51

känns som byggbudgeten gick upp med veven... ICQ/ac  men säkert ett kul bygge..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

52

Bussig67a skrev:

Dags att ta en liten genomgång av vilka delar jag använder till denna motor. Det är som sagt ingen racemotor utan ska bli en slitvarg med bra vrid och fin körbart på låga varv. Jag kör normalt mellan 2000 - 3000 rpm.
Delarna är en salig blandning av sånt som fanns i lådorna och lite nytt och lite eget.

Block: Vattenboxer DG 1,9Liter
Cylindrar AA för stroker upp till 86mm.
Kolvar AA gjutna med 35mm komphöjd, belagda med nåt på utsidan. Platt topp.
Stakar: 5,5" H-profil billig variant.
Topplock AA 501 37,5/42mm.
Insug blir nog CB 2" för insprutning som i övrigt lknar original (centrummonterat spjällhus).
Förgasare: Nä - det blir insprutning.
Vevaxel: 84mm smidd 4340 av egen design:

Det finns inte riktigt nån bra lösning på strokad vevaxel till Vattenboxern. Original var det 69mm (1.9L) eller 76,x mm (2,1L).
Orginalveven är en blandning mellan typ 1 och typ 4. Bakre delen är typ1, men främre lagret (det vid svänghjulet) är typ 4 som är lite större.
Alltså passar en typ 4 inte alls, och en typ 1 vevaxel måste anpassas med specialdelar för att fungera.

Därför har jag slagit mig ihop med en kompis i Norge och vi tog fram en vevaxel som är "drop in" med 84mm slag. Den har VW journaler för stakarna (55mm) och ramlagren är som sagt std vattenboxer.
Svänghjulsändan är typ 4 och då måste man använda ett svänghjul med typ 4 bultmönster. Där kan man välja lite olika storlek på kopplingen, själv tänkte jag köra ett svänghjul som är gjort med typ 4 bultmönster men typ 1 koppling.

Vi har testat veven i en racing 1303a. Den fungerar mycket bra, än så länge har vi varvat 7.600 utan några problem.
Den motorn är byggd för att ge effekt vid högre varvtal - ej lämplig i en buss.

Hej
Så du har varit inblandad i den veven  ICQ/bq
Bara för info  att varva 7600 så är det inga problem  När man varvar 8000 sträcker sig ofta veven  1-2 tior  skall man varva ännu mera får man har kollat mycket noga hur mycket det sträcker sig  typ på 8800 får man lägga 1.25 i vändkant höjd även på en scat billit vev
Vi blev varnade att inte gå upp över 80 mm på slaget med VBX vev från en vevaxel tillverkare  om man inte går upp i ramlager diameter (55-65 mm)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

53

Ja belastningarna blir ju enormt mycket större vid riktigt höga varv. Både på vev, stakar och kolvar.
Vi lär väl få mera erfarenheter när fler vevar kommer ut i diverse racebilar.

Själv fokuserar jag på att bygga mer vardagsbetonad motor.

Jag ser att jag glömde att nämna de kanske viktigaste komponenterna i motorn, nämligen kammen mm.

Det blir en CB 2280 ("cheater") med standard WBX lyftare (som är hydrauliska) och standard 1.1 vippor. Det ger 10mm max lyft på ventilen.
När jag testat motorn kan jag testa andra vippor som ger mer lyft.
Denna kam har använts framgångsrikt av T3 bussfolket.

Här är några jämförande bilder med en standard 69mm WBX-vev.

Post's attachments

DSCF3081.JPG, 343.78 kb, 1024 x 768
DSCF3081.JPG 343.78 kb, 2 downloads since 2019-09-01 

DSCF3082.JPG, 353.09 kb, 1024 x 768
DSCF3082.JPG 353.09 kb, 1 downloads since 2019-09-01 

54

Bussig67a skrev:

Ja belastningarna blir ju enormt mycket större vid riktigt höga varv. Både på vev, stakar och kolvar.
Vi lär väl få mera erfarenheter när fler vevar kommer ut i diverse racebilar.

Själv fokuserar jag på att bygga mer vardagsbetonad motor.

Jag ser att jag glömde att nämna de kanske viktigaste komponenterna i motorn, nämligen kammen mm.

Det blir en CB 2280 ("cheater") med standard WBX lyftare (som är hydrauliska) och standard 1.1 vippor. Det ger 10mm max lyft på ventilen.
När jag testat motorn kan jag testa andra vippor som ger mer lyft.
Denna kam har använts framgångsrikt av T3 bussfolket.

Här är några jämförande bilder med en standard 69mm WBX-vev.

Hej igen
din kam (2280) är  nästan som en WBX  skiljer bara 2 grader mellan dom
Är en jäkla bra för låga varv ( brukar kalla den husvagns drag kam )
En sak som du skall kolla är om hydraliska lyftana funkar ihop med den kamloben
Har för mig att det är annan radie i botten på lyftana (typ1är R 2200 )
/// Micke

55

Det var en intressant sak som jag inte tänkt på tidigare.
Lyftarens yta som ligger an mot kammen är en aning konkav. Tanken med detta är att det ska göra att lyftaren roterar sakta och därmed sprider ut slitaget.
Kammen har motsvarande konvex yta så att de passar ihop.

Det verkar vara svårt att hitta någon teknisk uppgift på radien på WBX hydrauliska lyftare. Det enda som jag hittat är att orginallyftarna verkar funka med 2280 kammen för de som använder den i en i övrigt original WBX.

Jag har inte sett att det finns någon annan typ av WBX hydraulisk lyftare speciellt anpassad för typ 1 kammar.

När man tittar på en lyftare ser den platt ut, radien är så stor att det är svårt att se med blotta ögat. När man håller lyftaren mot kammen ligger den an utan glipa. Men som sagt är det svårt att se. Också svårt att mäta den stora radien.

Dessa lyftare är original till både WBX och typ 4 (de som har hydrauliska lyftare).

Om någon har teknisk information eller egen erfarenhet av dessa lyftare, skriv gärna ett inlägg.

Post's attachments

DSCF3094.JPG, 416.77 kb, 1024 x 768
DSCF3094.JPG 416.77 kb, 2 downloads since 2019-09-02 

56

Det här bygget är så jäkla häftigt, stor vill ha-faktor på en sån här motor! Körbarhet och robusthet framför varvvillighet och effekt!

Behöver du ett svänghjul? Jag har ett 215mm (tror jag) typ4-svänghjul liggandes, således ska det passa i en typ1-låda vad jag förstått. Behöver inte kosta dig många kronor med tanke på din vänlighet i mitt projekt. Är det intressant så fixar vi överlämningen/hämtningen på något vis. Jag kanske får anledning att hälsa på dig? Vi kan ta detaljerna i PM om det är intresant. ICQ/bf

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

57

Hej igen
Det finns kamar som är för hydraliska lyftare hos web cams
Om du råkar ha kvar din wbx kam så kolla så ser du att kamlobens vinkel är annorlunda 
Om du skall använda en typ 1 kam bör du använda typ 1 lyftare
Det är bara att tillverka bustningar till lyftarhålen   
man får en positiv vikt skillnad   så man kan köra med mindre ventil fjädertryck
Om jag var i dina bygg tankar så skulle jag sätta dit 1.25 vippor 
För kamen är så snäll till en 1776a med den volymen som du bygger behöver du få lite mer om den inte skall vara så den slutar dra vid 3000 varv
  Ps När man har 2280 kamen i en 1776a kan man köra på 3ans växel i 35 km t utan den tvekar (bubbla)
/// Micke

58

kee skrev:

Det här bygget är så jäkla häftigt, stor vill ha-faktor på en sån här motor! Körbarhet och robusthet framför varvvillighet och effekt!

Behöver du ett svänghjul? Jag har ett 215mm (tror jag) typ4-svänghjul liggandes, således ska det passa i en typ1-låda vad jag förstått. Behöver inte kosta dig många kronor med tanke på din vänlighet i mitt projekt. Är det intressant så fixar vi överlämningen/hämtningen på något vis. Jag kanske får anledning att hälsa på dig? Vi kan ta detaljerna i PM om det är intresant. ICQ/bf

Kee - du är välkommen förbi på en kaffe och VW-snack. Tag med T4 svänghjulet så kan vi mäta upp och fota. Jag har bara T4/T1 och WBX svänghjul så det vore kul att jämföra.
Kan nämna att på SCC var det en snubbe som körde typ 4 motor (ca 2,5L) med tillhörande svänghjul och koppling. Jag kände på kopplingspedalen och den var otroligt mjuk, mjukare än min original typ 1. Men tydligen var kopplingen ändå stark, han körde sönder drivaxeln vid en alltför häftig start på strippen. Färdigåkt för den gången.

59

har gjort några oxy motorer
fördelen som jag tycker med blocket är att man kan åka med 4"borr
har de i racebilen o tycker de funkar bra
har även svarvat om typ 4 cylindrar så de passar

typ 1 -55 soltak 2854cc
typ 1 -51 race 2833cc 9,20 400m

60

Om man inte fastnar för detta schakakel är man nog född i en håla bakom Kevins Narniadörr som inte leder till Narnia utan till Jonas öppna verkstad! ICQ/bq

Jag har hittat Kevins fackla! Den var placerad på övervåningen av Anders bilverkstad!

61

Tackar för en intressant tråd att följa.
(Men tror inte såå många bygger liknande?-)

62

Kul att det är en del som följer detta projekt, tanken är ju att visa hur man kan göra och diskutera olika möjligheter. På så sätt kan alla som vill bygga en oxy få lite nyttig information hur man kan göra. Som vi redan har sett finns det möjligheter från högt till lågt, både vad gäller prestanda, användningsområde och budget. Man väljer det som passar en själv helt enkelt.

Jag har provmonterat cylindrar och topplock för att se om det hela passade med bultmönster, längder mm. Allt passar som det är tänkt - en detalj som man kanske måste justera är längden på pinbultarna till topplocken. Cylindrarna är ca 10mm kortare än standard typ 1. Beroende på hur djupt man gängat i blocket kan pinbultarna passa fint eller vara lite för långa. Provmontering visar detta.

Här kommer några bilder från montering (inga stakar eller kolvar). Här syns också skillnaden på IDA-insug mot 2" centruminsug (lite dålig bild...)

Post's attachments

DSCF3089.JPG, 377.28 kb, 1024 x 768
DSCF3089.JPG 377.28 kb, 2 downloads since 2019-09-12 

DSCF3090.JPG, 375.83 kb, 1024 x 768
DSCF3090.JPG 375.83 kb, 4 downloads since 2019-09-12 

DSCF3091.JPG, 397.4 kb, 1024 x 768
DSCF3091.JPG 397.4 kb, 3 downloads since 2019-09-12 

DSCF3092.JPG, 396.04 kb, 1024 x 768
DSCF3092.JPG 396.04 kb, 2 downloads since 2019-09-12 

DSCF3093.JPG, 394.56 kb, 1024 x 768
DSCF3093.JPG 394.56 kb, 4 downloads since 2019-09-12 

63

ICQ/ay

64

ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

65

Tack för en intressant och informativ byggtråd ICQ/ay . Har du funderat något kring kolvkylning?

66

Kylning är ju förstås alltid en utmaning med luftkylda vw-motorer. Jag har inte tänkt att använda några munstycken för att spruta olja på kolvarna i min motor. Men det är ingen dum idé. Vet inte om det finns någon färdig lösning till typ 1, annars går det säkert att bygga nåt special.

Original har vattenboxern inte oljekylaren uppe på blocket utan det är en liten rackare som sitter mellan oljefilter och block, den är inkopplad till kylsystemet och är således vattenkyld.

På en oxyboxer passar det att man tar ut oljan just där med en adapterplatta. Sen drar man oljeslangar till en luftkyld oljekylare. Den kan antingen sitta ungefär i orginalposition för typ 1 (doghouse) eller en extern kylare någonstans, ev. med elfläkt.

Luftkylningen av cylindrar/toppar tänkte jag göra med vanliga typ1-fläkten och tillhörande kylplåtar. Det blir säkert lite filande och svetsande för att få det att passa, återkommer om det.
Porschefläkt är också en möjlighet, men även där tror jag att man måste anpassa delarna en aning för att passa.