151

Gillar bilden med tvingen  ICQ/ag
Snabbtvingar är ensammekarens bästa vän!

Tycker bakluckan ser ut som nåt som VW själva skulle kunna haft i sitt extrautrustningssortiment, snyggt!

"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad!" - Socker-Conny

152

Vilken häftig bakluckelösning, original-kustom på något vis. ICQ/af

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

153

Kul att bakluckan gillas. Just nu orkar inte fjädern hålla den öppen när den står helt horisontellt, det är synd för jag hade tänkt mig kunna ställa några öl på rutan. Kanske det går att montera en starkare fjäder...

Kee - jag följer din renovering med intresse, alltid lika kul att läsa om dina äventyr med pickisen.

154

Så jäkla snyggt och bra gjort med luckan!  ICQ/ay

10w buss -57a
Pickup från -67

155

Kul att luckan kom till användning,  blev ju riktigt bra det där.  ICQ/ay

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

156

Lysande lösning med luckan..kunde som sagt varit orginal..

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

157

Dags att stoppa i motorn.
Det är en 1776 byggd av Landelius. Tänkt att vara en vridstark slitvarg.
Orginalvev, 90,5mm cyl 40/35,5mm toppar. Orginal Solex 34 (ombestyckad) och original avgas.
Den går riktigt fint på låga varv, sen tröttnar den snabbt..

Innan jag stoppar tillbaka motorn tänkta jag försöka få den helt oljetät om det nu är möjligt på en gammal VW-motor.
Jag hade köpt på mig CSP ventilkåpor och Jaycee stötstångsrör samt en packningssats till sumpen.
Dessa monterades enligt instruktion. Papperspackningarna med Locktite klet. Minns inte numret men det luktar tjära.
Justering av ventiler också (har jag slarvat med tidigare, fy fy..)

I med motorn och sätta dit bultarna. Vad i xxxx. Jag hade inget minne av att det var så trångt där bultar och muttrar ska sitta.
Man måste ju ha spagetti-armar till detta jobb. Det gick efter en del svordomar.

Bilden med bensinslangen fastsatt på sin anslutning till tanken är kul.
I bakgrunden ser man verktyget som användes för att göra "najjningen". Kanske inte så många som känner till, det heter clamptite och ger fina slanganslutningar, dock funkar det inte om det är trångt där den ska najas.

Post's attachments

DSCF2949.JPG, 348.79 kb, 1024 x 768
DSCF2949.JPG 348.79 kb, 5 downloads since 2019-06-12 

DSCF2950.JPG, 357.69 kb, 1024 x 768
DSCF2950.JPG 357.69 kb, 5 downloads since 2019-06-12 

DSCF2957.JPG, 532.9 kb, 1024 x 768
DSCF2957.JPG 532.9 kb, 8 downloads since 2019-06-12 

DSCF2958.JPG, 585.14 kb, 1024 x 768
DSCF2958.JPG 585.14 kb, 6 downloads since 2019-06-12 

DSCF2959.JPG, 580.1 kb, 1024 x 768
DSCF2959.JPG 580.1 kb, 6 downloads since 2019-06-12 

158

Är det vakuum till bromsservo du plockar ut med den blå slangen? Vad är det för fördelare du har? Ser vakuumstyrd ut, men saknar klocka? Ingen annan kam i motorn? Är topparna portade? Vore kul att veta hur diskussionerna kring specval på motorn gick. Jag skull gärna kompletterat ditt recept med en strokervev, en mild kam och dubbelfjuckar. Klart det blir några lappar extra, men det är förvånansvärt få som väljer att öka volymen genom slaglängd och jag undrar varför.

Tror din buss kommer gå riktigt bra med denna rova och IRS-lådan. Vägpremiär snart? ICQ/af

159

Ja det fick bli en blå slang tills jag får tag på en svart, och ja det är vakuum till bromsservot.

Fördelaren är en 1-2-3 ignition elektronisk. Det sitter en trycksensor i fördelaren som gör samma jobb som dosan.
Kammen ja. Hmm var det en W100 eller W110, jag minns faktiskt inte. Topparna är nog inte portade men möjligtvis tillsnyggade av Landelius.
Resonemanget med Landelius när vi bestämde spec, minns jag inte helt, det var några år sen. Men det skulle inte bli nån värsting som sagt.

Denna motor fungerar riktigt fint, men den får snart bli reservmotor då det är lite nytt på gång...

Vägpremiär? Stay tuned..

160

Nationaldagen firades med att ligga under bussen hela dagen och grismeka. Målet var motoruppstart innan dagen var slut.
Efter diverse djävulsskap med allt möjligt och omöjligt var det äntligen dags.
Putta ut bussen i det fria och hälla i en skvätt ny bensin rätt ner i förgasaren.
Vrid om nyckeln och ----- brum brum, host host, grrrrrrrrrrrrr.  ICQ/bp
Jo då den hoppade igång snällt. Då var det ju inte mer att göra än att hämta frun och hunden för en provtur.

Konstigt, allt verkar funka. Kopplingen kopplar, växellådan växlar, bromsarna bromsar. Det var som f-n.

En kort tur in till Leksand för att tanka och köpa glass. Hem igen.
Okulärbesiktning av motorn för att se att inget lossnat. Nej inget hade lossnat, däremot var det läckage från bensinpumpen. Svårt att se var det sipprar ut, inga mängder, men det är fuktigt och luktar bensin. Nog för idag.

In i garaget och sova på saken.

Dagen efter börjar med att se under motorn hur mycket olja den har läckt. Konstigt - ingen olja på golvet. Ingen olja på oljesumpen heller.
Varmkörde motorn och justerade in tomgången. Dags att lokalisera bensinläckaget. Nähä - nu är den helt tät. Kan det vara så att någon papperspackning i pumpen behövde svälla lite för att täta? Hmm, intressant.

Lite observationer efter tre provturer:
- Kopplingen är väldigt lätt och tar mjukt och fint. Kennedy stage 1 tror jag nog att det är.
- Växlarna smyger i fint. Lite ovant med en shortshifter i en buss, men det är bekvämt att ha växelknoppen bredvid ratten. Får se om jag behåller denna eller om det blir tillbaks till orginal i framtiden.
- Bromsarna är riktigt bra, detta är nog den bästa modden jag gjort. Skivorna är säkert bra men den riktiga godbiten är bromsservot. Lättbromsat och distinkt.
- Styrningen är glappfri, men lite trög. Tror det är spindlarna som är ihopmonterade ganska hårt. Det kanske glappar upp med tiden.
- Än så länge har jag bara kört på småvägar så det återstår att se om den kan gå i landsvägsfart utan att kännas stressigt. Hoppas det.
- Lagom sänkt, tar inte i någon stans, även i rediga gupp. (bara droppade spindlar på original framvagn, matchande sänkning bak).

Olja då? Jo efter tre turer blev det en droppe på garagegolvet. Skönt, nu känns allt normalt igen.
Några kvällsbilder efter första provturen.

Post's attachments

DSCF2961.JPG, 391.06 kb, 1024 x 768
DSCF2961.JPG 391.06 kb, 7 downloads since 2019-06-13 

DSCF2962.JPG, 347.62 kb, 1024 x 768
DSCF2962.JPG 347.62 kb, 7 downloads since 2019-06-13 

DSCF2963.JPG, 362.65 kb, 1024 x 768
DSCF2963.JPG 362.65 kb, 8 downloads since 2019-06-13 

DSCF2964.JPG, 354.57 kb, 1024 x 768
DSCF2964.JPG 354.57 kb, 6 downloads since 2019-06-13 

161

Grattis! Härlig känsla kan jag tänka mig. Blev en jättefin buss det där! ICQ/bi

Bubbla -62

162

Drömbuss  ICQ/bi

T1 splitbuss kombi '64
T1 splitbuss panel '65 'såld'
T2a deluxe RHD ´68
T2b taigagrön ´77
T3 enkelhytt `89

163

Wow verkligen kul att läsa rapporten! Finns inget som går upp mot känslan av att ha uppgraderat sin buss! Har funderat på skivbromsar många gånger, men aldrig vågat/velat löpa linan ut. KUL! ICQ/bq

164

ICQ/bf  ICQ/ay  ICQ/bf

165

ICQ/bf

166

Grattis! är lite sugen med på en rejäl vxl spak org är inte kul.....

Ghia cab 64  vw pickis 61 vw pickis 70  vw buss 59 ``fejklyxen´´

167

Tack för alla glada tillrop. Det värmer.
Bussen är nu klar så till vida att den är i drift. Jag kommer att uppdatera tråden med lite vidare jobb, som inredning etc.
Samtidigt ett stort tack till Boxerville, detta forum är viktigt för en ensammekare, både att få inspiration och andras kunskap, samt att finna delar till sitt projekt. Keep it up!

Det som lockar mest just nu är att bygga en ny motor till bussen. Det blir en separat tråd på detta då det nog blir ganska omfattande.
Håll utkik efter Oxyboxer 2332.

Hörs!

168

Vilket mästerverk.. Bra jobbat.

Vilket lim använde du för fästa klädseln inne, det vita håliga som är runt fönsterna?

169

Jag använde Biltemas spraylim. Det funkar OK på stora plana ytor, men är inte starkt nog för att sitta kvar där tyget böjs och spänns, typ i hörn och liknande. Där har det släppt lite här och var. Det räddade jag med att dutta dit lite snabblim gel och så trycka fast det.
På några andra ställen använde jag 3M 08080 spraylim och det är starkare, men det är också dyrare (som vanligt får man vad man betalar för..).

170

Tack då blir det 3M, vill ju inte göra det där mer än en gång.  ICQ/ay

171

Är det verkligen en Kennedy stage 1 tryckplatta om du tycker att den verkligen är mjuk och fin?
Jag har en stage 1 på min buss, och den är inte mjuk och fin... ok i vanlig körning, men i kö eller cruising blir jag ganska mör i benet efter en stund  ICQ/ai
Men jag är kanske bara svag i benen  ICQ/ag

Fantastisk buss för övrigt    ICQ/ay  ICQ/bf

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

172

Hmm, när du säger det så. Jag hade för mig att det var en Kennedy, men det kanske är en helt vanlig tryckplatta. Se bild.
Har just beställt en Kennedy stage 1 till den kommande motorn. Då lär jag ju märka om den är lite trögare..

Har kört en del med bussen de senaste veckorna och den uppför sig fint. Växellådan har bra steg och slutväxel - Tack Mats H.
Inga problem att hålla normal landsvägsfart. Har inte provat E4an ännu.

Post's attachments

IMG_1784.JPG, 158.79 kb, 768 x 1024
IMG_1784.JPG 158.79 kb, 4 downloads since 2019-07-12 

173

Tänkte att det vore kul med dragkrok på bussen. Hittade en variant som inte inkräktar så mycket på utrymmet under motorn och avgas.
Köpte den från Autocraft i England. Det går att skruva loss hela kuldelen och det går även att ta loss kulan på sedvanligt sätt med ett låsbart vred.

Monteringsarrangemanget baseras på stötfångarens bärjärn där en tvärbalk skruvas fast. Delarna passade OK, men inte perfekt, dessutom retade jag mig på att stötfångaren hamnade ganska långt bak. Det finns justermån, men även i "kortaste" läget tyckte jag att den stack ut lite för långt. Det kan man ju inte leva med..

Upp i fräsen och förläng justerhålen med 12mm, och då var jag tvungen att borra nya fästhål genom rambalken. Helt enkelt enormt mycket extra arbete för 12mm. Men det ser bättre ut tycket jag. Tyvärr inkräktade då kulans fäste i mellanplåten (som redan var lackad givetvis). Montera bort, slipa ner lacken, bocka till en liten "låda" och svetsa in. Spackel - slip - spackel - slip... Hemmalack utomhus. Givetvis kom det ett grässtrå flygande och fastnade i lacken. Tur att bussen är grön..

Kraften från släpvagnen går genom rambalkarna. För att göra det lite starkare längst bak förlängde jag balkens boxning med ca 20cm, det var så långt det gick men ändå kunna dra åt bultarna till drakrokens (tillika stötarnas bärjärn) bultar.

Dragkrokstillverkaren rekommenderar 750 kg släpvikt. Får väl se vad bilprovningen säger.

Post's attachments

DSCF2960.JPG, 559.57 kb, 1024 x 768
DSCF2960.JPG 559.57 kb, 4 downloads since 2019-07-12 

DSCF3005.JPG, 388.48 kb, 1024 x 768
DSCF3005.JPG 388.48 kb, 2 downloads since 2019-07-12 

DSCF3006.JPG, 391.63 kb, 1024 x 768
DSCF3006.JPG 391.63 kb, 2 downloads since 2019-07-12 

174

Jag har regbesiktigat min buss med detta drag och det var inga problem.
Har du provat med stänkplåtarna om de passar när du flyttat kofångaren så långt in.
Men du kanske inte skall montera de plåtarna.
När jag monterade min kofångare så långt in det gick så var det precis så stänkplåtarna passade.

SO42 Walk thru 67 http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=39806
Karmann Ghia 143 / 1962
T4 TDI Camper

You're Never a loser until you quit trying.

175 Senaste redigerad av kee (2019-07-15 22:32:09)

Intressant alternativ till den klassiska modellen som går fram över motorn. Även sjyst att ha det löstagbart, på en modern bil fattar jag inte poängen det verkar mest bli strul med att de fastnar eller tvärt om, släpper, men på en gammfolka är det ju trevligt att kunna ta bort kroken när den inte behövs. Har haft en dröm om att kunna dra en liten husvagn efter pickupen, men sen såg jag Rickes (?) Camperbygge och blev grymt inspirerad, men behöver jag campa har jag ju westyn och den har ju drag, så egentligen finns det bättre saker för mig att lägga pengarna på. ICQ/be

Som vanligt grymt najs touch på dina mek. Tillgången på maskinerna (och kunskapen att använda dem) gör det hela så mycket enklare och snyggare. ICQ/ay