101

Så, arbetet med att förbereda bussen för takbytet går framåt.
Om vi tänker oss att vi delar upp taket i fyra olika delar.
1. Skinnet på taket. Alltså själva plåten. Sitter fast med lite lim mot bågarna. Punktat/limmat ute på kanterna, vid skinnets fals?
2. Dropplisten. Punktad på kanterna i falsen.
3. Bågarna/tvärbalkarna. Går alltså tvärs över taket på tre ställen. Bakom förarhytt, på mitten och längst bak. Längst bak håller bågen även gångjärnen till bakluckan.
4. Ramen. Olika stålprofiler som bygger upp en ram runt om taket (förutom ovanför vindrutan). Toppen på sidorna, tillsammans med denna stålprofil och sedan taket bygger upp trippelfalsen runt om.

Som det ser ut för mig, så behöver jag byta en del av ramen. Så här ser det ut på ett par ställen.
https://lh3.googleusercontent.com/PZHt9AupE2NPS2O8LGRf0HYgkjblhLFXajkJMRyzh2P6adrbCsInbvf0bvYo_PygyySJm7Uh9uLJzeqnIdlMJgLUZpdfAJ9AMjMGVJWhGGc7SjTDu-SoehmOQfx6d-FS5GWRPDLkIG0=w2400

@Kee, bytte du ramen? På texten du skriver, så förstår jag det som att du inte gjorde det, utan slipade bort denna från donatortaket. På bilden där du visar hur tätt svetspunkterna sitter, så är det alltså inte dina nya svetspunkter, utan de gamla svetspunkterna du har slipar bort?

Är det någon som har bytt delar av ramen runt taket? Går det att få bort ramen, utan att göra alltför mycket skada?

Eftersom att jag behöver byta ramen, så är det inte säkert att jag kan lyfta över takskinn och dropplist (jag använder dropplisten från donatortaket) i ett. Jag behöver nog plocka isär delarna var för sig, för att lyckas med detta.

Här kommer några bilder till, för att visa status på takbytet.

https://lh3.googleusercontent.com/9nRu6ZAQNPepuu1sE3h05HHEFIRBcDbtGbA5IdBRamRDkyWB6s6zk_B_tLSMtamsYV0bCLTjyeUyu2trviDx8cxZuQ2nLViTTujQ-5F2lAWahYorgf0hUTLhUieEtJclG-x9IMg0Iy4=w2400
Dropplisten är som synes bortplockad. Många svetspunkter att borra! Biltemas svetspunktborr för 55 kr fungerar över förväntan bra.

https://lh3.googleusercontent.com/nCUQXkPIMeUVGr_kaK5sAOqGYVOJjmz372wHDUUgpbfizeY7lGXLfTN7ExlpDhr0Dw6nR8LOF9I0JT4LUM2fvA2hb5BLsJvqjuCaBn3jtDc47uLfHpYNmDyYto3zCAxIaxBZoflxQYk=w2400
I aktern finns bågen kvar. Men den har några ärr, efter klantpellen som satte i högtaket i bussens tidigare liv.

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

102

GuruX skrev:

@Kee, bytte du ramen? På texten du skriver, så förstår jag det som att du inte gjorde det, utan slipade bort denna från donatortaket. På bilden där du visar hur tätt svetspunkterna sitter, så är det alltså inte dina nya svetspunkter, utan de gamla svetspunkterna du har slipar bort?

Nej jag behöll ramen, som synes på mina bilder var den i betydligt bättre skick än din. Det stämmer att det är de gamla svetspunkterna som är bortslipade på bilden. Jag skippade dock förstärkningarna (tvärbalkarna) eftersom jag monterade i ett soltakstak, där förstärkningarna ser helt annorlunda ut. Jag bytte även ut bakluckemekanismen för enkelhetens skull, med bonuseffekten att donatortaket hade bättre fjong i fjädrarna.

Trist att du måste reparera "hela ramen" också. Min första tanke är hur denna ser ut på donatortaket? Om du inte hunnit börja kapa i donatortaket och det ser friskt ut, så skulle jag börja med att kapa bort det sjuka på bussen, för att bilda mig en uppfattning om hur ramen är konstruerad och därmed fäst i karossen, det sjuka ska ju ändå bort. Sen kanske det i just ditt fall är bättre att lägga skarven på ett annat ställe än i dropplisten, för att få med sig även ramen från donatortaket. Jag vet inte om detta låter sig göras så lätt, men om du ändå har delarna på plats kan du ju undersöka saken.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

103

kee skrev:

Nej jag behöll ramen, som synes på mina bilder var den i betydligt bättre skick än din. Det stämmer att det är de gamla svetspunkterna som är bortslipade på bilden. Jag skippade dock förstärkningarna (tvärbalkarna) eftersom jag monterade i ett soltakstak, där förstärkningarna ser helt annorlunda ut. Jag bytte även ut bakluckemekanismen för enkelhetens skull, med bonuseffekten att donatortaket hade bättre fjong i fjädrarna.

