Så var det dags för en liten uppdatering igen.
Jag har haft lite besök på sistone, så tiden har mest ägnats åt att umgås och göra annat än att pyssla med bussarna. Men i och med att syster är hemma i Svedala så har jag upplåtit mitt rum och källaren åt henne, hennes man och deras lilla femmånaders bäbis. Det har därför inneburit en del nätter i bussen och man kan inte undgå att reflektera över att en folkabuss är en av få fordon man har användning av även när den står på pallbockar.
Pallbockscamping - för de riktigt indoktrinerade.

Men mellan samkvämet och den idoga uppgiften att agera värd för sällskapet, flikade jag in lite pyssel. Framförallt bestod drivkraften i att få det lite mysigare i bussen nu när jag skulle sova i den. Knock-out-hyllan skulle ju färdigställas och här velade jag något enormt, hur skulle jag egentligen ha det? Jag har ju en trelägesswitch och tidigare kopplat en diod så att jag får funktionen 1-off-1+2 och sånt gillar jag, men eftersom dimmern är tänkt att sköta uppgiften att sänka ljusintensiteten nu, behövs inte det ena läget. Jag beslutade mig för att lämna detta oinkopplat, således är det andra läget "dött" för närvarande. Den lilla plåtbit jag klippt till möjliggör dock att koppla in funktioner på detta utan att behöva riva hyllan i framtiden. Så jag velar vidare och funderar på vad jag vill ha där.
Dimmern monterades på skiljeväggen för själva förvaringsdelen av hyllan så att den sitter skyddat för ev framtida vattenläckage från taket. Helst hade jag monterat en liten dosa som inkapsling, men jag kom inte på någon just då och detta kändes som en tillräcklig säkerhetsåtgärd. För att kunna skruva fast den utan att hela kretskortet låg an mot träet och för att minimera risken för ev problem om fukt letar sig in under kretskortet, så klipptes några vanliga skruvplugg till som distanser för fästskruvarna.
Dimmermontage; ovansidan på hyllan är inte så snygg.

Ett par icke-dimbara Mr11or monterades i spotarmaturerna. Det skulle visa sig senare att det funkade dåligt med PWM-dimmern och dessa ljuskällor, jag ska undersöka om det är ljuskällan eller dimmern som inte riktigt lirar. En stor del av "varvet" på vredet händer ingenting och den sista biten dimmas lamporna en aning. Jag vet ju att detta med moderna tekniker inte alltid kompar med varandra, men jag var förvissad i min enfald om att en PWM-dimmer kunde dimma även icke-dimbart. Det KAN vara så att ljuskällan har ngn teknologi i sig som ställer till det för dimmern, för vad jag minns var de inte polaritetsberoende. Men det KAN också vara så att lasten är fel för dimmern och att mer effekt behövs för att den ska dimma rätt. Jag prövade dimmern med en ledlist i garaget innan montering och tyckte då att den lirade som den skulle, så mitt stalltips är att ljuskällorna är boven i dramat.
Efter att ha monterat allt (och lyckats göra några fula märken i strömbrytarpanelen) och fått upp hela schabraket installerat i vagnen kändes det skönt att kunna gå till sängs och känna sig nöjd med att bussen åter blivit lite mer hel.
Cozy corner, notera hur gardinerna reflekteras i den blanka lacken.

Under helgens alla övningar med umgänge och aktiviteter plockade min mor fram symaskinen och satt på verandan och sydde, vilket fick mig att minnas vad jag hade att göra. Sedan tidigare har jag påbörjat lite syjobb med att ersätta en av gardinerna i bussen som blev uppäten av råttor för många år sen. Denna ersättningsgardin var nästan helt färdig, i princip skulle bara de två kanalerna i för gardinspiralerna sys. Sedan bussen blivit ståendes har jag bara låtit hänga upp en filt som får täcka för där den saknade gardinen skulle suttit. Så medan det övriga sällskapet höll på och stökade med middag satte jag mig vid maskinen och körde de sista sömmarna.
Jag började även undersöka hur framrutegardinen skulle färdigställas, även den hade påbörjats för flera år sen. Så med ritning, gardin och måttband började jag försöka ta reda på vad som gått fel. Hålen för sängen hade hamnat på fel ställe och när jag mäter ser jag även att gardinen har fel totalmått. Dock finns det inte mer material för att göra en till gardin och totalmåttet KAN fungera. Det ena barnsängshålet var redan förberett för att lappas igen och när morsan till slut får stil på den strulande maskinen, sydde hon igen det hålet. Nu återstår för mig att passa in gardinen på vagnen och därefter ta upp hålen för barnsängen.
Kändes gött att gå och lägga sig den kvällen och montera upp en ny gardin:

