1

Hej!

Jag har en gammal parktraktor "Age Trac" med en VW motor i.

Jag har ingen gnista och tror mig efter felsökning behöva nytt fördelarlock och eller rotor.

Jag vet inte vilken årsmodell eller modell det är på denna motor. Någon som vet  detta?
Eventuellt även vilket lock och rotor som bör köpas?

Motorplåten säger typ 126A .(Se bild).
Motor nr: 76008
och 1584 cm3, 47 PS.

Skickar även med storlek på rotor o lock.
Mvh Hans

PS! Jag har gnista när tändkabel med tändstift kopplas direkt på spolens mittkontakt(sekundärlindningen) och jag kör startmotorn.
Därmed gissar jag att spole, kabel, brytarspetsar samt kondensator funkar?

Post's attachments

Fördelare mm.jpg, 111.68 kb, 640 x 480
Fördelare mm.jpg 111.68 kb, 12 downloads since 2019-08-13 

Mått fördelare-rotor2.jpg, 50.69 kb, 481 x 516
Mått fördelare-rotor2.jpg 50.69 kb, 11 downloads since 2019-08-13 

Attachment icon Motornr-plåt.jpg 786.98 kb, 5 downloads since 2019-08-13 

Attachment icon Motornr-plåt.jpg 786.98 kb, 7 downloads since 2019-08-13 

2

Det sitter en bricka på fördelaren med ett nummer på det borde du kunna beställa på.

3

kolla kolet i locket och rotorn så dom har kontakt

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
VW Foto sida Ruff Time Monster Truck

4

Är rätt säker på att CSP kan ta fram rätt grejer på motornumret. Sen 60 eller tidig 70 lär det vara och jag gissar att det är samma på alla folkamotorer de åren.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Är rätt säker på att CSP kan ta fram rätt grejer på motornumret. Sen 60 eller tidig 70 lär det vara och jag gissar att det är samma på alla folkamotorer de åren.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Får du fram numret på brickan, så kan du kolla här och förhoppningsvis få fram numret på locket.
https://www.thesamba.com/vw/archives/ma … _Parts.pdf

Fast det är nog lättare att ringa CSP https://vwcustomspeed.com/

7

Har du någon bild på skapelsen...verkar udda maskin. ICQ/br

Jag har varken ansiktsbok eller tatueringar.
Finns jag?

8

Hej
Hittar ingen märkbricka på fördelaren.
Hittar nummer inne i fördelaren, på plattan så står det Us patent 2641660.

Vad är CSP?

Jag har ett motstånd på 20-30 ohm mellan kol och tändspolekontakt.
Rotor motstånd= 6 kohm. Är det rätt?

Jag får gnista på tändstift när jag kopplat tändstift på tändkabel till löst fördelarlock till fasttejpad rotor mot kolet och invändigt kopparstift i fördelarlocket och tändkabel vidare till tändspole när jag kör startmotorn.

Så mina tester tyder på att rotorn inte förmedlar kontakten mellan kol och kopparstift när allt sitter på rätt plats o rotorn snurrar
Jag tror jag måste köpa ny fördelare och rotor? Eller så står fördelaren kanske helt fel?

//Hans

9

Bild på. Obs ful.

10

hans333 skrev:

Vad är CSP?

//Hans

Custom and SpeedParts. Kolla länken i Mr56 inlägg ovan.

Ali G

11

Har det funkat nån gång?
Det finns ju "låga" lock och "höga" som du har.
Och har du fördelare och rotor för lågt lock kanske du kan få problemet som du har.

12 Senaste redigerad av Björn J. (2019-08-18 16:21:50)

Instansat på fördelarens gods finns det ett långt artikelnummer, det är detta som avgör vad du skall ha dör reservdelar. Jag minns aldrig om det skall sluta med 043 eller 034 som är den vanligaste Boschfördelaren med vacuum. Dessa fördelare fanns också i många andra samtida bilar, Volvo bland annat, halsen och anslutningen till kamaxeln är en helt annan med hela överdelen är densamma.
På utsidan av din fördelare finns det ju en "UFO-liknande"* dosa, vakuumklockan, det tyder på att du har en 034. CSP är en firma som säljer VW delar, VW Classic up-north är en annan firma som jag har mycket god erfarenhet av, dom brukar tillhandahålla fördelarlock, rotor, brytarspetsar samt kablar i olika sateser till bra priser.

*Utomjordiska farkoster kan ju enligt uppgift se ut på väldigt många olika sätt... ICQ/at

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

13

Bild på objektet.

Post's attachments

Traktor2.jpg, 167.87 kb, 640 x 480
Traktor2.jpg 167.87 kb, 11 downloads since 2019-08-20 

14 Senaste redigerad av hans333 (2019-08-20 15:53:52)

Hej!
Jag har inte traktorn hemma så det tar lite tid varje felsökning.

Pga av svårighet att få fram numret på fördelaren chansade jag på att köpa(efter mätning) ny rotor och förelarlock på Biltema(art nr:56-056 och 55-301) och när jag bytte till dessa så fick jag gnista och motorn startade.
Ibland har man tur:-)

Då dök nästa problem upp. Det kommer inte någon bensin från bränslepumpen.
Är det något standardfel med gammalt membran i pumparna eller kan det vara något annat enklare?

Är det lätt att byta till en ny pump?
eller
Finns det någon lämplig elektrisk pump som löser problemet?
//Hans

Post's attachments

Attachment icon Pump2.jpg 586.11 kb, 5 downloads since 2019-08-20 

15

Kolla så det inte är stopp på vägen från tanken till pumpen, blås rent med tryckluft. Funkar inte pumpen då så köp en ny. Kolla även så ingen har kopplat slangarna fel på pumpen.
Har du likströmsgenerator så passar denna. ( Inget bökigt att byta pump, tar inte längre tid än borsta gaddarna på morronen.  ICQ/ag )

https://www.classicvw.se/bensinpump-std … ts_id/1797

Bubbla -62
T3 DH -85
Bubbla -66

16

Efter att blåst i slangar och knackat lite lätt på pumpen samt slagit i bensin i förgasaren så fick jag liv i den.

Nu startar och går motorn.

Tack för hjälpen.