1

Nån som ha nån info om hur fort det har körts på Gardemoen i helgen?

2

Jag hörde att Fahlgren kört 9,05. Imponerande!!

3

japp fahlgren körde 9.05 245,73 igår skulle skruva upp laddtrycket lite till idag ICQ/ab richie webb 9,9, ultra rat 10,7,sven goffaux 11,2, rabben 11,5, inch pincher 12,5,skinne 9,06,fredde nygren 9,4 alla tider från igår.
csp ghian har inte fått till nån repa utan strul.
tror det började regna vid 15 tiden idag så det är nog färdigkört

4

Hej!

Hade en bra helg  Default/lol , dock ett oljeläckage vid 3:ans cylinder fot gjorde att det inte blev mer åka. Stefan Mälman tog med sin baypickis och började med 16.1 och tog sig ner till 15.1 med original 2.0 l, pauter vippor och en liten turbo. Sedan började det att spika... Han har fått blodad tand och om allt går som det ska kommer han att komma med något skoj i motorväg till BR Classic

Turbo Town "Home of overboost addicts"

5

GRATTIS FAHLGREN kungen av scc ICQ/ab

6

Grattis Fahlgren, snart nere på 8:or ICQ/af

7

Jag tyck Lundgren gjorde bra ifrån sig, han fuskade ju inte med någon turbo  ICQ/ag  Default/lol men repan som Fahlgren fick till var helgens högtidspunkt, bilen gick som en raket.
CSP var en besvikelse tyvärr, man hade ju hoppats på att få ser mer av de  Default/hmm

8

9.05 Går fort den där notchen ICQ/ab Stort grattis!!!

9

Trevligt med lite tider, och MYCKET imponerande med en 9.05 repa det lovar gott och den höga 8:An är säkert i siktet nu men mycket ska klaffa för att det ska bli verklighet..

Tiderna i övrigt känns en smula sämre än tidigare år, tex Goffaux har väl gjort runt 10.50-60....Intressanta bilar för mig är Mange och Göran Lundgrens nya bil och Jussi Jyränkö's nya Ghia någon som har rapport och bilder på dem??

//micke

If it sounds good it is good!

10

Lundgren persade med en repa på runt 10.8 tror jag det var.
Jussi fick bara köra 60-fotare.

11

Mohawk skrev:

Jag tyck Lundgren gjorde bra ifrån sig, han fuskade ju inte med någon turbo  ICQ/ag  Default/lol men repan som Fahlgren fick till var helgens högtidspunkt, bilen gick som en raket.
CSP var en besvikelse tyvärr, man hade ju hoppats på att få ser mer av de  Default/hmm

Tackar och bockar  ICQ/ag

Turbo Town "Home of overboost addicts"

12

Här kommer lite tider från klassen NA-Street Tyre.
Tiderna gällde fram till söndagen kl 13.30.

Magnus Lundgren 10,870
Erik Dahlberg 11,771
Rene Clausen 12,066
Johnny Steiro 12,182
Kenneth Fleischer 12,295
Anders Hermansson 12,510
Thomas Sraadt 12,690
Jens Kristian Böe 12,714
John Georg Edseth 12,854

13

En bild på Fahlgren.... Grattis!
http://wiebe.se/DSC9206.jpg
Fler bilder från SCC finns på http://wiebe.se/SCC

(o\ ! /o)

14

Wiebe skrev:

En bild på Fahlgren.... Grattis!
http://wiebe.se/DSC9206.jpg
Fler bilder från SCC finns på http://wiebe.se/SCC

ICQ/ag

Turbo Town "Home of overboost addicts"

15 Senaste redigerad av Peter S (2011-08-24 08:04:15)

Lite off topic, men är det inte så att "problemet" med Gardermoen är att det är FÖR BRA grepp för att det skall vara bra för tiderna och plånboken.
Det krävs rejält med effekt och ett chassi som jobbar på rätt sätt för att utnyttja detta. Någon som de flesta inte har möjlighet eller resurser till att utsortera.

Ingen ont om de som arrangerar SCC, men de har gjort just fästet på banan till en grej, t.o.m. i sin marknadsföring.
Normalt måste en del av effekten sliras bort någonstans mellan vevaxel och asfalt, antingen i kopplingen eller däcken.
När det är som att starta på en kuggstång kommer rasen som ett brev på posten och har man tur att det håller ihop boggar man och repan är tidsmässigt förstörd.
Det jag vill komma till är att det på det ena eller andra sättet blir det svårt att få till bra repor.

Vore det inte bättre att lägga de (ansenliga) pengarna det kostar att top fuel prepparera banan på något annat?
Är inte banans grundfäste tillräckligt bra för de allra flesta?

En bana som alla som kört på lovordar är Kjula. En bana som, vad jag förstått, inte alls prepareras, men som därigenom har det "slir" bilarna behöver för att inte bogga eller knäcka drivlinan.

Grattis f'resten till kanontiden mr Fahlgren, vi ses i Tierp!

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

16

hela iden med att åka är att slira lite i starten hellst med kopplingen med eller utan mycke effeckt det är när det inte slirar som man kör sönder grejor spec på en högvarvig o rapp 4cyl oavsätt effekt,kjula prepareras vist men inte hela banan o är byggd av betong som ger bättre respons o fäste när gummit börjar verka,många gatvws skulle åka fortare om man förstog hur viktig kopplingen är i starten på en bil om man vill åka fort ovasätt hk

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

17 Senaste redigerad av Notchback Racing (2011-08-24 10:54:11)

Till den här säsongen fick jag möjlighet att vara med och testa ut Ron Lummus nya koppling. Den är en två skivig (finns en skivig för sugmotorer) black magic baserad, centrifugal koppling. Den kombinerar sliret som Ove skriver om men låser sedan upp och håller effekten på plats. Åkte 1.30 på 60 foten i Norge.  I år pratade man inte like mycket om det berömda fästet då det var lite kallt. Åkte inte på söndagen men enligt Fredde med splitten var det bättre grepp.  Det var iofs lite varmare också.

Men jag hade inga problem med fästet  ICQ/ag

Turbo Town "Home of overboost addicts"

18

Det är som det är när man preparerar banan i norge så är det för promod som var där för tvåveckor sen
Om man inte har koll på chassit så brukar det strular det
I dragracing är det jätte viktigt med stötdämpar/fjädring och chassits styvhet för att det inte skall gå för tungt i slutet på banan
Jag som lever i kopplings slirar värden (promod) som vi tar bort effekt i starten
I den värden tar vi bort cirka 1000hk i motorn och i kopplingen cirka 1200hk första millisek för att komma ner till 0,98-1,04 på 60 footen
I Tierp är det mycket bättre bana där byter vi även till en lägre ettans växel  och det går lite tyngre längre ut
På gardemoen var banan sämre än förra året men den var inte dålig för det ser jag drog av bägge drivaxlarna samtidigt
PS Grattis Fahlgren till 9.05an  hoppas att det kan bli en 8a på tierp

//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

19

Har för mig att herbie ante körde 3 tiondelar snabbare i orsa på sämre fäste. Man brukar få höra att dragracing
är väl inge svårt det är ju bara att styra rakt fram ICQ/ab
Det som är synd med gardemoen är att man måste ha terräng bil för att ta sig in till banan!

20

teräng bil?jag tycker man behöver ett helt kompani väg hyvlar som spårar ICQ/ag

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

21

Grattis Johan till PB och SCC vinst  ICQ/ag

Även till Jimmy som körde en 10a  ICQ/ag

Hej va de går mellan . . . . Startlinje och mål!

Volkmasters



Powered by East Hill Welding