176

Grönis skrev:

Jag har regbesiktigat min buss med detta drag och det var inga problem.
Har du provat med stänkplåtarna om de passar när du flyttat kofångaren så långt in.
Men du kanske inte skall montera de plåtarna.
När jag monterade min kofångare så långt in det gick så var det precis så stänkplåtarna passade.

Jo stänkplåtarna fick kortas 12mm de också - massa onödigt arbete, men jag hade ändå inget annat för mig den dan..
Vad fick du för släpvikt på din installation?

177

Bussig67a skrev:
Grönis skrev:

Jag har regbesiktigat min buss med detta drag och det var inga problem.
Har du provat med stänkplåtarna om de passar när du flyttat kofångaren så långt in.
Men du kanske inte skall montera de plåtarna.
När jag monterade min kofångare så långt in det gick så var det precis så stänkplåtarna passade.

Jo stänkplåtarna fick kortas 12mm de också - massa onödigt arbete, men jag hade ändå inget annat för mig den dan..
Vad fick du för släpvikt på din installation?

ICQ/ay

Post's attachments

20190718_165007.jpg, 173.35 kb, 1080 x 810
20190718_165007.jpg 173.35 kb, 23 downloads since 2019-07-18 

SO42 Walk thru 67 http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=39806
Karmann Ghia 143 / 1962
T4 TDI Camper

You're Never a loser until you quit trying.

178

Undrar hur det är att dra två ton med en splittbuss? Bromssträcka som ett godståg?

Minns sista etappen mot Roskilde, sex pers i bussen, fullastad med öl (i glasflaskor såklart) och packning. 47-hästarn fick jobba bra för att komma upp i marchfart och man fick förbereda sig i tid när det var dags att svänga av motorvägen. Sex hjulcylindrar och muskelservo... ICQ/ai

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

179

Kommer aldrig dra 2 t då max konstruktion är godkänd för är 1t.

En 600kg vagn går faktiskt väldigt bra att dra på en split, men kommer det en backe så får man växla ner. T.ex. fick jag växla ner till 2:an innan jag nådde toppen på Ölandsbron ICQ/ad

//TJ

kee skrev:

Undrar hur det är att dra två ton med en splittbuss? Bromssträcka som ett godståg?

Minns sista etappen mot Roskilde, sex pers i bussen, fullastad med öl (i glasflaskor såklart) och packning. 47-hästarn fick jobba bra för att komma upp i marchfart och man fick förbereda sig i tid när det var dags att svänga av motorvägen. Sex hjulcylindrar och muskelservo... ICQ/ai

180

Sliter i sommarvärmen med att få mer klart inne i bussen. Har monterat dörrsidor (bara att sätta dit med de medföljande tryckknapparna - ha ha..).
Satte lite ljuddämparplattor samt skumgummi i dörrarna innan dörrsidorna monterades. Jag kom på att rutramarna har ett dräneringshål som ska släppa ut regnvatten inne i dörren som sen rinner ut genom hålen i botten av dörren. Man vill ju inte ha vattenindränkt skumgummi i dörrarna, så därför packade jag in skummet i plastpåsar samt lämnade en passage just vid dräneringshålet.
Dörrarna stänger nu med ett skönt "Thud" istället för "Klonk".

Sen var det dags för ventilationsplåten i taket, den som ska ha tre instrument. Det var lite pill med elinstallation till mätarna, men jag hade dragit kablar som låg därinne. Tyvärr har jag tappat bort min komihåg-lapp med vilken färg sladdarna har så jag fick testa varje sladd igen..

Jag har använt lite extra långa sladdar samt ett kontaktdon så att det blir enkelt att montera/demontera hela panelen. Det visade sig vara en bra idé, för när jag testade varvräknaren var den givetvis inställd på fel cylinderantal och visade för högt rpm - måste demontera igen.
För att skydda mot regn satte jag på en innerslang från en Vespa över hela paketet - Tack för tipset Lasslo.

Post's attachments

DSCF3012.JPG, 509.29 kb, 1024 x 768
DSCF3012.JPG 509.29 kb, 20 downloads since 2019-07-27 

DSCF3013.JPG, 391.89 kb, 1024 x 768
DSCF3013.JPG 391.89 kb, 18 downloads since 2019-07-27 

DSCF3014.JPG, 347.59 kb, 1024 x 768
DSCF3014.JPG 347.59 kb, 21 downloads since 2019-07-27 

DSCF3015.JPG, 257.7 kb, 1024 x 768
DSCF3015.JPG 257.7 kb, 19 downloads since 2019-07-27 

DSCF3016.JPG, 268.8 kb, 1024 x 768
DSCF3016.JPG 268.8 kb, 25 downloads since 2019-07-27 

181

Som vanligt en hög klass på jobbet. ICQ/ay  Är det "Smiths-mätare" du har? Varifrån kommer kontaktdonet? Det är ju inte så ofta man behöver fullt så många stift, men när det väl behövs kan det vara bra att veta.

182

kee skrev:

Som vanligt en hög klass på jobbet. ICQ/ay  Är det "Smiths-mätare" du har? Varifrån kommer kontaktdonet? Det är ju inte så ofta man behöver fullt så många stift, men när det väl behövs kan det vara bra att veta.

Mätarna är Cronomac från Brasilien, de gör en hel serie med VW-stil instrument. Köpte dessa från Paruzzi har jag för mig.
Varvräknaren kan ställas om med en knapp på baksidan för att passa olika cylinderantal/tändspolar. Det stod att den var fabriksinställd på 4cyl/1spole.
Men det var den inte! Den visade 4ggr för högt varvtal, Buuuuu. Fick montera loss allt igen. Jag gjorde som medföljande instruktion beskrev - det blev också fel varvtalsvisning.
In på YouTube (hjälparen i nöden) och där fanns en nyare instruktion. Provade den och då blev det korrekt visning. Tillbakamontering med alla små M4-skruvarna. Klart.

Kontaktdonet jag använder är från Souriau, finns på ELFA nr 44-350-53 det är 12-poligt och jag använder guldpläterade stift. Donet är ej vattentätt men jag har använd det i många år på diverse bilinstallationer med god framgång. Det är robust.
Jag använder 8 poler än så länge:

Jord
+12V tändning
Instrumentbelysning (från Ljusknappen)
Rpmvisning (från tändspolen)
Oljetrycksignal
Oljetempsignal
Extra tempsignal
Ytterligare extra tempsignal

183

Sommarens varmaste vecka ägnades åt att göra klart campinginredningen (OK - det blev kanske nån kall öl också..).

Klassisk layout med "club seating" och ett bord mellan sofforna. Stommarna är av plåt från CE. De var ganska simpla i utförandet och levererades som platta paket där delarna skruvades ihop med synliga skruvar. Praktiskt för transporten förstås, men nu är de ju här hos mig och ska inte transporteras nåt mer. Därför svetsade jag ihop dem i skruvhålen och slipade ner svetsarna.
Dessutom är de ganska kantiga (bockade plåtar helt enkelt) och jag ville ha en mjukare stil på inredningen. Jag kapade hörnen och svetsade i böjda plåtbitar (på synliga delar mot dörren) och på så sätt ser det hela lite mindre kantigt ut.

Bakre soffan är "rock-n-roll" som vecklar ut sig till en säng. "sängmadrassen" består då av tre delar: sittdyna. ryggstöd och bakre dyna.
Då jag tänkt att tillbringa många timmar i soffan/sängen framöver ville jag få det riktigt bekvämt. Dynorna består därför av två lager skumgummi, först 10cm 35-135 (35kg/m3 och medelmjuk=135) och sen 7cm IKEA bäddmadrass, sån där supermjuk som formar sig efter kroppen. Dessa limmades ihop med spraylim och skars till så att de passar bra på stommarna.

Dynöverdragen ville jag ha både i klassisk stil och med färgmatchning till dörrpanelerna (ljusbrunt). Det var faktiskt lite knepigt att hitta rätt. Konstlädret hittade jag hos TopNtrim i Helsingborg, de har ett stort utbud av konstläder i massor av färger, fick tag i en nästan exakt rätt brun.
Jag ville ha en kombination av rutigt tyg och konstläder, men att hitta rutigt möbeltyg i rätt stil var inte lätt.
Det slutade med att jag hittade en lämplig variant på nätet i england. Detta mönster kallas "Tartan" och liknar skotskrutig men i andra färger.

I mitt garage finns en gammal symaskin för båtkapell, den gick varm denna vecka. Sydde "påsar" som är lite mindre än skumgummit, då sträcks tyget fint vid montering. Ett bra tips jag fick av nån är att klä skumgummit med plastsäckar, då glider påsarna på lätt. Sen klipper man sönder plasten och drar ut den.

Post's attachments

DSCF3007.JPG, 314.93 kb, 1024 x 768
DSCF3007.JPG 314.93 kb, 17 downloads since 2019-07-29 

DSCF3008.JPG, 292.59 kb, 1024 x 768
DSCF3008.JPG 292.59 kb, 17 downloads since 2019-07-29 

DSCF3011.JPG, 505.51 kb, 1024 x 768
DSCF3011.JPG 505.51 kb, 18 downloads since 2019-07-29 

DSCF3020.JPG, 448.95 kb, 1024 x 768
DSCF3020.JPG 448.95 kb, 21 downloads since 2019-07-29 

DSCF3021.JPG, 539.36 kb, 1024 x 768
DSCF3021.JPG 539.36 kb, 15 downloads since 2019-07-29 

184

Mycket stilig buss! ICQ/bs

185

Älskar’t!!

DKW F89 Schnellaster -53

186

Otroligt stiligt  ICQ/bi

SO42 Walk thru 67 http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=39806
Karmann Ghia 143 / 1962
T4 TDI Camper

You're Never a loser until you quit trying.

187

Snyggt jobbat.
Gillar rutmönstret.

Kanske lite sen me nån annan kanprova på.
jag har haft bra erfarenhet av att limma ett lager säckväv mellan de två lagren skumgummi.
Och använt som sittdynor.
På så sätt sjunker man inte genon så lätt

188

Så här blev resultatet.

Bordet är från en båt, som synes kan det vara hopfällt för kaffekopps-läge, eller utfällt för middags-läge. Bordet har också gångjärn vid väggen så att man kan fälla ned det vid sova-läge.

Det blev lite mjukskumgummi och tyg över, så jag gjorde ett par extra sittdynor. Dessa kan användas under rumpan för en mjukare färd, bakom ryggen eller i campingstolarna.

Bussen blev märkbart tystare med alla dynor monterade.

Post's attachments

DSCF3023.JPG, 608.52 kb, 1024 x 768
DSCF3023.JPG 608.52 kb, 17 downloads since 2019-07-31 

DSCF3025.JPG, 310.85 kb, 1024 x 768
DSCF3025.JPG 310.85 kb, 23 downloads since 2019-07-31 

DSCF3026.JPG, 306.15 kb, 1024 x 768
DSCF3026.JPG 306.15 kb, 24 downloads since 2019-07-31 

DSCF3027.JPG, 323.78 kb, 1024 x 768
DSCF3027.JPG 323.78 kb, 17 downloads since 2019-07-31 

189

Stiligt  ICQ/bf

190

Förbenat snyggt! Du får gärna sy inredning i min buss sen.  ICQ/ad

Ett sånt bord har jag liggandes på bra-å-ha-hyllan, men jag hade ingen aning om att det passade så bra i en buss! Ska definitivt övervägas den där dagen på trettiotalet när det är dags för inredning i 62an.

Idag kom kopplingsvajeradaptern! Grymt sugen på att se hur den passar, till helgen vet vi. ICQ/ay

191

Jag känner att jag behöver komplettera min buss med ett sånt bord.

192

Va snyggt det blir,  ICQ/ay

/Foppa

193

ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

194

Tummen up ! Var köpte du tyget ?

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
Porsche 914 1970.

195

kisavw skrev:

En firma i England, frakten kostade inte så mycket och snabb leverans:
https://www.pandorasupholstery.co.uk
Sök på "tartan", de har många färgvarianter att välja bland.

196

Tackar ! Får kolla upp det !
Har planer till min inredning i bussen !

Bussig67a skrev:
kisavw skrev:

En firma i England, frakten kostade inte så mycket och snabb leverans:
https://www.pandorasupholstery.co.uk
Sök på "tartan", de har många färgvarianter att välja bland.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
Porsche 914 1970.

197

Liten uppdatering här.
Har kört runt en del med bussen i sommar och haft kul, även familjen tycker om den.
Hade bestämt att åka till SCC i Oslo helgen som var. Åkte från Dalarna i kallt och regnigt väder. Men det skulle ju inte vara nåt problem eftersom jag äntligen fixat värmereglaget med tillhörande vajrar. Fullt ös (vredet mot "A"). Jo det kom en massa luft vid framrutorna, men det kom mer...
Blästringsgubben måste ha tryckt på ordentligt och kanske inte tänkt på att man borde dammsuga ur ventilatonsröret. Hela jag och främre delen av bussen blev täckt av blästersand. Bara att stanna till och sanera mig och buss. Inte så kul. Åkte vidare utan värme med en filt runt benen.

Väl framme i Oslo regnade det ordentligt både på fredag och lördag, men sen tittade solen fram och det kunde rejsas för dem som hade sådana bilar. Kul och inspirerande var det i alla fall. Det gick också fint att sova på de hemgjorda dynorna.

Hemåt på söndag i skapligt väder. Jag skulle ju gärna säga att bussen gått som en klocka, men inte då. Jag får erkänna att jag nog märkte att det skramlade lite mer än vanligt, men det förträngde jag ända tills laddningslampan började lysa några mil hemifrån.
Remmen var hel men ingen laddning. Hmm - likströmsgeneratorn är nog den enda del på bussen som inte blivit renoverad. Efter ca 60 år kanske den helt enkelt gett upp. Nåväl, jag körde hem på batteriet med sparsam belysning - det gick fint. In i garaget och stupa i säng.

Dags för felsökning, bort med remmen och kände på generatorn och den glappade någon mm radiellt. Lagerhaveri alltså. Sen var remskivan nog lite lös för låshakarna hade nästan ätit upp sig själva.
Dags att montera bort den och det var inte lätt! Tvärröret (insug) från förgasaren var i vägen och det är ju en jobbig sak att ta bort. Efter många timmar och ännu fler svordomar lyckades jag få bort den genom att skära loss en liten del av fästplattan till fläktkåpan. Nu stod jag med en massa trasig delar och ingen inspiration alls, suck.

Dagen efter kunde jag tänka lite mer klart, varför inte byta till växelströmmare när man ändå måste byta grejor. Som tur är hade jag ett 60A kit liggande på hyllan. Det hade ju dessutom en tillhörande fästplatta (den jag skurit sönder dagen innan).
Jag gick igång med installationen av den nya generatorn, inte imponerande kvalitet dessvärre. Köpte väl för billigt gissar jag.
Tornet placerade generatorn ca 3mm för långt till vänster, då passar ju inte fläkten i fläktkåpan och det tar i förgasaren.
Upp i fräsmaskin med tornet och bearbeta hålen i sidled 3mm. Nu passade det bättre. Allt kom på plats OK men jag fick fila lite på generatorn för att förgasarens rörliga delar skulle kunna röra sig fritt.

Nu fungerar bussen igen - skönt. Dessutom blev det lite bättre laddning, har 14.0 V även vid lågt  vartal. Den gamla likströmmen gav inte mycket förrän över 2000 varv, och då endast 13,5V.

Nackdelen med nya grejor är att de ser just nya ut - passar liksom inte in i stilen. Jag får väl måla remskivan svart och smutsa ned tornet lite.

Post's attachments

DSCF3043.JPG, 296.23 kb, 1024 x 768
DSCF3043.JPG 296.23 kb, 23 downloads since 2019-08-21 

198

Här kommer några bilder på dekoren i tidstypisk stil.

Post's attachments

DSCF3073.JPG, 303.27 kb, 1024 x 768
DSCF3073.JPG 303.27 kb, 25 downloads since 2019-08-27 

DSCF3074.JPG, 354.68 kb, 1024 x 768
DSCF3074.JPG 354.68 kb, 22 downloads since 2019-08-27 

199

ICQ/ay

200

Jag trodde dekoren var photshoppad på första bilden, ungefär "såhär hade jag tänkt mig", men sen ser man ju att den är på riktigt!

Överväg att flytta bränslefiltret i framtiden. Det är generellt avrått ifrån att ha det i motorrummet men jag vet inte om det är superkritiskt. ICQ/bk

Det kanske verkar omständligt, men det enklaste sättet att demontera generatorn med motorn i bussen är att lossa på fläkten. Den sitter med en 36mm-skalle och 3,5kpm om jag inte missminner mig. Viktigt att hålla reda på fläktshimsen när man är dar bak och bökar och inte ser något. Hjälper kanske inte dig nu, men någon annan kan ha glädje av informationen. ICQ/bf