151 Senaste redigerad av michaelth (2019-07-22 04:17:52)

i slutet av denna månade åker vi till Gotland i denna camping bussen... så lite stress... ICQ/ah

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

152

Många bitar blir det, bra jobbat.

153

Tack lars!!!
Handlade en brödkniv för inredningsjobbet... kan Rich rebuild jobba med en grillkniv när han renoverar en TESLA... så en brödkniv blir bra..
säljaren lovade skicka i morgon... ICQ/af
men annars går det på lite sakta... målade på med epoxi  och senare i em kittade jag först med ett tjockare kitt sedan fram med sprutan och på med sprutkitt.. ICQ/ay
på höger sida har en föregående ägare hävt på massa spackel vid ett skärmkants byte.. över skarven så det ville jag ha bort..
https://forumbilder.com/images/2019/07/07/DSCF0839.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/07/DSCF0840.md.jpg
skarv rost  och mer spackel...
https://forumbilder.com/images/2019/07/07/DSCF0841.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/07/DSCF0842.md.jpg
Hittade biten jag kapade bort i v hjulhus...
https://forumbilder.com/images/2019/07/07/DSCF0843.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/07/DSCF0844.md.jpg
rennslipat med roterande stålborste... och slipat mer punkterna lite.. av någon anledning byttes halva skärmkanten men klockeholms transportfärgen var kvar... och dåligt spacklat... får åtgärdas när jag ger bussen en hellack...
https://forumbilder.com/images/2019/07/07/DSCF0845.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/07/DSCF0846.md.jpg

https://forumbilder.com/images/2019/07/07/DSCF0848.md.jpg
Epoxi v sida...
https://forumbilder.com/images/2019/07/07/DSCF0850.md.jpg
v hjulhus målat...
https://forumbilder.com/images/2019/07/07/DSCF0851.md.jpg
Utsidan nya skarven..
https://forumbilder.com/images/2019/07/07/DSCF0853.md.jpg
höger sida..
https://forumbilder.com/images/2019/07/07/DSCF0855.md.jpg
h insida hjulhus epoxi
https://forumbilder.com/images/2019/07/07/DSCF0856.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/07/DSCF0857.md.jpg

https://forumbilder.com/images/2019/07/07/DSCF0858.md.jpg
klämde in 2,5 mm2 kabel under gummilisten där det var rost och slipade bort det värsta och på med epoxi..jag kommer trycka i lite kitt så det blir tätt till jag har tid att plocka ut rutorna (nya gummilister finns redan hemma..) och rostlaga/lackera..
https://forumbilder.com/images/2019/07/07/DSCF0859.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/07/DSCF0860.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/07/DSCF0861.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/07/DSCF0862.md.jpg
Fram med sprutan... la på tjockt med "vanligt kitt" först och smetade ut  i hjulhuset för att bygga tjockek
https://forumbilder.com/images/2019/07/07/DSCF0863.md.jpg
Lågvisköst sprutkitt
https://forumbilder.com/images/2019/07/07/DSCF0864.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/07/DSCF0866.md.jpg
sprutade på kitt gjorde av med ca 2,5 tuber på bägge hjulhusen... tjockt..
https://forumbilder.com/images/2019/07/07/DSCF0867.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/07/DSCF0868.md.jpg
"taket" i hjulhuset...
https://forumbilder.com/images/2019/07/07/DSCF0869.md.jpg
Helt mot mina principer så kletade jag epoxi på den dåliga bakluckans rostiga kanter... sedan "limmade " jag ihop kanten med kitt..
detta är en mycket provisorisk "lagning" dont do this... tills jag antingen hittar en bättre lucka eller helt enkelt lagar den.. men då vill jag ha den lös...
och nu vill jag inte ha lösa rostflagor trillande... så nej helt fel  ICQ/ai sätt men luckan håller ihop.... ICQ/bh
https://forumbilder.com/images/2019/07/07/DSCF0870.md.jpg

allt för idag... får se vad jag gör i morgon.... tick tack....
förresten brödkniven den är elektrisk och jag kommer verkligen behöva den till bussbygget... ICQ/bo

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

154

Skära skumgummi? ICQ/bm

Bubbla -62

155

Jag är en av de som tjyvläst din tråd ett tag Michelth och jag skriver inte så mkt för jag har inte så mycket att tillägga, tycker det är coolt att du försöker implementera AC i din gamla vagn. Men en fråga inställer sig genast; om du nu ändå tänkt byta kraftkälla i framtiden, är det inte lämpligt att införa AC-biten då istället?

Sen måste jag med min personlighetsstörning påpeka skillnaden i Ampere (A) och Amperetimmar (Ah), att blanda ihop dessa är som att blanda ihop flöde och volym. Men märkligt vanligt och jag förstår inte varför? Det är ju ingen som skulle säga "jag har 2l/min i min bensintank". ICQ/be

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

156

michaelth skrev:

Den 23 denna månade åker vi till Gotland i denna camping bussen... så lite stress... ICQ/ah

Hur länge stannar ni på ön?
Jag bokade just biljett till den 28de. Vi ses kanske om du är kvar då   ICQ/bs

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

157

kee skrev:

Jag är en av de som tjyvläst din tråd ett tag Michelth och jag skriver inte så mkt för jag har inte så mycket att tillägga, tycker det är coolt att du försöker implementera AC i din gamla vagn. Men en fråga inställer sig genast; om du nu ändå tänkt byta kraftkälla i framtiden, är det inte lämpligt att införa AC-biten då istället?

Sen måste jag med min personlighetsstörning påpeka skillnaden i Ampere (A) och Amperetimmar (Ah), att blanda ihop dessa är som att blanda ihop flöde och volym. Men märkligt vanligt och jag förstår inte varför? Det är ju ingen som skulle säga "jag har 2l/min i min bensintank". ICQ/be

kul att du läser... och ännu roligare när du kommenterar... ICQ/ay
Ac... ja jag vet dumt att ge sig på ett ac bygge nu...(som jag nu släppt pga slang /kopplings problem och tiden.. ICQ/bu  ICQ/ac )

Men då Jag ,frun och vår kära belgiska vallhund "Jenna" inte är värme kompatibla tänkte jag... om jag nu kan fulbygga på någon vecka ett system som sänker temperaturer/ökar välmåendet så är det bra!!! som sagt blev inte så...

ja det kommer att monteras AC /klimator i bussen. när motor/växellåds bytet genomförs  1,8 T /5 växellåda. en kollega /duktig elektriker säger att det borde rent elektriskt inte vara några större problem att göra.. det mekaniska känner jag mig trygg med..

angående amp/amptimmar.. lost you... vet inte vad vi sa om det var batterikapasiteten eller ..ja ja.. e oxå petig med vissa saker så helt okey!!

Men fortsättningen följer så sakta,  hade liten lunch paus /hundpromenad men återgår nu ut i garaget...... blir lite sammanfattning av dagens småpill senare..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

158

michaelth skrev:

angående amp/amptimmar.. lost you... vet inte vad vi sa om det var batterikapasiteten eller ..ja ja.. e oxå petig med vissa saker så helt okey!!

Amperetimmar är ett mått på batteriets kapacitet, dvs det totala energiinnehållet i batteriet, för en bensintank är det lika med tankens volym. Ampere är ett mått på den ström som vid varje givet tillfälle tas ur, eller fylls på i, batteriet, för tankanalogin är det som motorns bränsleförbrukning som ofta mäts i l/h (stationär motor), även den siffran är alltså momentan, dvs gäller för varje givet ögonblick. Tankkapaciteten ändrar ju inte volym beroende på hur snabbt du tömmer den, likaledes ändras inte batteriets kapacitet (mätt i amperetimmar) beroende av hur hög ström som tas ur det.

Det jag tror gör detta lite svårt för många är att enheterna är "omvända" i den bemärkelsen att enheten "Ampere" är definierad som "laddning per sekund" och redan i sig har en tidsfaktor inbakad i sig, när enheten Ampere multipliceras med en tidsenhet (här "timmar" dvs "h") kvarstår bara "antalet laddningar" vilket lite förenklat kan jämställas med antalet "joule" eller den mindre korrekta "kalori" som ju är enheten för energi.

För storheten "volym" som mäts i liter måste ju en tidsenhet "läggas till" för att få en uppgift om ett flöde, som ju enheten "ampere" motsvarar, således förhåller sig "liter per sekund" till "liter" som "ampere" förhåller sig till "amperetimmar".

Försök till att vara pedagogisk, men jag kanske bara rörde till det. Vi behöver inte grotta mer i detta nu... ICQ/ah

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

159 Senaste redigerad av Piraten (2019-07-08 22:15:11)

Rätt så Kee ICQ/ag

Förenklat då:

Batteriet är på 75Ah, innebär att Du teoretiskt kan ta ut 75A under en timme, eller 7,5 A under tio timmar.
Sen hänger allt på hur toppladdat det, gammalt och så vidare.
Jämför med en bensintank på 75 L..

Gasar Du så det drar 7,5 liter milen  ICQ/ai  så kommer Du 10 mil..snålkör Du så det drar 0,75L/mil kommer Du i alla fall teoretiskt 100 mil ICQ/ag

Den stora skillnaden är att batteriet laddas när Du har motorn igång, medan soppatanken sakta töms

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969

160 Senaste redigerad av michaelth (2019-07-09 08:20:32)

Hmm när vi nu är inne på batterier... jag har 2 st 92 amptimm flångans nya... batterier som jag kan ha som förbruknings batteri dvs för belysning(mycket lite) laddning av surfplatta/mobiler (mycket lite) och kylväskan.....och en elektrisk dusch (pumpen). en fast monterad defa laddare 7 amp.. tror jag ICQ/av får kolla i morgon, och bilens 60 amp generator.(vid färd,, tomgångs körning ej okey ) skall stå för återställningen.. över ett skilje relä.. altså generatorn.. bilen har ett 75 amptimm batteri för sina funktioner.. går inte att sätta i större på diesel buss positionen... och finns nog inga behov heller.. det blir 4*2 usb uttag  och 2-3? "ciggutag"  kända förbrukare ovan nämda i dagsläget.....
meeeen det var ju inte det jag pillade med igår/kväll/natt......
Utan jag plockade bort kabel distanserna jag hade under gummilisterna vid rost skadorna..
och maskerade lite kvickt.. e ju inte så noga..skall ju bara täta till rutorns åker ut för rostlagning/listbyte
https://forumbilder.com/images/2019/07/09/DSCF0871.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/09/DSCF0872.md.jpg
Pressade i lite fogkitt med en ny pip på kittsprutan.. lyfte gummikanten med en mejsel sen var det bara att köra på.. det tunna kittet pyser ut..
https://forumbilder.com/images/2019/07/09/DSCF0873.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/09/DSCF0874.md.jpg

https://forumbilder.com/images/2019/07/09/DSCF0875.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/09/DSCF0876.md.jpg
Med en tunn träpinne drog jag bort överskottet.. sedan jämna med ett finger, tog sedan bort tejpen och glättade kitt kanterna med ett saliv vått finger..
brukar använda lite diskmedel i vatten men vill inte ha det på nu..pga vill kunna måla över.
https://forumbilder.com/images/2019/07/09/DSCF0877.md.jpg
kanske inte så snyggt men det duger !!!..
https://forumbilder.com/images/2019/07/09/DSCF0878.md.jpg
oljebyte... gamla oljan svart som synden..
https://forumbilder.com/images/2019/07/09/DSCF0879.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/09/DSCF0880.md.jpg
luft snabeln fick jag plocka bort härom dagen.. spiralen/väv löste upp sig liksom isoleringen runt . blev en alu veckad pappslang i mitten sedan gamla isoleringen räddad med vävtejp.. förmodligen för styv nu... men så blev det... skall ju ihop...
https://forumbilder.com/images/2019/07/09/DSCF0881.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/09/DSCF0882.md.jpg
Monterad.
https://forumbilder.com/images/2019/07/09/DSCF0883.md.jpg
Kofångar fästet... var halvbra. v sida en mutter borta den andra blockerad av en avbruten skruv. höger ena muttern gängpaj..andra blockerad av brusten skruv
https://forumbilder.com/images/2019/07/09/DSCF0884.md.jpg

https://forumbilder.com/images/2019/07/09/DSCF0885.md.jpg
say halloy to my little friend ICQ/aq sågade bort muttrarna och slipade rent med miljonvarvaren (slipmaskin med en fräs i änden..
https://forumbilder.com/images/2019/07/09/DSCF0886.md.jpg
4 nya muttrar fast svetsade fast ICQ/bs  slipade dugligt och pissade på grundfärg /topplack.. även om det inte syns senare ville jag inte ha den flagnad och ful..
https://forumbilder.com/images/2019/07/09/DSCF0887.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/09/DSCF0888.md.jpg
monterade mina torkararmar  på en träbit. så slipper jag kladda i färgen. halva lackjobbet är förarbetet..
https://forumbilder.com/images/2019/07/09/DSCF0889.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/09/DSCF0890.md.jpg
Nya torkar blad och täcklock över muttern. fick rikta armarna så torkarbladen ligger exakt 90grader mot glaset.. (skiftnyckel )
https://forumbilder.com/images/2019/07/09/DSCF0891.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/09/DSCF0892.md.jpg
Golv /ytterttrösklarna såg bedrövliga ut... mycket slipande och ruggande av ytor.
https://forumbilder.com/images/2019/07/09/DSCF0893.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/09/DSCF0894.md.jpg
Flera timmar ... pust skitig och svettig... ICQ/bu ...... bägge sidor slipade /tvättade sedan epoxi.. den rann så gött längs handskbeklädda fingrer... fick byta flera gånger då penseln fastnade i handsken...
https://forumbilder.com/images/2019/07/09/DSCF0895.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/09/DSCF0896.md.jpg
nu sooova..natti natt../ Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

