1

Om detta ska ligga under el-delen eller här låter jag någon mer kompetent i frågan avgöra.

Jag hittar dåligt med mappar, bara två olika för 009 och 034 på nätet. Är det någon som har gjort egen?

Har just börjat leka med denna så det finns en massa att lära...
Läste i manualen att man kan använda den till att justera tomgången med, kan det vara som symptomlindrare för oss utan choke?

2

Bubbalobill skrev:

Om detta ska ligga under el-delen eller här låter jag någon mer kompetent i frågan avgöra.

Jag hittar dåligt med mappar, bara två olika för 009 och 034 på nätet. Är det någon som har gjort egen?

Har just börjat leka med denna så det finns en massa att lära...
Läste i manualen att man kan använda den till att justera tomgången med, kan det vara som symptomlindrare för oss utan choke?

sök här på forumet
Det finns en tråd om 123 ing
om du är smart så kollar du vad typ3 med dubbla förgasare har i tändkurva ( den är mycket nära vad du behöver ha )
Det är framför allt vaccum sidan är man skall kolla på
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

3

PPRMicke skrev:

sök här på forumet
Det finns en tråd om 123 ing
om du är smart så kollar du vad typ3 med dubbla förgasare har i tändkurva ( den är mycket nära vad du behöver ha )
Det är framför allt vaccum sidan är man skall kolla på
/// Micke

Jag hittar ingen tråd med kurvor, bara prat om vilken kurva man ska ha, där b eller 2 verkar vara att föredra. Jag har bara en i fördelaren.

4

https://m.imgur.com/gallery/uZDh9nz
Jag får inte länken att funka...

Jag kom fram till att T-motorn på typ3 är dubbelförgasar-1600. Hittade info om fördelaren och har gjort så gott jag kan här men sen går det tungt med vakuumdelen av förställningen.

Kör utan bild:

Så här har jag gjort centrifugalförställningen i 123 tune:

Varvstopp på 5000 varv

500 rpm.     0 grader
700 rpm.     2 grader
1200rpm.    9 grader
3000rpm.   16 grader
4200 rpm.  22 grader
8000 rpm.  29 grader


Det står i tabellen för fördelaren för vakuum:

Börjar       1-11mbar eller 1-9mmHg

Slutar.       27mbar eller 20mmHg
                  12-18 grader

                  45mbar eller 34mmHg
                   23-28 grader

Vad gör jag av dess siffror i 123 tune?

5

Bubbalobill skrev:

https://m.imgur.com/gallery/uZDh9nz
Jag får inte länken att funka...

Jag kom fram till att T-motorn på typ3 är dubbelförgasar-1600. Hittade info om fördelaren och har gjort så gott jag kan här men sen går det tungt med vakuumdelen av förställningen.

Kör utan bild:

Så här har jag gjort centrifugalförställningen i 123 tune:

Varvstopp på 5000 varv

500 rpm.     0 grader
700 rpm.     2 grader
1200rpm.    9 grader
3000rpm.   16 grader
4200 rpm.  22 grader
8000 rpm.  29 grader


Det står i tabellen för fördelaren för vakuum:

Börjar       1-11mbar eller 1-9mmHg

Slutar.       27mbar eller 20mmHg
                  12-18 grader

                  45mbar eller 34mmHg
                   23-28 grader

Vad gör jag av dess siffror i 123 tune?

Skall pma Anders S han kan skriva lite här ( det var han skapade tråden om 123 ing)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

6

29 grader är för mycket centrifugal förställning enligt mig, jag tror jag kör 21 grader, sen mätte jag mitt undertryck med manometer så jag såg vad jag hade som lägsta värde, det använde jag som värde för vakuum förställningen, satte 8 eller 9 grader vakumförställning, min vakuumförställning går in från 1200 varv, jag kan titta lite mera på min kurva när jag kommer hem.

Anders

7

Atrox skrev:

29 grader är för mycket centrifugal förställning enligt mig, jag tror jag kör 21 grader, sen mätte jag mitt undertryck med manometer så jag såg vad jag hade som lägsta värde, det använde jag som värde för vakuum förställningen, satte 8 eller 9 grader vakumförställning, min vakuumförställning går in från 1200 varv, jag kan titta lite mera på min kurva när jag kommer hem.

Anders

Angående max förställning, jag satte varvtalsbegränsningen på 5000 så den kommer aldrig upp så långt men bäst kanske är att sänka till 21-22 grader.
Kolla gärna in hur din vakuumkurva ser ut, för det känns lite som magi dom där siffrorna. Är 100kPa atmosfärtryck? För i så fall är det mer logiskt.
Känns så märkligt att ange trycket i kPa men mätaren är i bar.

8

En grej till. Jag kopplade en vakuumslang till varje IDF, kopplad på det rör som sitter där, avsett för vakuum, in i ett t-kors som går in i fördelaren.
Cylinder 1 och 4. Jag får enligt mätaren i 123 tune jättelåg signal, samverkar dom med varandra eller tar dom ut varandra?

9 Senaste redigerad av PPRMicke (2019-08-14 09:01:40)

Bubbalobill skrev:
Atrox skrev:

29 grader är för mycket centrifugal förställning enligt mig, jag tror jag kör 21 grader, sen mätte jag mitt undertryck med manometer så jag såg vad jag hade som lägsta värde, det använde jag som värde för vakuum förställningen, satte 8 eller 9 grader vakumförställning, min vakuumförställning går in från 1200 varv, jag kan titta lite mera på min kurva när jag kommer hem.

Anders

Angående max förställning, jag satte varvtalsbegränsningen på 5000 så den kommer aldrig upp så långt men bäst kanske är att sänka till 21-22 grader.
Kolla gärna in hur din vakuumkurva ser ut, för det känns lite som magi dom där siffrorna. Är 100kPa atmosfärtryck? För i så fall är det mer logiskt.
Känns så märkligt att ange trycket i kPa men mätaren är i bar.

Det kan vara lite knepigt att hänga med   med alla skalor 
Man mäter ofta KPA när man håller på med sprut   
Bara för jävlas lite till med dig  så mäter men vaccum åt fel håll (1-0)
Skall försöka förklara lite bättre  Tar en turbo motor som expl  när man kör med spjället stängt blir det vaccum     Efter som mät membramet är spänt  så kallas det för 0  sen suger man då -10 då blir det -90  skulle motorn suga -40 enheter blir talet -60  ( totalt vaccum är 1)
om man skall ladda lite från 0 typ 0.10 bar  så blir det bara 10   
När man kör sugis  är det 0 sen blir det -90 ( -10) -80 (-20) och så vidare
Det där med mätvärde kan vara knepigt men man  lär sig ( Kpa  kilo passkall )  ta bort en nolla så är det lättare )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

10

Jag har också skaffat mig en 123-tune.
Har micklat lite, men ännu inte nått lika bra körbarhet som originalet.

Ett krux är att 123 tryckgivaren är av absoluttyp, medan våra förgasare ger ett difftryck.

Normalt (standard-)lufttryck är 1013 mB (760 mmHg), motsvarar 101,3 kPa.
För dig skulle det innebära:
-11mB => 100kPa
-27mB => 98kPa
-45mB => 96kPa

Så till verkligheten.
1. 1000m över havet ger c:a 90kPa absoluttryck. 3-400m är inte ovanligt, typ 97kPa.
2. I Sverige varierar lufttrycket mellan 95 och 105kPa (sommartid mindre som tur är).

Detta ger att vakuumförställningen riskerar att stundtals bli riktigt dålig.

Och jag som köpte min 123-tune för att ersätta en vakuum-only fördelare...

Ps. Din centr regl blir i praktiken inget problem, då det bara blir 23,5 grader vid varvstoppet. Ds

11

Tack för förklaringarna, det börjar klarna lite.
En grej som slår mig nu efter förklaringarna, eller tänker jag fel. Upplösningen på dashen är 0,05 bar, 50mbar eller 5kPa, hur noggrann är vakuumgivaren i fördelaren? Jag hade nog sett en tiondel av värdena på dashen så att den säger något. Speciellt om det är 4kPa spann på vakuumdosan på originalet..
Men jag tänker nog fel.

12 Senaste redigerad av Bubbalobill (2019-08-15 05:30:09)

Igår testade jag kurvan jag gjort och motorn känns helt annorlunda mot den kurvan som var i fördelaren. Nu har jag som mest 23grader förställning mot tidigare 14.

En grej jag funderar på, jag får inget större undertryck vid motorbroms än om spjället står helt öppet, vad kan det bero på? Alltså 0 bar på mätaren.
Jag ska prova köra på bara ena förgasarens vakuumport och se om det gör någon skillnad.

13

Ta signal direkt från insugsrören, så får du rätt undertryck.
Vill du ha stabilare signal med ett spjäll till två cylindrar eller ett spjäll till fyra cylindrar så drar du vakuum slangar från respektive insugsrör till en utjämningsbox vaccum station. Så har du stabil signal och korrekt vaccum signal

StefanS

221-72

14 Senaste redigerad av PPRMicke (2019-08-15 08:28:27)

Bubbalobill skrev:

Igår testade jag kurvan jag gjort och motorn känns helt annorlunda mot den kurvan som var i fördelaren. Nu har jag som mest 23grader förställning mot tidigare 14.

En grej jag funderar på, jag får inget större undertryck vid motorbroms än om spjället står helt öppet, vad kan det bero på? Alltså 0 bar på mätaren.
Jag ska prova köra på bara ena förgasarens vakuumport och se om det gör någon skillnad.

Har för mig att std fördelana går upp till 25_26 grader  på vikterna som max  på typ 3 fördelaren med vaccum  sen på max vaccum går den upp till 40 grader  Du får gå in på samba o söka efter tändkurvor  Kommer inte ihåg  vilken vw tidning som hade skillnaden på tändkurvorna 

/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

15

Jag får hitta på något med vakuumet senare i höst. Tanken från början, när jag byggde motorn, var att ta från alla halsar men så blev det inte.

Jag ska kolla igen samba och se vad jag hittar!

16 Senaste redigerad av Mr 56 (2019-08-15 12:43:32)

En snabbkoll i 123-ignition manualen.
Gör att jag tolkar att vakuumsignalen används först vid 1500 varv och över.
Det vill säga på samma sätt som med vakuumklocka.
Och den är till för att spara bränsle när man kör i jämn fart på plan mark.
Inget annat.

17

Mr 56 skrev:

En snabbkoll i 123-ignition manualen.
Gör att jag tolkar att vakuumsignalen används först vid 1500 varv och över.
Det vill säga på samma sätt som med vakuumklocka.
Och den är till för att spara bränsle när man kör i jämn fart på plan mark.
Inget annat.

Jo det har jag koll på, vad jag funderar på är att jag enligt mätaren har samma tryck under motorbroms som med helt öppen trottel.

18

Bubbalobill skrev:
Mr 56 skrev:

En snabbkoll i 123-ignition manualen.
Gör att jag tolkar att vakuumsignalen används först vid 1500 varv och över.
Det vill säga på samma sätt som med vakuumklocka.
Och den är till för att spara bränsle när man kör i jämn fart på plan mark.
Inget annat.

Jo det har jag koll på, vad jag funderar på är att jag enligt mätaren har samma tryck under motorbroms som med helt öppen trottel.

Antingen är mätaren trasig eller så tar du vakuum signal på fel ställe uttaget måste sitta efter spjället/spjällen ICQ/bf

221-72

19

T2 Rookie skrev:

Antingen är mätaren trasig eller så tar du vakuum signal på fel ställe uttaget måste sitta efter spjället/spjällen ICQ/bf

Vet ej, har satt den på samma ställe som jag gjort förr med originalfördelaren, fast på båda förgasarna, på röret som sticker ut på de webrar jag haft hittills. Rören mynnar nog under spjället, annat vore ju konstigt.

20

Jag läste lite på the samba just, verkar vara lite dålig vakuumsignal på IDF mot original förgasaren. Hittade två pluggar nära foten som är tänkt för insugsvakuum misstänker jag. Ska hitta på några nipplar och koppla på fördelaren där istället.

Hittade också en kurva som jag ska testa. Egentligen rätt brant från tomgång upp till 28 grader vid 2800 varv. Jag ligger i kring 3000 varv i 90-95 km/h som är en rätt trevlig hastighet som det inte är SÅ mycket vindljud från bilen.

21

Bubbalobill skrev:
Mr 56 skrev:

En snabbkoll i 123-ignition manualen.
Gör att jag tolkar att vakuumsignalen används först vid 1500 varv och över.
Det vill säga på samma sätt som med vakuumklocka.
Och den är till för att spara bränsle när man kör i jämn fart på plan mark.
Inget annat.

Jo det har jag koll på, vad jag funderar på är att jag enligt mätaren har samma tryck under motorbroms som med helt öppen trottel.

Om man har en kam med mycket överlapp  kan det vara svårt med vakuum
Samma om det är dåligt med komp
Har du kollat om skruven är kvar i vakuumröret (brukar vara pluggat )
Är det Weber Idf  eller kina kopior (empi med flera)
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

22

Bubbalobill skrev:
T2 Rookie skrev:

Antingen är mätaren trasig eller så tar du vakuum signal på fel ställe uttaget måste sitta efter spjället/spjällen ICQ/bf

Vet ej, har satt den på samma ställe som jag gjort förr med originalfördelaren, fast på båda förgasarna, på röret som sticker ut på de webrar jag haft hittills. Rören mynnar nog under spjället, annat vore ju konstigt.

Det  uttaget som hetr "ported vakuum"sitter straxt ovanför spjället.
Det för att man inte skall få vakuum signal på tomgång, för då lägger ju vakummklockat till ett antal grader förtändning.
Med dålig tomgång som följd.

Men så fort du börjar gasa så kommer vakuum signalen till Vakuumklockan.

Så om du motorbromsar med stängda gasspjäll, ingen vakuumsignal, porten stängd.
Kör du på full gas är nog vakummet minimalt också, hög gashastighet.

Det intressnta är nog vad har du för signal vid jämfart i sjuttio knyck, för det är ju då man skall lägga på mer förtändning för att spara bränsle.

Om man har  en vass kam som ger dåligt vakuum vid tomgång/låga varv.
Så ställer det till det för de signaler som går till förgasarna och det blir svårt att ställa in dom, i lågvarv och mellanregistret.

Men det har inget med tändningen at göra.

Med 123-Ignitor som är elektriskt styrd så kan man ta vakuum direkt från insuget då det är fördelarens elektronik som slår av och på ev vakummstyrd förtändning med varvtal som en parameter.

23

PPRMicke skrev:
Bubbalobill skrev:
Mr 56 skrev:

En snabbkoll i 123-ignition manualen.
Gör att jag tolkar att vakuumsignalen används först vid 1500 varv och över.
Det vill säga på samma sätt som med vakuumklocka.
Och den är till för att spara bränsle när man kör i jämn fart på plan mark.
Inget annat.

Jo det har jag koll på, vad jag funderar på är att jag enligt mätaren har samma tryck under motorbroms som med helt öppen trottel.

Om man har en kam med mycket överlapp  kan det vara svårt med vakuum
Samma om det är dåligt med komp
Har du kollat om skruven är kvar i vakuumröret (brukar vara pluggat )
Är det Weber Idf  eller kina kopior (empi med flera)
/// M


Det är tyvärr fajs 44, har ett par äkta 36:or men har dåligt med munstycken för den, för små också.
Pluggarna för rören ligger på bänken än så länge.

24

Mr 56 skrev:
Bubbalobill skrev:
T2 Rookie skrev:

Antingen är mätaren trasig eller så tar du vakuum signal på fel ställe uttaget måste sitta efter spjället/spjällen ICQ/bf

Vet ej, har satt den på samma ställe som jag gjort förr med originalfördelaren, fast på båda förgasarna, på röret som sticker ut på de webrar jag haft hittills. Rören mynnar nog under spjället, annat vore ju konstigt.

Det  uttaget som hetr "ported vakuum"sitter straxt ovanför spjället.
Det för att man inte skall få vakuum signal på tomgång, för då lägger ju vakummklockat till ett antal grader förtändning.
Med dålig tomgång som följd.

Men så fort du börjar gasa så kommer vakuum signalen till Vakuumklockan.

Så om du motorbromsar med stängda gasspjäll, ingen vakuumsignal, porten stängd.
Kör du på full gas är nog vakummet minimalt också, hög gashastighet.

Det intressnta är nog vad har du för signal vid jämfart i sjuttio knyck, för det är ju då man skall lägga på mer förtändning för att spara bränsle.

Om man har  en vass kam som ger dåligt vakuum vid tomgång/låga varv.
Så ställer det till det för de signaler som går till förgasarna och det blir svårt att ställa in dom, i lågvarv och mellanregistret.

Men det har inget med tändningen at göra.

Med 123-Ignitor som är elektriskt styrd så kan man ta vakuum direkt från insuget då det är fördelarens elektronik som slår av och på ev vakummstyrd förtändning med varvtal som en parameter.


Jag har en w120, som ersatte min alltför tidigt hädangångna web 218, om det är vasst eller ej låter jag vara osagt.
Så inget vakuum vid motorbroms, hur går det till? Spjället i vägen?
Tänker testa ta vakuum där nere på förgasaren och testa. Ska göra en liten plint med 4 in och 1 ut så jag kan koppla alla halsar i vinter då jag har mer tid att ta lös insuget.

25 Senaste redigerad av Bubbalobill (2019-08-22 17:23:32)

Nu är vakuumnipplarna tillverkade och monterade.

Vilken skillnad! Nu kommer jag upp i -0,6bar lätt.

Nu uppstår en tanke, går det att logga med 123 tune för blåtand eller är det bara med kabeln? Jag har försökt läsa mig till det men hittar inget.

Edit: -0,6 bar är 0,6 bar under normalt lufttryck, 0,4 bar alltså.