Kloka ord.
Jag har inte Fuskat med folkvagnsmotorer, då jag alltig tyckt att det verkat struligt att få ihop blocket.
Därimot har jag gjort ett antal fuskrenoveringar på Ford flathead och Volvo motorer.
Nya ringar snabbhoning och ventilslipning ibland byte av styrningar.
och detta har funkat i många mil.
För fyrtio år sen slog jag loss ventilerna i en 85 hästars sida, lyfte på ett överfall och det såg bra ut så jag satt ihop och startade. Misstag den drog en liter olja på trettio mil.
Jag sålde bilen och såg den på en bilträff för fem år sen motorn såg fin ut i sin röda servalack som jag målade på, Frågade ägaren om den drog mycket olja? Jo det gör dden sa han :-)
En tanke jag åker i min gamla 945a som gått 41000 mil utan någar misstanker om att den skall falla i bitar. bar aoljebyte var tusende mil.
Så varför krävs det en nyrenoverad motor till hobbybilen så körs några hundra mil om året?
En god service och normalt underhåll räcker långt.
Men jag hör vad ni säger, kan vara intressant att se hur en VW motor ser ut inuti :-)
Jag har gjort riktiga renoveringar också med nyslipad vev borrade cylindrar öd kolvar viktade stakar nyrenoverad top hela paktet, funkar bar i mitt amatörbygge.
Till sist jag byter alltid olja och kör upp oljetryck utan stift, om jag får tag i en gammal motor som stått.
Senaste var en B18 som stått i en lada i tjugo plus år. en avgasventil hängde sig när man drog runt, lite olja + värme och några välriktade hammarslag, sen startades den upp. Vi har nog kört närmare 1000 mil med den nu, utan komplikationer. (fusk jag vet).
Post's attachments
Album51b (Medium).jpg 122.74 kb, 147 downloads since 2019-07-29
"ljushuvud"