161

ICQ/bg
Undvik i det längsta att ta ner tanken, är den rostig kan den bli otät vid fästhålen!

https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000018610

https://productimages.biltema.com/v1/Image/product/xlarge/2000018610/1

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

162

Problemet är att man inte kommer åt hydraul röret....
funderar att fimpa det på bägge sidor om tanken sedan hårdlöda på en bit koppar rör som sas ligger vid sidan av tanken... då slipper jag försöka få ihop ändarnas kopplingar... e ju lite tids brist...
skarvbiten du länkar är ju för vanliga broms rör .. som är tunnare....
.. iofs tror jag inte det blir problem om rördiametern skulle minska men det skall ju anslutas i bägge ändar..
jag har inte en gummislang i bakkant utan en sorts"hårdplast" slang som sitter kopplad mot det längsgående röret...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

163

Fanken vad produktiv du är Michaelth! Tror det är bra för dig att ha en lite tajt deadline så du inte grottar ner dig för mycket i detaljer. Mycket kan man förbättra i efterhand så man får åka också. Prokrastinering är något vi alla drabbas av till och från. ICQ/ap

Angående generatorn blir den nog alldeles tillräcklig. Det hela handlar om hur mycket ställtid kontra körtid/laddtid man har. Teoretiskt skulle den behöva tre timmar på sig att ladda båda batterierna från helt tomt, men detta är mest ett matematiskt fantasifoster då laddningsförloppen inte är linjära samt att du har effektförbrukare vid körning, lampor, fläkt, pump osv som också kräver en del av kakan.

Meeeeeeen, så kommer vi till det viktiga och det är att aldrig ladda ur batterierna! En tumregel som en god vän till mig har lärt mig är att ha dubbelt så många amperetimmar i batteribanken än det man tror att man behöver. Dina 184 Ah räcker ganska länge, ytterligare försäkran om att batterierna inte djupurladdas får du med en solcell. Kylboxen din kommer du ha stor glädje av, speciellt om du jämför den med en peltierbox. Jag har fricampat två nätter med ett batteri på runda hundringen (minns inte exakt hur stort det var) och då med ett kompressorskåp, lite stereolyssnande och någon lampa på kvällen.

Det som händer när du öppnar linan mellan start- och fritidsbatteri, är att startbatteriet kommer ladda upp fritidsbatteriet, det är då du har den största strömmen i ledningen mellan batterierna, sedan laddas de båda tillsammans upp av generatorn. Detta då förutsatt att alla batterier har laddning under färd. En del kör med en 1+2-omkopplare och då styr man manuellt vilket batteri som laddas. Själv tycker jag den lösningen är lite "klumpig" då omkopplaren som regel måste sättas nära startbatteriet. Relästyrning är enklare.

Ett tag hade jag det kopplat över parkeringsljuset, då blev det så att säga "halvautomatiskt", jag kunde bestämma själv när det extra batteriet skulle laddas, men eftersom man normalt kör med ljuset på så laddas det alltid i normalfallet. En fördel med detta var att jag inte behövde "öppna linan" om jag bara skulle flytta på bussen ett par meter, eller provstarta i samband med motormek och på så vis dra onödigt mycket kräm ur startbatteriet om extrabatteriet hade fått gå ett tag och var delvis urladdat.

Numer har jag kopplat det på generatorlampan vilket gör det helautomatiskt. Dock funkar elsystemet i min buss som så att jag måste varva upp en bra bit innan generatorn magnetiserar och därför börjar ladda och släcker laddlampan. Det betyder att motorn hinner starta och komma igång innan linan öppnas till extrabatteriet och skapar en extra belastning för generatorn. Huruvida de olika sätten är bra eller dåliga är lite av en smaksak, det gäller även att vara medveten om att praktiken inte alltid är densamma som teorin.