Trist att du måste reparera "hela ramen" också. Min första tanke är hur denna ser ut på donatortaket? Om du inte hunnit börja kapa i donatortaket och det ser friskt ut, så skulle jag börja med att kapa bort det sjuka på bussen, för att bilda mig en uppfattning om hur ramen är konstruerad och därmed fäst i karossen, det sjuka ska ju ändå bort. Sen kanske det i just ditt fall är bättre att lägga skarven på ett annat ställe än i dropplisten, för att få med sig även ramen från donatortaket. Jag vet inte om detta låter sig göras så lätt, men om du ändå har delarna på plats kan du ju undersöka saken.

Jag var inne på samma spår, men insåg att jag kommer nog inte att kunna få bort ramen på ett bra sätt, utan att lyfta bort skinnet och droppplisten från donatortaket. Så det gör jag nu. Hoppas på att ramen i donatortaket är bättre. Är den inte det, så får jag nog ta och lappa ramen lite med bitar från donatortaket. När allt är avlyft så tror jag att det ska gå ganska bra, med lite tålamod.

Det är klart att det blir mycket jobb, en massa punktsvetsar att borra. Samtidigt så känns det bättre att göra punktsvetsar när allt ska på igen. Jag får ändå inse att jag inte är något proffs med svetsen. Visst hade det kanske gått att lägga en lång svetssöm i sidorna mellan toppen på fönstret och ramen till taket. Men det hade nog blivit en väldig massa jobb för att få passformen rätt. Just nu känns det som att jag tar den långa vägen till att börja med, för att få ta den korta vägen lite senare.

Det där med balkarna i soltaket måste jag undersöka närmare. Var ditt för en late bay kanske? Min buss är ju en late bay, men det ska på en westfaliapoptop från en early bay i slutändan. Vad jag har förstått, så var early bay poptop kombinerad med ett "vanlig" soltak för early bay. Det vill säga, det är ett hål mellan b- och c-stolparna. Tvärbalkarna i taket verkar sitta precis som vanligt på ett early soltak.

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

104

GuruX skrev:

Det där med balkarna i soltaket måste jag undersöka närmare. Var ditt för en late bay kanske? Min buss är ju en late bay, men det ska på en westfaliapoptop från en early bay i slutändan. Vad jag har förstått, så var early bay poptop kombinerad med ett "vanlig" soltak för early bay. Det vill säga, det är ett hål mellan b- och c-stolparna. Tvärbalkarna i taket verkar sitta precis som vanligt på ett early soltak.

Nej mitt donatortak kom från samma 72a som westyinredningen kom från. Bakom soltakshålet så är det "dubbelprofil" som luckan normalt går in mellan, med andra ord inga balkar. Framför är det kanske en balk (i höjd med b-stolpen) det minns jag inte nu, men den är hur som helst något annorlunda på grund av vevmekanismen som normalt sitter där. I övrigt stämmer det att westfalia byggde sina bussar på soltakskarosser och att hålet till övre plan var detsamma som sollucka normalt sett täckte.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

105 Senaste redigerad av GuruX (2019-08-17 18:17:16)

@kee Gött! Då tror jag att jag har pejl på grejerna nu.

Arbetet fortsätter med att borra massvis med punktsvetsar. Men nu är snart skinnet bortplockat från taket. Det kluriga med separationen är längst fram vid hörnen. Där är dropplist, takskinn och frontbalken hårdlödda ihop. Jag fick fundera mycket på hur jag skulle göra. Men efter att ha gjort några små hål för att kunna se hur det är konstruerat, så konstaterade jag att jag kunde lägga några små snitt, rätt igenom allt, ungefär en centimeter ovanför dropplisten.
Sedan var det bara att banka i träkilar försiktigt från undersidan, för att sedan leta efter vilka punktsvetsar som inte var borrade på rätt ställe. Riktigt detektivarbete!

Många punktsvetsar blir det, som sagt.

https://boxerville.se/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=66076&download=0

Post's attachments

Attachment icon DSC_0797.JPG 457.02 kb, 102 downloads since 2019-08-17 

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook