1

Då det strular lite med att stoppa i eb 34hp i en oval bubbla.
Och jag har ett antal 30hp motorer av skiftande kvalitet stående.
Då undrar jag?

Är det nån ide att byta ringar (ev cylindraroch kolvar)  och renovera topparna på en gammal motor.
Förutsatt att veven inte är mycket glapp i längsled.
Eller är det bara dumsnålt?

Det är inte aktuellt för cabben just nu men jag har tydligen mer VW på G i framtiden.

Alla åsikter tas under beaktande

"ljushuvud"

2

Om jag var dig skulle jag öppna och granska hur den ser ut
Har öppnat sådana maskiner som har gått 10-30 timmar med rost i cylindrana och svarta ytor på vevaxelen
Det står alltid någon ventil öppen som man inte har tagit bort vipparmsbryggan  (då kommer fukten inte in)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Även slitaget på lyftarna avslöjar till viss del hur motorn mår. Om du plockar väck vipparmsaxeln så kan du dra ut stötstång med lyftare o kolla. Är det ett dike eller gropar i lyftaren så brukar det vara motsvarande slitage på kammen. För att vara en tråkig realist så är dom flesta beg 30hästare mogna för helrenovering..

4

I många annonser skriver folk att motorn verkar bra. Inget glapp axielt. Om det är glapp axielt med packboxen på plats som har efter 60+år förvandlats från gummi till bakelit. Men saken är den att man mäter inte axialspelet med packboxen på plats så är det minsta glapp med packbox på plats så är det med stor sannolikhet motorn i det närmaste helt slut. Motorn går säkert med väldigt lite effekt därför håller den men om man byter kolvar och renoverar topparna så kompet höjs så kommer motorn att haverera. Jag får ofta frågan om man måste arborra block vid renovering. Man måste ingenting men vilket svar är du ute efter,det som kostar minst eller det rätta svaret som är att ja det måste man. Varför skall man fuska åt sig själv. Bör man titta bort när man sätter dit utslitna delar i sin egen motor. Många anger som skäl till självfusk att budgeten inte tillåter en seriös renovering men oftast är det bara så att man vill att det ska bli klart snabbt så man kan åka denna sommar. Guess what det kommer en till sommar nästa år och då har man säkert haft möjlighet att göra hela jobbet och slippa ligga under en fuskad bil mitt i sommaren. Tålamod har blivit en bristvara.  Jag ser ofta på nätet hämtbilder på bilar som snabbt skruvas isär i molekyler och hamnar huller om buller i flytt och banakartonger. Motor och växelåda hamnar i skamvrån och när man efter ett tag kommit på att projektet blivit för stort så säljs hela paketet. Börja istället med att renovera motorn och se till att bilen faktiskt går att köra och renovera bilen när den är på rull. Annonser med ordföljden allt det svåra är gjort bara det roliga kvar. Troligt!!!!!. Man bör tänka efter mer än en gång när man ger sig på en renovering av en 50-60 år gammal bil. Det krävs pengar och kunskap men den störst posten är tid. Ovanstående är bara lite reflektioner från en som började helt novis med folka i början av 70-talet och fortfarande lär sig något varje dag.

5

fel folk gör är att provstarta fyndet(bilen) i ren iver så de glömmer bort
att det är viktigt eller inte vet, att start på gammal olja kan halvera eller mer
motorns fortsatta livslängd.

6

Kloka ord.

Jag har inte Fuskat med folkvagnsmotorer, då jag alltig tyckt att det verkat struligt att få ihop blocket.

Därimot har jag gjort ett antal fuskrenoveringar på Ford flathead och Volvo motorer.
Nya ringar snabbhoning och ventilslipning ibland byte av styrningar.
och detta har funkat i många mil.
För fyrtio år sen slog jag loss ventilerna i en 85 hästars sida, lyfte på ett överfall och det såg bra ut så jag satt ihop och startade. Misstag den drog en liter olja på trettio mil.

Jag sålde bilen och såg den på en bilträff för fem år sen motorn såg fin ut i sin röda servalack som jag målade på, Frågade ägaren om den drog mycket olja? Jo det gör dden sa han :-)

En tanke jag åker i min gamla 945a som gått 41000 mil utan någar misstanker om att den skall falla i bitar. bar aoljebyte var tusende mil.

