startmotorn finns det renoverade original, renoverade sådan, "i kvarteret vid sidan om" (Denne: numera i Malmö, också..).
Mats 0705-69 33 43

9

Glöm inte att kontrollera starmotorbussningen som är inpressad i svänghjuls-/ kopplingskåpan när startmotorn är losstagen.

10

Själva jordflätan kan vara ett problem om flätan är pressad i polskon och ärgat inuti......... Fråga inte hur jag vet det.....

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!