Nå var var vi nu igen?
De kommande dagarna är lite svåra att redogöra, för jag höll på med lite allt möjligt, saker som involverar torktider.
Bland annat så fick jag göra om lackeringen av bakluckan. Jag hade i den sena timmen i garaget fått alldeles för mycket rinningar och ett dåligt resultat. Jag övade på att försöka med olika metoder att slipa och polera, men det slutade med att jag fick skrapa bort allt, slipa på nytt och lacka om, det är ingen överdrift att säga att det tog tid med den klibbiga dygnsgamla lacken! Eftersom jag ändå blev tvungen att göra om passade jag in luckan mot bussen igen, denna gång med andra sidan ut och konstaterar att det skiljer förvånansvärt lite! Med detta tog jag upp ett till hål i det andra hörnet, eftersom panelen nu blir spegelvänd och saknade ett hål i hörnet där det inte finns något att fästa i, men dessutom passade jag på att ta upp ett hål för att kunna öppna luckan inifrån! Mer om detta senare! Nu ville jag inte ta några risker, panelen packades in i papp under torktiden för att inga frön eller insekter skulle fastna så lätt, till detta kom spillbitarna från pallmeket väl till pass.
Den forne framsidan, numer baksidan på tork. Denna gång packas hela panelen in i papper och de vita profilerna håller pappret uppe:
En annan grej som jag fixade lite med vid sidan om och som egentligen inte tog så mycket tid och främst gjordes för att få vara lite kreativ och ha lite kul, var att färdigställa dörrarna fram. De två elhisskåporna hade ju spacklats och målats enligt tidigare redovisning, men jag kunde ju inte låta det få vara så enkelt. Kåporna krävde ju någon form av detaljering och jag hade egentligen velat klä dem i ett par snygga dekaler, men i brist på sådant tog jag vad jag hade till hands. Sedan förra sommaren då jag "loggat" flaklemmarna på min flakmoppe, på ett väldigt enkelt sätt med ett par schabloner, hade jag dessa schabloner liggandes. De är ju alldeles för stora för kåporna förstås, men jag körde med det jag hade till buds.
Det här är ingen "slutgiltig" design och hela grejen med dessa elhissar är att det är en rolig mod:
Något som däremot var mindre lustfyllt och tog desto större energi från mig, var att konstatera att jag fortfarande har ett distande kvar på höger dörrhögtalare. Jag tänkte först att det måste vara högtalaren, men av de som jag hade på hyllan och verkade reko så var bara ena okej, medan den andra lät ännu värre. När jag testade att switcha höger och vänster kanal, för att försöka utröna om det var steget, så stannade ljudet på höger kanal, förhoppningsvis är det därför varken steget eller kabeln. En ytterligare felsökning man kunde gjort var att switcha högtalare, men timmen hade blivit sen och jag hade redan lagt ner för mycket tid på detta. Jag la ner projektet med en förvissning om att jag löser det med ett nytt högtalarkit framöver.
Med mörkrets inbrott kom lite allmänt pyssel i garaget. Ett sådant pyssel som var ganska snabbt och lättlöst var att fixa seonsorlampan jag nämnde tidigare. Jag ville ju ha den på "klämfäste", så jag sågade helt sonika av stickkontaktsdelen, plockade ur kretskortet som satt där och borrade ett hål för en liten kort M6 som knackades dit som en "pinnskruv" i "eurokontaktens" fot. Lampan reagerar lite sent, dvs på lite kort avstånd, men annars är det perfekt att få lite ledljus (no phun intended) att orientera sig efter. Eventuellt gör jag en till, så man kan sätta dem på olika ställen.
Batteridriven sensorlampa med klämfäste, perfekt när man kommer tillbaka till bussen en sen kväll och inte vill famla i mörkret:
Andra småsaker jag ägnade mig åt denna kväll, var att tvätta främre golvmattan samt behandla den med lite vinylglans för lite ny lyster, jag rengjorde även westypalens dyna, samt monterade isär denna. De fötter som hört till handikappallen, trodde jag att jag skulle kunna få rena väldigt lätt, men efter att ha legat i ett bad med fälgrengöring i ett dygn och därpå avfettning och jag till och med testat att putsa med sandpapper för att få fötterna rena, så gav jag upp. Det fick bli lite färg istället, det kanske inte håller, men jag orkade inte hålla på och försöka få dem rena.