Så varför krävs det en nyrenoverad motor till hobbybilen så körs några hundra mil om året?
En god service och normalt underhåll räcker långt.

Men jag hör vad ni säger, kan vara intressant att se hur en VW motor ser ut inuti :-)

Jag har gjort riktiga renoveringar också med nyslipad vev borrade cylindrar öd kolvar viktade stakar nyrenoverad top hela paktet, funkar bar i mitt amatörbygge.

Till sist jag byter alltid olja och kör upp oljetryck utan stift, om jag får tag i en gammal motor som stått.
Senaste var en B18 som stått i en lada i tjugo plus år. en avgasventil hängde sig när man drog runt, lite olja + värme och några välriktade hammarslag, sen startades den upp. Vi har nog kört närmare 1000 mil med den nu, utan komplikationer. (fusk jag vet).

Post's attachments

Album51b (Medium).jpg, 122.74 kb, 1112 x 768
Album51b (Medium).jpg 122.74 kb, 147 downloads since 2019-07-29 

"ljushuvud"

7

jag hade garage bredvid några volvofreaks i södertälje som byggde ihop b230 av beggade delar och ibland beggade lager. Dom gick och ibland även gick bra men en vw-motor är inte lika förlåtande som en gjutjärnsspis. En vw-motor som helrenoveras idag räcker en hemskt massa år med tanke på hur lite man kör per år. Vad jag menar är att ämnar man behålla sin bil i många år så räcker det att göra en seriös renovering sen är det bara lita oljebyten och normal service som krävs. det är oftast den del man sket i som bestämmer hur bra och länge en motor går. Det är ändå en stor skillnad mellan ett gjutjärnsblock och ett tunt magnesiumblock med trelagrad vev och lösa cylindrar. Som PPR-micke skrev så står alltid någon ventil öppen på en motor som förvarats i många år. Magnesium ärgar med normal luftfuktighet och en cylinder är oftast full med magnesiumgrus som sen vid uppstart repar sönder både kolv och cylinder. Man bör därför plocka av topparna på en industrimotor och kolla innan man startar den.

8 Senaste redigerad av T_Axelsson (2019-07-30 13:29:33)

Många äldre motorer var konstruerade för att man skulle göra delrenoveringar under motorns normala livslängd. Att byta ringar etc är en helt normal åtgärd på en sådan motor.

En ny VW motor däremot går länge utan någon som helst åtgärd (minns 10000 mila klockorna) , men när det väl är dags så är det mesta slut ungefär samtidigt (lite förenklat). Att VW hade utbytesmotorsystem är knappast någon slump. En perfekt lösning för en motor som inte lämpar sig för delrenoveringar!

9

T_Axelsson skrev:

Många äldre motorer var konstruerade för att man skulle göra delrenoveringar under motorns normala livslängd. Att byta ringar etc är en helt normal åtgärd på en sådan motor.

En ny VW motor däremot går länge utan någon som helst åtgärd (minns 10000 mila klockorna) , men när det väl är dags så är det mesta slut ungefär samtidigt (lite förenklat). Att VW hade utbytesmotorsystem är knappast någon slump. En perfekt lösning för en motor som inte lämpar sig för delrenoveringar!

Det har hänt lite under åren som gått min 945'a har gått 41 000 mil utan renovering :-)
inte ens Turbo byte.

Hade blivit några klockor :-)

"ljushuvud"

10

Jag tror att det är just därför Volvo har bytt ut sina gjutjärnsspisar mot "moderna" motorer. Dom gamla var för bra och gick för långt.

11

Hans Landelius skrev:

Jag tror att det är just därför Volvo har bytt ut sina gjutjärnsspisar mot "moderna" motorer. Dom gamla var för bra och gick för långt.

Det är väl tyvärr så i hela bilvärlden idag!
På den gamla goda tiden, VW, PV, Amazon m.fl. så hade man laboratorier som som testade att allt skulle hålla en mansålder, det kallades för yrkesstolthet och kvalité..

Idag har man lab som tar fram plastlager, och testar så att ingen del helst ska hålla mer än 2 år.

Hörde nyligen från en insatt, att en ny Volvo V70 som kostade 325.000:- från fabrik, skulle kosta dryga 4 miljoner om man byggde den av reservdelar???

