Äntligen efter mycket om och men så sitter nu listen på rutan.
Tack för klippet! I väntan på att få ett par händer till som kan hjälpa mig med rutan, så har jag börjat rengöra motorn lite.

När jag skaffade min första bubbla upptäckte jag inom ganska snar framtid hur opraktiskt det var att behöva gå till baksätet genom framdörren.
Detta löste jag dock ganska simpelt genom ett råd från Jonas, nämligen att såga ut en egen dörr för baksätet. Detta har jag även gjort med alla mina 6 bubblor efter det. Mycket enklare. Ett tips till dig som läser detta också.
Ett annat tips är även till dig som äger denna bubbla att inte fylla bilen med skrot innan du fotar den. Då kanske inte alla skulle trycka på krysset på fliken direkt. 
Ookej
De är inte min film överst, eller var hänvisar du till?
Du kan lugnt ignorera vad "Filip Rüllare" skriver, det är bara någon som försöker göra sig lustig med nonsenskommentarer. Du kan ju alltid trycka på "Rapportera" i hans inlägg...
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Du kan lugnt ignorera vad "Filip Rüllare" skriver, det är bara någon som försöker göra sig lustig med nonsenskommentarer. Du kan ju alltid trycka på "Rapportera" i hans inlägg...
Japp.. ett tydligt exempel på internettroll. Inga vettiga inlägg eller kommentarer. Rapportera och sen ignorera
Yamaha DT50MX -89, Scrambler Edition "Gorm"
Dune Racer - a PC game
- "rost kan komma snabbt men patina kommer med tiden"
Gladheims VW
Enligt GB så är idioten Filip någon annanstans och är dryg mot sin omgivning.
Ok då fattar jag. Tack för varningen!:) 
En liten fråga. Tänkte försöka sätta i motorn i bilen nu, men givetvis så är det inga bultar med i lådorna för att fästa motorn. Men däremot så hittade jag denna, vart ska denna va? Ser ju väldigt speciell ut.
En liten fråga. Tänkte försöka sätta i motorn i bilen nu, men givetvis så är det inga bultar med i lådorna för att fästa motorn. Men däremot så hittade jag denna, vart ska denna va? Ser ju väldigt speciell ut.
Den sitter vid ena fästet på startmotorn och går genom växellådan och motorn. Så det är övre högra bulten som håller motorn.
-75 Dubbelhytt skrotad
-68 bubbla med -54 kaross
-73 1303 objekt
-65 1500 S
Okej, vad bra. Tack för svar.
Tre varv eltejp under skallen gör att den hålls bättre på plats och inte glider undan. Den övre i andra sidan är M10 x 70 .
Har ni några tips på att få dit motorn de sista 5cm? Den går liksom inte ihop riktigt.
Har ni några tips på att få dit motorn de sista 5cm? Den går liksom inte ihop riktigt.
Använde du centreringsverktyg när du ,monterade kopplingen.
Om inte skaffa ett sån och montera om kopplingen med verktyget.
Om JA lägg i en växel dra i handbromsen, när du försöker trycka in motorn vrid lite på veven så splinsen passar, så är du på G
40 2020-05-29 12:11:18 Senaste redigerad av Filimona (2020-05-29 12:51:53)
MarkusMalken skrev:Har ni några tips på att få dit motorn de sista 5cm? Den går liksom inte ihop riktigt.
Använde du centreringsverktyg när du ,monterade kopplingen.
Om inte skaffa ett sån och montera om kopplingen med verktyget.Om JA lägg i en växel dra i handbromsen, när du försöker trycka in motorn vrid lite på veven så splinsen passar, så är du på G
Om det handlar om centreringsverktyg (om du inte har ett), så går det lätt och snabbt att tillverka ett själv, om du t.ex har ett längre handtag från något verktyg eller trärundstav som passar in i motorn. Måtta in den och linda ett precist lager med maskeringstejp på staven som passar splinesen i lamellen. Farbror Frej lösning som funkar om man har lite bråttom. Allmänt tips bara.
Nej alltså kopplingen satt där från början, så jag har inte gjort något åt den. Åhh alltid något nytt skit... 
Tanken är att man ska sätta in rundstaven i hålet så att detta blir centrerat med kopplingen, eller hur? Alltså borde det funka med en stav eller liknande med tejp på som man för ända in.
43 2020-06-02 08:04:56 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-06-02 08:05:53)
Har du inte lossat tryckplattan borde det funka ändå.
Kolla så splinsen är rena både på lamellen som sitter på motorn och splinsen på utgående axeln på växellådan.
Lägg i en växel och handbromsen, sen stoppar du i motorn.
och när den nästan är inne kan du vrida på remskivan lite och rucka på motorn så glider den in på splinesen.
Så här ser centeringsdonet ut.
Och lilla diametern är på stödlagret längst in, så en ev pinns bör passa tight där, sen lindar man på tejp så lamellens splines går på trögt,
Sen drar man åt tryckplattan, och monterar motorn.

Tanken är att man ska sätta in rundstaven i hålet så att detta blir centrerat med kopplingen, eller hur? Alltså borde det funka med en stav eller liknande med tejp på som man för ända in.
Handtaget från ett spärrhandtag råkade passa bra för min del, virade tejp på den så blev det ett centreringsverktyg...också (se bild). Istället för att vänta på.posten en vecka tog det en minut att tillverka (fast jag ska erkänna att jag även har skaffat ett "riktigt"...frågan är hur många gånger i livet jag kommer att använda det?).
Som Mr 56 skriver, snarare verkar det handla om att ha i växel och snurra lite på remskivan för att få splinesen att passa in, i och med att du inte har rört kopplingen. Bara för att säkerställa, du ser att pinbultarna mellan låda och motor går i som de ska? Man brukar behöva rucka lite åt sidorna och även tippa lite uppåt och neråt för att få motorn på plats....om kopplingen är centrerad vill säga 
Nu har jag lossat på kopplingen, den var inte riktigt i center såg jag när jag försökte titta. Så jag gör om den. Tack för tipsen! Jag är helt grön gällande dessa bilar, sen så har man fått allt i lådor så jag har ingen aning om vart de ska sitta.
Alla här har varit gröna, och det är ju av misstagen man lär sig :-)
Vet någon om vridmomentet som skruvarna ska fast med när man sätter tillbaka kopplingen?
Vet någon om vridmomentet som skruvarna ska fast med när man sätter tillbaka kopplingen?
Bra fråga men jag hittar inget moment för montering av tryckplattan, jag skulle säga tills den sitter utan att dra för kung och fosterland, du känner det helt enkelt. Viktigt dock att dra skruvarna jämnt, en i taget ett varv i taget, så.att plattan går in med jämnt tryck (gäller även vid urmontering). Drar man fast en skruv först är risken att plattan blir skev, vilket kan innebära att kopplingen rycker vid igångsättning eller slirar vid belastning.
Som sagt, gröna har alla varit, och man ska ju lära sig något nytt varje dag är det någon som har sagt.
Jag tillverkade ett eget verktyg för att centrera kopplingen och fick faktiskt på motorn på växellådan. så något rätt måste det har blivit. Men är osäker på om jag satte fast tryckplattan exakt som du beskrev (med att dra exakt like mycket på alla skruvarna). Det går liksom inte att dra runt motorn nu, vilket oroar mig lite.
Skruvarna till tryckplattan ska dras med 24 Nm.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville