1

Har lite problem o få till min hjulinställning.
Har varit hos 5 olika firmor som håller på med hjulinställning men ingen klarar av en sänkt buss då skärmkanterna täcker för mycket av hjulen. (Jo jag kan höja bussen 15cm men då blir ju hjulvinklarna fel när jag sänker)
Någon som har gjort 4-hjulinställning på en buss och vet någon firma som klarar av det? Helst i södra sverige.=)
Kör med Red9framvagn o Bubbla irs med ställbara infästningar. (precis allt kan/är fel ICQ/bc )
Tips o trix mottages för hemma inställning för o göra det bästa av saken

10w buss -57a
Pickup från -67

2 Senaste redigerad av Nordhan (2019-08-17 23:02:29)

Jag ställde framvagnen hos Meknomen i Tyresö.
Han löste det genom att vända på fästerna man normalt klämmar runt hjulen och istället klämma fast dom på fälgkanten.

Post's attachments

7F4D14ED-B565-435E-A3C2-19D79175BD42.jpeg, 163.72 kb, 900 x 900
7F4D14ED-B565-435E-A3C2-19D79175BD42.jpeg 163.72 kb, 182 downloads since 2019-08-17 

3

Har du nån bild från sidan i rideheight?

4

Dom behöver väll snurra hjulen med klorna på?
Tycker ju inte min är så jäkla låg men den e tillräckligt för skärmkanten o klorna ska krocka. Finns det någon sätt som använder bara centrumbultarna?

Post's attachments

57CAC83E-60E7-47B7-97CB-29699D5230E9.jpeg, 362.17 kb, 1080 x 810
57CAC83E-60E7-47B7-97CB-29699D5230E9.jpeg 362.17 kb, 163 downloads since 2019-08-18 

B6D16D8D-D3D2-49C5-847D-558FC028983D.jpeg, 396.39 kb, 1080 x 810
B6D16D8D-D3D2-49C5-847D-558FC028983D.jpeg 396.39 kb, 169 downloads since 2019-08-18 

10w buss -57a
Pickup från -67

5

På Däckbolaget i Karlstad har dom utrustning som funkar.
Deras maskin kostar över 200', han sa att mindre firmor oftast har enklare utrustning i 70-80' klassen.
Hans maskin använder inte typen utav utrustning som kläms mot fälgen utan scannar utav hjulen på ngt sätt.
Funkade skitbra på min sänkta bay iaf.

6

Lämnade in min pickis i Sala, Bengt i sala tipsade mig och dom löste det!

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

7

Tjenis, Johan här (bubblan på service center  ICQ/af )  du har inte kollat med däckcentrum i Karlshamn? De har en modell som läser av hjulen med laser.

8 Senaste redigerad av PPRMicke (2019-08-19 15:53:30)

Du får göra som man gör på fältet med räserbilar
4 st pallbockar murarsnöre  och En digitalt  vinkel mätare och en tumstock(digitalt skjutmått är bra att ha ochså)  Ett rakt golv är bra :  man använder vinkelmätaren att kolla hur många grader golvet är Så får man räkna från  det  (en ratt låsning är bra)
Ställ pallbockar i varje hörna  sätt dit murarsnöret mellan två pallbockar ( samma på andra sidan )
Ta tumstocken mät från CC på fram fälgen  rulla bilen till nästa pallbock mät där på samma sätt
Rulla till baka bilen i mellan pallbockarna  Nu kan du mäta in to bak och fram (har du ett digitalt skjutmått kan du ställa på en tiondel
När du är klar tar du fram vinkel mätaren och mäter på CC av fälgen vad du har i camber (vinkelmätaren går till 0.1 grad)
När du har mätt upp alla hjul är det bara att kasta sig under bilen och justera  Efter justering rulla bilen bakåt sen fram till det stället som du startade mätningen  Kolla så bilen står på samma plats  Mät igen
Vi klarade att ställa camber på 0.1 grad i depån samma med to på någon tiondel  med dom prylana som är högst upp
Caster är det bara vrida hjulet och mät med vinkelmätaren ( sådana kan man hitta för 120 kr i kina )
Ps varje mm man ändrar på höjden bak flyttar sig camber o To ( varje gång man fjädrar upp å ned kan man tro man vinkar till farmor med en sänkt bakvagn om det är under Centrum linjen 
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

En indirekt fråga inom ämnet, om någon kan tipsa var man får tag i en bra digital vinkelmätare?

10

m02cjoho skrev:

En indirekt fråga inom ämnet, om någon kan tipsa var man får tag i en bra digital vinkelmätare?

Tools har
Ebye finns det massor till ett bra pris  från 150 uppåt
99% av alla digitala är ok  Finns med magnet ( det viktiga är att användaren kalibrerar den mot underlaget
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

11

pillade lite med hjulinställningarna igår
Har kört med sticka o mätt skillnaden mellan fälgkanten för o få toe in. ligger på 1mm toe in skillnad mellan främre kant och bakre.
Har 1.5 grader camber fram och 2 bak. Lite mycket?
Bilen är understyrd och svajar friskt på vägen när man kör snabbt. (140-150)
Minska cambern är det receptet? Mina fälgar är 15"5,5" 185/55 fram o 195/65 bak
Kan det vara att man har addapterplatta fram på 12mm och fått ut fälgarna för mkt ifrån centum (Typ för mkt positivt"ET")

10w buss -57a
Pickup från -67

12

Rusty skrev:

pillade lite med hjulinställningarna igår
Har kört med sticka o mätt skillnaden mellan fälgkanten för o få toe in. ligger på 1mm toe in skillnad mellan främre kant och bakre.
Har 1.5 grader camber fram och 2 bak. Lite mycket?
Bilen är understyrd och svajar friskt på vägen när man kör snabbt. (140-150)
Minska cambern är det receptet? Mina fälgar är 15"5,5" 185/55 fram o 195/65 bak
Kan det vara att man har addapterplatta fram på 12mm och fått ut fälgarna för mkt ifrån centum (Typ för mkt positivt"ET")

Va 2 grader camber är du galen
Så mycket om du har vanliga eller R däck Ett slicks som bilen rollar och inte får upp värmen i däcken brukar man hamna på 2-2.5 grad
Ett vanligt däck  0,5 - 0,7 om inte bilen skall vara som en blöt tvål
Skulle tro att dina däck inte klarar sid kraften med så mycket camber 
När vi åkte med std typ av däck körde vi med 3.-3,5 bar för att sidstommen skulle klara att lägga däcken mer än 0.75 grad
En bubbla och porsche  startar med understyrning sen kommer röva (överstyrning) som en käftsmäll
Detta beror på vikt förhållandet
Testa med att lägga in 50 kg bly framför framvagnen så kommer den  bli bättre men aldrig bra
Sen får aldrig en bil vara bredare bak än fram om den skall gå att svänga med ( varje mm ökning av bredden gör att hjulbasen blir kortare )
Vi körde en däcktest med yokohama för många år sen på anderstorp o kinnekulle
Började med bilen som vi trodde var bra  första som togs bort var krängaren bak  en halv sek bättre sen mjukade vi fjädringen bak så var det en halv sek till  det sista åkte specerna bort  då tog vi 1.5 sek  till  fick låna ett sätt fälgar som var mer mindre ET  där var ett 1 sek till
Det sista som testades Bytte dämpare från hårda till mjukare och justerbara (enkel justering) kom en halv sek till  (detta på 944 som är en bubbla i grunden av chassit)
Vad lärde man sig av detta jo om bilen var bred bak går det sakta men den var inte snygg 
Det som var största skillnaden var att bilen var lugn o odramatisk att köra   
Sen att jag är dum i huvudet( när hjälmen kommer på) kan vara ett plus
Att man låg  och pressade bilar i nästan 300 kmt varv efter varv  och testa saker o bilar ( två av dom gick så fort)
Bilana som användes var BMW E30 med M5 v8  Porsche 911 (930) volvo 240 (2.5l) porsche 944 (turbo)
911 var styggas om man pillade på chassit
Inte för att vara sådan men att köra på gatan utan säkerhet tycker jag inte det är smart  Skulle rekommendera  du uppsöker en bana ( man möter ofta folk på vägen och då är marginalen väldigt liten )
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

13

Ett ps Rusty
När du är klar med inbromsningen  innan kurvan  skall du ha med mera fart ur kurvan
ofta bromsar man in för djupt i kurvan då blir bilen väldigt ostabil och kraften kommer på ena framhjulet och det vill gå åt skogen
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

14

Ursäkta trådkapningen , men nu blir man nyfiken!
Porsche säljer sina bilar som ska gå på gatan med 235 fram och 295 bak. Skulle bilen få bättre väghållning med 255 runt om?
Beträffande camber så är jag uppvuxen med att titta på DTM när bilarna hade karaktär.
Då hade de fetdäck bak och dessutom säkert 4 gr Camber.
Vore intressant om PPRMicke har fakta kring detta ICQ/bp

15 Senaste redigerad av PPRMicke (2019-08-24 09:46:47)

snaken skrev:

Ursäkta trådkapningen , men nu blir man nyfiken!
Porsche säljer sina bilar som ska gå på gatan med 235 fram och 295 bak. Skulle bilen få bättre väghållning med 255 runt om?
Beträffande camber så är jag uppvuxen med att titta på DTM när bilarna hade karaktär.
Då hade de fetdäck bak och dessutom säkert 4 gr Camber.
Vore intressant om PPRMicke har fakta kring detta ICQ/bp

Om du kollar hur hjulen sitter på bilen Förutom bredden   ( enda bil typen som är bredare bak än fram är en formula bil )
Ett tips kolla bak i från på en Porsche eller någon annan  super bil( typ 5 m i från)  Då kommer du se att bakdäcken sitter typ 1-2 cm smalare än fram
Kolla även specen hjulinställningen på vanliga däck  kolla även specen hur man ställer med R däck ( googla hur  axelbreden fram o bak på den  typ Porsche )
Dtm Körde med 235 Dunlop med en ganska mjuk sida som man inte kunde lägga mer än 2.25 grader i camper  ( körde med sådana på bilen )
På DTM med så breda däck ser det mera ut än det är Det Som är mest vinklade var Volvo polstar med Michelin som var uppe i 3.5 grader för att få att hålla tempen Robban dalgren vill ha det så
Lägger ut några gamla filmer så på den sista bilen banracing bilen som vi byggde ( Micke har banrekorden kvar än på kinnekulle och falkenberg då har det gått 14 år nu  ICQ/af  ) bilens spec 975 kg 292 hk däck 235 /17
https://www.youtube.com/watch?v=BHXNxu-lYgE&t=232s
https://www.youtube.com/watch?v=VJt8EGiFC9c  /
Kolla nu på filmerna o njut hur fort en bil kan gå som är hemma byggd ( finns en film som micke körde i regn och körde om alla på utsidan  ICQ/bq )
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

16

Ok! Då pratar vi alltså den totala spårvidden. Hade otur när jag tänkte ICQ/af
Intressant detta med camber och hur man skall tänka.
Hur är det med toe in på bakvagnen? Rusty och vi andra kan väl ställa det genom att nyttja långhålen i svärden? Påverkar detta något eller blir det bara däckslitage?
Hursomhelst borde hästskor hjälpa mot för hög caster, om jag inte tänker fel ICQ/ag

17

snaken skrev:

Ok! Då pratar vi alltså den totala spårvidden. Hade otur när jag tänkte ICQ/af
Intressant detta med camber och hur man skall tänka.
Hur är det med toe in på bakvagnen? Rusty och vi andra kan väl ställa det genom att nyttja långhålen i svärden? Påverkar detta något eller blir det bara däckslitage?
Hursomhelst borde hästskor hjälpa mot för hög caster, om jag inte tänker fel ICQ/ag

Det är lätt att tänka fel
med folkvagn  och bakvagn  är en svår nöt att knäcka 
Är ok att ha lång hål men rör inte hjulet sig upp o ner
Det extra jävligt när infästnings punkten  lägre än hjul centrum  då vinkar hjulet in o ut hela tiden

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

18

Men toe på bakvagn ?  ICQ/bv

19

snaken skrev:

Men toe på bakvagn ?  ICQ/bv

1 mm to in brukar vara bra bak
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

20

Jag är så sjukt impad av allas kunskaper här på forumet!
Jag har ju byggt så jag kan ställa cambern bak utan problem. Ja tror jag kör lite väl mkt i toe in bak med.
Ska försöka få över lite tid imorgon o ställa om allt o ge lite resultat på köregenskaperna.

https://boxerville.se/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=57613&download=1

10w buss -57a
Pickup från -67

21

Hmm… ICQ/bw
Med ett sommardäck och ett vinterdäck bak får du nog aldrig ordning på vägegenskaperna.
Det ser ju snyggt ut för övrigt, men skaffa riktiga däck!

22

gammal bild så dom fälgarna sitter ej på men helt klart så behöver jag inhandla ett par bredare fälgar med riktiga däck.

10w buss -57a
Pickup från -67

23

https://ratwell.com/technical/Tires.html

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "