Bubbalobill skrev:T2 Rookie skrev:Antingen är mätaren trasig eller så tar du vakuum signal på fel ställe uttaget måste sitta efter spjället/spjällen 
Vet ej, har satt den på samma ställe som jag gjort förr med originalfördelaren, fast på båda förgasarna, på röret som sticker ut på de webrar jag haft hittills. Rören mynnar nog under spjället, annat vore ju konstigt.
Det uttaget som hetr "ported vakuum"sitter straxt ovanför spjället.
Det för att man inte skall få vakuum signal på tomgång, för då lägger ju vakummklockat till ett antal grader förtändning.
Med dålig tomgång som följd.
Men så fort du börjar gasa så kommer vakuum signalen till Vakuumklockan.
Så om du motorbromsar med stängda gasspjäll, ingen vakuumsignal, porten stängd.
Kör du på full gas är nog vakummet minimalt också, hög gashastighet.
Det intressnta är nog vad har du för signal vid jämfart i sjuttio knyck, för det är ju då man skall lägga på mer förtändning för att spara bränsle.
Om man har en vass kam som ger dåligt vakuum vid tomgång/låga varv.
Så ställer det till det för de signaler som går till förgasarna och det blir svårt att ställa in dom, i lågvarv och mellanregistret.
Men det har inget med tändningen at göra.
Med 123-Ignitor som är elektriskt styrd så kan man ta vakuum direkt från insuget då det är fördelarens elektronik som slår av och på ev vakummstyrd förtändning med varvtal som en parameter.
"ljushuvud"