Erfarenhetsmässigt vet/känner jag att de där rotorerna/ankarna inte är så mycket att hänga i granen...
Nu har jag ju bara provat på torkarmotorer till typ 1, men elektronerna beter ju sig likadant i alla elsystem... ja på ett ungefär.
Bättre att försöka få tag på en torkarmotor avsedd till 12 volt från början.
med de 12 volts rotorerna jag modifierade 6 volts torkarmotorer med viftade torkarna så himla snabbt att de gick över parkeringsläget (trots kortslutningsbromsen) och började om igen, gick inte att stänga av annat än jag bröt tändningen. Måhända kanske det blir annorlunda med mer mekanisk tröghet med längre torkararmar och längre torkarblad i en buss än i en bubbla?
Likadana och snarlika torkarmotorer från ffa. Bosch fanns i många samtida bilar, med Bosch elsystem, bakrutetorkaren till Volvo 145 brukar nämnas som en transplantationskandidat, hisingsbönderna lär bli sura.
Dessa motorer fanns/finns även på den marina marknaden, men då oftast utan kortslutningsbroms.
Tankmätaren kan fixas med ett förkopplingsmotstånd, men för att räkna ut dess värde i ohm behöver man känna till vad tankmätaren förbrukar samt ohms lag. Bättre som redan föreslagits att byta både instrumentet och givaren till tolvvoltsgrejer.
Växelströmsgenerator är ett väldigt bra förslag, likströmsgeneratorer används inte ens längre i begravningsbilar
(den var dålig, dödålig)
6-volts startmotorer håller bra i ett tag... brukar fungera bra om motorn är lättstartad, men de överhettas om de får tugga länge för att dra igång tjuriga motorer.
rekommenderar att byta även den, men då brukar man få byta svänghjulet också då antalet kuggar inte stämmer överens mellan 6- och 12 voltsvarianterna.
Du har väl redan bytt till 12 volts glödlampor eller till modernare LED-lampor förstås, men även bilens fåtaliga relä skall bytas!
Vill minnas att i alla fall Up-north hade kompletta 6-12 voltsbytarsatser, innehåll alla grejer exklusive batteri.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."