1 Senaste redigerad av Ciaaao (2019-09-04 18:00:15)

Hej allihopa!

Jag ska börja mitt medlemskap här med en vädjan om hjälp .

Jag har en buggy med en 1600AD motor i som går riktigt illa, den verkar suga i sig för mycket soppa då stiften blir kolsvarta och den avgassmäller som tusan. Skjuter bak ur förgasaren också.
Jag har haft isär förgasaren och kört allting i en ultraljudstvätt, därefter monterat ihop den igen med nya packningar och membran, därefter grundinställt den (125 och 60 munstycke). Jag har även bytt fördelare, tändspole och kablar, tändstift.
Även ställt brytarspetsarna samt justerat tändning otaliga gånger.

Konstigt nog har jag fått den att gå som bäst om jag inte låter choken öppnas helt utan låter den stå halvöppen knappt (även med varm motor). Tycker detta känns konstigt eftersom att stiften blir kolsvarta redan vid fullt öppen choke..

Jag är helt ny på dessa luftkylda gamla slitvargarna så jag är slut på idéer.

Alla tips tas tacksamt emot. ICQ/bq

2

Enligt min mening är folkamotorerna känsligare på tändningssidan än på förgasarsidan, dina problem låter tändrelaterade. För det första måste man se till att fördelaren är kompatibel med den förgasare man har, för det andra nämner du inget om även brytarspetsar och kondensator byttes till nytt, för det tredje undrar jag enligt vilken instruktion du ställde tändningen? De olika motorerna har olika grundinställning, en del med vakuumslangen ansluten, andra utan och därefter olika gardantal. En del hävdar att det är av yttersta vikt att man använder Bosch tändstift. Jag har aldrig testat ngt annat, men jag är skeptisk mot att det skulle ge en radikalt annorlunda gång på en annars korrekt och väl fungerande motor. en annan aspekt är att kamvinkeln (brytaravståndet) är väldigt viktigt och avviker det ens några grader, vilket kan vara svårt att mäta med bladmått, så påverkar det tändningen mer än man tror. Vakuumläckor kan uppstå även på en såhär enkel motor, vid insugets anslutning mot toppen, men även vid skarvmuffarna. Men jag tror som sagt att du har fel tändpunkt.

Med detta sagt så ska jag även nämna att jag inte är något geni när det kommer till dessa motorer själv. Mitt nästa område att utforska efter att ha tragglat med ett otal slitna gamla solexar, är att plocka isär en fördelare och renovera upp för att se om det kan göra stor skillnad. Så påstås det iaf.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Ciaaao skrev:

Hej allihopa!

Jag ska börja mitt medlemskap här med en vädjan om hjälp .

Jag har en buggy med en 1600AD motor i som går riktigt illa, den verkar suga i sig för mycket soppa då stiften blir kolsvarta och den avgassmäller som tusan. Skjuter bak ur förgasaren också.
Jag har haft isär förgasaren och kört allting i en ultraljudstvätt, därefter monterat ihop den igen med nya packningar och membran, därefter grundinställt den (125 och 60 munstycke). Jag har även bytt fördelare, tändspole och kablar, tändstift.
Även ställt brytarspetsarna samt justerat tändning otaliga gånger.

Konstigt nog har jag fått den att gå som bäst om jag inte låter choken öppnas helt utan låter den stå halvöppen knappt (även med varm motor). Tycker detta känns konstigt eftersom att stiften blir kolsvarta redan vid fullt öppen choke..

Jag är helt ny på dessa luftkylda gamla slitvargarna så jag är slut på idéer.

Alla tips tas tacksamt emot. ICQ/bq

Du kan börja med att kontrolera ditt  bränsle tryck mellan pump å förgasare  skall vara 0.19 bar 
Det finns en massa  billiga skit bränslepumpar som är tillverkade i kina( empi)  dom ger ett bränsle tryck på 0.30 bar då orkar inte nålventilen att stänga i förgasaren ( man kan shimas upp pumpen till rätt tryck )
Bara för info om man byter luftfilter till ett sådant där fränt kromat får man förändra bestyckningen av förgasaren  har man även bytt avgassystem  är det samma sak där man får ändra bestyckningen ( om du söker på denna sida så kommer du finna mycket info om det )
Hur är det med nålventilen är den bytt eller bara renblåst  ( ÄVEN DÄR FINNS DET EN MASSA KINA SKIT ATT KÖPA = Vissa vw handlare )
Finns ett företag som heter MISAB som är speclister på förgasare som säljer kvalitets delar (www.misab.se)
Dom har en del nyttigt att läsa på sin h sida
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4 Senaste redigerad av Björn J. (2019-09-05 10:51:11)

När du läst och kollat vad ovanstående forumdeltagare skriver, så kollar du samtidigt artikelnumret på fördelaren, till den motorn är det en fördelare med ett långt nummer som slutar på .34.
Det är en fördelare med vakuumkompensering, som tidigare skrivits är det viktigt att se till att vacuumfunktionen fungerar, vakuumslangen skall vara ansluten till förgasarens anslutning, inte till den som eventuellt sitter på insuget, om du har en sådan så plugga den.
Du testar fördelarens vacuumfunktion genom att ta av fördelarlocket rotorn och om den tunna plastskiva finns kvar under rotorn så tar du bort den också, sug nu i ledningen och se om "plattan" på vilken brytarspetsarna sitter rör sig, om inte får då åtgärda det.
Dessa AD-motorer och senare AS-motorer är designade att fungera med dessa fördelare, så om motorn är original i övrigt hävdar jag att du måste ha en sådan fördelare, men jag vet att det råder litet delade meningar om detta. Annat är det om du har dubbla förgasare och annat trim, då blir det annan fördelare.

Det är inte sällsynt att dessa fördelare har både axiellt som radiellt glapp i axeln, det påverkar brytarspetsarna negativt. I stort sett samma fördelare fanns på Volvo 140, även Volvo-Penta motorer baserade på B20 och man kunde tidigare få tag i renoveringssatser från volvohandlarna, osäker på om det fortfarande går. Varning dock för Volvo Pentas reservdelspriser… Det finns en lång tråd under "Elektriskt 6 och 12 volt" om hur man renoverar dessa fördelare.

Ett enkelt brytarlöst kit som ersätter brytarspetsarna är bra, då det är okänsligt för glapp i axeln.
Annars är det ju aldrig fel att byta spetsar, konding, lock och tändspolen, ja även kablarna, det skall vara en gammaldags typ.
Classic VW Up-North brukar ha hela satser till bra pris med alla förbrukningsartiklarna till tändsystemet, anpassat till de olika motorerna.

Sedan när jag haft likartade problem har jag nästan alltid funnit skräp i förgasarens flottörkammare, små fragment som antingen fastnat i huvudmunstycket eller legat och skvalpat runt framför detta munstycke.
Tankrengöring och ett finmaskigt bränslefilter på slangen innan bränslepumpen brukar hjälpa, placera även detta filter så ett om det skulle läcka gör det långt från fördelaren. I en buggy är det lätt  ordnat. I VW klubben är vi oense om det på alla årsmodeller sitter en finmaskig sil även i avrinningen i tanken, på de bilar jag mekat med har det i alla fall gjort det, och här kan det också samlas skräp...

Jag har även haft samma problem på min buggy då det var glappkontakt i fyrans tändstift/tändhatt, ett bagatellartat fel som tog en stund att hitta.
Hade köpt flashiga självlysande gula tändkablar av tvivelaktig kvalitet, och anslutningen till hatten var kass, sedan även den lilla klämringen inne i hatten som skulle klämma åt om tändstiftets gängor, det blev alltid glapp med misständning som följd vid acceleration och motorbroms.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Jag har haft ett liknande problem på min 1200:a. Gick ok vid kall, när choken var aktiv. Sen blev den hopplös men förgasarsmällar och eldslågor ur avgasrören. Det var rotorn som felade.