En poäng som jag gjordes medveten om av Frederik här på forumet och som jag snart därefter implementerade är att om linan mellan batterierna är lång, så är det tänkvärt att montera en säkring i vardera ände, då ju båda batterierna är en kraftkälla och om kortslutning sker på endera sidan av säkringen så brinner kabeln trots säkringen, eller i värsta fall att batteriet exploderar. Tumregeln är ju att sätta säkringen så nära batteriet som möjligt för att undvika just detta, har man då två batterier kan det finnas en poäng i att sätta en säkring i vardera ände. I mitt fall finns bobatteriet i boutrymmet precis bakom förarplats och startbatteriet på original plats i motorrummet. Om de två fritidsbatterierna däremot hamnar precis invid varandra behövs ingen säkring på just den kabeln kan jag tycka.

Sorry lång utläggning, men sånt här är intressant och kul så jag delar gärna med mig av mina egna tankar och idéer! ICQ/bk

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

164 Senaste redigerad av michaelth (2019-07-09 21:55:27)

Tja vi får se hur avancerad el installationen blir... eller inte...
som vissa förstått,, är det hydraulik problem som har högre prio.....

Men...

Epoxi färgen som jag målade igår skulle ju täckas över... först tätade jag skarvar med kitt, sedan sprutade jag över några tuber med stenskotts skydd...
https://forumbilder.com/images/2019/07/09/DSCF0897.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/09/DSCF0898.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/09/DSCF0899.md.jpg
sedan monterades ljud dämparen..

https://forumbilder.com/images/2019/07/09/DSCF0900.md.jpg
jag smög under bussen och monterade mitt täckplåten och reservhjuls plåten...
satta div buntband så grejer inte kan skava..och kopplade in batteriet... ICQ/bo
satte mig i bussen och tryckte ned kopplings pedalen.. en övning jag gjort några gånger den senaste månaderna förutom att jag ju använde det när jag körde hem bussen...
psssssich ICQ/bu
okeeeeey... jamen jag vill ju starta motorn .. efter kamrems byte och olje/filterbyte... hoppar in igen.. vrider och inget händer..WHAT???
slutade med att jag plockade ut startmotorn... på solenoiden finns 2 kabelskor... jag hade kopplat in fel..
när ledningen brast sprutade den ner en hel del...
https://forumbilder.com/images/2019/07/09/DSCF0901.md.jpg
grillade och gjorde en feta ost sallad... och gooooogla lite.. kollade bland mina prylhögar och hittade 6,3mm koppar rör... tyvärr inte så det räcker hela vägen..
stack in handen och skar av röret.. i framkant brevid kylaren kommer det ner en plastledning.. med en hon koppling 14 mm nyckel lyckades få loss hankopplingen på det trasiga röret 12mm nyckel.. med möda.. och öppna ringnycklar.. lossade kopplings slavcylindern från växellådan.. och drog ut rörbitarna..
https://forumbilder.com/images/2019/07/09/DSCF0902.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/09/DSCF0903.md.jpg
.
https://forumbilder.com/images/2019/07/09/DSCF0904.md.jpg

kopplingrn på det bakre "flexibla röret är grundligt rostskadade.
https://forumbilder.com/images/2019/07/09/DSCF0905.md.jpg
längden på röret är 3100 och kopplingarna m12?? den flexibla slangen/röret 600..
https://forumbilder.com/images/2019/07/09/DSCF0906.md.jpg
kollade på classik dom har slaven och en gummislang.. men den förutsätter en metal ledning fram till cylindern... ICQ/bu
så vad är planen... förmodligen gör jag en liten koppar/mässing hylsa i vilken det gamla järn röret sticks in och mitt koppar rör..och hårdlöder fast.. sedan får jag göra en dubbelkona med den främre nippeln..och resten gammalt.. jag skall kolla med en hydraulik firma i morgon.. om han kan hjälpa men förmodligen har han stängt..
så..
Ja motorn startade snabbt och snällt ICQ/ay  och sen kom det välbekanta diesel knattret från motorn ICQ/ai  ICQ/ag .. its mowing...not...
/ Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

165

michaelth skrev:

som vissa förstått,, är det hydraulik problem som har högre prio.....

Det var inte meningen att förstöra din tråd med allt pladder. Jag har inte så mycket att komma med när det kommer till hydraulik. Jag tror du grejar det alldeles galant utan min "hjälp".

Kämpa på nu, det blir bra i slutänden ska du se! ICQ/ay

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

166 Senaste redigerad av michaelth (2019-07-10 08:52:21)

inget förstört ICQ/ay  allt är välkommet !!! detta är inte min tråd... den handlar om en 30 år gammal buss, och problemen/förhoppningsvis lösningarna på problemen...
slutänden.... vem f blir klar... ICQ/bn
vem vet kanske någon får lust och inspiration av mitt pladder / bild högar..   ICQ/bv  så skriv av hjärtats lust!!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

167 Senaste redigerad av michaelth (2019-07-11 07:53:21)

Sååå för att lösa mina problem körde jag till
www.specmacenter.com/sp/ronneby
Dvs den lokala hydraulik fiman.. berättade mina problem ..jag fick skär rings kopplingar i stål till 6 mm hydraul rör..
2 skarvkopplingar och 3 meter rör 400 kr..
frågade om detta är en fullösning... "Detta håller för 800 bar tryck" mao bra skit !!!
Sedan till en annan lokal firma för att köpa två luftnings nipplar..(bra att ha en i reserv hemma.. )
varför det... jooo
Dom går gärna av.. även om man värmer och tillsätter 556+ aceton i ett par dagar... men det fixar jag..
https://forumbilder.com/images/2019/07/11/DSCF0907.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/11/DSCF0908.md.jpg
svetsade fast en bricka först sedan en mutter på..... sedan var det lätt..
https://forumbilder.com/images/2019/07/11/DSCF0909.md.jpg
2 luftnings nipplar 10kr/st.. skarvar och rör..
https://forumbilder.com/images/2019/07/11/DSCF0912.md.jpg

https://forumbilder.com/images/2019/07/11/DSCF0914.md.jpg
sen en sväng förbi Biltema och hämta en liten pump..(glömde fota) och bromsvätska...+en sats med öppna ringnycklar.. gött att ha flera av samma..
https://forumbilder.com/images/2019/07/11/DSCF0913.md.jpg
+div andra ärenden... ICQ/ah
väl hemma var det en enkel process att sticka fram röret.. och skarva till framänden av röret..
https://forumbilder.com/images/2019/07/11/DSCF0918.md.jpg
Bunta klammra med gummi på utsatta ställen.... sedan fast med den bakre delen.
https://forumbilder.com/images/2019/07/11/DSCF0916.md.jpg
Och slavcylindern med nya nippeln..
Sedan sög jag ut all bromsvätska ur huvudcylinderns behållare.. med
https://www.biltema.se/bat/batmotor/mot … 2000022625
pumpen är även bra att fylla på växellåds olja med..
Ny vätska östes i huvud broms vätske behållaren....på med mitt modifierade lock.. ett vanligt h cylinder lock med en däcks kägla..
jag har använt denna principen i många år...
https://forumbilder.com/images/2019/07/11/DSCF0919.md.jpg
och några hekto tryck. man får gå på känsla.... ..öppna nippeln  vid slaven,och genom en transparant slang lufta systemet..(dvs låta trycket å fram bromsvätskan /ut med luften. tog kanske 2 minuter..
trampade på pedalen 2 gånger med trycksatt system, stängde nippeln.. och koppling klar.. ICQ/bo
Efter lite lagom koll, tog jag och frun bussen på en provtur..
En blinkers bak fungerade inte, liksom ena nummerplåts belysningen.. sen fungerar inte back ljus....
blinker hade ärg.. nummerplåts belysningen har trasig lampa.. back ljus.. vet ännu inte..
Ett problem jag har med bussen... höjden.. bak är måttet till dropplisten 180 cm.. fram 185... det ser skitfult ut.. ICQ/bc
Så provar väl med lite dylika...hellre lägre fram...
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000016402
https://forumbilder.com/images/2019/07/11/DSCF0920.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/11/DSCF0923.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/11/DSCF0924.md.jpg

kanske inte helt originellt.. men rocken roll soffan får ett ko skinn som yta .. sedan blir det ju en bäddmaddrass över vid sängläge...
Även ett på golvet blir det ett koskinn....
https://forumbilder.com/images/2019/07/11/DSCF0925.md.jpg
Sedan fick jag hem min nya gamla brödkniv.. 59 kr + frakt.. ICQ/ag
helt perfekt att skära skummgummi med liksom fingar och djupfrust kött ICQ/ad
https://forumbilder.com/images/2019/07/11/DSCF0926.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/11/DSCF0927.md.jpg
Thats all folks... / Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

168

Bra att det löste sig då kan semestern kommer
Du är riktig duktig.  ICQ/ay

T1 splitbuss kombi '64
T1 splitbuss panel '65 'såld'
T2a deluxe RHD ´68
T2b taigagrön ´77
T3 enkelhytt `89

169

Jag vågar bara köra med två hekto :-)

Det börjar likna en helrenovering nu ;-)

170

Mr 56 skrev:

Jag vågar bara köra med två hekto :-)

Det börjar likna en helrenovering nu ;-)

hmm började fundera... har alldrig kollat vilket tryck... jag har en liten kompressor.. brukar bara starta till den lite så den precis bygger tryck..
sen fyller jag på... tråkigt om man spränger behållaren..
ändrade till några hekto..
just att man när vätskan börjat strömma trycker på pedalen .. då strömmar det genom fortare.. sedan släpper upp försiktigt.. man få ha koll på behållaren och sen har jag nippeln bara lite öppen.. med dels kopparfett på sedan vanligt runt.. vill inte att det suger in luft sas injektorverkan och kommer ut som bubblor.. efter en stund ser man att vätskan är klar.. när det gamla spolats ut..

helrenovering... nä det kommer ICQ/ai  isch.. jag bara fixar nödvändigheter  nu.... deyya skall inte bli en blank och välriktad busss.. utan en användbar..
men fjädringen bak... oroar mig då 2 cyklar bak 2 battterier (eller 1) skall in liksom annat.. fram frun och jag dvs 200 kg isch....och jenna 35kg...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

171 Senaste redigerad av michaelth (2019-07-11 08:04:29)

Grubban skrev:

Bra att det löste sig då kan semestern kommer
Du är riktig duktig.  ICQ/ay

Duktig... nja.. ICQ/ah  med lite tid går det mesta att fixa...sen finns ju intrnet för fakta när egna huvudet inte räcker till...
mycket kvar....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

172

Deppig dag... handlade gummikuddar... rekomenderas 3 per sida... blev 7..
höjde bakänden 3 cm....
handlade magneter ..  kommer använda dom för gardin placering i steg ett..
min fru sa igår... vi måste ju ha en radio.. under soffan sitter någon sorts baslåda... nä..
hiyyade stereo modell mindre med högtalare i.. tyvärr är dom blandade kablarna vid "stereo" radio uttaget just det..
nåväll du bussen är reggad för 7 pass måste alla sittplatser ha bälten.. om ej lämplig infästning finns för 3 punkt kan 2 punkt godkännas.. hade fått med midjebälten till bussen men verkar inte som dom varit monterade.. sist bussen besiktigades var 2007.....
så en del utgrävning under isolering och borrande genom sidopaneler..
tänkte mig jag kör till opus (besiktning på vinst och förlust.. när jag kör skriker generator remmen.. ja ja har haft lyse på osv.. kör med fläkten på..
bisiktnings mannen säger kanske  det är fullbokat och jag har lovat en som skall komma.. då den drummeln var mycket försenad blev det inget för mig..
skulle starta bussen men batteriet var trött.. sen ville inte starten.. starthjälpen som b hade hjälpte inte.. kompisen kom med bättre batteri och start kablar..ville ändå inte..visade sig att signalkabeln inte ville mer.. knackade på starten och den hoppade igång..
på vägen hem började ett infernalist tjutande.. hemma demonterade jag instrumenteringen med motorn igång.. ett relä skriker.ossilerar... jag tog fin slipduk på kontakterna.... drog ut kontakterna och satte i igen .. mer skrik efter en uppvarvning av maskinen..

Demonterade starten och hittade att kabeln behagade vibrera loss bytte polsko/kabelsko och satte ett stadigt buntband runt solenoid/kabel..

Men det relä helvetet tjuter..... vad göra pluggade ut lilla kontakten på baksidan av mätaren.. allt fungerar men vad till??????
Hjälp...
bilder i random ordning..https://forumbilder.com/images/2019/07/11/DSCF0928.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/11/DSCF0929.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/11/DSCF0930.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/11/DSCF0931.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/11/DSCF0932.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/11/DSCF0934.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/11/DSCF0935.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/11/DSCF0936.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/11/DSCF0937.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/11/DSCF0938.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/11/DSCF0939.md.jpg

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

173 Senaste redigerad av michaelth (2019-07-11 21:10:45)

fortsätter väl monologen..
anledningen att reläet fick tokjuck var att jag ökade motorvarvet... detta gjorde jag igår oxå.. men idag var batterier mer slut på väg hem från besiktningen..
sååå
kollade på baksidan av den någon gång i forntiden renoverade generatorn.. en "bosch" ett 14 volt bosch laddnings relä.. plockade ut.. kolen inte nya men inte slut.. gjorde rent från stoft..
kollade innan med mycket oexakt mätinstrument 13 volt med motorn igång motor avstängs 12..
kollade nu när jag haft min jättegammla laddare i ett par timmar.. 14 volt... plockade bort.. 12... satte tillbaka 13-14 hoppade . fram och åter..
fundering.. gammalt batteri..80 amp.. köpa nytt?? generator...?? vad går sönder...
kollade baksida igen.  ladd sladden sitter klämd i konstig vinkel... byts i morgon.. röd svart.. från kabelsko..Laddnings lampa??? skadad isolering... blir nytt i motor rummet..
blå till ringkabel sko ser lite skadad ut.. men ingen av dom ser av ut... byter oxå blir rullpressade kabelskor och krympslang...
så vad är felet... är det borta när batteriet är laddat/ fräscht?? det finns en liten status/laddindikator på toppen av batteriet.. visar svart.. vid grönt superbra.. så kanske köpa nytt batteri... sen då?? ICQ/bu
har 2st 92 amptimmar batteri men får inte plats.. har redan försökt..... ICQ/bl

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

174

Såna där laddindikator pluppar som sitter på en del batterier är inte att lita på alls, den mäter bara syrahalten i en av 6 celler.
Har haft flera batterier som vart dåliga trots att pluppen visat ok.
Mät vilospänningen med multimeter eller belastningsprovare, ladda batteriet låt det stå ett par timmar för ett vara ett bra batteri bör det ligga nånstans mellan 12,5-12,7v 12,2-12,3v då är det dåligt.
Eftersom remmen tjöt tror jag batteriet är dåligt o generatorn gick tungt då den försökte ladda max.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

175

hmm funderar
på jobbet har vi en batteri analysator... den kollar minitsiöst...
men jobbet är helt stängt så jag kommer inte till den... ICQ/bu
biltema har en enkel mätare... 15-133 fråga e om den är något att ha.. 119 kr...
batteri 80 amp 1049 kr.. mycket körande till karlskrona är det...

jag bytte laddkabeln mellan generator och batteri skulle förmodligen fungerat men hade färdig krimpta i lagom längd liggande.. dvs sådant som blivit fel på jobbet... ICQ/ay
https://forumbilder.com/images/2019/07/12/DSCF0940.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/12/DSCF0941.md.jpg

och bytte ut ca 30 cm av laddsladdarna... som såg suspekta ut...
https://forumbilder.com/images/2019/07/12/DSCF0942.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/12/DSCF0943.md.jpg
gamla laddreg
https://forumbilder.com/images/2019/07/12/DSCF0962.md.jpg



men problem tempmätaren fungerar inte... vilken av givarna på motorn är trolig felkälla eller mätaren???
det sitter tre givare.. en vid vatten anslutningen på sidan av toppen  med en blå kabel och vit rand...
https://forumbilder.com/images/2019/07/12/DSCF0951.md.jpg

sedan en i änden av toppen en vatten anslutning... röd gul rand..
https://forumbilder.com/images/2019/07/12/DSCF0952.md.jpg
sedan en givare i toppen blå svart...  olje tryck???
https://forumbilder.com/images/2019/07/12/DSCF0954.md.jpg
problemet kvar står att reläet i bakkant av hastighets mätaren  kommer i svängning= ilsket summande.. så fort jag varvar upp maskinen.. drar jag bort kontakten så tystnar den till jag varvar igen
nej tempmätaren ger inget utslag när kontakten sitter på plats... eller är borta..

kan man jorda en kontakt och därmed simulera fullt utslag??
nästa fråga hur i h...te stänger man av värmen.. helt... ställ temp dragreglaget på blå kallt.. sen då
nu kommer värme i utblåsen...
det undre handtaget går inte att röra...  ICQ/bu
https://forumbilder.com/images/2019/07/12/DSCF0960.md.jpg
så värme strömmar sakta ut.. vill inte ha det....


sen som en parantes.. så besiktigade jag bussen med blankt papper.. ICQ/ag
utanför besiktningen...
https://forumbilder.com/images/2019/07/12/DSCF0944.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/12/DSCF0945.md.jpg
killen provkör... dom frågade om jag höjt den..igår när jag lossade staget till slavcylindern för kopplingen... jag bara kröp in som bussen stod.. ICQ/bs utan att fastna..
https://forumbilder.com/images/2019/07/12/DSCF0947.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/12/DSCF0948.md.jpg
godkänd ba sådär...
https://forumbilder.com/images/2019/07/12/DSCF0950.md.jpg

https://forumbilder.com/images/2019/07/12/DSCF0965.md.jpg
åkte och tankade fullt... men det gick bara i 23 liter...
trött och har ont i ryggen... och det stör mig med temperaturen.. jag vet ju inte heller om kylfläkten fungerar..... ICQ/bn


såååå snälla skriv vad ni vet tänker eller tror... ICQ/bv  : ICQ/bs

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(