251 Senaste redigerad av Langoo (2019-08-17 20:53:43)

Kjell T skrev:

Nästan så jag får allergisk reaktion när jag läser om CAN-BUS, trevligt när det fungerar, men inte alls roligt när det blir problem. Vi har en snart tolv år gammal bil av tyskt sk kvalitetsmärke som jag höll på med i vintras och höll på att bli galen på eländet. Nu har jag äntligen fått ordning på den, men en ynklig styrenhet som säkert innehåller en bråkdel elektronik av vad en miniräknare innehåller kostade skjortan.

I set här fallet när jag för samman olika system över CAN-BUS så är meddelandena som skickas tillgängliga, kräver inte direkt att man hackar sönder koderna genom att sniffa trafik i flera timmar utan det har någon annan stackare redan gjort ICQ/ad jag för bara samman andras upptäckter till en helhet.

Uppdatering

Förra veckan fick jag en ny inverter på posten och tiden sen dess har gått ut på att testa min kod mot en fungerande inverter över CAN-BUS.

Igår körde jag bil för första gången med egen programmerad CAN-BUS styrning med en Teensy 3.2 (snabbare variant av Arduino). Detta med Nissans original logik-kort i invertern och enbart 12V, GND och CAN-BUS inkopplat emot den.

När vädret tillåter ska jag försöka filma lite men jag kan säga att NU går bilen riktigt bra, alla bekymmer med det gamla utbyteskortet som gick sönder finns inte längre.. jag kan nu bekymmersfrit varva 10 000 varv och dra ut över 300A om jag vill från batterierna. Det är så här en gammal bubbla ska gå som standard ICQ/ad vridet är helt sanslöst bra från starten.

//Robin

VW Typ-1 -64
Nissan Leaf EM61 motor och Mitsubishi Outlander PHEV LEV40 batterier

252

ICQ/bi  ICQ/ay  ICQ/bi

"ljushuvud"

253

Uppdatering

Här får ni lite action ICQ/ad

//Robin

VW Typ-1 -64
Nissan Leaf EM61 motor och Mitsubishi Outlander PHEV LEV40 batterier

254

bra ös dvs så som elbilar e...
min klena zoe kör från det mesta vid rödljusen... och teslor skall vi inte prata om.. ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

255

Jädrans vilket drag  ICQ/ai   ICQ/bf  Ser att hastighetsmätaren rör på sig duktigt  ICQ/ay

Bubbla -62
T3 DH -85
Bubbla -66

256 Senaste redigerad av Langoo (2019-08-26 06:55:38)

SakLetare skrev:

Jädrans vilket drag  ICQ/ai   ICQ/bf  Ser att hastighetsmätaren rör på sig duktigt  ICQ/ay

Det rör på sig ja ICQ/ab

Uppdatering

Nytt DC/DC aggregat är beställt, kommer från en Chevrolet Volt och ska klara av att ladda upp mitt 12V batteri bättre än vad mitt nuvarande aggregat klarar av. Även denna är CAN-BUS styrd och skickar mätdata ut på nätet som jag kan snappa upp i instrumenteringen. På tal om instrumenteringen så har jag kastat ut Tinkerboarden och touchskärmen från bilen till förmån för en klassisk 20x4 LCD-skärm för tillfället. Testar att samla in CAN-BUS data med en Arduino istället för Tinkerboarden för att i närtid bygga om ett hastighetsmätarhus till skärm för visning där istället.

Lite skabbig installation av LCD-skärm men det får duga tillsvidare under utvecklingen av nästa version.
https://www.bildtagg.se/file/thumb/942gmyd2x0lvsgtvber5eoa

//Robin

VW Typ-1 -64
Nissan Leaf EM61 motor och Mitsubishi Outlander PHEV LEV40 batterier

257

ICQ/ay  trevligt att se hur du förbättrar bilen

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

258

Du har fått sällskap...  ICQ/bs

https://electrek.co/2019/09/05/vw-elect … qus_thread

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

259

Coolt, men de där kjolarna/fotstegen var ju inte så snygga..  ICQ/be

260

helvete så fränt o så fint! nu måste jag leta rätt på min HotVWs från . . . 1989?? med elkonvertering som referens!
sen vill jag tipsa alla om nåt jag inte vet nåt om men som lät intressant – iFixit. hur man fixar grejer istället för att köpa nytt.
vår grej helt enkelt.
nån som vet vilket nr jav HotVeeDubs jag ska leta efter?

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

261

Grattis till fint reportage i nya Bilsport ICQ/ay

262

Coolt bygge, är hyfsat avundsjuk på detta projekt!

263 Senaste redigerad av Langoo (2019-12-04 21:55:06)

rickard m skrev:

Grattis till fint reportage i nya Bilsport ICQ/ay

Tackar ICQ/ab

MarkusMalken skrev:

Coolt bygge, är hyfsat avundsjuk på detta projekt!

Det är bara att börja bygga ICQ/ad

Ny uppdatering kommer i närtid för er som inte kan tröttna på elbilaICQ/af

//Robin

VW Typ-1 -64
Nissan Leaf EM61 motor och Mitsubishi Outlander PHEV LEV40 batterier

264 Senaste redigerad av supersonett (2019-12-16 13:08:40)

hej,   pillar oxå med en leaf installation i en ej leaf :-)  ,    har du haft någon framgång med volt DC/DC  lådan ?     det skulle lösa min sista pussel bit med 12V, verkar gå att hitta dessa till vettiga priser.
Finns CAN framesen på nätet någon stans ( googla utan resultat )

EDIT :   googla lite till nu och hitta can specen, ser ju kanon enkelt ut ,  men    vore dock intressant att veta var du köpte din och hur det går


Nytt DC/DC aggregat är beställt, kommer från en Chevrolet Volt och ska klara av att ladda upp mitt 12V batteri bättre än vad mitt nuvarande aggregat klarar av. Även denna är CAN-BUS styrd och skickar mätdata ut på nätet som jag kan snappa upp i instrumenteringen. På tal om instrumenteringen så har jag kastat ut Tinkerboarden och touchskärmen från bilen till förmån för en klassisk 20x4 LCD-skärm för tillfället. Testar att samla in CAN-BUS data med en Arduino istället för Tinkerboarden för att i närtid bygga om ett hastighetsmätarhus till skärm för visning där istället.

265

supersonett skrev:

hej,   pillar oxå med en leaf installation i en ej leaf :-)  ,    har du haft någon framgång med volt DC/DC  lådan ?     det skulle lösa min sista pussel bit med 12V, verkar gå att hitta dessa till vettiga priser.
Finns CAN framesen på nätet någon stans ( googla utan resultat )

EDIT :   googla lite till nu och hitta can specen, ser ju kanon enkelt ut ,  men    vore dock intressant att veta var du köpte din och hur det går

Jag köpte mitt DC/DC aggregat från USA på Ebay av en person som kunde skicka det via Ukraina på något vis så tullen blev lägre, fråga mig inte hur det gick till.

För tillfället har jag inte haft förutsättningarna rätt att implementera styrningen av aggregatet då ID:t som DC/DC:n vill ha sina kommandon på krockar med ID:t min inverter vill ha ett av sina kommandon på, detta löser jag med mitt utvecklade CAN-BUS VCU-kort där jag har tre CAN-BUS transceivers som kan skicka meddelanden oberoende av varandra i olika bus:ar.

Vad för bil bygger du in en Leaf motor i?

//Robin

VW Typ-1 -64
Nissan Leaf EM61 motor och Mitsubishi Outlander PHEV LEV40 batterier

266 Senaste redigerad av supersonett (2019-12-17 16:44:19)

Det skall in i en gammel Saab .  1955   ( även om jag har en 64-typ 1 stående oxå )

Blir amatörbygge då Sfro inte tyckte ett batteri hål på 145x110 cm var en "liten" ändring på själv bärande kaross  ICQ/be  ,  lite synd  men nu blir det ju bra väghållning oxå och mindre rost.

Kör Aurdino styrning av orginal inverter och batteri ,  Brusa laddare , Tesla PTC värmare och nu sista pussel biten Ampera dc/dc



La nämligen en beställning imorse  på en ampera dcdc i Lettland , får se hur detta går   ICQ/ai

267

supersonett skrev:

Det skall in i en gammel Saab .  1955   ( även om jag har en 64-typ 1 stående oxå )

Blir amatörbygge då Sfro inte tyckte ett batteri hål på 145x110 cm var en "liten" ändring på själv bärande kaross  ICQ/be  ,  lite synd  men nu blir det ju bra väghållning oxå och mindre rost.

Kör Aurdino styrning av orginal inverter och batteri ,  Brusa laddare , Tesla PTC värmare och nu sista pussel biten Ampera dc/dc



La nämligen en beställning imorse  på en ampera dcdc i Lettland , får se hur detta går   ICQ/ai

Har du någon byggtråd på internet där man kan kika på bygget?

Kör du original Leaf BMS till batterierna?

//Robin

VW Typ-1 -64
Nissan Leaf EM61 motor och Mitsubishi Outlander PHEV LEV40 batterier

268

du har PM