Ursprungligen som en idé att kunna koppla in en ledlist på i det andra läget på trelägesswitchen bak vid sängen, tejpades en list upp i hyllan ovanför sängen, när den redan nästa dag hade lossnat och fortfarande inte var inkopplad, så ändrade jag mig i hur den skulle kopplas in och användas. Så jag började ett rätt stort projekt med att dra kabel från soffan upp till sidoskåpets ovansida. Under soffan har jag sen tidigare en list som belyser golvet och den är inkopplad över en dimmer och jag är väldigt nöjd med den installationen. Så för att slippa ha olika ljuskällor inkopplade på olika strömbrytare, ville jag koppla in denna list över samma strömbrytare och dimmer som listen under soffan. Så genom att klippa kabeln under soffan och skarva på en förgrening som sedan drogs till sidoskåpet och igenom detta, kunde jag få belysning dimbar på flera ställen från samma kontroll. Listen limmades med kontaktlim och jag blev tvungen att sänka ner knock-out-hyllan en stund för att komma åt ordentligt. Får se hur länge denna limning håller, hade helst skruvat/spikat med kabelklammer om man nu hade kommit åt.
Något olika färgton på ljuskällorna, den varmvita är faktiskt äldre. Sossefilten är en genuin yllefilt, det enda som duger i en buss!

Problemet är bara att man inte kan nöja sig med att bara dra en kabel. På vägen i denna kabeldragning finns ju skåpet. I botten på skåpet har jag gjort en "blindbotten" under vilken batteriladdaren huserar. Laddaren är av den äldre typen, modell "plåtlåda" och en sån känns ju omodern idag, dessutom känns det som att utrymmet kan användas till bättre saker än detta. Skåpet, som egentligen är en garderob, används idag som skafferi och har utrustats med hyllplan, då är bottenhyllan lite onödigt djup, därför hade jag tillverkat en ny botten och skruvat denna i själva laddarens chassi och därför modifierat detta på ett underfundigt sätt. Detta ville jag alltså riva nu.
Batteriladdare som fått smaka på svetsen:

För att fixera denna i botten hade jag monterat tre stift med stötdämpande o-ringar:

Så jag rev detta i förvissningen om att en mer vattentät laddare skulle monteras i motorrummet istället. En av de bättre grejerna jag ägnade mig åt i detta projekt var till skillnad från allt elektriskt av en helt annan karaktär. Jag hade nämligen råkat läsa på thesamba om hur man kunde skrämma liv i gamla PVC-lister med en värmepicka, så som ett sidoprojekt i sidoprojektet började jag ge mig på listen i öppningen till skafferiet/klädskåpet. Och det fungerade över förväntan bra! Listerna blir alldeles mjuka och låter sig töjas av värmebehandlingen. Jag kombinerade denna behandling med lite lim och press där det behövdes och helt plötsligt var allt återställt till sin forna glans. Jag är mäkta imponerad och kommer att praktisera detta på flera ställen där listerna håller på och släpper eller krymper.
Synd att jag inte har ngn "före-bild" men listen hade släppt på flera ställen. Värmepicka rekommenderas!

Sänggång och arbete pågår, tur man är ungkarl och inte bryr sig så mycket om att verktygen ligger framme:

Sen följde lite trixande med att dra kabel igen. Med laddaren placerad i motorrummet, kunde jag riva några gamla kabeldragningar, men jag fick också dra lite nytt. Framförallt fick jag trixa litegrann med att dra kabel igenom tankutrymmet. Genom sprakarens hål hade jag sedan tidigare dragit en liten tunn kabel för laddningsstyrningen så den fick agera dragtråd. Genom att dra laddarens kablar tillsammans med en annan tunn dragtråd, kunde jag sen dra tillbaka laddningsstyrningens kabel genom väggarna. På det följde lite kabelklamrande, lödningar och bökande i obekväma arbetsställningar under soffan. Ett par borrhål i tankväggen och lite ytterligare kabeldragning i motorrummet¨, behövdes, likväl att byta ut säkringen från 7 till 10 ampere.
8A-laddare placerad så att den förhoppningsvis inte är i vägen, men ändå så att funktionen kan kontrolleras.