Finns alltså en stor anledning till att det tillverkas skit idag..

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

12

Axialspel i all ära men vevens största fiende är faktiskt radialspel och för att kolla det måste man riva motorn. Jag river alltid mina inköpta industrimotorer oavsett hur lite dom gått och hittar alltid delar som jag byter ut.Desutom så har många industrimotorer fel svänghjul för bil och för att kunna ställa axialen vill jag bara ha vev och kam i blocket. 30hk vevar har faktiskt haft en historia av att gå av vid stort radialspel, fråga Christer Rye om ni inte tror mig.

13 Senaste redigerad av PPRMicke (2019-07-31 09:54:52)

Det är kul att läsa hur man inte kan skilja på äpple o päron  ( Vw och volvo)
Tar lite gammal historia från Göteborg ( är bekant med en i gruppen som tog fram B18 år 1955 )
Dom var inte nöjda med B4b motorn samma med B16 som inte höll så länge
Så dom ville bygga en motor som var så stark så den höll i två bilar
Då blev det en B18  För att få den så stark så satte man in det starkaste som svensk industri kunde leverera
( alla rörliga delar var från bofors ) man tog fram ett nytt sätt att gjuta blocken i skövde sen gjutjärns mixen var det starkaste man klarade av  att få fram )
Denna motor kördes i en bromsbänk i en vecka på full gas (finns fina bilder på det) Man testade också att ta bort kylning inte fan dog den för det 
Sen testade man att hälla ut oljan i motorn  o låta den gå i bänken  dom körde cirka 5 mil utan den dog ( ja den dog till slut )
1966 togs beslutet att göra en större motor  då borrade man B 18 så det blev en B 20  1973 fick man en uppgift att ta fram en motor med överliggande kam   Vad gjorde man då  Jo man borrade upp det gammla B18 blocket till 92mm så fick man en B 21  man tog bort den delen på sidan som stötstängerna satt    sen  fick man uppgiften att göra motorn lite större igen  vad gjorde man Man tog samma grund block tillsatte lite mer material runt cylinder vägarna  och så borrade man upp lite till så man fick in en 96 mm kolv så blev det en B 23 Detta var på bilsidan  om man kollar vad marin sidan gjorde  så slängde man in en större vev av fabrikat Bofors  så blev det en B 25  Sen finns det en firma som heter Motordesign ihop med SAM( är bra kompis med bert-inge S)   som ville gå lite längre då kollade man upp hur mycket material det var runt cylinder väggen   då kom man fram  att det var så mycket material så man kunde borra blocken  så man kunde använda en 100 mm kolv till rallycross motorer  inte för att det skulle vara slut där så var det några ynlingar som kör dragracing med en marin motor med 16v topp som gav sig fan på att se hur mycket ett std block tålde innan den gick i bitar
Dom bytte vevstakar och kolvar  sen har dom jobbat ett gäng år med skrotet  inte fan tog dom död på blocket dom första åren 
efter 5 år och mycket jobb hittade dom gränsen på ett std block och std marin vev(Bofors)  som var 610 l hk = 1517 hk
Att jämföra ett VW block mot en volvo motor kanske inte så snart
Efter som Vw motorn livs länd är tänkt till 10000 mil 
Inte för vara taskig  men så skiljer det på VW kontra Volvo motorer
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

14

Micke, nu syftade jag inte direkt på skillnaden mellan Volvo och VW motormässigt, utan kvalité och hantverksstoltheten.
De facto, så lever bubblan och dess motor än idag efter alla år.

Hur många Volvo och VW från 2000 talet tror Du lever om 30 år? Troligen inte en enda eftersom skrotarna redan är fulla av dem.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

15

Piraten skrev:

Micke, nu syftade jag inte direkt på skillnaden mellan Volvo och VW motormässigt, utan kvalité och hantverksstoltheten.
De facto, så lever bubblan och dess motor än idag efter alla år.

Hur många Volvo och VW från 2000 talet tror Du lever om 30 år? Troligen inte en enda eftersom skrotarna redan är fulla av dem.

skulle tro det finns lika många som det finns Vw i tyskland  i dag
För det skrotades friskt i tyskland på 60 -70 talet
För det börjar bli samlar värde på vissa modeller idag
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke