här kommer länk till gaslänkage https://www.paruzzi.com/se/t1-bus/stotf … tem/23474/ 
177 2019-09-10 06:18:00 Senaste redigerad av Berg (2019-09-10 06:19:05)
Igår åkte jag till Mathias och lånade svarven en stund. Skönt att få svar var ur bromstrummorna fram då de både var rostiga och med en elak vändkant i.
Kollade även in hans häftiga moppebygge, en gammal Monark med en betydligt häftigare motor i
Åkte hem efter lite sedvanligt garagesnack och monterade trummorna.
Tänkte jag skulle börjat lufta bromsarna men inser att jag hade missat att köpa en avluftningsskruv. Så då blev det sängen istället 
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21
Ska du köpa nytt gaslänkage så ska du köpa från Buttys bits
https://www.buttysbits.com/product/bb-0 … and-drive/
Det är betydligt stabilare och med mindre glapp än orginal, även nytt "orginal"
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Ska du köpa nytt gaslänkage så ska du köpa från Buttys bits
https://www.buttysbits.com/product/bb-0 … and-drive/Det är betydligt stabilare och med mindre glapp än orginal, även nytt "orginal"
Ja det ser ju betydligt stabilare ut, ingen som säljer dessa i Sverige?
Oval-55 (släktbilen)
Lyckades få tag på en SWF bakrutetorkare till en Volvo 145 på tradera, den är nu under transport så jag hoppas kunna få den på senast på torsdag.
Då kan jag byta motorn till torkaren så det blir 12volt istället och montera i den.
Då kan jag sedan montera i hyllan och få fast hastighetsmätarvajern. 
Oval-55 (släktbilen)
Lyckades få tag på en SWF bakrutetorkare till en Volvo 145 på tradera, den är nu under transport så jag hoppas kunna få den på senast på torsdag.
Då kan jag byta motorn till torkaren så det blir 12volt istället och montera i den.
Då kan jag sedan montera i hyllan och få fast hastighetsmätarvajern.
Räcker med att du byter ankaret.
12V till Vänster 6V till höger
Berg skrev:Lyckades få tag på en SWF bakrutetorkare till en Volvo 145 på tradera, den är nu under transport så jag hoppas kunna få den på senast på torsdag.
Då kan jag sedan montera i hyllan och få fast hastighetsmätarvajern.Räcker med att du byter ankaret.
12V till Vänster 6V till höger
Jag vet, har tyvärr läst här på forumet att de inta fungerar särskilt bra.
Då är det bättre att byta hela motorn, skall tydligen passa rakt av!₩
Oval-55 (släktbilen)
183 2019-09-16 06:41:43 Senaste redigerad av Berg (2019-09-16 06:49:04)
Äntligen, det lyser
Tyvärr var min blinkersspak trasig då en av anslutningarna var av så det fungerade bara på höger sida, och reläet jag hade vår tydligen trasigt så det lös bara med ett fast sken.
Bromsljuskontakten behöver oxå bytas ut då bromsljuset lös hela tiden.
Jaja, hade ju gamla reläer i mina gömmor som legat i över 20 år så det var väl inte så konstigt, bromsljuskontakten var den som satt på bussen från början så det är inte heller konstigt om den inte fungerade, tråkigare var ju att blinkersspaken var kass, syntes ju inget förens jag började undersöka problemet då anslutningen lossade
Oval-55 (släktbilen)
Mr 56 skrev:Berg skrev:Lyckades få tag på en SWF bakrutetorkare till en Volvo 145 på tradera, den är nu under transport så jag hoppas kunna få den på senast på torsdag.
Då kan jag sedan montera i hyllan och få fast hastighetsmätarvajern.Räcker med att du byter ankaret.
12V till Vänster 6V till högerJag vet, har tyvärr läst här på forumet att de inta fungerar särskilt bra.
Då är det bättre att byta hela motorn, skall tydligen passa rakt av!₩
Kan du länka till där det står att det inte fungerar?
Man kan ju köpa lösa ankare för dyra pengar för 12V konvertering.
Och visst motorn kan nog passa rakt av men på Volvo 145 så lär utgående axeln vara för lång.
Berg skrev:Mr 56 skrev:Räcker med att du byter ankaret.
12V till Vänster 6V till högerJag vet, har tyvärr läst här på forumet att de inta fungerar särskilt bra.
Då är det bättre att byta hela motorn, skall tydligen passa rakt av!₩Kan du länka till där det står att det inte fungerar?
Man kan ju köpa lösa ankare för dyra pengar för 12V konvertering.
Och visst motorn kan nog passa rakt av men på Volvo 145 så lär utgående axeln vara för lång.
Hej.
Här är länken där jag läst om det, post nr 6.
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=51696
Oval-55 (släktbilen)
186 2019-09-16 19:26:54 Senaste redigerad av Mr 56 (2019-09-16 19:29:58)
OK :-)
Kolla post 8 i samma tråd :-)
Så här blev min när jag bytt till 12V ankare.
http://www.brandow.eu/vw/111/Tork.mp4
Har inte provkört i regn än :-)
OK :-)
Kolla post 8 i samma tråd :-)Så här blev min när jag bytt till 12V ankare.
Har inte provkört i regn än :-)
Ser ju bra ut
Du tog alltså ankaret från en Saab motor och satte i en VW (SWF) 6 volt?
Oval-55 (släktbilen)
Mr 56 skrev:OK :-)
Kolla post 8 i samma tråd :-)Så här blev min när jag bytt till 12V ankare.
Har inte provkört i regn än :-)Ser ju bra ut
![]()
Du tog alltså ankaret från en Saab motor och satte i en VW (SWF) 6 volt?
Japp precis så.
189 2019-09-18 00:46:34 Senaste redigerad av Berg (2019-09-18 00:47:55)
Fixade ikväll iordning vindrutetorkarmotorn och monterade den.
Köpte ju en bakrutetorkarmotor från en Volvo 145/245 då jag läst,att den skulle passa.....Det gjorde den! Rakt av
Vw 6v överst, Volvo 12v underst
Fick även dit hyllan och hastighetsmätarvajern samt växelspaken ikväll, monterade ju tidigare nya bussningar till växelföraren och det gjorde gott, inget glapp och enkelt att få i alla växlar.
Oval-55 (släktbilen)

191 2019-09-19 22:29:55 Senaste redigerad av Berg (2019-09-19 22:31:36)
Blev en kortare stund nu ikväll när frugan och barnen somnat.
Tyvärr glömde jag ta bilder
Skruvade dit jordfläta mellan växellåda och kaross, samt jordkabel från kaross till batteri via en huvudströmbrytare.
Satte dit ett nytt 12volt blinkersrelä men fick det inte att funka....lite kikande i elschemat och googlande kom jag fram till att kontrollampan i detta fallet skulle kopplas på anslutning 49a för att fungera. Kopplade om och nu blinkar det som det ska, tyvärr var ju min blinkersspak kass så en sådan måste inhandlas.
Tack och godnatt!
Oval-55 (släktbilen)
192 2019-10-13 23:42:22 Senaste redigerad av Berg (2019-10-13 23:46:36)
Nu var det et tag sedan något hände, jag la en beställning till Paruzzi förra helgen på lite smått och gott.
Nytt gaslänkage, gasvajer, bromsljustryckskontakt, clips för att fästa kopplingsvajer i fram, var säkert något mer men detta har tyvärr inte kommit än
Igår fick jag hjälp av svågern att montera bakrutan,
Ikväll tog jag isär blinkersspaken och lyckades löda ihop ett av blecken som kablarna ansluta till som gått av så nu fungerar den igen.
Målade det sista på underredet för drygt en vecka sedan.
Sen läste jag om någon(glömt vem) som på jungfrufärden satte på värmen och fyllde kupén med damm och skräp då han glömt att rengöra värmeröret under golvet.
Detta gjorde jag nu ikväll, tog av tryckluftskopplingen på slangen och körde in den bakifrån i röret ändå fram flera gånger och helvete vad damm och blästersand det låg i det.
Tog och förde in slangen även framifrån men då blev det lite för skarpa krökar så jag kunde inte få in slangen så långt och blåste bakåt,
Kom ut nästan lika mycket till, så proceduren gjordes om säkert 6-7gånger innan jag blev nöjd, det sista var det bara små rostflagor som kom ut, troligtvis lossade de då slangen åkte fram och tillbaka!
