1 Senaste redigerad av Berg (2018-11-11 21:39:43)

.... ska bygga om min buss till 12 volt, men hur gör jag med tankmätaren och torkarmotorn ?
Vilka 12v torkarmotorer passar i en 64 buss?
Få tag på en 12 volt  tankmätare, är det svårt eller säljer någon sådana nya?

En annan fundering jag har..... kan man seriekoppla en 6v glödlampa till tankmätaren och torkarmotorn?

Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
Volvo V90 D4 Momentum business advanced. -17
Audi A3 1,4TFSI -13

2

Torkarmotorn kan du bygga om till 12v finns passande rotor som man kan byta rakt av.
Tankmätare finns nya för 12v .
Kolla runt lite hos t.ex. vwupnorth ,CSP ...
Generator måste också bytas och då skulle jag ta en växelströms generator med inbyggd laddningsregulator.
Startmotorn tål 12v den kan du behålla.

Ska göra samma med min ' 64 splitt.

T1 splitbuss kombi '64
T1 splitbuss panel '65 'såld'
T2a deluxe RHD ´68
T2b taigagrön ´77
T3 enkelhytt `89

3

Grubban skrev:

Torkarmotorn kan du bygga om till 12v finns passande rotor som man kan byta rakt av.
Tankmätare finns nya för 12v .
Kolla runt lite hos t.ex. vwupnorth ,CSP ...
Generator måste också bytas och då skulle jag ta en växelströms generator med inbyggd laddningsregulator.
Startmotorn tål 12v den kan du behålla.

Ska göra samma med min ' 64 splitt.

Vet du vilken rotor som passar? Från vilken bil och årsmodell?

Oval-55 (släktbilen)
Audi A3 1,4TFSI -13

4

Vwupnorth sälja bara en rotor/ ankare till t2 splitbuss.

T1 splitbuss kombi '64
T1 splitbuss panel '65 'såld'
T2a deluxe RHD ´68
T2b taigagrön ´77
T3 enkelhytt `89

5

https://vwcustomspeed.com/produkt/Ankar … -t-1-58-67

6

Erfarenhetsmässigt vet/känner jag att de där rotorerna/ankarna inte är så mycket att hänga i granen...
Nu har jag ju bara provat på torkarmotorer till typ 1, men elektronerna beter ju sig likadant i alla elsystem... ja på ett ungefär.
Bättre att försöka få tag på en torkarmotor avsedd till 12 volt från början.
med de 12 volts rotorerna jag modifierade 6 volts torkarmotorer med viftade torkarna så himla snabbt att de gick över parkeringsläget (trots kortslutningsbromsen) och började om igen, gick inte att stänga av annat än jag bröt tändningen. Måhända kanske det blir annorlunda med mer mekanisk tröghet med längre torkararmar och längre torkarblad i en buss än i en bubbla?

Likadana och snarlika torkarmotorer från ffa. Bosch fanns i många samtida bilar, med Bosch elsystem, bakrutetorkaren till Volvo 145 brukar nämnas som en transplantationskandidat, hisingsbönderna lär bli sura.
Dessa motorer fanns/finns även på den marina marknaden, men då oftast utan kortslutningsbroms.

Tankmätaren kan fixas med ett förkopplingsmotstånd, men för att räkna ut dess värde i ohm behöver man känna till vad tankmätaren förbrukar samt ohms lag. Bättre som redan föreslagits att byta både instrumentet och givaren till tolvvoltsgrejer.

Växelströmsgenerator är ett väldigt bra förslag, likströmsgeneratorer används inte ens längre i begravningsbilar  ICQ/bl  (den var dålig, dödålig)

6-volts startmotorer håller bra i ett tag... brukar fungera bra om motorn är lättstartad, men de överhettas om de får tugga länge för att dra igång tjuriga motorer.
rekommenderar att byta även den, men då brukar man få byta svänghjulet också då antalet kuggar inte stämmer överens mellan 6- och 12 voltsvarianterna.

Du har väl redan bytt till 12 volts glödlampor eller till modernare LED-lampor förstås, men även bilens fåtaliga relä skall bytas!
Vill minnas att i alla fall Up-north hade kompletta 6-12 voltsbytarsatser, innehåll alla grejer exklusive batteri.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7 Senaste redigerad av Berg (2018-11-12 13:32:59)

Björn J. skrev:

Erfarenhetsmässigt vet/känner jag att de där rotorerna/ankarna inte är så mycket att hänga i granen...
Nu har jag ju bara provat på torkarmotorer till typ 1, men elektronerna beter ju sig likadant i alla elsystem... ja på ett ungefär.
Bättre att försöka få tag på en torkarmotor avsedd till 12 volt från början.
med de 12 volts rotorerna jag modifierade 6 volts torkarmotorer med viftade torkarna så himla snabbt att de gick över parkeringsläget (trots kortslutningsbromsen) och började om igen, gick inte att stänga av annat än jag bröt tändningen. Måhända kanske det blir annorlunda med mer mekanisk tröghet med längre torkararmar och längre torkarblad i en buss än i en bubbla?