På bilden syns också landströmskabeln. Jag är nöjd med placeringen av denna. Samtidigt som den är lättåtkomlig, sitter den skyddat för väder och vind och den är inte i vägen när man mekar motor. I ett senare skede ska den dock byggas om så att jag kan ha kabeln på en trumma för att kunna dra den längre sträckor, idag har jag "lånat" kabel från denna när jag gjort installationer i bussen. Tanken är att ta en vanlig sladdvinda och byta ut shuko-honan mot det blå CEE-donet, det är mer än en gång jag behövt förlängningskabel.
Kontrollpanelen inne i bussen, full fräs på laddningen. Denna panel ska byggas om så småningom.

Det mesta är ganska självförklarande i ovanstående bild, men här drar jag i korta ordalag hur den fungerar och vad som är tänkt.
- Den omärkta strömbrytaren längst upp till vänster styr fläktarna som ventilerar elektronikutrymmet under den bakåframvända stolen, där kylens kompressor, invertern, slutsteget till stereon, batteriet och Ebern sitter. Dessa är kopplade över en relästyrd trappkoppling, så att de startar automatiskt när stereon går i gång, men med denna switch kan man manuellt stänga av dem när de inte behövs och stör mer än de gör nytta. Ursprungligen uppstod behovet vid långa körningar med musik och kylskåp på och med en passagerare som sitter på platsen så att utrymmet inte kunde vädras genom att dynan lyftes av. Jag har länge tänkt vidareutveckla detta med större fläktar som flyttar mer luft och låter mindre, ev med PWM-styrning så att varvtalet (och därför även ljudet) kan kontrolleras, men det har jag ännu kvar att göra, dock är det väldig lågprio.
- Nästa switch märkt "BEL" går till belysningen som vi såg bild på tidigare. Från början var det bara listerna under soffan, men nu tänds alltså även listen uppe på skåpet. Dessa dimmas med ratten inunder, märkt "DIM".
- 12V-uttag är ganska självförklarande. Jag har lekt med tanken på att komplettera med ett USB-uttag på mer användarvänlig höjd för mobilladdning. Såg en snygg lösning där man fällt i det i askkoppen uppe vid soffan. Detta uttag får dock vara kvar som det är då jag ibland driver annat, en liten underhållningssolcell, men även en liten dammsugare.
- Switchen "SUB" stänger av subwoofern till stereon. Hur nödvändig den är kan man ifrågasätta, men tanken är att det är en strömsparande funktion vid camping då subwoofern inte behövs.
- Den tredje radens funktioner tillhör alltså laddningen, först en säkringshållare för liten glassäkring, sen en amperemeter som kommer från en batteriladdare och således har en korrekt skala för ändamålet. Slutligen en av/på-switch för att stänga av laddningen. Denna switch kommer med "smartladdaren" att vara överflödig och jag tänker därför möblera om lite i denna panel. Tanken är att få in en voltmeter, men exakt hur detta kommer utformas får jag återkomma till.
- Den sista raden är också ganska självförklarande, uttaget är kopplat till en inverter och strömställaren vid sidan om uttaget slår på eller av nämnda inverter. Jag handlade en bamsing till inverter billigt på rea, så jag tror jag kan plocka ut 1000W eller något i den stilen, men ofta tar man ju bara ut en bråkdel av detta för att inte tömma batteriet helt. Faktum är att denna funktion är nog den jag använt minst av allt i bussen. Det finns även två vanliga shukouttag, kopplade direkt från landströmmen under soffan och de används däremot flitigt.
Teknikutrymmet under stolen, här ryms bla batteri, kompressor, inverter, slutsteg, säkringscentraler, reläer och en Eber (utanför bild)

Det här är alla funktioner som förfinats och förbättrat under årens gång, mycket är jag nöjd med, en del saker behöver finslipas. Ebern är tex ännu inte ansluten, varken till det elektriska eller till bränslesystemet. Sen ska det tas upp hål för in- och utluft för förbränningen. Modellen heter B1L och är således en liten bensindriven luftvärmare. Stereon och kylskåpet funkar riktigt bra, fick ställa ner kylan från 3 av 9 till 2 av 9 då en öl hade fryst, så att transportera glass i "frysfacket" borde inte vara några problem.
Däremot funkar de små fläktarna inget bra, de är tre till antalet (inluften syns inte) och det är framförallt ljudnivån hos dem som gör att man stör sig på dem vid camping. Sen borde jag ta mig tiden att märka upp säkringscentralerna och komponera en liten förteckning så man slipper fundera varje gång man öppnar locket. En stabilare jordskena ska monteras också, nu har jag bara en simpel "nollskena" från en säkringscentral.
Nåväl, projektet fortgår. Eftersom jag ville "hitta på något" med utrymmet i skåpet som blivit vakant nu när laddaren flyttats på började jag fundera. Först och främst behövde jag renovera den lilla hylla som utgjorde golvet på skåpet. I denna fanns ju fyra hål som skruvat fast hyllan i laddaren inunder.
Hyllan i ursprunglig form.