Men nu är det rent iallafall.
Tack och godnatt.
Oval-55 (släktbilen)
Det var jag som blev dammig!
Så nu tänker jag använda din metod - tack för tipset!
194 2019-10-14 23:00:12 Senaste redigerad av Berg (2019-10-15 06:39:49)
Idag fick jag äntligen paketet från Paruzzi.
Monterade bromsljuskontakten, fyllde på bromsvätska, satte på trycklocket jag köpte på biltema för 20 år sedan på bromsvätskebehållaren och anslöt slangen till framhjulet.
Luftade bromsarna vilket fungerade snabbt och enkelt, när det var klart satte jag mig och provbromsade lite och pedalen gav direkt med sig....helvete vad nu då......kikade vid bromstrummorna för att se vart det ev läckte, inget.... kollade vid HBC och ser en fin liten pöl
visade sig vara den nya bromsljuskontakten som läckte i bak vid stiften
Jaja....har mailat Paruzzi om problemet och hoppas på en snabb och enkel ersättning.
Fick monterat höljet till kopplingsvajer samt vajern fästes fram och bak. Kändes dock som att den blev lite kort, när jag monterade vajern bak med vingmuttern så långt ut som möjligt på gänga så var kopplingsarmen ändå lite i spännt läge men det kanske är normalt????..
Monterade även gasreglageet fram och vajern så nu kunde man ju torrköra på riktigt med alla pedaler iordning
Tack och godnatt 
Oval-55 (släktbilen)
jag har en extra bromsljuskontakt helt ny liggandes mvh peter
jag har en extra bromsljuskontakt helt ny liggandes mvh peter
De skickar en ny, men skulle den oxå krångla hör jag av mig 
Oval-55 (släktbilen)
197 2019-12-17 23:02:53 Senaste redigerad av Berg (2019-12-17 23:09:10)
Länge sedan sist, har inte varit ute i garaget och nekat på länge.
I söndags tog jag dockntag i mig själv igen och gick ut och bytte bromsljuskontakten och luftade om bromsarna, nu stannade pedalen där den skulle vid bromsning.
Kollade sedan in framhjulens vinklar när jag fick ner bussen på golvet igen, stod völdigt snett så Mätte och ställde in toe in ifram.
Vet inte exakt men jag hittade en film på nätet där de ställde in Tid in på en bubbla.och där ställde de ca 3mm smalare ifram så det körde jag på med
, eller har jag gjort bort mig
Kollade sedan på mina rostiga solfångare och funderade på blästring av dessa, hade ingen lust alls att blästra dem själv då det skulle ta en evighet så jag slängde in dem i bilen på vinst och förlust och åkte till närmaste blästrare i Skara, de hade dock inte tid innan jul då jag kände för att komma igång med dem direkt. Ringde då en firma i Trollhättan och där kom jag intill direkt och då jag ändå skulle dit till vårt lokala kontor på jobbet passade det perfekt, lämnade dem innan lunch och hämtade dem halv 4 igen.
Jäkligt smidigt och snabbt
Fick lite epoxi på dem ikväll oxå så de inte rostar bort igen. Blir en hel del spackel på den bakre då den vart jäkligt bucklig men så får det bli, har försökt att rikta den men det är.banne mig inte lätt med den tjocka plåten.
Oval-55 (släktbilen)
ny kofångare bak kostar 1500kr ny annars 
199 2019-12-31 01:32:23 Senaste redigerad av Berg (2019-12-31 01:39:49)
Köpte 4 st fälgar av Nicko fredagen precis innan jul och kikade in Ghian han håller på med, den kommer att bli riktigt grym
Det var gamla torra däck monterade på fälgarna så jag passerade Vianor i skara på vägen hem och krängde av dem.
Började blästra en av dem häromdagen men då kompressorn jag har är lite klen så lånade jag nu ikväll en mindre enfas kompressor så jag kopplade ihop bägge och körde och nu fick jag tillräckligt med liter per minut så nu kunde jag blästra oavbrutet, dock skulle.man ju givetvis behöva ännu mer flås så det kunde gå fortare men nu är de rena
Oval-55 (släktbilen)