Ännu en milstolpe 
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California
You're Never a loser until you quit trying.
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Långbänken
Sidor Föregående 1 … 48 49 50 51 52 … 71 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Ännu en milstolpe 
bra jobbat!!
Trevligare familjefoto än det där är väl svårt att få trots att alla inte är med..
Tack grabbar.
Som sagt nu kan man nästan tro att det kan bli en bil.
Men den vi lever ju upp till namnet långbänken, i allafall.
I morse vinglade jag ut och försökte montera hastighetsmätarwiren, varför vet jag inte riktigt men det ska ju dit.
Den skall ju träs genom röret, men det gick inte alls!

Detta var vad som fanns i röret, jag sprutade i rostolja i röret, efter ha provat att få i wiren.

Då jag har droppade spindlar så finns det ocenterat hål, vilket gör att wiren kommer ut lite snett i andra änden.

Så det blev kåpa av, sen gick det lätt.

Då rattstångshöljet fått lite märken under förra året, så monterade jag ett gammalt rör, och en skräp ratt.
Så jag kan lacka om det.
För jag tänkte göra den körbar så jag kan köra in och ut ur garaget lättare.

Lade tanken på plats, frågan är: skall jag måla den så den bli blank och fin? eller vaxa upp den så man får lite känsla för hur mycket jobb som gjorts? I vilket fall så blir den ingen tankmålning i närtid. Sen hade jag blandat ihop huvlåsen, så det fick jag byta. Det här gör så att låset går upp om låswiren går av, och det kan ju vara en bra finess.

Sen kapade jag av ca 20mm på en gammal bakre motorplåt, sen gick den dit lätt.
Ska försöka göra en snygg liten original liknande kant på den.
Just det sen drog jag i alla bultar som håller ihop karossen med plattan, dock väldigt löst än så länge.
Drar alllt när jag fått dörrar på plats.
Planen nu är att få den körbar.
Sen plocka av klädseln på stolarna och måla det som sticker ut, för då kan jag montera klädseln, när jag när jag tröttnar på att slipa dörrar och huvar ;-)

Om du ska lacka tanken så kan det vara bra att veta att tanken på cabbarna var lackad i bilens färg, så även bagaerumspappen och pappskyddet framför instrumentbrädan.
Om du ska lacka tanken så kan det vara bra att veta att tanken på cabbarna var lackad i bilens färg, så även bagaerumspappen och pappskyddet framför instrumentbrädan.
Hoppsan det gör ju saken lättare.
Jag litar på dig Bengt men finns det fotobevis :-)
Jag har kollat runt i mina sparade Vert bilder, och hittat ett par med tanket målad i bilens färg .
Men inte pappen (visst den kan avara bytt).
Men det flesta andra har alla möjliga färger på tankarna.
Bengt har rätt, även rattstången ska vara i bilens färg.
OK hur gör man med ev blinkersspak.
De flesta Vert bilder jag har tanken i annan färg än bilen, ingen har pappen målad och rattstången hänger inte med.
Är det en offentlig hemlighet?
Den här har svart tank, men inet målad papp.
Och rattstången stämmer inte heller,.
Jag menar det ser ut som en relativt seriös renovering.
Rattstången ska inte vara lackad i bilens färg.
Tror inte att cabbars rattstångsrör var lackat i bilens kulör heller.
1956 (beroende på månad) hade en egen unik tank med långa horisontella pressningar.
Har för mig att även färgmatchat VW märke i navkapseln hängde med till ca juli -56- senare blev det svart på alla.
Den vita "orenoverade" tycker jag ser allmänt "kladdig" ut.
Växelstångens täcklock är vit-lackat medan styrväxelns lock är svarta / utbytta.
Rattstångsröret tror jag inte ska vara lackat i bilens färg, på min -57:a är den vit även blinkersomkopplaren.
Pappen är jag säker på och även skyddet för instrumentbrädan.
Visst är det så att när man "nästan är klar", så dyker alla dessa små problem upp ?
Men det är nu det är som roligast!
Min Lämnade fabriken 26 April 1956.
Så jag ska ha en tank med tvärränder då, men det var inte med nån tank. Och min andra 56'a har samma stående ränder som jag har.
Nu blir det här en reparerad bil och inte en 100 poängs renoveing.
Men det är kul med så mycket rätt som är möjligt.
Handsfacket är det målat på baksidan?
Hittade det här på The Samba. Och det verkar som de håller med ;-).
"ok
so far ive concluded this.
Karmann painted ghias and beetle convertibles gas tanks werebody color from 1951 to 1960. these tanks were painted top and bottom the same color as the car.
in addition the trunk liner, wiring cover, inspection covers, bumper brackets and over riders supports were painted body color as well
from 61 on all tanks were charcoal grey-black.
in addition all bumper brackets, inspection covers, and over rider supports were painted black as on the sedan. the trunk liner and wiring cover was left raw- black pressboard."
Visst är det så att när man "nästan är klar", så dyker alla dessa små problem upp ?
Men det är nu det är som roligast!
Detär inga stora problem.
Om färgen är fel påverkar inte körbarhet.
Men du löste ju ett problem med plåten, tack för det.
Karmann målade alla tankar i bilens färg. Cabbar och ghia.
Resten fick den gråblå färgen färgen från vw.
Finns väl minst 3 olika pressningar på framsidan av tanken. Som jag vet men det är mycket som jag inte vet.
Nördigt, javisst. Men roligt.
Visst är det kul med Nördighet :-)
Etapp två har startat på frugans altan. så Bubblan får stå tillbaka.

