När du läst och kollat vad ovanstående forumdeltagare skriver, så kollar du samtidigt artikelnumret på fördelaren, till den motorn är det en fördelare med ett långt nummer som slutar på .34.
Det är en fördelare med vakuumkompensering, som tidigare skrivits är det viktigt att se till att vacuumfunktionen fungerar, vakuumslangen skall vara ansluten till förgasarens anslutning, inte till den som eventuellt sitter på insuget, om du har en sådan så plugga den.
Du testar fördelarens vacuumfunktion genom att ta av fördelarlocket rotorn och om den tunna plastskiva finns kvar under rotorn så tar du bort den också, sug nu i ledningen och se om "plattan" på vilken brytarspetsarna sitter rör sig, om inte får då åtgärda det.
Dessa AD-motorer och senare AS-motorer är designade att fungera med dessa fördelare, så om motorn är original i övrigt hävdar jag att du måste ha en sådan fördelare, men jag vet att det råder litet delade meningar om detta. Annat är det om du har dubbla förgasare och annat trim, då blir det annan fördelare.
Det är inte sällsynt att dessa fördelare har både axiellt som radiellt glapp i axeln, det påverkar brytarspetsarna negativt. I stort sett samma fördelare fanns på Volvo 140, även Volvo-Penta motorer baserade på B20 och man kunde tidigare få tag i renoveringssatser från volvohandlarna, osäker på om det fortfarande går. Varning dock för Volvo Pentas reservdelspriser… Det finns en lång tråd under "Elektriskt 6 och 12 volt" om hur man renoverar dessa fördelare.
Ett enkelt brytarlöst kit som ersätter brytarspetsarna är bra, då det är okänsligt för glapp i axeln.
Annars är det ju aldrig fel att byta spetsar, konding, lock och tändspolen, ja även kablarna, det skall vara en gammaldags typ.
Classic VW Up-North brukar ha hela satser till bra pris med alla förbrukningsartiklarna till tändsystemet, anpassat till de olika motorerna.
Sedan när jag haft likartade problem har jag nästan alltid funnit skräp i förgasarens flottörkammare, små fragment som antingen fastnat i huvudmunstycket eller legat och skvalpat runt framför detta munstycke.
Tankrengöring och ett finmaskigt bränslefilter på slangen innan bränslepumpen brukar hjälpa, placera även detta filter så ett om det skulle läcka gör det långt från fördelaren. I en buggy är det lätt ordnat. I VW klubben är vi oense om det på alla årsmodeller sitter en finmaskig sil även i avrinningen i tanken, på de bilar jag mekat med har det i alla fall gjort det, och här kan det också samlas skräp...
Jag har även haft samma problem på min buggy då det var glappkontakt i fyrans tändstift/tändhatt, ett bagatellartat fel som tog en stund att hitta.
Hade köpt flashiga självlysande gula tändkablar av tvivelaktig kvalitet, och anslutningen till hatten var kass, sedan även den lilla klämringen inne i hatten som skulle klämma åt om tändstiftets gängor, det blev alltid glapp med misständning som följd vid acceleration och motorbroms.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."