1

Hej! Har en fråga angående min växellåda som sitter på min 79ans late bay. Växellådan "skrapar" när man ska lägga i 1ans växel när bilen rullar. Detta är inget problem när jag lägger i 1an när jag står still. Den hörs inga missljud när man kör på 1an och det är inga problem att lägga i övriga växlar heller. Det sitter en 2l typ4 motor med 091 låda i bilen. Beror detta på att 1an är osynkad eller är det något fel med exempelvis kopplingen/lådan? Har försökt söka fram information både här och på Google angående detta men inte hittat nåt om just detta. /Max

2

Oftast är det kopplingen som är problemet när det är svårt att få i ettan och backen. Torra splines på kopplingsaxel eller nållager som kärvar kan vara orsaken. Problemet brukar inte vara märkbart på högre växlar.

3

Backen upplever jag inte vara något problem men ska renovera motorn framöver så får titta på detta då. Tack för tipset!

4

Både 002 och 091 låda har jag använt i min 215 från 72 och i båda har det varit treans synkronisering som först slitits.