1

Tjenixen!
Min buss såldes utan fungerande värmesystem.
Kikat runt lite och insett att en fläkt som skall vara monterad i motorutrymmet fattas, en vajer sitter fast och lite slangar är borta.
Vajern och rören är beställda.
Fläkten letar jag fortfarande efter, någon som har en till salu kanske?
Annars hade bilder på hur den skall monteras och kopplas in varit dunder! Både el och rörmässigt.
Det är en 2L -79.

Ha en fin helg!

2

Fläkten finns att köpa ny, men jag rekommenderar dig att sätta ut en köpesannons här på forumet så kanske du får svar. Det var så jag fick tag i min iaf. Har faktiskt set3t någon enstaka fläkt på bildelsbasen också.

Ofta är det som ställer till det med värmesystemets funktion och det som gör att många helt sonika skippar att ha värmen fungerande, läckage. Antingen är värmekamrarna dåliga på något sätt, det mest uppenbara är när det läcker in avgaser i kupén. Typ4-värmekamrarna är rätt dyra att ersätta. Men sen kan det även röra sig om rost i det övriga rörsystemet som gör att värdefull varmluft läcker ut och försämrar draget i utblåsen i kupén. Har du koll på dessa grejer är värmefläkten en baggis. Ett tips för att ytterligare förbättra värmen i bussen är att isolera rörsystemet ordentligt.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

En liknande fläkt finns på typ 4, en som suttit på en 411 torde jag ha. Kan kolla reservdelsnummer om det är samma om du inte hittar någon fläkt i dina hemtrakter.

4

Ja tror att jag har en fläkt liggandes, kan kika imorgon om jag hittar en då får du köpa den. ICQ/ab

NewfieldVW
1972 Bay buss

5

Värmekammrarna är nya ICQ/ag 
Är fläkten ihopkopplade via ebersprakarn eller går fläkten igång bara man drar ner värmereglagen?

Kolla gärna efter fläkten redbanana! Hade vart kalas ICQ/bq

6

Jag tror att fläkten är kopplad så att den endast går på tomgång, och ska tydligen inte göra någon herrejösses skillnad vad gäller värmen. Ta det med en nypa salt kanske då jag inte provat att köra med fläkten.
Har tyvärr inte hunnit kolla i förrådet, men gör det imorgonkväll.

NewfieldVW
1972 Bay buss

7

För en som inte kan de sena bayarna så bra, vad är det som driver värmen om inte fläkten gör det? Dvs inte vid tomgång utan vid drift, är det motorfläkten som hos typ1?

Jag har ju tänkt installera en bayfläkt i min splitt på grund av avsaknad av hål i fläktkåpan. Har också läst att det inte är ngn jätteskillnad, men jag tänkte pröva en OEM-lösning innan jag ger mig på några eftermarknadsvarianter. Vill ju inte kapa upp värmerören för att sätta in en inlinefläkt och det verkar knepigt att få en annan motorrumsfläkt att funka då den ju behöver grena ut på två st slangar. Det är ju främst till sk "sommarvärme", men att ta vagnen en tur på vintern är ju alltid trevligt om man kan göra. ICQ/ab

8

Fläkten är inkopplad via ett relä och styrs från laddningen och det speciella värmereglaget som kopplar in relät när reglaget är på max värme. De bilar som har 1600 motor har ett annorlunda reglage som inte har denna kontakt.

9

Alright! Så fläktens styrning har inget med ebern Att göra?

10

Ebersprächern är en tilläggsutrustning. Fläkten fanns på de som hade typ 4 motor.

11

Okej perfekt ju!
Någon som har koll på hur man kopplar ur evern elektriskt så den inte råkar hoppa igång?

12

Kjell T skrev:

Fläkten är inkopplad via ett relä och styrs från laddningen och det speciella värmereglaget som kopplar in relät när reglaget är på max värme. De bilar som har 1600 motor har ett annorlunda reglage som inte har denna kontakt.

Nu syftar jag på vad som driver värmen, inte vad som driver fläkten. Dvs OM det nu stämmer att fläkten bara går vid tomgång, är det sen motorns fläkt som driver luftflödet som hos typ1 eller går fläkten hela tiden? Är det bara en hjälpfläkt förstår man ju att den inte har så bra flås.

Finns det möjligtvis någon annan kupéfläkt som skulle vara lämplig att driva värmen hos en luftkyld folkvagn med? Dvs en fläkt med två utblås och inte bara ett. Eller någon annan finurlig lösning på att grena upp slangar eller använda sig av två små fläktar?

13

Fläkten går alltid ner värmen är på max,  det sitter en brytare längst nere på reglaget.
Kör du i 130 knyck på motorvägen blåsa motorns kylfläkt mycket varmluft till coupé då behöver du ingen elfläkt däremot i statstrafik med bilköer och imma på rutorna kan den vara bra att ha.
Kör du bara sommartid behövs den inte.
Jag slängde ut min och fick mera plats och snyggare blev det med.

Har mina grejor kvar , fläkt och reläsockel...
Mvh Maikel

T2b taigagrön ´77

14

Grubban skrev:

Fläkten går alltid ner värmen är på max,  det sitter en brytare längst nere på reglaget.
Kör du i 130 knyck på motorvägen blåsa motorns kylfläkt mycket varmluft till coupé då behöver du ingen elfläkt däremot i statstrafik med bilköer och imma på rutorna kan den vara bra att ha.
Kör du bara sommartid behövs den inte.
Jag slängde ut min och fick mera plats och snyggare blev det med.

Har mina grejor kvar , fläkt och reläsockel...
Mvh Maikel

Har du satt lock för hålen i värmekammerna då eller står det öppet? Tänker att värmen slinker ut där?

15

Japp
Hade värmekamrarna på bordet när motorn blev renoverad och då var det bara att svetsa dit plåtlock.

T2b taigagrön ´77

16

Grubban skrev:

Japp
Hade värmekamrarna på bordet när motorn blev renoverad och då var det bara att svetsa dit plåtlock.

Så du får ändå ut lite värme utan fläkten?
Har en frusen sambo men ifall fläkten bara hjälper till när motorn snurrar långsamt och man får ut lite värme utan den så blir det nog att försöka få dit två lock..

17

Du får ut ganska mycket värme även utan fläkt.
Viktig är att värmekamerna är i bra skick, spjällarna fungera och värmerören är hela.

T2b taigagrön ´77

18

Med andra ord, det är motorfläkten som driver värmen även på typ4? Bra då har vi rett ut det.

Ska bli spännande att reda ut huruvida bayfläkten duger åt en liten enkelhyttskupé, behöver ingen dundervärme, men det är skönt att slippa köra kalluft för att slippa imma på rutorna en regnig kulen kväll.

Se även till att värmeisolera rören för ytterligare verkningsgrad. Original på de äldre bussarna är det någon form av glasfibermatta klädd med ngt galonliknande material. Vet inte om detta uppgraderades hos de senare?

19

Sena typ4-motorer har en fläkt på självaste generatorn. Fläkten blåser genom plaströr,
via en y-koppling (T-kors?) till värmekamrarna, i 4kantsbussar, kan bli trångt i en bay?
Tror det blåser på rätt bra. Sen tror jag det satt "enkelfäktar" i typ 4orna, bilarna då,
och kanske "dubbelfläktar" i bussar med typ 4a motor? Rätta mig gärna.

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

20

räcker det inte med en fungerande eber? med tanke på hur mycket jobb
det verkar vara fixa motorvärme.