Målade dem i svart. Prövade "gummifärg" för det är ju vad de är gjorda i, även om avsikten med färgen är en annan:
Ny dag nya möjligheter; den här dagen var dagen då jag skulle fixa allt jag skjutit framför mig. Började med att att skruva upp ett duschdraperi, en planka på altan, bytte dimmern till matplatsen, spikade upp en list osv... Men dagens stora projekt var egentligen att byta bromsarna på cabben "Karmann". Men först...
Av alla framskjutna projekt på denna vagn är det ett som jag känt borde vara lättlöst, speciellt nu när jag haft motorn ur; säkerhetsbälten bak. Originalbältena har legat och dammat bra länge nu. Såpass länge att jag glömt bort vilket som suttit var, så ett första moment var att gå igenom vad jag hade. Förmodligen har jag en nästan komplett uppsättning bälten, fram och bak. Fram behöver jag inga bälten, det har jag redan. De som ligger är förvisso balla original trepunktsbälten, men inte rullbälten, fasta bälten. Så de får fortsätta att ligga på hyllan, de övriga bältena kunde jag utan problem få ihop till två uppsättningar, två nästan identiska par. Konstigt nog skiljde sig längden på det ena.
Den stora frågan för mig har legat i var bältena ska fästas. Bak var det original bara tvåpunktsbälten, men med åren har jag skaffat mig lite information om var fästena sitter och nu kände jag mig redo att anta utmaningen att montera dessa. Baktill har jag emellertid låtit klistra fast en gummimatta på torpedväggen och även om jag nu hade markeringar för var bältesinfästningarna satt, tack vare att jag markerat dessa med ett borr bakifrån innan jag monterade tanken, ville jag inte bara montera bältena rakt av. Så ut for mattan och den var ju full med kontaktlimrester! Vad göra? Jo som alltid; googla! Snart ser jag att det inte är någon idé att pröva med lösningsmedel, utan att det är mekanisk borttagning som gäller.
Här kommer vi in på ett intressant spörsmål. Det finns några begrepp inom "mekarvärlden" som är äkta tidsmarkörer. Vissa ord är helt enkelt så politiskt inkorrekta idag att man inte yppar dem, men det finns fortfarande en pikant klick av personer som saknar allt vad finkänslighet heter och bara kör sitt eget spår. "Svinpitt" (skruvutdragare) och "garagehora" (liggbräda/montörsvagn) är exempel på politiskt inkorrekta ord, men jag har alltid fascinerats över varför de är så populära och varför man inte drar sig för att använda dem även i helt publika sammanhang? Jag har på omvägar blivit medveten om ett ännu fulare ord som vissa helt enkelt vägrar ge upp, man undrar ju vad det är för grottmänniskor? Nåväl: Metoden med vilken rester från kontaktlim lättast tas bort är ju såklart med en "grovrengörare" eller som det står på själva rodellen "Spydoflex". Behöver vi något annat ord?
Sjukt effektivt sätt att ta bort kontaktlim, den noggranne ser hålen som markerats för bältesinfästningarna:
Med mattan rengjord, så försöker jag först "borra" hål för bältesinfästningarna med ett träborr, men efter att det inte blivit så snyggt, hittar jag en hålpipa i lagom storlek och det blir snygga runda hål. Hålpipor "is da shit"! Innan jag återmonterar mattan, så vill jag provmontera bältena. För det vänstra bältet så sitter fästet i hjulhuset och i det fästet sitter en plastplugg som jag nu ska försöka skruva ut. Eftersom fästet sitter under soffans armstöd, är det inte lätt att komma åt. Efter mycket om och men får jag loss plastpluggen genom att borra ur den underifrån, från hjulhuset.
Det vänstra bältets vänstra infästning sitter långt ut och är svårt att komma åt:
När jag letar i mina "braåha-lådor" efter passande skruv att dra bältena med, har jag facit från ett av frambältena där skruven sitter fast, på hur den korrekta skruven ska se ut. Jag vet att jag läst tidigare om speciell hållfasthet på skruv till säkerhetsbälten, nu är jag dock inte så nogräknad, bara det blir hyfsat rätt dimension. Jag blir därför både förvånad och imponerad av mig själv när jag lyckas hitta alla originalskruven i en stor låda med osorterad skruv. Hur jag vet att de är original? Ja de är av samma fabrikat som bältena såklart! Otroligt med skruv som varit på vift sen 05 och nu har hittat hem igen!
Det visar sig dock vara svårt, tja omöjligt att få skruven att ta gäng i det trånga utrymmet närmast panelen, jag prövar med allehanda verktyg, den slutgiltiga lösningen blir att "blindgänga" underifrån, från hjulhuset, för att på så vis förvissa mig om att skruven funkar i gängan, samt att den är fri från smuts och skadade gängor. Efter att ha dragit skruven underifrån en vända, tar den så småningom gäng. Nästa stora utmaning är att återmontera gummimattan över torpedväggen, dels att få den rak, dels att få de nyupptagna hålen att linjera. Det är faktiskt en av de första gångerna jag använder spraylim och jäklar vad det hugger! Jag tror resultatet hade blivit "flawless" om jag hade lyckats på första försöket, men jag fick hålla på och trixa och slita loss mattan ett par gånger innan den hamnade så jag blev nöjd.
När jag ska montera resten av bältena sen märker jag att den ena delen är något annorlunda. Dels har den inte samma vinklade fäste, dels är den något längre. Längden kan jag leva med, men det känns konstigt att den inte har samma vinkel på fästet. De övriga bitarna har ett fäste som är skarpare vinklat, ett beslag med nästan 90-graders böj. In i grottan och leta igen och lyckan är total när jag hittar en bältesbit som ramlat ur backen där de övriga låg som ser helt identisk ut med den andra. Stor bonuseffekt är dessutom att den är i mycket bättre skick. Den andra biten, den udda fågeln, skulle nog SBP dömt ut om de hade sett den. En snabb tvätt och den fula udda biten byts ut.
Det är tydligen bökigt att bälten när man ska bädda upp och ner, men mina passagerare har efterfrågat det:
Check på den! Ännu en grej man haft på "att göra listan sen 05" avklarad! Känns fantastiskt skönt. Resten av dagen och halva nästkommande dag kom att ägnas åt tråkigt bromsmek på Karmann. Jag var i min enfald övertygad om att det bara skulle ta några timmar, men trots lite felplanering i inköpet av delar och ett igensatt bromsok som inte gick att lufta, så fick jag till slut till det. Men med anledning av detta och det faktum att jag nu hade väldigt slut på drycker och mat i kylskåpet så fick jag lov att ta mig en provtur med de nya bromsarna till den stora staden Sala för inköp av diverse dagligvaror. Klockan hinner därför bli afton innan jag kan fortsätta med jobbet på bussen igen, dock väldigt skönt att ha besiktningsanmärkningarna åtgärdade på sommarbruksen.
När jag ska återuppta jobbet med bussen har bakluckepanelen torkat på båda sidor efter två lager lack på framsidan. Således borde det bara vara att montera den och vara glad över det. Men så enkelt kan man ju inte göra det för sig ändå? Näe, jag hade ju skvallrat om att göra det öppningsbart från insidan. En grej som jag vet att andra gjort, på olika sätt, och en grej som det nästan verkar som att vw avsåg att göra, men aldrig gjorde. Låskistan har nämligen en spak, på vilken den yttre låscylindern trycker när man vill öppna den olåsta luckan.Genom att dra i samma spak inifrån, får man samma funktion. En del har helt sonika borrat ett hål och fäst någon form av snöre med en ring i och det är den absolut enklaste varianten för de som vill göra detta lite snabbt. Det är ju guld att kunna öppna när man vaknar på morgonen och det är kvavt och varmt i bussen.
Men jag ville som vanligt inte göra det enkelt, en dragögla har ju den fördelen att den blir helt platt när man vill packa utrymmet och är inte i vägen för någon madrass, men jag ville inte ha det så. Jag ville ha en snyggare installation. Valet av "beslag för detta är ju allra högst valfritt och jag letade lite i mina lådor efter något snyggt att använda. Valet föll på en förkromad/förnicklad knopp av okänt ursprung, nu återstod bara att lösa resten, knoppen verkade ha en avknipsad pinne, om den varit spikad eller skruvad kunde man inte längre se, men den var magnetisk och det borgade för att det var svetsbar. Så fram med en lagom bedagad M5 ur skrotlådorna och de kunde göra ett omaka par.
Jag ska inte svetsa direkt på en magnet i framtiden. Det är ibland svårt att MIGa i små material:
Sen följde ett ganska omständligt klurande på hur mekanismen skulle gå till. Eftersom armen på låskistan går i en "båge" och jag vill ha knoppen att dra rakt ut, så ville jag ha en led till i själva mekanismen. Hålet i armen är dock i närheten av de 5mm jag nyligen använt mig av, så jag börjar med att försöka göra det ovalt. Det var lätt i teorin, men svårare i verkligheten, nästan som om armen var av härdat stål. Men efter ett tag fick jag upp lite rörlighet i leden. Jag luftade många idéer under denna afton och tänkte "nu ska jag komma på det som alla bussägare kommer plagiera efter mig", men det var inte så enkelt. Jag är ju dessutom låst av mitt hål i panelen, där jag inte hade lust att ta upp ett till. Efter mycket labbande fram och tillbaka så hittar jag till slut ett litet beslag i en av mina lådor med rätt M5-gänga och hyfsat rätt dimensioner i övrigt. I den första versionen testar jag helt sonika att gänga i min nytillverkade knopp i beslaget genom låskistans hävarm. Eftersom mitt nyfunna beslag har en liten "krok" används det att "najja" fast beslaget på plats på armen, detta visar sig dock funka dåligt.
Version 1; "Beslaget" fastnajjat vid kistans arm igenom det inre hålet, knoppen går genom det yttre hålet:
Det gick att montera ihop alltsammans på detta vis, men det kändes inte "servicevänligt", så snart knoppen skruvats loss, så ramlade beslaget av armen och då fanns det ju ingen vits med att dra ståltråden runt armen. Funderade många gånger på vad som kunde lösas med svets och inte, men ledordet här var just "led", inget fick svetsas stumt för just rörlighetens skull. När jag dessutom provmonterade detta så, såg jag att jag ville ha något snyggt avslut i själva panelen så att säga. En "krans" runt hålet där knoppen sitter. Jag letar och letar efter delar i mina lådor, men att hitta något liknande är inte enkelt. Till slut kommer jag på att det enklaste är att göra som jag gjort med luckan; dra i en mutternit i hålet, men att borra ur den så att det bara blir en "krans" kvar runt hålet.
En urborrad mutternit får bli en "bussning" för öppningsknoppens genomföring genom bakluckepanelen:
Men det återstår ännu att lösa just hur mekaniken ska lösas. "Beslaget" jag hittat är nog bästa utvägen givet mina premisser, men att få detta som jag vill ha det kräver ytterligare tankeverksamhet. Till slut inser jag att jag får lov att jobba lite för att det ska bli bra. Beslaget modifieras på så vis att den lilla "kroken" på sidan kapas helt bort, den kommer inte behövas. På själva armen på låskistan, svetsas en M5-gänga i vinkel mot själva rörelsen, på så vis kan det lilla U-formade beslaget skruvas fast från sidan. Genom att dra detta med kontramutter, så borde det inte gänga upp sig så lätt. Nu har jag full rörlighet även om jag hade gjort det något annorlunda om jag gjort det igen. Bland annat är det skönt att vara oberoende av armens rörelse, på så vis hade hålet i panelen hamnat på ett annat ställe, så att knoppen inte hade behövt gå igenom armen.
Den slutgiltiga lösningen på att få luckan öppningsbar från insidan:
Nu återstår ju egentligen bara monteringen. Först i med kistan och det är lite tråckligt med den extra mekaniken och sen dit med panelen. Som nämnt tidigare så passar alla skruvar nästan rätt från början, men jag behöver inte övertyga dem särskilt mycket förrän de tar gäng och går i. Dock har jag ett nytt problem, i och med att jag valt att skruva i originalfästena och inte på samma sätt som tidigare, saknar jag nu några av de kullriga brickorna, tre närmare bestämt. En hittas ganska snart, men två till kan jag komplettera med av en annan snarlik typ, fast i aluminium och i en mindre storlek. Först tänker jag "nåväl" det får duga, men snart kommer en blixt från en klar himmel och jag får idén om att jag vill ha ett handtag på insidan av luckan också.
Handtag på insidan av bakluckor är något som jag använder flitigt på vinterbilar för att slippa skita ner händerna och det är ju standard idag, denna vana har dock fått mig att sakna det på bussen. Så när jag letat bland gömmorna har jag ett svagt minne av att jag sett några handtag i en låda jag letat igenom. Visst i lådan med skjutdörrsdetaljer och andra låsdetaljer, så hittas ett par handtag, ett av dem är dessutom trasigt. Det blir perfekt för mitt behov!
Aldrig har jag blivit så glad över att hitta ett trasigt handtag:
Ut till bussen och snabbt kolla om C-C-avståndet stämmer för handtaget! Och jovisst det kan blir bra, till och med mycket bra! Skruvarna inte bara funkar, de passar perfekt och handtaget sitter stadigt! På samma veva som jag uppfyller idén om ett handtag på insidan av luckan, så slipper jag leta efter de två sista kullriga brickorna! Jag känner mig verkligen nöjd med detta tilltag! Så med panelen monterad kan jag testa helheten.
Test av låsmekanism, funkar utmärkt:
På det hela taget känner jag att allt arbete jag lagt ner på detta blev mycket bra. Man är böjd att misstänka att det kan bli problem framöver och det är mycket möjligt, men de problem jag kunnat förutse verkar avvärjda nu. Det är inga problem med en madrass i bagaget i kombination med handtaget.
Färdigt resultat, sjukt nöjd. Nästa modd blir kanske att kunna ställa luckan halvvägs? Justja, myggnätet förstås!
Det får duga som uppdatering för denna gång. Det är "inte för att vara elak" som PPRMicke hade uttryckt det, men det finns mer att uppdatera med, men jag tror alla stöpta i sociala mediers kommunikationsformat tycker denna text är maffig nog. Dessutom är klockan sen...
Vi ses på andra sidan! :bye:
gillar dina moddar...







































Men jag ville inte ge mig på gardinen igen innan jag hade fått bolla lite med mamma om hur jag skulle handsy kilarna, men däremot sneglade jag på en av spillbitarna av manchestern och tänkte att jag kunde sy ett överdrag till "passbiten" bredvid den stora dynan baktill i garaget. Passbiten är inte särskilt väl utskuren, eller särskilt fräsch och den är dessutom lite för tunn jämfört med den andra dynan, men jag ville ändå pröva att sy lite för att få ett bättre helhetsintryck. 








Jag tar ganska tidigt kväll och sjunker ner i ett varmt bad.

Tidigare hade jag dessutom "fel" symbol på knoppen, det var knoppen för innerbelysningen som fått illustrera ljusomkopplare.































:













Bra för själsfriden 