Hålen togs upp till 7mm och en bit rundstav, doppades i trälim och fördes ner i hålet, såga av och upprepa. Fram med slipklossen och putsa ner ändarna som sticker upp. Passade i detta skede på att putsa ner så mycket av missfärgningar jag kunde. Denna träbit kommer för det mesta att inte synas då det rimligtvis står/ligger grejer i skåpet, men eftersom den redan har rätta formen och två urtag på baksidan för rillorna mot hjulhuset, så kändes det logiskt att återanvända biten. Efter håltagning för gångjärn och den slutliga putsen med 120-papper fick undersidan ett lager klarlack.
Medan lacken fick torka, började jag med nästa grej. Sedan länge har jag ett litet värdeskåp som jag velat installera i bussen, men jag har inte vetat var jag ska montera det. Tanken är att man där kan förvara pass och andra värdesaker om man tex lämnar bussen vid en badstrand. Skåpet har ju lås, men det ska även vara dolt så att det inte uppmuntrar till inbrott.
Orange är typiskt 70-talskult, synd bara att någon förstört lacken. Så kan det inte få se ut.

Jag vet inte exakt var jag kan husera detta skåp, det får ju egentligen inte plats där laddaren satt, men jag börjar ändå med att göra iordning den fula luckan. Luckan skruvas loss och rengörs med förtunning. Tuschet försvinner direkt, men det andra kladdet måste skrapas bort, dessutom är det fula märken i själva plåten. Så jag slipar ner ytan där det är som mest ojämnt och drar sedan på ett lager med lite mer sober ljusgrå. Själva kabinettet får behålla sin beigegrå färg. Förmodligen pulverlack och förmodligen mer hållbart än det jag sprayar på.
Lucka på tork

Parallellt med skåpet pysslade jag med hyllan/luckan. Jag måst erkänna att jag här är väldigt osäker på hur det slutgiltiga resultatet kommer att bli, men klart är att jag tänker att hyllplanet ska vara öppningsbart, som en lucka i golvet på skåpet. Om sen värdeskåpet går att montera därunder eller om det helt enkelt får bli ett extra stuvfack återstår att se. Jag letade lite bland mina grejer och försökte hitta några snygga rostfria gångjärn som kunde funka med ett infällt luckbeslag. Men då jag har en uppsjö av olika mässingsgångjärn och det inte är snyggt att blanda rostfritt och mässing enligt mig, så spolade jag idén om att använda det infällda beslaget. Jag har lite olika knoppar och handtag i mässing att komplettera gångjärnen med, men det spar jag till senare då jag inte vet vad och var jag vill ha. Jag hittade dock en cool liten skylt som jag passade på att polera upp när jag ändå tog itu med gångjärnen.
Autosol, IPA och mässing, mysigare kan det inte bli.

Plastlack tar väldigt lång tid på sig att stelna och torktider kan ställa till det en del i projekt i allmänhet. Så trots att lacken inte stelnat helt på undersidan, vände jag på hyllan och lackade ovansidan. Det är denna sida som syns och det är denna sida som kommer utstå det mesta slitaget, undersidan ska i princip bara skyddas mot smuts och mögel.
Här är hyllan nylackad med första lagret klarlack. Genom att använda tre gångjärn kan jag dölja de gamla hålen för vinkelbeslaget.

Här bröt jag för dagen och lät grejerna få torka. Jag var nu ensam kvar i huset och kunde sova inomhus igen efter fem nätter i bussexil. Detta tarvade en rejäl tvagning och efter ett tvåtimmarsbad sov jag gott den natten.
Vi är nu snart framme i nutid, torsdag närmare bestämt. Vaknade sent och ägnade mig åt lite trädgårdssysslor innan jag bestämde mig för att ta en repa med flakan "Rose". Efter att ringtycket kontrollerats och likaså bränslemängden, satte jag i mig i sadeln och styrde mot Heby. det var riktigt mysigt att göra en "dagsutflykt" med moppen, besökte en loppis och på det lokala ICA hämtade jag ut delar jag beställt åt "Karmann" någon vecka tidigare. Han fick vid besiktning nedslag på slitna belägg fram, så de ska bytas.
När jag så bestämmer mig för att sätta igång med meket igen har det redan hunnit bli kväll. Jag har både hunnit glömma bort och komma ihåg vajerförlängaren jag fick av Fredrik "Bussig67" här på forumet tidigare, men nu skulle den prövas. Vajerhöljet demonterades från bussen och förlängaren provades på. Den gick inte på rakt av, så jag satte upp höljet i skruvstädet och smärglade bort de sista tiondelarna så att förlängaren gick på till slut. Dock bottnade den innan stosen på höljet bottnade.
Förlängaren påmonterad på höljet, diffen är ungefär 5mm

Jag bestämde mig ändå för att provmontera och ganska snart märkte jag att det inte blev så bra:

För att urtrampningslagret skulle röra sig hela vägen blev jag tvungen att justera muttern så långt ut det bara gick och böjen på höljet kändes onödigt stor, så jag bestämde mig snabbt för att plocka ner höljet igen och modda det. Jag vet ju inte om en för stor böj kan ha ngn negativ inverkan på funktionen, jag har bara läst att slacket inte får vara för litet. Dock kändes det bättre att ha lite mer justermån på muttern längst bak. Så efter att höljet kortats med 5mm och jag filat till kanterna lite snyggt, gled distansen på väldigt lätt och satt som en fläskläpp! Vid montering på vagnen så känns allting helt korrekt nu.
Slutligen sitter även kopplingsvajern som den ska! Tack för hjälpen Bussig67a!

Efter detta höll jag på och trasslade med elen igen. Det började med att den nyligen installerade batteriladdaren hade lagt av, sen började jag jaga glappkontakt i kontrollpanelen. Det visade sig till slut vara så enkelt som att dra åt strömbrytarna så att de satt fast bättre i själva panelen. störigt fel som tog en hel del tid, men skönt att ha det uträttat.
Det hade därför hunnit bli skymning och på väg att bli mygginvasion och svårjobbat med dålig sikt i dunklet under vagnen, men jag hade lovat mig att montera drivaxlarna innan jag bommade igen garageporten för dagen. Det gick som en dans att montera drivaxlarna och jag bedömer spelet i axeln vara väl tillräckligt till och med i upphissat pallbocksläge. I samma veva drog jag åt startmotorn som satt lite löst, samt anslöt det elektriska på densamme. Längst tid tog det att momentdra alla 24 skruvarna. Hittade inte min Bentley för att ta reda på momentet, men på nätet hittade jag en av John Muirs teckningar så jag tog uppgiften därifrån.
Fick fota med blixt för att det skulle synas, här dras skruven för drivknutarna med 3,5Kgm

Innan jag sprang in och gömde mig för myggen kopplade jag på laddning på bussen igen då jag inte lyckats reda ut felet på hos batteriladdaren, men till slut fick jag se mig besegrad av de enfaldiga myggen och jag flydde in i grottans varma sken. Här hade jag egentligen inte så mycket att göra, men jag städade och plockade lite grann och skruvade ihop värdeskåpet efter att ha letat förgäves efter den stoppskruv som håller ihop gångjärnspinnen.
Ser lite bättre ut, frågan är var detta ska få husera, jag har en idé...

Jag avrundade kvällen med att hänga upp fälgarna på väggen. De ska bara hänga där temporärt så jag tänkte inte korta av den alldeles för långa gängan de hänger på, för att kunna använda krokarna till annat. Men såhär i efterhand stör det mig så mycket att jag nog skruvar ner dem och låter vinkelslipen få tala. Skylten inunder är Mirts födelsedagspresent till mig från tidigare i år. Den behövde lite kärlek och hänger även den lite provisoriskt och döljer ett vägguttag i väntan på en slutgiltig möblering.
Kee's Soul Kitchen årgång 2019, revideringar kommer, var så säkra på det.

Så efter att ha börjat tanka över bilder till datorn och börjat komponera denna text var det dags för sängen. Härnäst följer ett par dagar i stan, men jag återvänder snart till stugan för vidare mek. Det är trots alla mina sidospår inte så långt kvar tills motorn ska dockas i.
På återhörande! 
Grinder and paint, makes me the welder I ain't