Såg att jag är inne på sidan femtio!
Man undrar vad man håller på med.

Då jag skickat över min kabelpiska till http://www.volksgoods.co.uk i England för kopiering, och jag inte hade fått med kablarna till innerbelysningen. Så var jag tvungen att montera cabställningen för att mäta längden för kabeln.

Man blir lite sugen.

Sen var det dags att provköra den "nya" 12V generatorn, jag kör med ett 30A Volvo relä.

Det blev lite hög laddspänning, i och för sig var batteriet urladdat.

Visade sig att det var oxid på en kabelsko, och nu hade jag laddat batteriet över natten.

Sen kom det ett paket från Tradyra, det gäller ju att ha rätt verktyg :-)

Det är en pin som delads ut som reklam på femtiotalet har det sagts mig.

Sen fick man ju fin främmat skönt att höra ljudet av en luftkyld boxerfyra över nejden.

Sen var det dags för relämontering.

Körde med M6 nitmuttrar.

Borrad ett par hål i kåpan, nitmuttrarna sticket in en cm och borde inte påverka kylningen, tror jag.

Sen var det bara att skruva fast reläet.

Efter det var det dags för motorutrymmet, då lärde jag mig att det saknade en plåtvinkel som höll skyddspappen.
Vad gör man när man har en nymålat kaross och ingenstans att koppla jordklamman?
En bit kabel virad runt plåtbiten och allt var OK.

Sen monterade isolering och skyddpapp.

Gjorde ett hål i pappen, för kabeln mellan laddrelä och startmotor. Monterade en gummigenomföring.

När motorn var på plats igen var det dags att fixa värmen.

Tyvärr hade nipplarna för små hål till pianotråden, fick borra upp till 4,2mm

Nästa gång de ska lossas får man göra det underifrån, så jag fick trixa lite med en skiftnyckel så jag fick all att stämma när värmen är påslagen fullt.

Sen drog jag kablar mellan Generatorn och reläet, det är en 6V som fått Saab 12V fältlindningar monterade och sen går kablarna ut via ett hus från en militär 25A 12v Generatro till ett 30A volvo relä.

Det gäller att hoppa mellan stort och smått, hittad ekontakten till innerbelysninge som förhindrar att den lyser när cabben är nerfälld.

Efter många år ute i naturen , så var den helt stum och död, så jag plockade isär slipade ren och monterade ihop den igen.

Lampglaset har sett sina bästa dar också.

Nu gäller det att hitta en 0,5mm vit plast skiva.

Har köpt ett 12V batteri med 6Volt storlek, ska fixa locket då det är lite för lite på bredden.
Men frågan är: Var ska jordflätan anslutas? På 58,an jag skrotade satt den i en mutter i bakkant på plattan, men min 56,a har inte den muttern!?

Sen dog Vinkelslipen efter lång och trogen tjänst, så det avstannade lite.

Idag hade jag bestämt lite hjälp med barn och barnbarn, och när jag flyttade på plattan låg den här handsken på Golvet.
Jag tar det som ett gott omen.

Man säger ju bröllop när karossen möter plattan, men i det här fallet gick det inte bra vid första lyftet.
Jag hade glömt att jag skruvat fast ett par bitar för att få karossen att passa på rullvagnen.

Andra gången gick det bättre ;-)

Här är vi som gjorde precisionslyftet sönerna och två av barnbarnen

Var ett tag sen det låg på plattan.

Blev lite eftersnack.

Börjar likna en bil, nu är det bara resten kvar..
"ljushuvud"