Rusty skrev:pillade lite med hjulinställningarna igår
Har kört med sticka o mätt skillnaden mellan fälgkanten för o få toe in. ligger på 1mm toe in skillnad mellan främre kant och bakre.
Har 1.5 grader camber fram och 2 bak. Lite mycket?
Bilen är understyrd och svajar friskt på vägen när man kör snabbt. (140-150)
Minska cambern är det receptet? Mina fälgar är 15"5,5" 185/55 fram o 195/65 bak
Kan det vara att man har addapterplatta fram på 12mm och fått ut fälgarna för mkt ifrån centum (Typ för mkt positivt"ET")
Va 2 grader camber är du galen
Så mycket om du har vanliga eller R däck Ett slicks som bilen rollar och inte får upp värmen i däcken brukar man hamna på 2-2.5 grad
Ett vanligt däck 0,5 - 0,7 om inte bilen skall vara som en blöt tvål
Skulle tro att dina däck inte klarar sid kraften med så mycket camber
När vi åkte med std typ av däck körde vi med 3.-3,5 bar för att sidstommen skulle klara att lägga däcken mer än 0.75 grad
En bubbla och porsche startar med understyrning sen kommer röva (överstyrning) som en käftsmäll
Detta beror på vikt förhållandet
Testa med att lägga in 50 kg bly framför framvagnen så kommer den bli bättre men aldrig bra
Sen får aldrig en bil vara bredare bak än fram om den skall gå att svänga med ( varje mm ökning av bredden gör att hjulbasen blir kortare )
Vi körde en däcktest med yokohama för många år sen på anderstorp o kinnekulle
Började med bilen som vi trodde var bra första som togs bort var krängaren bak en halv sek bättre sen mjukade vi fjädringen bak så var det en halv sek till det sista åkte specerna bort då tog vi 1.5 sek till fick låna ett sätt fälgar som var mer mindre ET där var ett 1 sek till
Det sista som testades Bytte dämpare från hårda till mjukare och justerbara (enkel justering) kom en halv sek till (detta på 944 som är en bubbla i grunden av chassit)
Vad lärde man sig av detta jo om bilen var bred bak går det sakta men den var inte snygg
Det som var största skillnaden var att bilen var lugn o odramatisk att köra
Sen att jag är dum i huvudet( när hjälmen kommer på) kan vara ett plus
Att man låg och pressade bilar i nästan 300 kmt varv efter varv och testa saker o bilar ( två av dom gick så fort)
Bilana som användes var BMW E30 med M5 v8 Porsche 911 (930) volvo 240 (2.5l) porsche 944 (turbo)
911 var styggas om man pillade på chassit
Inte för att vara sådan men att köra på gatan utan säkerhet tycker jag inte det är smart Skulle rekommendera du uppsöker en bana ( man möter ofta folk på vägen och då är marginalen väldigt liten )
/// Micke
Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke