Hej! Har en fråga angående min växellåda som sitter på min 79ans late bay. Växellådan "skrapar" när man ska lägga i 1ans växel när bilen rullar. Detta är inget problem när jag lägger i 1an när jag står still. Den hörs inga missljud när man kör på 1an och det är inga problem att lägga i övriga växlar heller. Det sitter en 2l typ4 motor med 091 låda i bilen. Beror detta på att 1an är osynkad eller är det något fel med exempelvis kopplingen/lådan? Har försökt söka fram information både här och på Google angående detta men inte hittat nåt om just detta. /Max
Oftast är det kopplingen som är problemet när det är svårt att få i ettan och backen. Torra splines på kopplingsaxel eller nållager som kärvar kan vara orsaken. Problemet brukar inte vara märkbart på högre växlar.
Backen upplever jag inte vara något problem men ska renovera motorn framöver så får titta på detta då. Tack för tipset!
Både 002 och 091 låda har jag använt i min 215 från 72 och i båda har det varit treans synkronisering som först slitits.