Likadana och snarlika torkarmotorer från ffa. Bosch fanns i många samtida bilar, med Bosch elsystem, bakrutetorkaren till Volvo 145 brukar nämnas som en transplantationskandidat, hisingsbönderna lär bli sura.
Dessa motorer fanns/finns även på den marina marknaden, men då oftast utan kortslutningsbroms.

Tankmätaren kan fixas med ett förkopplingsmotstånd, men för att räkna ut dess värde i ohm behöver man känna till vad tankmätaren förbrukar samt ohms lag. Bättre som redan föreslagits att byta både instrumentet och givaren till tolvvoltsgrejer.

Växelströmsgenerator är ett väldigt bra förslag, likströmsgeneratorer används inte ens längre i begravningsbilar  ICQ/bl  (den var dålig, dödålig)

6-volts startmotorer håller bra i ett tag... brukar fungera bra om motorn är lättstartad, men de överhettas om de får tugga länge för att dra igång tjuriga motorer.
rekommenderar att byta även den, men då brukar man få byta svänghjulet också då antalet kuggar inte stämmer överens mellan 6- och 12 voltsvarianterna.

Du har väl redan bytt till 12 volts glödlampor eller till modernare LED-lampor förstås, men även bilens fåtaliga relä skall bytas!
Vill minnas att i alla fall Up-north hade kompletta 6-12 voltsbytarsatser, innehåll alla grejer exklusive batteri.

Nu när du säger det har jag hört talas om 145 torkarmotor tidigare,
Då bussen var helt ren när jag köpte den så är.det inget problem då jag ändå måste skaffa alla relä och lampor,
Problemet med generator löser sig enkelt då jag ännu inte har någon motor, generator eller startmotor alls utan måste köpa allt detta ändå.
Växellåda kommer från en 67 splittbuss som hade 12 volt redan så den är urslipad så det är bara att bulta på en motor som kommer från en bil med 12 volt ICQ/bq

Oval-55 (släktbilen)
Audi A3 1,4TFSI -13

8

Motorn till Vänster är på 12 Volt och köpt på Saab Marknaden för en spottstyver, och man ser att tråden på ankaret är tunnare på 12 Volt modellen.
http://www.brandow.eu/vw/111/009.JPG

12V till Vänster 6V till höger
http://www.brandow.eu/vw/111/010.JPG

En lite stund senare snurrade det på, körde i 10 min utan att nåt blev varmt.
Så det verkar funka bra.

[http://www.brandow.eu/vw/111/Tork.mp4

Har dock inte kört den i bil än, har lite kvar att göra ;-)

9

Mr 56 skrev:

Motorn till Vänster är på 12 Volt och köpt på Saab Marknaden för en spottstyver, och man ser att tråden på ankaret är tunnare på 12 Volt modellen.
http://www.brandow.eu/vw/111/009.JPG

12V till Vänster 6V till höger
http://www.brandow.eu/vw/111/010.JPG

En lite stund senare snurrade det på, körde i 10 min utan att nåt blev varmt.
Så det verkar funka bra.

[http://www.brandow.eu/vw/111/Tork.mp4

Har dock inte kört den i bil än, har lite kvar att göra ;-)

Från en 145.a eller en SAAB?

Oval-55 (släktbilen)
Audi A3 1,4TFSI -13

10 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-11-13 17:56:24)

Det här vad jag släpade hem från Saabmarknade 2017-.
Och en av torkarmotorerna fick donera ankaret.

Post's attachments

DSC00902b (Large).jpeg, 372.27 kb, 1920 x 778
DSC00902b (Large).jpeg 372.27 kb, 17 downloads since 2018-11-13 

11

Jag tror de där torkarmotorerna heter "SWF" och återfinns i många olika samtida bilar.
När lagen om strålkastartorkare kom fick Saab 99 sådana motorer till strålkastartorkarna, men sedda har rätt långa spindlar.
Annars brukar elgrejer från Bosch vara rätt så universella.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

12

Det finns en spännings stab på Elfa för 4.75 
i TO 220 kapsling Det är bara att koppla 12 volt
på så kan du belasta 4 Amp med 6 volt ut