Men man får smita ut i garaget ibland.

Köpte ett Biltema Batteri i 6Volts format.

Fick modda locket lite grann men det passar kalas nu.

Ska lossa det och ta bort dekalen nån dag.
Nördighet var det.....

Ibland tar det längre tid än man tror att montera saker. Batteriet gled igenom utan problem.
Men det tog en timme att montera hastighetsmätaren!!
Skruvarna hade rostat fast så de gjorde motstånd.
"Kromringen" gick flikarna av på, så det blev att leta reda på en annan och putsa upp.
Sen när jag monterat mätaren så hade det lossnat en vit flaga från visaren som hamnat på insidan av glaset.
Så ut och leta reda på en ny,det blev en sextiotalare men den är fräsch.
Men nu sitter den där ett tag, jag har beställt 12V lampor, för jag vill koppla in oljetryckslampan, så jag kan hålla lite koll.
När jag kör in och ur garaget.
Sen justerade jag styrsnäckan nått hade rört sig, så jag hade tio cm glapp på ratten.
Nu har jag nästan inget, kan ev få släppa lite på det senare.
I Morn är det utflyktsdag, men jag ska köpa oblekt lakansväv så jag kan sy ett överdrag, så bilen håller sig fräsch till besiktningen ;-)
Sen ska det köras.............
Utflykten blev bra , jag fick tag i det jag jag ville ha.

Det är bra med en ritning när man skall konstruera nått.
Jo man kan köpa ett bilöverdrag billigare på Jula. Eller sy ett av gamla påslakan.
Men jag vill ha ett tyg som jag vet inte luddar eller färgar av sig, och inte repar lackan.
Och

Sax måttband nålar och tygkrita och man är på G.

Jag lade tyget dubbelt, å det skulle gå fortare. Ritade kurvorna på fri hand.

Jag klippte till tre tygbitar två sidor och en mittdel. Sen var det bara att nåla ihop och sy.

Sätter man nålen på tvären är det bara att köra över med symaskinen.

I pausen hittade jag "radio delete" plåten.

Och då bilen tydligen aldrig haft radio monterat, så tänkte jag köra med samma lösning.
Och det var ju inte lätt att hitta en högtalare.
Men det blir nog en trådkorg på tunneln med en Bluetooth högtalare ändå ;-)


Därför blev det till att göra en täckplåt för högtalar hålet.

Sen blev det lite blingbling över hålet.

Sen kom posten med denna pappbit.
Ska man klippa av öronen? Eller vika upp dem?
Det finns ingen anvisning för ev vikning?

Fick en täckkåpa för instrumenten också.
Dessa två bitar har jag lärt mig att de skall målas i bilens färg.

Och då jag fick returfjädern till gaswiren (som jag slarvat bort) så kunde jag äntligen backa ut ur garaget idag.:-)


Sen kunde jag prova skyddet som jag sytt färdigt.

Jag sydde den här till min A Ford 1990, börjar se lite sliten ut men funkar än.
Du lär ju hitta returfjädern snart nu när du skaffat en ny.
Brukar dyka upp när man slutar leta 
Du lär ju hitta returfjädern snart nu när du skaffat en ny.
Brukar dyka upp när man slutar leta
Precis min plan :-)
Det gör stor skillnad med ett dammskydd... och med din väg är det närapå livsviktigt... 
Tänkte mest i garaget när barnbarnet drar igång med vrålapan och spray burkar ;-).
Tiden går.




Hittade mejselspår skruv på Tradyra, och bara en och en halv mil hemmifrån.
Kanske lite långa men de funkade fint.
https://www.tradera.com/item/302461/363 … m-category

Tyckte att det var nått bekant med den där läskiga farbrorn.
Nu fattar jag.

Bra slipat 
Idag har jag kluddat lite till.


Köpte ett par spånskivor som jag kapade till och skruvade fast skärmarna på, när jag slipat klart.
För att kunna spruta lite lättare, man har ju sett på interwebben hur man gör...

Lite smågrejor ska ha färg också.

Två Varv lagda.


Lade på ett blött tredje lager, så det blev slätare.



Kan nog funka , om man får bort den fula gubben ;-)

Smågrejorna fick ett tredje lager också efter den här bilden.
Nu är det "bara" dörrar och motorlucka kvar. om jag inte glömt några smågrejor.
Men det ska slipas först.
Sen lyckades jag göra en kanonrinning under ena strålkastaren, får se om det går att slipa ner och rubba,
eller så blir det att måla om.
Men först ska jag packa till helgens Swapmeet..
gubben går nog inte bort... han e helt integrerad i bygget tackochlov... 

Sidor Föregående 1 … 48 49 50 51 52 … 71 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Långbänken
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.